Spring naar bijdragen

Roodblauwe tent


Aanbevolen berichten

@Hendrik

het zit inderdaad "wel goed" met een wedergeboren kind van God, dat is wat ik geloof.

Dat God Zelf mij dagelijks heiligt en reinigt is ook een feit wat ik geloof.

Dat ik eeuwig leven heb ontvangen in Christus Jezus is ook wat ik geloof.

Mijn "wandel" met Christus gaat niemand wat aan, dus wat dat betreft zit het ook wel goed.

Blijkbaar ben je er heilig van overtuigd dat het, wat je geloof betreft, van levensbelang is dat "er geen spelt tussen te steken valt". Alsof je anders niet meer gelovig zou zijn. Of wedergeboren. Of wat dan ook...

Mij lijkt dat een vrij heilloze houding. Een waarmee je het tegendeel nastreeft van wat je zegt te geloven... Maar inderdaad: je wandel gaat niemand wat aan, in die zin dat ik niet over je zal oordelen maar Christus... Hij gaat me in zoverre aan, dat ik me wat zorgen om je maak...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 137
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik hou het maar op wat Hebr. 11:1 zegt: "Het geloof nu is een vaste grond [= niet wankel dus] der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet".

Waarom die haken? Vaste grond = aarde en die is bij jou hol. Bij mij is het een vaste grond. Ik hanteer het citaat liever zonder de haken:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

In welke bedeling valt de Hebrëen-brief trouwens? Weet je dat? Voor mij is de brief gewoon geldig. Of die voor jou geldig is, moet je eerst navragen!

Ik vind het wat merkwaardig als een gelovige onder "de vaste grond" deze aardbol bedoelt.

Een "grond" is in dit verband niet het woord voor aarde maar, maar hier betekent het wat wij kennen als het woord "grondslag" of "grondbeginsel".

Dus het wordt wel lastig als men zo eenvoudig denkt over Hebr. 1 vers 1 om dan überhaupt iets te laten zien, wat het betekent dat de aarde leert dat de zij "vast gefundeerd ligt".

De vraag in welke bedeling de Hebr. brief valt toont nog meer aan dat je absoluut niet begrijpt wat Efeze 3 vers 2 zegt."Indien gij maar gehoord hebt van de bedeling der genade Gods die mij gegeven is aan U " , dus is elk objectief gesprek over de Schrift onmogelijk geworden.

Het gaat overigens niet om het feit in welke tijd de brieven geschreven zijn, maar het gaat allereerst om de inhoud en wat God heeft geopenbaard aan Paulus de "dingen die verborgen en bedekt waren". Ten tweede gaat het over de geadresseerden en dat blijkt altijd uit de inhoud van de brieven, dus de vraag is tamelijk vreemd voor iemand die zegt de Bijbel te kennen.

Ik heb weleens de indruk dat dit dezelfde christenen zijn die maar róeptoeteren dat er dagelijks mensen worden genezen in bepaalde genezingsdiensten en dus blijkbaar niet begrijpen waarom de Here Jezus in Bethesda een ziekenhuis vol met zieken mensen, slechts 1 mens genas. En waarom nu in deze bedeling geen openbare genezingen meer plaatsvinden? Omdat Zijn openbare Werk pas weer begint als Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg en wij dus nu heel eenvoudig leven in een tijd waar God Zich verborgen heeft.

Al deze voorbeelden gaan niet over spectacels maar beelden iets uit. Alle wonderen en tekenen hebben een betekenis.

En zo is het wereldbeeld, een afschaduwing van de tabernakel, waar God in het midden van Zijn volk woonde en zo woont God temidden van Zijn Schepping, het is Zijn huis en dat huis ( beth) is vrouwelijk en zal de Man omvangen leert de Bijbel.... maar de hedendaagse theologie en ook veel Christenen hebben God BUITEN de schepping geplaatst en dat is alleen mogelijk met een bol die draait want zo kan God buiten de bol geplaatst worden en kan met totaal niet overweg, met het toekomstbeeld dat God deze hele aarde zal vullen met Zijn volheid.

Dat is met een bol onmogelijk, die is al zo gevuld en daar is voor God geen plaats.

Blijkbaar denkt men dat wat wij zien, dat dat de werkelijkheid is, en heeft men nooit gehoord van een "geestelijke" wereld" en dat christenen niet zouden zien, maar geloven.

Ik geloof dat het zo is omdat het past in het beeld van Schepper versus Zijn schepping, maar of het te bewijzen valt is voor mij niet relevant.

Dus of een meneer Hovind of meneer Pietersen er andere ideeën over nahoudt vind ik niet belangrijk. Het BIjbels wereldbeeld is eeuwenoud en dat God in het midden woont zegt de Bijbel zelf in allerlei "beelden".

Bedelingen is een volkomen BIjbelse term en iedereen gelooft sowieso al in 2 bedelingen, n.l. het oude en het nieuwe testament dus wat dit met een bepaalde leer te maken heeft ontgaat me volkomen. Als Paulus dan nog spreekt over de bedeling der genade en de bedeling van de volheid der tijden , dan hebben we sowieso al 4 bedelingen die in de Bijbel staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens zat ik nog te denken over die holle aarde, en ik heb al één reden om te hopen dat het niet waar is. Want als die theorie waar zou zijn (wat ik dus niet geloof), dan is het licht nu gekromd, waardoor we een horizon zien, maar zal het licht bij de wederkomst dus weer recht worden.

Dat betekent dat je dan geen horizon meer ziet, maar a la Inception het landschap voor je ogen omhoog ziet krullen, zodat je vanuit je achtertuin bij wijze van spreke heel Engeland ziet liggen als het zicht het zou toelaten.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar mij lijkt dat echt een doodeng gezicht. Volgens mij krijg je dan spontaan chronisch hoogtevreesverwarring, omdat wat je ziet (ik bevind mij hoog boven Engeland) dan helemaal niet klopt met de werkelijkheid (Engeland ligt gewoon naast mij). En al helemaal als je dan recht boven je God zou zien zitten, met op de achtergrond, jawel, Amerika... *huivert*

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens zat ik nog te denken over die holle aarde, en ik heb al één reden om te hopen dat het niet waar is. Want als die theorie waar zou zijn (wat ik dus niet geloof), dan is het licht nu gekromd, waardoor we een horizon zien, maar zal het licht bij de wederkomst dus weer recht worden.

Maak je geen zorgen, de theorie is vals. De reacties uit de tent bevestigen nogmaals 2 Timothëus 4:

Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.

De aanhangers van deze valse leer geloven niet dat er nu nog wonderbaarlijke genezingen zijn. Ze beroepen zich o.a. op de bedelingenleer, volkomen ten onrechte. Vergelijk de aanhangers van de leer van Kl. Haneveld met de "zieken" in bijvoorbeeld Bethesda (Joh. 5). Bethesda was een bouwwerk met vijf zuilengangen (5 is het getal van genade, barmhartigheid!). Het gebouw ligt vol geestelijk verblinden, verlamden, zieken, verzwakten en vermoeiden, die allen met smart liggen te wachten op het "levend worden van het water". Want het "water" in "het huis van Barmhartigheid" is levenloos geworden. Maar, alle Bijbelstudies, woorden, preken, belijdenissen, afgodische tradities, geven géén genezing. Ook vandaag zien we dat. Er zijn mensen die compleet verblind zijn door Bijbelstudies en valse leer. Ze leven in de duisternis, ze ontvangen op geen enkele manier genezing, hun ziel blijf verwond en ziek. Bevrijding is noodzakelijk, maar de studies geven deze bevrijding niet!

Van tijd tot tijd daalde een engel van de Heer neer (Joh.5:4). Het "water" werd dan voor korte tijd "bewogen". Er kwam even leven in. Het verstarde woord werd weer levend. Maar wat gebeurt er dan steeds? Iedereen denkt aan eigen voordeel! Dat leren we van Bethesda! Het denken dat Jezus niet iedereen genas, is een grote en gevaarlijke dwaling. Bovendien getuigt het van hoogmoed en arrogantie.

Wie denkt er aan de ander? Wie denkt er aan de Almachtige God? Waar is de gezindheid die in Jezus Christus is?

Sonmmigen blijven "drammen voor een eigen huis", duizenden berichten vol dwalingen, voor eigen belangen, voor een eigen dwaalleraar, voor "genezing" van het eigen groepje! De ware "genezing" zal zo niet ontvangen worden. Natuurlijk geldt de Jakobus-brief voor ons allen, ook voor diegenen die er niet in geloven! Ook voor diegenen die stug blijven geloven in de bedelingen-dwaling!

Jakobus 4

Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt. Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik krijg meer het idee van iemand die ergens erg enthousiast over geworden is, en erg goed is gaan begrijpen "hoe het zit" --- en die dat vervolgens eerst aan anderen gaat verkondigen. En die dus meer spreekt uit kennis dan uit ervaring.
Ja, sinds 40 jaar een kind van God te zijn begrijp ik inderdaad onderhand wel "hoe het zit" .

Je kent vast wel de Schriftplaats waar staat: "Mijn volk gaat verloren door gebrek aan kennis" .

Het is interessant om te zien hoe je de pointe mist.

Kennis is niets dan een rinkelende cimbaal, een dof-dreundende handtrom, in de hand van hem of haar die de liefde niet heeft.

De plaats van kennis volgens Petrus: "Maar schraagt om deze reden met betoon van alle ijver door uw geloof de deugd, door de deugd de kennis,door de kennis de zelfbeheersing, door de zelfbeheersing de volharding, door de volharding de godsvrucht,door de godsvrucht de broederliefde en door de broederliefde de liefde (jegens allen)." 2 Petrus 1:5 ev

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Sweep

Voor de goede orde: Ik "mis" helemaal niks.

Verder hou ik het wel voor gezien op dit topic.

Ik ben niet van plan in te gaan op allerlei voortdurende hetzes tegen de bedelingenleer, e.a. bijbelse zaken waar ik in geloof. :*

Ik heb, voor zover ik weet, geen woord geschreven over de bedelingenleer of over andere bijbelse zaken waar je in gelooft.

En of je wilt schrijven in dit topic, moet je helemaal zelf weten. Je kunt naar een ander topic gaan, of naar het einde van de wereld, maar je hebt altijd jezelf bij je. Dat is het werkelijke probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Sweep

Ik heb geen enkel probleem met wat ik geloof, en als dat niet gerespecteerd wordt, heb ik geen zin om ook nog maar ergens op in te gaan.

Je kan anders het ontbreken "van zin om ergens op in te gaan" ook opvatten als een "niet respecteren van je gesprekspartner".

Sommige mensen zijn op geen enkele manier aanspreekbaar op hetgeen ze geloven. Zelf hebben ze "er dan geen enkel probleem" mee, inderdaad. Anderen echter des te meer...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sommige mensen zijn op geen enkele manier aanspreekbaar op hetgeen ze geloven. Zelf hebben ze "er dan geen enkel probleem" mee, inderdaad. Anderen echter des te meer...

Helaas heb je gelijk.

2 Petrus 3

Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen

De Bijbel leert ons ook dat er verlossing mogelijk is, zelfs voor mensen die al 40 jaar verstrikt geraakt zijn in een leugen van valse Bijbelstudies.

We kunnen ons de waarheid toe-eigenen. Via onze mond dringt het door in ons hart. Wat we uitspreken gaan we geloven:

Psalmen 19

Laat de redenen mijns monds, en de overdenking mijns harten welbehagelijk zijn voor Uw aangezicht, o HEERE, mijn Rotssteen en mijn Verlosser!

Romeinen 10

Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.

Johannes 8

Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen; En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

De waarheid maakt vrij, zelfs van de ketenen die door langdurige (soms zelfs goedbedoelde) valse Bijbelstudies zijn aangebracht!

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Sweep

Ik heb geen enkel probleem met wat ik geloof, en als dat niet gerespecteerd wordt, heb ik geen zin om ook nog maar ergens op in te gaan.

Waarom ga je in vredesnaam al je rare ideen op een forum zetten als je niet wil dat mensen erop mogen reageren! Blijf dan lekker in je tent Klein Haneveld met zijn holle aarde aanbidden;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak je geen zorgen, de theorie is vals. De reacties uit de tent bevestigen nogmaals 2 Timothëus 4:

Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden; En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.

De aanhangers van deze valse leer geloven niet dat er nu nog wonderbaarlijke genezingen zijn. Ze beroepen zich o.a. op de bedelingenleer, volkomen ten onrechte. Vergelijk de aanhangers van de leer van Kl. Haneveld met de "zieken" in bijvoorbeeld Bethesda (Joh. 5). Bethesda was een bouwwerk met vijf zuilengangen (5 is het getal van genade, barmhartigheid!). Het gebouw ligt vol geestelijk verblinden, verlamden, zieken, verzwakten en vermoeiden, die allen met smart liggen te wachten op het "levend worden van het water". Want het "water" in "het huis van Barmhartigheid" is levenloos geworden. Maar, alle Bijbelstudies, woorden, preken, belijdenissen, afgodische tradities, geven géén genezing. Ook vandaag zien we dat. Er zijn mensen die compleet verblind zijn door Bijbelstudies en valse leer. Ze leven in de duisternis, ze ontvangen op geen enkele manier genezing, hun ziel blijf verwond en ziek. Bevrijding is noodzakelijk, maar de studies geven deze bevrijding niet!

Van tijd tot tijd daalde een engel van de Heer neer (Joh.5:4). Het "water" werd dan voor korte tijd "bewogen". Er kwam even leven in. Het verstarde woord werd weer levend. Maar wat gebeurt er dan steeds? Iedereen denkt aan eigen voordeel! Dat leren we van Bethesda! Het denken dat Jezus niet iedereen genas, is een grote en gevaarlijke dwaling. Bovendien getuigt het van hoogmoed en arrogantie.

Wie denkt er aan de ander? Wie denkt er aan de Almachtige God? Waar is de gezindheid die in Jezus Christus is?

Sonmmigen blijven "drammen voor een eigen huis", duizenden berichten vol dwalingen, voor eigen belangen, voor een eigen dwaalleraar, voor "genezing" van het eigen groepje! De ware "genezing" zal zo niet ontvangen worden. Natuurlijk geldt de Jakobus-brief voor ons allen, ook voor diegenen die er niet in geloven! Ook voor diegenen die stug blijven geloven in de bedelingen-dwaling!

Jakobus 4

Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt. Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.

Wat een rijke fantasie over deze geschiedenis in Bethesda, dat kan ik ook ook want....

Volgens mij staat er expliciet dat er maar 1 man werd genezen die overigens nog model staat voor het volk Israël dat 38 jaar rondzwierf in een woestijn op weg naar een land wat in 2 jaar qua afmeting was te bereiken.

Er staat helemaal niet dat de man ooit in het water terecht is gekomen.

De laconieke vraag was : "Wil je genezen worden?" Toch een vreemde vraag aan iemand die al 38 jaar kreupel was. Kreupel wat staat in de Bijbel voor "impotentie", geen vrucht voort kunnen brengen.

Water spreekt in de Bijbel over het Woord van God, eigenlijk het verzamelde woord van God ( Siloam) maar ook over een oordeel, deze geschiedenissen hebben meer dimensies en niveaux, zodat het water een bredere betekenis krijgt. De invulling dat het water dor was geworden kan ik niet vinden en de rest van de uitleg klopt ook niet want er was juist altijd iemand hem voor.

Wat hoogmoed en arrogantie hiermee te maken heeft ontgaat mij volkomen. En nergens maar dan ook nergens staat dat er meerdere zieken in die 5 zalen genezen werden. Dus wat hier aan dwaling is ontgaat mij ook. Misschien moet je dat rechtpraten om die massale genezingen van diverse "geneesheren" rechtpraten die in Amerika duizenden mensen genezen en zelfs laten opstaan uit de dood. Allemaal oncontroleerbaar. Geef mij dan Joh. 5 maar wat ik betrouwbaar acht. En wat had deze man dan fout gedaan? Of gezondigd? En dan genas de Heer de man ook nog eens op de Sabbath...foei toch?

Ja foei, omdat blijkbaar het welzijn van de mens ondergeschikt is aan het systeem. Ergo het belang van het individu is ondergeschikt aan het collectief. En ik geloof dat het bij de Here Jezus gaat om het belang van het individu. En daarom was het maar één man die werd genezen.

Wat de brief aan Jacobus hiermee te maken heeft ontgaat mij ook volledig. Een rommeltje wordt ervan gemaakt.

Nog even voor de duidelijkheid, ik geloof dat de "Engel des Heeren" altijd de Here Jezus Zelf is. En dat een poort, in dit geval de Schaapspoort in de Bijbel altijd spreekt over een plaats waar recht wordt gesproken.

Duidelijk is ook dat de Here Jezus weer verdwenen was en te vinden was in de tempel, zoals Hij ook vandaag niet actief is in de wereld, maar Zich bevindt in de tempel, ( de Gemeente) En vervolgens zocht de traditie Hem, om Hem te doden omdat Hij Zich niet hield aan hun systeem. En daar is niets in veranderd vandaag aan de dag.

De geschiedenis loopt volkomen parallel aan de genezing van de zoon van de hoveling, ook slechts 1 man die genezen werd.

Ook een verwijzing naar Israël.

Ik zie uit naar de tekst waar staat in Joh. 5 dat er velen genezen werden. Ik geloof dat als je dat beweert dat je wel mag spreken van inlegkunde of verzinsels die er niet staan. En of dat hoogmoed of arrogantie is, mag iedereen dan zelf concluderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid