Spring naar bijdragen

Het leven van een gelovige


Aanbevolen berichten

@Mystic

Wat we daaruit kunnen concluderen is, dat ieder huis van iemand gebouwd wordt, maar Die dit alles gebouwd heeft, is God. [Hebr. 3:4].

En zoals Psalm 127 vers 1 ook zegt: "Zo de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan....".

De apostel Paulus zegt dat hij, als een wijs bouwmeester het fundament heeft gelegd, maar een ieder zal zich wel moeten bedenken HOE hij daarop bouwt, want niemand kan een ander fundament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus. [ 1 Kor. 3:10,11].

En zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, DIE zal loon ontvangen. [vs.14].

Want wij zijn Gods medearbeiders, Gods akkerwerk, Gods gebouw. [vs.9].

En Efeze 2:21,22 zegt dat dit HELE gebouw, bekwamelijk is samengevoegd, en opwast tot een heiligen tempel in den Heere, op welke ook GIJ mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 195
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@Mystic

Wat we daaruit kunnen concluderen is, dat...

Nee, Ineke-Kitty.

Mystic zegt je: "Je stelt dat niemand over jouw werk mag oordelen of dit opbouwt of afbreekt dan de Heer Zelf (immers (quote van jou): "Dat is namelijk niet aan jou, of wie dan ook om te beoordelen"); maar vervolgens oordeel je zelf doodleuk over andermans werk dat het niet opbouwt... Dan trek je als conclusie, zegt hij...???"

Wel. Enige opties:

a) jij bent de Heer Zelf (immers: je doet waarvan je zelf zegt "Het is namelijk niet aan jou, of wie dan ook om te beoordelen")

B) het gaat hier om een gevalletje van "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"; van hypocriet gedrag dus...

c) de Geest is dusdanig in je werkzaam dat jij wel maar "ieder willekeurig ander niet" dat oordeel toekomt. Waarbij dus alleen jij (en wellicht een select clubje van andere "heiligen") zo boven alle kritiek verheven bent dat jij wel mag doen wat je een ander ontzegt.

Voor mij valt die optie c samen met optie a. En is die optie a voor mij uitgesloten... Je bent de Heer niet!

Rest de conclusie...???

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystic

Met je negatieve post breek je af wat Christus Zelf heeft opgebouwd, namelijk Zijn tempel.

Het Lichaam van Christus wordt ook wel vergeleken met een tempel.

Overigens heb ik het niet over "iemands werk" maar over negatieve reacties, die eerder afbreken dan opbouwen.

Als dat niet begrepen wordt, houdt het op, en heeft het geen enkele zin om daar nog verder op in te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Mystic

Met je negatieve post breek je af wat Christus Zelf heeft opgebouwd, namelijk Zijn tempel.

.

Je reinste flauwekul.

Het Lichaam van Christus wordt ook wel vergeleken met een tempel

Overigens heb ik het niet over "iemands werk" maar over negatieve reacties, die eerder afbreken dan opbouwen.

Als dat niet begrepen wordt, houdt het op, en heeft het geen enkele zin om daar nog verder op in te gaan.

Een opgeblazen ego heeft weinig te maken met het Lichaam van Christus.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het klopt als een bus dat negatieve reacties niets te maken hebben met het Lichaam van Christus en hoe dat Lichaam zou moeten functioneren.

Jij denkt dat je God bent en dat is helaas voor jou gewoon niet zo. Een en al opgeblazen ego.

Laat ik Hendrik-NG's bericht nog maar even herhalen, die zegt het wat netter:

@Mystic

Wat daaruit kunnen concluderen is, dat...

Nee, Ineke-Kitty.

Mystic zegt je: "Je stelt dat niemand over jouw werk mag oordelen of dit opbouwt of afbreekt dan de Heer Zelf (immers (quote van jou): "Dat is namelijk niet aan jou, of wie dan ook om te beoordelen"); maar vervolgens oordeel je zelf doodleuk over andermans werk dat het niet opbouwt... Dan trek je als conclusie, zegt hij...???"

Wel. Enige opties:

a) jij bent de Heer Zelf (immers: je doet waarvan je zelf zegt "Het is namelijk niet aan jou, of wie dan ook om te beoordelen")

B) het gaat hier om een gevalletje van "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"; van hypocriet gedrag dus...

c) de Geest is dusdanig in je werkzaam dat jij wel maar "ieder willekeurig ander niet" dat oordeel toekomt. Waarbij dus alleen jij (en wellicht een select clubje van andere "heiligen") zo boven alle kritiek verheven bent dat jij wel mag doen wat je een ander ontzegt.

Voor mij valt die optie c samen met optie a. En is die optie a voor mij uitgesloten... Je bent de Heer niet!

Rest de conclusie...???

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het leven van een gelovige is: Christus-leven.

Christus openbaart Zich door de Heilige Geest in ons leven.

Paulus was ook een dienaar van het Nieuwe Verbond, niet van de letter [ de Wet], maar des Geestes; want de letter van de Wet doodt, maar de Geest maakt levend. [ 2 Kor. 3:6].

De Wet was tot op Christus.

Toen het Zaad, d.i. Christus, kwam, hield de Wet op te gelden en werd de Genade openbaar.

Velen nemen de Wet MEE over het kruis heen, terwijl de bedeling der Genade begon na de opstanding van Christus Jezus, Die daarvoor Zelf leefde onder de Wet.

Tot op vandaag de dag staan nog degenen die onder de Wet willen leven, tegenover degenen die onder de Genade leven.

Ik ben ervan overtuigd dat als wij leren leven uit Genade alleen, we waarlijk vrij zijn, vrij van de Wet, en dan leren we te begrijpen dat we in Christus volmaakt zijn, en we zullen dan in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is. [ 1 Joh. 1:7].

God ziet ons in Christus en daarom volmaakt. "En gij zijt in HEM volmaakt". [Kol.2:10].

Paulus keert zich tegen al dat wettisch gedoe, want het blijkt een eigenwillige godsdienst te zijn, die in het leven van een gelovige onnodige lasten oplegt, en doet niks anders dan de oude mens vroom maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het leven van een gelovige is: Christus-leven.

Christus openbaart Zich door de Heilige Geest in ons leven.

Paulus was ook een dienaar van het Nieuwe Verbond, niet van de letter [ de Wet], maar des Geestes; want de letter van de Wet doodt, maar de Geest maakt levend. [ 2 Kor. 3:6].

De Wet was tot op Christus.

Toen het Zaad, d.i. Christus, kwam, hield de Wet op te gelden en werd de Genade openbaar.

Velen nemen de Wet MEE over het kruis heen, terwijl de bedeling der Genade begon na de opstanding van Christus Jezus, Die daarvoor Zelf leefde onder de Wet.

Tot op vandaag de dag staan nog degenen die onder de Wet willen leven, tegenover degenen die onder de Genade leven.

Ik ben ervan overtuigd dat als wij leren leven uit Genade alleen, we waarlijk vrij zijn, vrij van de Wet, en dan leren we te begrijpen dat we in Christus volmaakt zijn, en we zullen dan in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is. [ 1 Joh. 1:7].

God ziet ons in Christus en daarom volmaakt. "En gij zijt in HEM volmaakt". [Kol.2:10].

Paulus keert zich tegen al dat wettisch gedoe, want het blijkt een eigenwillige godsdienst te zijn, die in het leven van een gelovige onnodige lasten oplegt, en doet niks anders dan de oude mens vroom maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het leven van een gelovige is: Christus-leven.

Christus openbaart Zich door de Heilige Geest in ons leven.

Paulus was ook een dienaar van het Nieuwe Verbond, niet van de letter [ de Wet], maar des Geestes; want de letter van de Wet doodt, maar de Geest maakt levend. [ 2 Kor. 3:6].

De Wet was tot op Christus.

Toen het Zaad, d.i. Christus, kwam, hield de Wet op te gelden en werd de Genade openbaar.

Velen nemen de Wet MEE over het kruis heen, terwijl de bedeling der Genade begon na de opstanding van Christus Jezus, Die daarvoor Zelf leefde onder de Wet.

Tot op vandaag de dag staan nog degenen die onder de Wet willen leven, tegenover degenen die onder de Genade leven.

Ik ben ervan overtuigd dat als wij leren leven uit Genade alleen, we waarlijk vrij zijn, vrij van de Wet, en dan leren we te begrijpen dat we in Christus volmaakt zijn, en we zullen dan in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is. [ 1 Joh. 1:7].

God ziet ons in Christus en daarom volmaakt. "En gij zijt in HEM volmaakt". [Kol.2:10].

Paulus keert zich tegen al dat wettisch gedoe, want het blijkt een eigenwillige godsdienst te zijn, die in het leven van een gelovige onnodige lasten oplegt, en doet niks anders dan de oude mens vroom maken.

Eigenlijk klinkt dit wel mooi! kan me hier in vinden;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het leven van een gelovige is: Christus-leven.

Christus openbaart Zich door de Heilige Geest in ons leven.

Paulus was ook een dienaar van het Nieuwe Verbond, niet van de letter [ de Wet], maar des Geestes; want de letter van de Wet doodt, maar de Geest maakt levend. [ 2 Kor. 3:6].

De Wet was tot op Christus.

Toen het Zaad, d.i. Christus, kwam, hield de Wet op te gelden en werd de Genade openbaar.

Velen nemen de Wet MEE over het kruis heen, terwijl de bedeling der Genade begon na de opstanding van Christus Jezus, Die daarvoor Zelf leefde onder de Wet.

Tot op vandaag de dag staan nog degenen die onder de Wet willen leven, tegenover degenen die onder de Genade leven.

Ik ben ervan overtuigd dat als wij leren leven uit Genade alleen, we waarlijk vrij zijn, vrij van de Wet, en dan leren we te begrijpen dat we in Christus volmaakt zijn, en we zullen dan in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is. [ 1 Joh. 1:7].

God ziet ons in Christus en daarom volmaakt. "En gij zijt in HEM volmaakt". [Kol.2:10].

Paulus keert zich tegen al dat wettisch gedoe, want het blijkt een eigenwillige godsdienst te zijn, die in het leven van een gelovige onnodige lasten oplegt, en doet niks anders dan de oude mens vroom maken.

Eigenlijk klinkt dit wel mooi! kan me hier in vinden;)

Het klinkt mooi, maar het is precies een vorm van "eigenwillige godsdienst" waar Ineke-Kitty voor waarschuwt. En waarom? Omdat dit maar het halve verhaal van Paulus is.

Die Paulus waarschuwt er immers wel voor dat men niet moet menen dat men zichzelf kan rechtvaardigen door de Wet te houden (Rom 3:27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 3:28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.)

Dat is "al dat wettisch gedoe" waartegen Paulus zich keert: tegen het idee dat die Wet een mens rechtvaardig kan maken in de ogen van God.

Maar daarmee heeft die Wet niet afgedaan. Immers zegt Paulus: Rom 3:21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar...

Die Wet getuigt nog stééds van Gods gerechtigheid (= "dat wat God van ons wil wat betreft ons doen en laten"). Die wordt alleen nu ook buiten de wet zichtbaar, en niet slechts via die Wet. Ergo: Gods gerechtigheid wordt ons ook nog steeds via die Wet getoond!

En om die reden zegt hij dan ook: Rom 3:31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.

En iets verderop ook: Rom 6:15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 6:16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak.

Vrij zijn van de Wet (de dwang om die te gehoorzamen) betekent niet dat het begrip "zonde" een leeg begrip is geworden: wij worden nog steeds geacht om God gehoorzaam te zijn! Waarom? Omdat we ons in dienst van God hebben gesteld... Het is een gehoorzaamheid "uit geloof en vrije wil" geworden (*), in plaats van een opgelegde gehoorzaamheid "vanuit de eis der Wet".

Kortom: Gods gerechtigheid, zoals verwoord in de Wet blijft onveranderd. En zonde (gedefinieerd in die Wet) blijft zonde. Alleen de manier waarop God ons beziet verandert door het offer van Christus: wij worden niet rechtvaardig door gehoorzaamheid aan die Wet (dat kan helemaal niet, volgens Paulus), maar wij worden rechtvaardig gemaakt door ons vertrouwen op Christus.

Paulus heeft heel veel woorden nodig om duidelijk te maken dat het niet de Wet is die ons kan rechtvaardigen in de ogen van God, maar alleen Christus. Zonder dat die Wet daarbij zijn rechtsgeldigheid verliest voor wat betreft Gods wil met de mensheid: Hij wil nog steeds dat we voldoen aan zijn verwachtingen... Nog stééds dat er een einde komt aan moord, overspel, diefstal, etc etc...

En stellen dat "een ware gelovige" dat alles nooit meer doet, en dus de moordenaar, echtbreker, dief, etc etc geen ware gelovige is, is een schijnoplossing... Dan heerst die Wet nog steeds (maar nu op de achtergrond) over de vraag wie/wat dan een ware gelovige is... En dan heerst die Wet dus nog steeds over ons leven!!!

(* En voor men meent: ik wist het wel, die Nederlands-Gereformeerden zijn nu toch écht Remonstrants geworden! Zie die tekst van Paulus waarin hij stelt dat God zowel het willen als het werken in ons bewerkt... (Fil 2:13) Het is God die ons hier een duwtje de goede richting in wil geven!

Maar dat "nieuwe hart" dat God ons belooft houdt m.i. in dat dat "moeten" houden van de Wet wordt omgebogen naar een "willen" houden van die Wet... En het bijzondere van die vrijspraak van God: die komt onverwacht en eerst en steeds en zonder enige verdienste van onze kant, opdat wij nooit meer willen zondigen...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het leven van een gelovige is: Christus-leven.

Christus openbaart Zich door de Heilige Geest in ons leven.

Paulus was ook een dienaar van het Nieuwe Verbond, niet van de letter [ de Wet], maar des Geestes; want de letter van de Wet doodt, maar de Geest maakt levend. [ 2 Kor. 3:6].

De Wet was tot op Christus.

Toen het Zaad, d.i. Christus, kwam, hield de Wet op te gelden en werd de Genade openbaar.

Velen nemen de Wet MEE over het kruis heen, terwijl de bedeling der Genade begon na de opstanding van Christus Jezus, Die daarvoor Zelf leefde onder de Wet.

Tot op vandaag de dag staan nog degenen die onder de Wet willen leven, tegenover degenen die onder de Genade leven.

Ik ben ervan overtuigd dat als wij leren leven uit Genade alleen, we waarlijk vrij zijn, vrij van de Wet, en dan leren we te begrijpen dat we in Christus volmaakt zijn, en we zullen dan in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is. [ 1 Joh. 1:7].

God ziet ons in Christus en daarom volmaakt. "En gij zijt in HEM volmaakt". [Kol.2:10].

Paulus keert zich tegen al dat wettisch gedoe, want het blijkt een eigenwillige godsdienst te zijn, die in het leven van een gelovige onnodige lasten oplegt, en doet niks anders dan de oude mens vroom maken.

Eigenlijk klinkt dit wel mooi! kan me hier in vinden;)

Het klinkt mooi, maar het is precies een vorm van "eigenwillige godsdienst" waar Ineke-Kitty voor waarschuwt. En waarom? Omdat dit maar het halve verhaal van Paulus is.

Die Paulus waarschuwt er immers wel voor dat men niet moet menen dat men zichzelf kan rechtvaardigen door de Wet te houden (Rom 3:27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 3:28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven.)

Dat is "al dat wettisch gedoe" waartegen Paulus zich keert: tegen het idee dat die Wet een mens rechtvaardig kan maken in de ogen van God.

Maar daarmee heeft die Wet niet afgedaan. Immers zegt Paulus: Rom 3:21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar...

Die Wet getuigt nog stééds van Gods gerechtigheid (= "dat wat God van ons wil wat betreft ons doen en laten"). Die wordt alleen nu ook buiten de wet zichtbaar, en niet slechts via die Wet. Ergo: Gods gerechtigheid wordt ons ook nog steeds via die Wet getoond!

En om die reden zegt hij dan ook: Rom 3:31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.

En iets verderop ook: Rom 6:15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 6:16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak.

Vrij zijn van de Wet (de dwang om die te gehoorzamen) betekent niet dat het begrip "zonde" een leeg begrip is geworden: wij worden nog steeds geacht om God gehoorzaam te zijn! Waarom? Omdat we ons in dienst van God hebben gesteld... Het is een gehoorzaamheid "uit geloof en vrije wil" geworden (*), in plaats van een opgelegde gehoorzaamheid "vanuit de eis der Wet".

Kortom: Gods gerechtigheid, zoals verwoord in de Wet blijft onveranderd. En zonde (gedefinieerd in die Wet) blijft zonde. Alleen de manier waarop God ons beziet verandert door het offer van Christus: wij worden niet rechtvaardig door gehoorzaamheid aan die Wet (dat kan helemaal niet, volgens Paulus), maar wij worden rechtvaardig gemaakt door ons vertrouwen op Christus.

Paulus heeft heel veel woorden nodig om duidelijk te maken dat het niet de Wet is die ons kan rechtvaardigen in de ogen van God, maar alleen Christus. Zonder dat die Wet daarbij zijn rechtsgeldigheid verliest voor wat betreft Gods wil met de mensheid: Hij wil nog steeds dat we voldoen aan zijn verwachtingen... Nog stééds dat er een einde komt aan moord, overspel, diefstal, etc etc...

En stellen dat "een ware gelovige" dat alles nooit meer doet, en dus de moordenaar, echtbreker, dief, etc etc geen ware gelovige is, is een schijnoplossing... Dan heerst die Wet nog steeds (maar nu op de achtergrond) over de vraag wie/wat dan een ware gelovige is... En dan heerst die Wet dus nog steeds over ons leven!!!

(* En voor men meent: ik wist het wel, die Nederlands-Gereformeerden zijn nu toch écht Remonstrants geworden! Zie die tekst van Paulus waarin hij stelt dat God zowel het willen als het werken in ons bewerkt... (Fil 2:13) Het is God die ons hier een duwtje de goede richting in wil geven!

Maar dat "nieuwe hart" dat God ons belooft houdt m.i. in dat dat "moeten" houden van de Wet wordt omgebogen naar een "willen" houden van die Wet... En het bijzondere van die vrijspraak van God: die komt onverwacht en eerst en steeds en zonder enige verdienste van onze kant, opdat wij nooit meer willen zondigen...)

AMEN! Zó zit dat! Hier mag van mij een gouden lijstje omheen. *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites

in Romeinen 7 leert de apostel dat de zonde zal heersen wanneer iemand niet onder de Genade maar onder de Wet leeft. De Wet verleidt tot zonde en de Genade onderwijst ons hoe we een matig en rechtvaardig en godzalig leven zouden leiden. [ Titus 2:12].

Paulus noemt de Galaten "uitzinnig" en "betoverd".

[Galaten 3:1] Zij hadden de Geest ontvangen na de prediking des geloofs, en lieten zich verleiden om desondanks onder de Wet te leven.

Zij probeerden toch hun best te doen om niet hun oude mens te leven.

Ik ben van mening dat zij, die het stelen en vloeken, proberen te laten door het onderhouden van de Wet, geen gelukkig en blij leven zullen hebben, maar zij die door de Geest van God de nieuwe mens d.i. Christus Jezus in hun leven zullen openbaren.

Daarom zegt Galaten 6:16 ook:

"En zovelen als er naar de regel [ niet naar de Wet, verbetering van de oude mens; maar naar de Genade, openbaring van de nieuwe mens] zullen wandelen, over dezelve zal zijn vrede en barmhartigheid".

Als een christen onder de Wet zou leven, dan zou die Wet gelegd moeten worden op de oude mens in hem. Maar dan zou God daardoor het lijden en sterven van de Here Jezus Christus waardeloos verklaren.

Dat doet dus , als het er op aankomt, elke christen die onder de Wet leeft.

Hij ontkent dat zijn oude natuur met Christus gekruisigd is, en negeert dan wat Romeinen 6:11 zegt: " Houdt het daarvoor, dat gij wel der zonde [ oude mens] dood zijt, maar Gode levende [nieuwe mens] in Christus Jezus onze Heere".

Paulus komt dan tot de conclusie dat de zonde niet over ons zal heersen, JUIST omdat wij niet onder de Wet zijn, maar onder de Genade.

En dat "proberen" is nu precies wat de apostel bedoelt met een "eigenwillige godsdienst".

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Wet verleidt tot zonde...
Nope:

Opnieuw Paulus, en opnieuw de Romeinenbrief:

Rom 7:7 Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’ 7:8 Maar de zonde heeft van het gebod gebruik gemaakt om begeerten in mij op te wekken, want zonder de wet is de zonde krachteloos. 7:9 Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 7:10 en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 7:11 De zonde heeft gebruik gemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood. 7:12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.

7:13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde.

Quote: "de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed."

Niet de Wet verleidt tot zonde... Het is "de zonde" die de mens verleidt... Je "eigen ik"... Die extra krachtig God wil weerstaan op het moment dat Hij zegt: "Gij zult niet...!"

Link naar bericht
Deel via andere websites
Enfin, er is intussen een topic geopend over de Wet, dus men mag daar het "gouden lijstje" omheen hangen.

In dit topic heb ik het zijdelings aangehaald om het verschil tussen de Wet en de Genade te benaderen, en dat ik op grond van de Schrift heb aangetoond dat een gelovige een leven mag leiden uit Genade alleen.

En jij bent hier nog steeds geen moderator, Ineke-Kitty... En mocht je dat ooit worden, doe me dan een lol en geef me een permaban!!!! :+
Link naar bericht
Deel via andere websites
Enfin, er is intussen een topic geopend over de Wet, dus men mag daar het "gouden lijstje" omheen hangen.

In dit topic heb ik het zijdelings aangehaald om het verschil tussen de Wet en de Genade te benaderen, en dat ik op grond van de Schrift heb aangetoond dat een gelovige een leven mag leiden uit Genade alleen.

Hahaha, een doorzichtige manier om weer iets tot offtopic te verklaren. Doch dit bewijst slechts dat je werkelijk niet zo goed weet waarover je spreekt. Dit heeft alles maar dan ook alles te maken met het leven van de gelovige.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Wet verleidt tot zonde...
Nope:

Opnieuw Paulus, en opnieuw de Romeinenbrief:

Rom 7:7 Moeten we nu vaststellen dat de wet hetzelfde is als de zonde? Absoluut niet. Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’ 7:8 Maar de zonde heeft van het gebod gebruik gemaakt om begeerten in mij op te wekken, want zonder de wet is de zonde krachteloos. 7:9 Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 7:10 en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 7:11 De zonde heeft gebruik gemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood. 7:12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.

7:13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde.

Quote: "de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed."

Niet de Wet verleidt tot zonde... Het is "de zonde" die de mens verleidt... Je "eigen ik"... Die extra krachtig God wil weerstaan op het moment dat Hij zegt: "Gij zult niet...!"

Amen. Met de leer van de roodblauwe tent tracht men de goddelijke wet tot zondig te maken. Niet de wet is zondig maar de mens. De wet is goddelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan nog maar eens een keer: "Om der overtredingen wil" waren zij onder de Wet gesteld, TOTDAT Christus kwam, opdat zij zich tot Hem zouden wenden met hun gemis aan rechtvaardigheid. [Galaten 3:19].

Met Zijn komst kwam de bedeling der Wet dus tot een einde.

En ik blijf erbij, dat iemand die nu nog terugkeert naar de Wet van Mozes, daarmee Christus verwerpt.

De Wet maakte de zonde veel meer, want de mens zondigde voordat de Wet kwam, maar toen de Wet kwam, werd de zonde nog meer, zodat de zonde heerste in het leven van elke Jood. [Romeinen 7:13].

En de zonde zal ook heersen in het leven van ieder mens, dat zich onder de Wet stelt in plaats van onder de Genade.

Je kan het negeren als Paulus zegt: "De Wet is er bovendien bijgekomen, opdat de misdaad te meerder worde" . [Rom. 5:20] maar het blijft een feit dat hoe meer iemand onder de Wet leeft, hoe meer hij zondigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste lezers.

Gaat niet van Christus terug tot Mozes, zoals de Galaten en de Hebreeen.

Het wordt door de apostel Paulus gezien als een ontzettende achteruitgang en een overlopen tot een ander evangelie, wat geen blijde boodschap is.

Het gaat om de Wet van Christus [Galaten 6:2] en Paulus gebruikt met opzet dit woord met het oog op de wetdrijvers.

Wie niet staat in de vrijheid van Christus, maar in de Wet, laat over het algemeen een liefdeloze, koude, harde en anderen veroordelende geest zien.

Het "nieuwe gebod", de Wet van Christus is de Wet van de vrijheid, en het is diep triest dat er gelovigen zijn die niet staan in die vrijheid, waarmee Christus hen vrijgemaakt heeft.

Het gaat om "de koninklijke wet" dat Christus aan ons heeft gegeven, namelijk het gebod om elkaar lief te hebben, zoals Hij ons liefgehad heeft.

De beschuldiging dat ik TEGEN de Wet zou zijn, is ongegrond, echter geloof ik dat de Wet niks meer over mij te zeggen heeft, en is voor mij geen middel tot heiliging, of een 'betere' levenswandel, want ik leef onder de Genade van Christus Jezus.

Want zegt Galaten 4:5 "Indien gij door de Geest geleid wordt, zo zijt gij NIET onder de Wet".

Niet de Wet, maar Christus is mijn 'regel' van dankbaarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie niet staat in de vrijheid van Christus, maar in de Wet, laat over het algemeen een liefdeloze, koude, harde en anderen veroordelende geest zien.
Met als ultieme voorbeeld daarvan degene die ooit zei: "Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen." :E

Immers: degene die die Wet tot vervulling heeft gebracht ("die elke tittel en jota daarvan was nagekomen") moét volgens jou logica wel tot in de haarvaten "liefdeloos, koud, hard en anderen veroordelend" zijn!!

Toch??? Nee, Ineke-Kitty... Je legt je eigen theologie dwingend op aan de Schrift, en negeert daarbij alle jou niet welgevallige teksten. Met bijbelstudie heeft dat niet zo veel te maken, vrees ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ik blijf erbij, dat iemand die nu nog terugkeert naar de Wet van Mozes, daarmee Christus verwerpt.
Dat is gewoon je eigenwijzigheid. Waarbij je ook nog eens te kennen geeft dat je me of niet snapt, of niet snappen wil...

Ik heb het niet over een terugkeer naar de Wet als middel tot "rechtvaardiging". Ik sprak over de Wet als uiting van Gods gerechtigheid (= "dat wat Hij wil als het gaat om het doen en laten van de mens"). Het is echt niet zo dat God zegt: "Zo. Nu één mens dat doel gehaald heeft kan nu ineens het hele idee van "mijn wil met/voor de mens" van tafel, en kan men er lustig op los gaan leven!! Immers: Ik ben graag genadig, en hoe zondiger die mens, hoe meer genade Ik kan uitdelen!!!" (Zie wat Paulus daarover zegt in Rom 6:1-2)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid