Spring naar bijdragen

Satan heerser op aarde?


Aanbevolen berichten

Openbaring 12:5

En zij baarde een mannelijken zoon, die al de heidenen zou hoeden met een ijzeren roede; en haar kind werd weggerukt tot God en Zijn troon.

"mannelijken zoon" legt de nadruk op het eerstgeboorterecht. Zijn er dan ook vrouwelijke zonen? Nee dus. Het staat er om nadruk te leggen op de mannelijkheid en dus op het eerstgeboorterecht, want daar gaat het over.

Mannelijkheid kan ook duiden op heersen en daar gaat het in de rest van het vers ook over.

De Gemeente is geroepen tot zoonstelling, tot zoonschap. Wij worden aangesteld tot zonen.

"Gij zult de heidenen hoeden met een ijzeren scepter" staat in Psalm 2:7 en 9; en "Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd". Dat gaat inderdaad over Christus, en daarom is het goed aan te tonen dat deze 'mannelijke zoon' de Here Jezus Christus is.

Wij hebben deel aan de zegeningen van Christus en dus is die mannelijke zoon niet alleen de Here Jezus, maar de Christus, inclusief Zijn Lichaam, de Gemeente.

De gemeente wordt vergaderd uit de volken. Als het Kind heerst over de volken, dan wordt het Kind onderscheiden van de volken. Kind kan daarom niet zijn inclusief de gemeente.

"En haar kind werd weggerukt, met kracht weggenomen, tot God en Zijn troon", kan niet van toepassing gebracht worden op wat men kent als de hemelvaart van de Here Jezus.

Die omstandigheden waren anders.

Het is dan ook een beeld, een visioen. Wat opvalt is de snelheid: nauwelijks is het Kind gebaard, of het wordt al weggevoerd naar de troon van God. Binnen het visioen krijgt dit gebeuren weinig tijd, het is wat de mensen al weten.

Bovendien wil hier de draak het kind verslinden. Op dat moment wordt dat kind, voor het gevaar van de naderende draak, weggerukt tot God en Zijn troon.

Dat past helemaal niet op wat men kent als de hemelvaart van de Here Jezus.

De bedoeling is dan ook niet om de hemelvaart te beschrijven, maar de geschiedenis van de vrouw en de overigen van haar nageslacht, nu Christus in de hemel is.

Het gaat dus niet over de hemelvaart van de Here Jezus, maar over de hele Gemeente, waarvan Christus Jezus het Hoofd is.

Wat hier beschreven wordt, is de opname van de Gemeente, die met Christus op de troon gezet zou worden, want wij zullen met Hem tot zonen worden aangesteld om met Hem te heersen.

Dank in elk geval voor deze tekst, ik wist niet dat de opname ook met deze tekst werd onderbouwd.

We zouden deze Schriftplaats naast Jesaja 57 leggen, want Gemeentelijke waarheid is namelijk in het O.T. verborgen.

Bron: Bijbelstudie 'Openbaring' . De gehele studie is beschikbaar als PDF en gratis te downloaden via de website vlichthus.nl.

Op welke manier heeft Jesaja 57 hier iets mee te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Peter

Ik heb de bron gegeven waar je de hele studie kan downloaden en zelf dus kunt bestuderen.

Ik ga hier niet verder uiteen zetten op welke manier Jesaja 57 hier iets mee te maken heeft.

Wordt allemaal keurig uitgelegd in de studie.

Er bestaat trouwens al een topic over de opname van de Gemeente, en dit is in dit topic ook niet aan de orde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Peter

Ik heb de bron gegeven waar je de hele studie kan downloaden en zelf dus kunt bestuderen.

Ik ga hier niet verder uiteen zetten op welke manier Jesaja 57 hier iets mee te maken heeft.

Wordt allemaal keurig uitgelegd in de studie.

Er bestaat trouwens al een topic over de opname van de Gemeente, en dit is in dit topic ook niet aan de orde.

Als het off-topic is, moeten we er hier inderdaad niet over doorpraten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat niet om het "Jeruzalem van boven" , maar om het aardse Jeruzalem, waar de Here Jezus Christus bij Zijn wederkomst de rechtmatige troon van David zal innemen.

Christus is dus tot dan geen Koning op deze aarde.

Overigens wat in Openb. 12 wordt beschreven ligt nog steeds in de toekomst.

Satan is in het verleden nog niet uit de hemel geworpen. Dat velen dat denken is omdat in Jesaja 14:10-21 wordt beschreven hoe satan is gevallen, echter was dat een morele val.

Zijn letterlijke val zal dus pas in de toekomst plaatsvinden. Momenteel oefent hij nog steeds macht uit vanuit de hemel [= de aanklager der broederen] en verleidt de hele wereld.

Openbaring 12: 5,6 gaat over de vrouw [= Israel] die een 'mannelijke zoon' baart [= een beeld van Christus en de Gemeente].

Het wegrukken van het kind tot God en Zijn troon, gaat over de opname van de Gemeente, en niet over de hemelvaart van de Here Jezus.

De vrouw die de mannelijke zoon baart, is dus een beeld van Israel.

Die vrouw, Israel dus, vluchtte in de woestijn, alwaar zij een plaats had, haar van God bereid". God heeft een plek bereid voor Israel in de woestijn, en die plaats is PETRA waar het volk een schuilplaats zal krijgen.

De vrouw of Maria, de moeder vN de Heer.

Het andere is een semitofiele vervangingeer

Klinkt interessant. Zou je hier wat meer ver kunnen delen?

Het gaat hierbij om de Zoon die op de Wereld komt om de Wereld te redden. Na Zijn Wederkomst zal hij de wereld regeren met ijzeren staf. Deze Zoon is nadrukkelijk Jezus. De moeder van Jezus is natuurlijk Maria. Het is duidelijk dat haar belangrijke rol in de reddingeconomie hier wat nader wordt uitgewerkt. Helaas zijn er mensen die dit willen vetroebelen en 'Israel' de moeder van Jezus maken. Dat is natuurlijk onzin, maar zoals wel vaker moet de protestante theologie de Bijbel figuurlijk nemen, omdat het immers een katholiek boek is dat niet zomaar op allerlei andere visies van toepassing is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteraard is Maria de moeder van Jezus. Echter niet Zijn vrouw. De vrouw van God wordt in de Bijbel beschreven als zijnde Israel.

Maria heeft niets te maken met "een belangrijke rol in de reddingseconomie", of wat voor rol dan ook.

Israel is dus niet de moeder van Jezus, maar "de Vrouw" is een beeld van het volk Israel dat God getrouwd had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uiteraard is Maria de moeder van Jezus. Echter niet Zijn vrouw. De vrouw van God wordt in de Bijbel beschreven als zijnde Israel.

Maria heeft niets te maken met "een belangrijke rol in de reddingseconomie", of wat voor rol dan ook.

Israel is dus niet de moeder van Jezus, maar "de Vrouw" is een beeld van het volk Israel dat God getrouwd had.

Er wordt nadrukkelijk gesteld dat Jezus uit de vrouw geboren wordt. Het is dus de moeder van Jezus.

Je mag best je eigen ideeën hebben Ineke, maar wanneer je de Bijbel gewoon verwerpt, waarom verwijs je er dan naar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ezechiel 20:35, en dan met name vers 36 refereert inderdaad aan de wegvoering van het volk Israel uit Egypte.

35: Daartoe zal Ik u brengen in de woestijn der volken, en Ik zal met u aldaar rechten, aangezicht aan aangezicht.

36: Gelijk als Ik gerecht heb met uw vaderen in de woestijn van Egypteland, alzo zal Ik met u rechten, spreekt de Heere HEERE.

Er wordt dus een vergelijking gemaakt met Israëls verlossing uit Egypte in het verleden en met de verzameling van Israel uit de volken in de toekomst.

In het verleden werd het volk vanuit Egypte in de woestijn gebracht, en zo zal het in de toekomst ook in de woestijn worden gebracht.

Die woestijn heet hier "de woestijn der volken" .

In het N.T. komen we ook uitspraken tegen dat Israel zich zal verzamelen in de woestijn, bijv. inderdaad in Mattheus 24:16-20.

Men zal vluchten naar de bergen in de woestijn, naar een "gereserveerde plek " , namelijk naar een plaats die God heeft bereid, en die plaats is de rots stad PETRA, in de woestijn van Paran [= de woestijn van Edom].

In Zacharia 14:5 staat: "Dan zult gijlieden vlieden door de vallei Mijner bergen [want deze vallei der bergen zal reiken tot AZAL, en gij zult vlieden, gelijk als gij vloodt voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, den koning van Juda; dan zal de HEERE, mijn God komen, en al de heiligen met U, o HEERE".

"Azal" betekent "gereserveerd". Dit is de gereserveerde plaats waar Openbaring 12:6 over spreekt, namelijk "een plaats van God bereid".

Deze plaats Azal is Petra in de woestijn.

Bron: bijbelstudie@vlichthus.nl "Van Hermon tot Rode Zee".

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de toekomst, zal de satan zelfs grote tekenen en wonderen doen, zodat de mensen hem zullen nalopen. Hij zal zich voordoen als 'de Christus" , maar is het uiteraard niet.

Dat zou trouwens een waarschuwing moeten zijn voor degenen die in onze bedeling tekenen en wonderen verlangen. Zij schrijven die wonderen toe aan de Heer of aan de Heilige Geest.

Wonderen en tekenen zijn prachtige middelen om de mensen van het Woord van God af te houden.

In 2 Thess. 2:9 staat dan ook: "Hem, [= de antichrist] zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen".

Hij is de leugenaar van den beginne, en dat is de werking van de satan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat hierbij om de Zoon die op de Wereld komt om de Wereld te redden. Na Zijn Wederkomst zal hij de wereld regeren met ijzeren staf. Deze Zoon is nadrukkelijk Jezus.

Je zou ook kunnen zeggen dat Hij nu al regeert met ijzeren staf, en, in de aanloop naar zijn wederkomst, die staf gebruikt om te verpletteren (http://davidwilkerson.teenchallenge.nl/ ... van-ijzer/)

Dat kan je ook lezen in Openbaring 19:

Uit zijn mond komt een scherp zwaard, waarmee Hij de volken zal neerslaan. Hij zal ze weiden met een ijzeren staf. Hijzelf treedt de perskuip van de wijn van de grimmige toorn van God, de Albeheerser.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Als we dan Schrift met Schrift vergelijken staat er in Psalm 2: 8 en 9: "Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting.

Gij zult hen verpletteren met een ijzeren scepter [= staf]; Gij zult hen in stukken slaan als een pottenbakkersvat".

Dit is m.i. een profetische Psalm over de Christus Die ZAL komen om de volken neer te slaan.

Dat is dus nog toekomst.

Christus Jezus regeert helemaal NU nog niet met een ijzeren staf.

Dat "scherpe zwaard" beeld het Woord Gods en dat gaat uit Zijn mond.

Hij brengt dus het Woord Gods en met dat Woord Gods zal Hij de heidenen slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als we dan Schrift met Schrift vergelijken staat er in Psalm 2: 8 en 9: "Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting.

Gij zult hen verpletteren met een ijzeren scepter [= staf]; Gij zult hen in stukken slaan als een pottenbakkersvat".

Dit is m.i. een profetische Psalm over de Christus Die ZAL komen om de volken neer te slaan.

Dat is dus nog toekomst.

Christus Jezus regeert helemaal NU nog niet met een ijzeren staf.

Dat "scherpe zwaard" beeld het Woord Gods en dat gaat uit Zijn mond.

Hij brengt dus het Woord Gods en met dat Woord Gods zal Hij de heidenen slaan.

Dat gebeurt dus al in Handelingen:

U moet weten dat deze redding door God gezonden is aan de heidenen; en die zullen luisteren!’ Twee volle jaren verbleef Paulus daar op eigen kosten, en hij ontving iedereen die naar hem toe kwam. Hij verkondigde het koninkrijk van God en gaf onderricht over de Heer Jezus Christus, vrijmoedig en ongehinderd.

En Romeinen begint jubelend over Christus' regering:

In de eerste plaats breng ik door Jezus Christus dank aan mijn God voor u allen, want in de hele wereld spreekt men van uw geloof.

Het geloof overwint, ondanks de tegenstand!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat hier niet over dat het geloof overwint, en zeker niet over de 'regering' van Christus.

Paulus verkondigde het evangelie aan de heidenen, vrijmoedig en ongehinderd deze twee volle jaren in Rome.

Het heeft niets te maken met de "ijzeren staf" waarmee Christus de heidenen zal slaan.

Nogmaals, dat ligt nog in de toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat hier niet over dat het geloof overwint, en zeker niet over de 'regering' van Christus.

Paulus verkondigde het evangelie aan de heidenen, vrijmoedig en ongehinderd deze twee volle jaren in Rome.

Het heeft niets te maken met de "ijzeren staf" waarmee Christus de heidenen zal slaan.

Nogmaals, dat ligt nog in de toekomst.

Maar wat heeft Christus dan aan het kruis gedaan als hij niet de heerschappijen en de machten ontwapend, hen openlijk aan de kaak gesteld en over hen getriomfeerd heeft?

Als Christus daar niet overwonnen heeft, kan Romeinen 8 dan nog wel waar zijn:

Ik ben ervan overtuigd, dat noch de dood noch het leven, noch engelen noch machten, noch wat is noch wat komt, geen macht in den hoge of in de diepte, noch enig ander schepsel, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die in Christus Jezus onze Heer is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christus regeert uitsluitend in de harten van de gelovigen.

Hij heeft inderdaad aan het kruis de machten ontwapend, zodat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven heeft ontvangen.

Daarom is ook Paulus ervan overtuigd dat NIETS ons [= gelovigen] zal kunnen scheiden van de liefde van God, die IN Christus Jezus is.

Echter, de wereld, gelooft niet in Hem, en staat nog steeds onder de heerschappij van de duivel. Pas als Christus Zijn troon zal opeisen bij Zijn wederkomst op aarde, zal Hij met "ijzeren staf" regeren over deze wereld.

Niet eerder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Christus regeert uitsluitend in de harten van de gelovigen.

Hij heeft inderdaad aan het kruis de machten ontwapend, zodat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven heeft ontvangen.

Daarom is ook Paulus ervan overtuigd dat NIETS ons [= gelovigen] zal kunnen scheiden van de liefde van God, die IN Christus Jezus is.

Echter, de wereld, gelooft niet in Hem, en staat nog steeds onder de heerschappij van de duivel. Pas als Christus Zijn troon zal opeisen bij Zijn wederkomst op aarde, zal Hij met "ijzeren staf" regeren over deze wereld.

Niet eerder.

Het wordt zo een herhaling van zetten, maar elke keer dat er een demon wordt uitgedreven of een slang wordt vertrapt, wordt daarmee Christus' heerschappij opgeeist en bevestigd.

viewtopic.php?f=13&t=30636&start=80#p1171156

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geen 'herhaling van zetten' , maar wat mij betreft, een feit dat Christus' troon nog steeds niet gevestigd is hier op aarde, en DUS [nog] niet regeert op deze aarde.

Niet Christus regeert, maar de duivel is de wereldbeheerser. Dat zegt de Bijbel gewoon, en daar kan je niet iets anders van maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat zegt de Bijbel gewoon, en daar kan je niet iets anders van maken.

Dat zegt ineke-kitty.

Het is duidelijk dat we over de uitleg van de Bijbel van mening verschillen.

Het is goed om deze zaken van verschillende zijden te belichten, dan kan de lezer uitmaken wat hij of zij geloofwaardig vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet Christus regeert, maar de duivel is de wereldbeheerser. Dat zegt de Bijbel gewoon, en daar kan je niet iets anders van maken.

Hoewel ik het niet met alles van je eens ben, zeg ik ook volmondig als iemand gelijk heeft, dat doe ik bij iedereen.

Inderdaad is Satan de heerser van de wereld, nog wel, daar zal verandering in komen als Jezus daadwerkelijk zijn koningschap opneemt en de duivel voor 1000 jaar gebonden wordt, wat volgens mij in de zeer nabije toekomst is

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet Christus regeert, maar de duivel is de wereldbeheerser. Dat zegt de Bijbel gewoon, en daar kan je niet iets anders van maken.

Hoewel ik het niet met alles van je eens ben, zeg ik ook volmondig als iemand gelijk heeft, dat doe ik bij iedereen.

Inderdaad is Satan de heerser van de wereld, nog wel, daar zal verandering in komen als Jezus daadwerkelijk zijn koningschap opneemt en de duivel voor 1000 jaar gebonden wordt, wat volgens mij in de zeer nabije toekomst is

Jezus heeft daadwerkelijk zijn koningschap opgenomen, Hij heeft zijn daad gesteld zijn leven, sterven en opstaan op aarde. Er is nog tijd om Hem aan te nemen en je voor te bereiden op zijn wederkomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is inderdaad nog tijd om Hem aan te nemen in deze bedeling van de Genade.

Echter, zit Hij nu aan de rechter[hand] Gods in Zijn positie als Hogepriester naar de ordening van Melchisedek, en NIET als Koning.

Hij zal, zoals ook Antoon bevestigt, pas Zijn koningschap daadwerkelijk opnemen bij Zijn wederkomst op aarde. Dat is toch echt NU niet het geval.

De duivel zal inderdaad 1000 jaar gebonden worden, zodat hij de volkeren niet kan verleiden, en NA die 1000 jaar zal hij nog een korte tijd ontbonden worden, en zal de volkeren verzamelen om de [laatste] krijg te voeren tegen het Lam en de Zijnen, en DAN pas zal hij voor eeuwig geworpen worden in de poel des vuurs.

Er moet dus nog wel het e.e.a. gebeuren, voordat Christus daadwerkelijk Zijn Koningschap zal oprichten op aarde.

Ik geloof eveneens dat de Gemeente opgenomen zal worden voordat de grote verdrukking een aanvang zal nemen, eerst over Israel, en daarna ook voor de volkeren.

Die grote verdrukking noemt Daniel de 70e week, en pas daarna zal Christus wederkeren naar de aarde, en ELK oog zal Hem dan zien.

Ik geloof dus dat de opname van de Gemeente en de wederkomst 2 verschillende gebeurtenissen zijn in de heilsgeschiedenis van Gods plan met deze wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanochtend een mooie tekst gehoord waaruit blijkt dat satan heerser is op aarde.

Lukas 4 vers 6: "En de duivel zeide tot Hem: Ik zal U al deze macht, en de heerlijkheid derzelver koninkrijken geven, WANT ZIJ IS MIJ OVERGEGEVEN , en ik geef ze, wien ik wil".

Het Boek: "Kijk" zei hij, dat zal ik U allemaal geven met al hun roem en eer erbij. Want het is allemaal van mij".

Duidelijk bewijs dat satan de god dezer eeuw is en op dit moment alle macht in handen heeft.....totdat....

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid