Spring naar bijdragen

Geloven christenen en moslims in de zelfde God?


Aanbevolen berichten

Geloven christenen en moslims in de zelfde God?

Ik denk het wel, we delen de profeten Noach,

Abraham en Mozes.

En voor de moslims is Jezus een belangerijke

profeet (niet God of de zoon van God)

Het enigste verschil is dat wij christenen

de profeet Mohammed niet erkenen.

Ik heb als christen ook vele vrienden die moslim

zijn, en we bidden soms tesamen tot God.

Wat is julie mening hierover?

Vriendelijke groeten en moge God julie zegene!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 223
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Geloven christenen en moslims in de zelfde God?

Ik denk het wel, we delen de profeten Noach,

Abraham en Mozes.

En voor de moslims is Jezus een belangerijke

profeet (niet God of de zoon van God)

Het enigste verschil is dat wij christenen

de profeet Mohammed niet erkenen.

Ik heb als christen ook vele vrienden die moslim

zijn, en we bidden soms tesamen tot God.

Wat is julie mening hierover?

Vriendelijke groeten en moge God julie zegene!

Er is een essentieel verschil in karakter tussen de Soeverein (de God ) van de moslims en de Soeverein ( God de Vader) van de Christenen.

De eerste is een strenge onverbiddelijke God die men moet vrezen en strikt dienen. De Soeverein van de Christenen is een liefdevolle Vader die zijn Zoon naar deze wereld heeft gezonden om als Middelaar tussen de zondige mensheid en de Vader op te treden . En zodoende de mens de kans aanreikt om het eeuwig leven te bekomen.

De God van de Christenen (en van christus) verklaart dan ook dat Hij en Hij alleen de enige en waarachtige God is.

Door het essentieel wezenlijk en karakterieel verschil tussen beide Soevereinen ( Goden) is het in feite onmogelijk en irrelevant om terzelfdertijd tot beide te bidden

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is een essentieel verschil in karakter tussen de Soeverein (de God ) van de moslims en de Soeverein ( God de Vader) van de Christenen.

De eerste is een strenge onverbiddelijke God die men moet vrezen en strikt dienen. De Soeverein van de Christenen is een liefdevolle Vader die zijn Zoon naar deze wereld heeft gezonden om als Middelaar tussen de zondige mensheid en de Vader op te treden .

Toch stellen ze dezelfde voorwaarden. Je moet geloven want anders kom je in de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De God van het OT is exact dezelfde God met exact hetzelfde godsbeeld, als de God van de Joden en die van de Islam.

Vrijheid en geluk voor de gehoorzamen.

Afkopen van het kwaad door offeranden, verschillend ingevuld door de verschillende groepen aanhangers.

De God van het NT, dus van de Christenen is nog steeds dezelfde God, maar zou gelovigen niet meer straffen voor hun zonden, omdat er een zondeoffer werd gebracht.

Exact hetzelfde dus als de OT God.

Het ultieme offer is je eigen zoon, nog wel je eerstgeborene.

en als het je enige is dan is het wel het meest ultieme.

En dat is dan weer heel heidens.

Maar het Christendom maakt daar iets heel liefdevols van.

Verwar het echter niet met de mens geworden God Jezus.

Die is het toonbeeld van liefde en gehoorzaamheid.

En een voorbeeld van hoe de strenge Oud Testamentische God zijn kinderen het liefste ziet.

Als de kindertjes gehoorzaam zijn dan wordt er van hen gehouden, maar anders......

Het is maar net hoe je het bekijkt, dat liefdevolle.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is een essentieel verschil in karakter tussen de Soeverein (de God ) van de moslims en de Soeverein ( God de Vader) van de Christenen.

De eerste is een strenge onverbiddelijke God die men moet vrezen en strikt dienen. De Soeverein van de Christenen is een liefdevolle Vader die zijn Zoon naar deze wereld heeft gezonden om als Middelaar tussen de zondige mensheid en de Vader op te treden .

Toch stellen ze dezelfde voorwaarden. Je moet geloven want anders kom je in de hel.

Jij leest n andere Bijbel dan ik? :?
Link naar bericht
Deel via andere websites
De God van het OT is exact dezelfde God met exact hetzelfde godsbeeld, als de God van de Joden en die van de Islam.

Vrijheid en geluk voor de gehoorzamen.

Afkopen van het kwaad door offeranden, verschillend ingevuld door de verschillende groepen aanhangers.

De God van het NT, dus van de Christenen is nog steeds dezelfde God, maar zou gelovigen niet meer straffen voor hun zonden, omdat er een zondeoffer werd gebracht.

Exact hetzelfde dus als de OT God.

Het ultieme offer is je eigen zoon, nog wel je eerstgeborene.

en als het je enige is dan is het wel het meest ultieme.

En dat is dan weer heel heidens.

Maar het Christendom maakt daar iets heel liefdevols van.

Verwar het echter niet met de mens geworden God Jezus.

Die is het toonbeeld van liefde en gehoorzaamheid.

En een voorbeeld van hoe de strenge Oud Testamentische God zijn kinderen het liefste ziet.

Als de kindertjes gehoorzaam zijn dan wordt er van hen gehouden, maar anders......

Het is maar net hoe je het bekijkt, dat liefdevolle.

Vertel je verhaal maar tegen ouders die hun kinderen leren wat goed is, of tegen het rechterlijk apparaat dat wenst dat je je aan de wet houdt. Je doet alsof gehoorzaam zijn door t goede doen iets verschrikkelijk oppressief is. Het is idd maar net hoe je t ziet. Dat heb je goed gezegd.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Een meergodendom dus Bernard. Is dat werkelijk wat jij gelooft?

JA, ik geloof wat er in de Bijbel geschreven staat en probeer misschien ook eens je Bijbel ONBEVOOROORDEELT te lezen.

Mensen als God(en)

Joh 10: 33-34

De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?

Exodus.4: 15-17

Is niet de Leviet Aaron uw broeder? Ik weet, dat hij goed spreekt; en zie, hij is op weg gegaan, u tegemoet, en als hij u ziet, zal hij zich van harte verheugen. Dan zult gij tot hem spreken en de woorden in zijn mond leggen, en Ik zal zijn met uw mond en zijn mond en Ik zal u leren, wat gij doen moet. Hij zal voor u tot het volk spreken en zo zal hij u tot een mond zijn en gij zult hem tot God zijn.

Exodus7:1

De Here echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aaron zal uw profeet zijn

Christus als God

Jesaja 44:6

Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israel, de Here der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God (Openb1:17-18 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.)

Joh. 20:28

Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven

De Vader als de allerhoogste God

Korr 1:3

“Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting,â€

Koloss 1:3

“Wij danken God, de Vader van onze Here Jezus Christus, te allen tijde bij ons bidden voor uâ€

Efez. 1:3

“Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christusâ€

Joh 20 : 17 -18

Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.

Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte) voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.1 Corr. 8:5

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een meergodendom dus Bernard. Is dat werkelijk wat jij gelooft?

JA, ik geloof wat er in de Bijbel geschreven staat en probeer misschien ook eens je Bijbel ONBEVOOROORDEELT te lezen.

Mensen als God(en)

Joh 10: 33-34

De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?

Exodus.4: 15-17

Is niet de Leviet Aaron uw broeder? Ik weet, dat hij goed spreekt; en zie, hij is op weg gegaan, u tegemoet, en als hij u ziet, zal hij zich van harte verheugen. Dan zult gij tot hem spreken en de woorden in zijn mond leggen, en Ik zal zijn met uw mond en zijn mond en Ik zal u leren, wat gij doen moet. Hij zal voor u tot het volk spreken en zo zal hij u tot een mond zijn en gij zult hem tot God zijn.

Exodus7:1

De Here echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aaron zal uw profeet zijn

Christus als God

Jesaja 44:6

Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israel, de Here der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God (Openb1:17-18 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.)

Joh. 20:28

Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven

De Vader als de allerhoogste God

Korr 1:3

“Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting,â€

Koloss 1:3

“Wij danken God, de Vader van onze Here Jezus Christus, te allen tijde bij ons bidden voor uâ€

Efez. 1:3

“Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christusâ€

Joh 20 : 17 -18

Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.

Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte) voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.1 Corr. 8:5

Wellicht een onderscheid maken tussen de ene God en de andere goden.

Van alles kan een god zijn: bijvoorbeeld geld of een beeld. Er is echter maar één God, de schepper van hemel en aarde.

Naar mijn idee geloven moslims in dezelfde God, maar omdat ze hem niet via Christus kennen is hun kennis van God beperkter. Dat laatste is natuurlijk alleen mijn visie als christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een meergodendom dus Bernard. Is dat werkelijk wat jij gelooft?

JA, ik geloof wat er in de Bijbel geschreven staat en probeer misschien ook eens je Bijbel ONBEVOOROORDEELT te lezen.

Mensen als God(en)

Joh 10: 33-34

De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?

Exodus.4: 15-17

Is niet de Leviet Aaron uw broeder? Ik weet, dat hij goed spreekt; en zie, hij is op weg gegaan, u tegemoet, en als hij u ziet, zal hij zich van harte verheugen. Dan zult gij tot hem spreken en de woorden in zijn mond leggen, en Ik zal zijn met uw mond en zijn mond en Ik zal u leren, wat gij doen moet. Hij zal voor u tot het volk spreken en zo zal hij u tot een mond zijn en gij zult hem tot God zijn.

Exodus7:1

De Here echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aaron zal uw profeet zijn

Christus als God

Jesaja 44:6

Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israel, de Here der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God (Openb1:17-18 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.)

Joh. 20:28

Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven

De Vader als de allerhoogste God

Korr 1:3

“Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting,â€

Koloss 1:3

“Wij danken God, de Vader van onze Here Jezus Christus, te allen tijde bij ons bidden voor uâ€

Efez. 1:3

“Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christusâ€

Joh 20 : 17 -18

Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.

Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte) voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.1 Corr. 8:5

Wellicht een onderscheid maken tussen de ene God en de andere goden.

Van alles kan een god zijn: bijvoorbeeld geld of een beeld. Er is echter maar één God, de schepper van hemel en aarde.

Naar mijn idee geloven moslims in dezelfde God, maar omdat ze hem niet via Christus kennen is hun kennis van God beperkter. Dat laatste is natuurlijk alleen mijn visie als christen.

Wat een moslim als individu gelooft dat kan ik niet weten. Maar wat Mohammed over zijn God (Allah) leert van wat hij zegt, is (Karakter), en leert staat haaks op hetgeen Christus ons leert betreffende zijn en onze God ; DE VADER

Beide kunnen dan ook niet dezelfde entiteit zijn en dus is het aanbidden van Allah tegenstrijdig met de Christelijke leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

JA, ik geloof wat er in de Bijbel geschreven staat en probeer misschien ook eens je Bijbel ONBEVOOROORDEELT te lezen.

Mensen als God(en)

Joh 10: 33-34

De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?

Exodus.4: 15-17

Is niet de Leviet Aaron uw broeder? Ik weet, dat hij goed spreekt; en zie, hij is op weg gegaan, u tegemoet, en als hij u ziet, zal hij zich van harte verheugen. Dan zult gij tot hem spreken en de woorden in zijn mond leggen, en Ik zal zijn met uw mond en zijn mond en Ik zal u leren, wat gij doen moet. Hij zal voor u tot het volk spreken en zo zal hij u tot een mond zijn en gij zult hem tot God zijn.

Exodus7:1

De Here echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aaron zal uw profeet zijn

Christus als God

Jesaja 44:6

Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israel, de Here der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God (Openb1:17-18 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.)

Joh. 20:28

Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven

De Vader als de allerhoogste God

Korr 1:3

“Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting,â€

Koloss 1:3

“Wij danken God, de Vader van onze Here Jezus Christus, te allen tijde bij ons bidden voor uâ€

Efez. 1:3

“Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christusâ€

Joh 20 : 17 -18

Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.

Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte) voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.1 Corr. 8:5

Wellicht een onderscheid maken tussen de ene God en de andere goden.

Van alles kan een god zijn: bijvoorbeeld geld of een beeld. Er is echter maar één God, de schepper van hemel en aarde.

Naar mijn idee geloven moslims in dezelfde God, maar omdat ze hem niet via Christus kennen is hun kennis van God beperkter. Dat laatste is natuurlijk alleen mijn visie als christen.

Wat een moslim als individu gelooft dat kan ik niet weten. Maar wat Mohammed over zijn God (Allah) leert van wat hij zegt, is (Karakter), en leert staat haaks op hetgeen Christus ons leert betreffende zijn en onze God ; DE VADER

Beide kunnen dan ook niet dezelfde entiteit zijn en dus is het aanbidden van Allah tegenstrijdig met de Christelijke leer.

Dit is echter ook wat de Joden leren. Waarmee de Joodse God ook niet de christelijke zou zijn. Waarmee Christus dus ook niet in de Christelijke God zou geloven waarschijnlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er wordt verschillend over gedacht inderdaad. Voor katholieken is het simpel: je kan geen volledig katholiek gelovende zijn, als je niet gelooft dat je eigen God en die van de moslims dezelfde zijn.

Verschillen verklaren katholieken door het verschil in kennis/visie van de beminde gelovigen.

Waarmede hier nogmaals aangetoond wordt dat er een essentieel verschil bestaat tussen een volgeling van de Roomse kerk; de Rooms katholiek- gelovige en een volgeling van Christus; de Christen- gelovige.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En een voorbeeld van hoe de strenge Oud Testamentische God zijn kinderen het liefste ziet.

Als de kindertjes gehoorzaam zijn dan wordt er van hen gehouden, maar anders......

Het is maar net hoe je het bekijkt, dat liefdevolle.

Vertel je verhaal maar tegen ouders die hun kinderen leren wat goed is, of tegen het rechterlijk apparaat dat wenst dat je je aan de wet houdt. Je doet alsof gehoorzaam zijn door t goede doen iets verschrikkelijk oppressief is.

Natuurlijk niet.

Dat schrijf ik ook niet.

Opvoeden met regels en je kinderen leren hoe je te gedragen in de wereld is voorwaarde voor ouders, voor ze hun kinderen die wereld in kunnen sturen.

Het is bij God de Vader, waar je beloond wordt met liefde, als je maar gehoorzaamt.

Maar houden doe je van elkaar met je problemen en met je fouten en niet ondanks dat.

En zeker niet mits je geen fouten hebt....

Bij liefhebbende ouders hoeft er niet geboet te worden, hoeven er geen offers gebracht te worden. Hooguit om te leren, maar niet om hun liefde te verdienen.

Ze zijn blij als je na je rug toekeren, weer eens je gezicht laat zien.

Zo beschrijft Jezus ook de goede herder en de verloren zoon.

Dat is een beeld van hemzelf.

Hoe Jezus in het leven stond als mens.

Maar niet van God de Vader, die streng, doch zg. rechtvaardig op zijn troon in de hemel zit. Die vraagt onverbiddelijke toewijding en anders is er afwijzing.

Dat verwacht ik niet bij een liefhebbende God de vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar zo waren vaders vroeger in de bijbelse tijd wel, en in veel culturen nog steeds. Als je als kind de regels overtrad, dan kreeg je stevig op je donder en niet zelden ook met de stok. Spreuken daarover vind je dan ook in de Schrift terug: "Wie zijn zoon liefheeft, spaart de roede niet."

Als je als kind dus iets verkeerd doet, dan moet je het wel goedmaken met je ouders. Niet omdat ze anders niet van je zouden houden, maar wel om je te leren wat wel en niet kan en om je te leren verantwoordelijkheid te nemen voor je daden. En bij kinderen moet dat er soms echt ingepeperd worden. Niet per se met de roede misschien, maar wel op stevige wijze.

Nu zijn mensen van nature ontieglijk hardleers, bijna nog erger dan kinderen. Als ze zich dus door God willen laten opvoeden en onderwijzen, dan zullen er heel wat harde noten moeten worden gekraakt.

God wil dat wij heilig worden, dat wij zuiver goed worden, dat wij als Christus worden. Voor minder doet Hij het niet, omdat wij alleen dán echt gelukkig kunnen worden. Kortom, er is voor ons nog een lange weg te gaan en die is dus inderdaad niet altijd even, wel, lieflijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoezo niet? Natuurlijk gebruiken we nu geen roede meer en zullen we kinderen sowieso niet zo snel slaan, maar het geven van straf is wel onlosmakelijk verbonden met de opvoeding. Kinderen wiens wandaden niet worden bestraft worden vaak heel vervelende, verwende kinderen met wie geen land te bezeilen is zodra ze hun zin niet krijgen. Een kind niet (streng) straffen is daarom vrij liefdeloos, omdat je het kind zo niet voorbereid op het leven in een volwassen samenleving en het kind niet voldoende laat ontwikkelen in karakter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me dan zo moeilijk voorstellen dat God, als liefhebbende vader, de lat zo ontzettend hoog legt. Hij heeft als het goed is de mens gemaakt en kent zijn (on)mogelijkheden, waarom zou je dan meer van de mens eisen dan waartoe hij in staat is?

Maar misschien is dat een leermomentje, dat God misschien anders is dan we zouden willen. Misschien is hij dan toch ook wel streng en (in onze ogen) onredelijk. Waarom niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
En een voorbeeld van hoe de strenge Oud Testamentische God zijn kinderen het liefste ziet.

Als de kindertjes gehoorzaam zijn dan wordt er van hen gehouden, maar anders......

Het is maar net hoe je het bekijkt, dat liefdevolle.

Vertel je verhaal maar tegen ouders die hun kinderen leren wat goed is, of tegen het rechterlijk apparaat dat wenst dat je je aan de wet houdt. Je doet alsof gehoorzaam zijn door t goede doen iets verschrikkelijk oppressief is.

Natuurlijk niet.

Dat schrijf ik ook niet.

Opvoeden met regels en je kinderen leren hoe je te gedragen in de wereld is voorwaarde voor ouders, voor ze hun kinderen die wereld in kunnen sturen.

Het is bij God de Vader, waar je beloond wordt met liefde, als je maar gehoorzaamt.

Maar houden doe je van elkaar met je problemen en met je fouten en niet ondanks dat.

En zeker niet mits je geen fouten hebt....

Bij liefhebbende ouders hoeft er niet geboet te worden, hoeven er geen offers gebracht te worden. Hooguit om te leren, maar niet om hun liefde te verdienen.

Ze zijn blij als je na je rug toekeren, weer eens je gezicht laat zien.

Zo beschrijft Jezus ook de goede herder en de verloren zoon.

Dat is een beeld van hemzelf.

Hoe Jezus in het leven stond als mens.

Maar niet van God de Vader, die streng, doch zg. rechtvaardig op zijn troon in de hemel zit. Die vraagt onverbiddelijke toewijding en anders is er afwijzing.

Dat verwacht ik niet bij een liefhebbende God de vader.

Dan heb je mijns inziens de Bijbel niet goed gelezen. Zelfs in t OT lees ik hoe God van je houdt en blijft houden en voorbeelden genoeg waarin Hij mensen keer op keer vergeeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan me dan zo moeilijk voorstellen dat God, als liefhebbende vader, de lat zo ontzettend hoog legt. Hij heeft als het goed is de mens gemaakt en kent zijn (on)mogelijkheden, waarom zou je dan meer van de mens eisen dan waartoe hij in staat is?

Maar misschien is dat een leermomentje, dat God misschien anders is dan we zouden willen. Misschien is hij dan toch ook wel streng en (in onze ogen) onredelijk. Waarom niet?

Ik denk dat de lat idd héél erg hoog ligt, maar t met behulp van de Heilige Geest mogelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid