Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Super om te horen Davy! Ik begrijp je reactie op de Katholieke Mis wel hoor, dat heb ik ook soms zeker als de homilie wat tegenvalt.

Misschien was het ook wel zo, omdat ik het anders gewend ben al. En mis je dat niet als je al heel je leven naar de kerk gaat en hetzelfde 'verhaal' hoort. Maar als beginnend christen is het wel erg fijn dat het Woord uitgelegd wordt in de (protestantse) preek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klein zijnootje: het is goed om te weten dat bij een mis het niet zozeer om de homilie of preek gaat, maar om de liturgie zelf, om precies te zijn om de eucharistie. Natuurlijk, de homilie is zeker van belang, maar het is niet het hoogtepunt van de viering en het is dus niet het eerste waarvoor men naar de mis gaat. De "functie" van de mis is dus uitsluitend de mis zelf, net zoals de liefde tussen God en mens uitsluitend de liefde zelf als doel heeft.

Ik dacht, ik zeg het maar eventjes. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klein zijnootje: het is goed om te weten dat bij een mis het niet zozeer om de homilie of preek gaat, maar om de liturgie zelf, om precies te zijn om de eucharistie. Natuurlijk, de homilie is zeker van belang, maar het is niet het hoogtepunt van de viering en het is dus niet het eerste waarvoor men naar de mis gaat. De "functie" van de mis is dus uitsluitend de mis zelf, net zoals de liefde tussen God en mens uitsluitend de liefde zelf als doel heeft.

Ik dacht, ik zeg het maar eventjes. ;)

Daar kwam ik idd achter, maar in deze mis zat niets van uitleg. Er werden alleen twee korte stukjes opgelezen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klein zijnootje: het is goed om te weten dat bij een mis het niet zozeer om de homilie of preek gaat, maar om de liturgie zelf, om precies te zijn om de eucharistie. Natuurlijk, de homilie is zeker van belang, maar het is niet het hoogtepunt van de viering en het is dus niet het eerste waarvoor men naar de mis gaat. De "functie" van de mis is dus uitsluitend de mis zelf, net zoals de liefde tussen God en mens uitsluitend de liefde zelf als doel heeft.

Ik dacht, ik zeg het maar eventjes. ;)

Er zijn drie manieren van liefde beleven.

Ten eerste de viering van de liefde, en

ten tweede de materialisatie van de liefde, en

ten derde de persoonlijke emotie (beleving) van de liefde.

De heilige viering van de liefde is uitgangspunt van elke kerk, aangezien dit iets is dat van God uitgaat. Het is het principe van gemeenschap krijgen met iets dat komt van buiten de mens. En hoewel het vieren niet een noodzakelijk vereiste is voor het materiële feit waar het voor staat, is de bewustheid van het willen vieren doorslaggevend voor de kerk. Want het is de Genade van God waarop wordt gebouwd, en het niet erkennen van die genade als genade breekt af wat het het had verkregen. Alle kerken zijn op dit punt gelijk in erkenning van het Werk van God. De persoonlijke beleving is bij alle kerken een zaak van het hart en van een vooronderstelling dat er reeds sprake van is alvorens de kerkdienst wordt bezocht. Want dat is het wat de mens tot de kerken brengt. En bij alle kerken wordt de invulling van de liefde (goede werken en goede strijd en eigen heiliging) als gewenst voorvloeisel gezien dat logischerwijs verbonden is met het geloven, en het versterkt zijn in het geloof.

Maar daarbij hebben sommige kerken een beklemtoning van die viering, waarbij het geloof een staat van devotie en heiliging is, die zich verre houdt van strijdvragen van inzicht en leer. Verheffing boven de wereld van geschil en moeiten wordt als een norm van het goede gezien. In zwart-wit karikatuur: het is een Heiligingskerkdienst.

De persoonlijke beleving van de liefde, de emotie, is in sommige andere kerken de centrale factor van betekenis. Niet zonder reden want de persoonlijke beleving is ook cruciaal voor het geloof. Zonder een gezindheid van persoonlijke aard, heeft het overige geen betekenis. In zwart-wit karikatuur: het is een Gevoelskerkdienst.

De materialisatie van de liefde is in sommige kerken de centrale factor van betekenis. Want onderkend is in die kerken dat er altijd dwaling is in hart en wereld die het beginsel van God en geloof en liefde ondermijnt, dat voortdurende aandacht en bestrijding nodig heeft. In zwart-wit karikatuur: het is een Bewapeningskerkdienst.

De liefde heeft niet alleen het een of het ander. De liefde heeft van al van deze elementen niet een beetje, maar alles nodig. Daarom is de kerk één, hoewel zij vele is.

Daarom is het presenteren van een kerkdienst als Eredienst of Dienst van het Woord of Belevingsdienst als een uitsluitende zaak van het een of het ander, een mooie zaak, die tegelijk het andere tekort doet.

En het is niet alleen de kerkdienst; evenzo laat de leer zich ook onderscheiden in klemtonen die bij verschillende kerken verschillend uitwerken:

- Vrede en afstemming (Kerstening) wordt gezocht met hetgeen in de eigen wereld voorkomt.

- De vrede is een Genadegeschenk van God (Gearriveerdheid), dat hoef je alleen aan te nemen.

- De vrede is een zware strijd (een Olympische renbaan), om die te bereiken.

En mijn insteek is hier dat het evangelie geen zaak van berusting is, maar een zaak van de scherpte van het zwaard, tot scheiding van geesten. En dat zwaard dat is Gods Woord. Gods Woord dat is hetgeen God heeft geschreven. Hetgeen God heeft geschreven dat zijn brieven van God. Zijn Gods brieven gecanoniseerd? Nee, dat zijn zij niet. Zij gaan af op de Heilige Geest, en de letterlijke tekst is niet een woord, maar een vrucht die kan worden gezien en geproefd en gekauwd en beproefd in de nieren.

Het goede daarin dat wordt bewaard door de kerk en dat kun je canonisering noemen.

De vraag bij elke brief van God is daarom niet of het gezag heeft gekregen, maar of je hebt erkend dat God erin werkt. En dat levert het gezag op als brief van God. Maar het gezag is nooit een ontslaan van eigen beproeving. Want hetgeen het eigen hart overlegt, en de gezindheid om God te heiligen en te dienen en in oprechte liefde te volgen, bepaalt hoe je vooruit gaat. Een ieder beproeve zijn eigen hart. Niet het gezag dat mensen brengen bengt een Rust waarin gerust kan worden. Want dat gezag dat volg je buitendien.

En ik dacht, ik zeg het ook maar eventjes,

want een gezonde neiging tot eigen beklemtoning van voorkeur,

geeft wellicht een genuanceerder beeld van het totaalplaatje ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar kwam ik idd achter, maar in deze mis zat niets van uitleg. Er werden alleen twee korte stukjes opgelezen

Dat is wel heel bijzonder want er hoort altijd een homilie of preek bij.

Eerst 2 of 3 lezingen waarvan 1 evangelielezing en dan de homilie of preek waarbij de lezingen worden aangehaald. Pas daarna begint de dienst van de tafel.

Maar het is natuurlijk persoonsgebonden wat je fijn vindt. Zelf heb ik weinig met diensten/vieringen waarin geen communie is omdat dat voor mij het belangrijkste element is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

laten we hier niet vergeten dat Davy96 een tijdje geleden voor het eerst naar de kerk is geweest. Ik kan mij nog heel goed herinneren hoe verwarrend de eerste kerkgang voor mij was. Er gebeurde vanalles en ik begreep er nog geen kwart van. Dan is het fijn als je wat uitleg krijgt bij wat je hoort in een preek of homilie. Waar het accent van de viering of H. Mis ook ligt.

Ik wil niet zeggen dat jouw uitleg niet verhelderend is hoor Broer konijn, maar het ontbreekt in de kerken soms aan opvang van mensen zonder Christelijke achtergrond.

Het voor mij meest frustrerende voorbeeld? Tijdens de mis antwoorden de gelovigen op bepaalde dingen van de priester. Dat is in elke kerk weer net iets anders, en vaak wordt het totaal onverstaanbaar teruggemompeld, waardoor je ook niet kunt uitvissen wat er eigenlijk gezegd wordt. En om eerlijk te zijn: dan kun je je in je 'eigen' Katholieke Kerk plotseling best een buitenstaander voelen.

Het is natuurlijk een voorbeeld, maar er zijn meer dingen die lastig zijn als beginnende Christen. Iemand treffen die je mee op sleeptouw wil nemen, uitleg kan geven, een helder boekje met uitleg, écht gemeenschapsleven is dan een absolute zegen.

Thorgem: voor mij is de Communie ook absoluut een hoogtepunt. Dat zal ik zeker niet ontkennen, al kan een goede preek mij wel helpen bij een betere beleving van het Heiligste Sacrament. Zoals de eerste keer dat ik bij het aanbidden van het H. Sacrament een opperst gevoel van verveling ervaarde in de quasi lege abdijkerk, terwijl ik een jaar later volledig gegrepen werd door een gevoel van vreugde en geborgenheid tijdens de 24 uurs aanbidding in een warme prachtig verlichte crypte, waar af en toe wat liedjes werden gezongen afgewisseld met stilte. Sfeer, omkadering en uitleg dragen ook veel bij voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar het is natuurlijk persoonsgebonden wat je fijn vindt. Zelf heb ik weinig met diensten/vieringen waarin geen communie is omdat dat voor mij het belangrijkste element is.

Ik zag niet echt de betekenis of functie van de communie, (dat is de hostie toch), want je loopt naar voren krijgt een koekje en eet dat koekje op (beetje simpel verteld wel)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het voor mij meest frustrerende voorbeeld? Tijdens de mis antwoorden de gelovigen op bepaalde dingen van de priester. Dat is in elke kerk weer net iets anders, en vaak wordt het totaal onverstaanbaar teruggemompeld, waardoor je ook niet kunt uitvissen wat er eigenlijk gezegd wordt. En om eerlijk te zijn: dan kun je je in je 'eigen' Katholieke Kerk plotseling best een buitenstaander voelen.

Nu je het zegt vond ik dat misschien wel het gekst haha. In de protestantse kerk zegt men namelijk niets en opeens zeggen de mensen tijdens de mis na een voorlezing ''wij danken God'' en hele verzen op. Ook gaf iedereen elkaar een hand op het gegeven moment waarbij gezegd werd ''vrede met Christus''. Ik vond ook het zingen int Latijn erg mooi, alleen had ik geen vertaling :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar het is natuurlijk persoonsgebonden wat je fijn vindt. Zelf heb ik weinig met diensten/vieringen waarin geen communie is omdat dat voor mij het belangrijkste element is.

Ik zag niet echt de betekenis of functie van de communie, (dat is de hostie toch), want je loopt naar voren krijgt een koekje en eet dat koekje op (beetje simpel verteld wel)

Wat ingewikkelder is dat dat koekje het Lichaam van Jezus Christus IS. Net zoals bij het laatste avondmaal. Het is dus ook absoluut niet de bedoelding om als niet-katholiek naar voren te lopen en de hostie in ontvangst te nemen.

Het voor mij meest frustrerende voorbeeld? Tijdens de mis antwoorden de gelovigen op bepaalde dingen van de priester. Dat is in elke kerk weer net iets anders, en vaak wordt het totaal onverstaanbaar teruggemompeld, waardoor je ook niet kunt uitvissen wat er eigenlijk gezegd wordt. En om eerlijk te zijn: dan kun je je in je 'eigen' Katholieke Kerk plotseling best een buitenstaander voelen.

Nu je het zegt vond ik dat misschien wel het gekst haha. In de protestantse kerk zegt men namelijk niets en opeens zeggen de mensen tijdens de mis na een voorlezing ''wij danken God'' en hele verzen op. Ook gaf iedereen elkaar een hand op het gegeven moment waarbij gezegd werd ''vrede met Christus''. Ik vond ook het zingen int Latijn erg mooi, alleen had ik geen vertaling :P

De Mis vergt wat interactie tussen de voorganger en de deelnemers. Na een tijdje weet je wel wat je wanneer moet zeggen. Met het elkaar de hand geven wens je elkaar de vrede van Christus. Spijtig dat er geen vertaling aanwezig was voor de Latijnse gezangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag niet echt de betekenis of functie van de communie, (dat is de hostie toch), want je loopt naar voren krijgt een koekje en eet dat koekje op (beetje simpel verteld wel)

Wat ingewikkelder is dat dat koekje het Lichaam van Jezus Christus IS. Net zoals bij het laatste avondmaal. Het is dus ook absoluut niet de bedoelding om als niet-katholiek naar voren te lopen en de hostie in ontvangst te nemen.

Het voor mij meest frustrerende voorbeeld? Tijdens de mis antwoorden de gelovigen op bepaalde dingen van de priester. Dat is in elke kerk weer net iets anders, en vaak wordt het totaal onverstaanbaar teruggemompeld, waardoor je ook niet kunt uitvissen wat er eigenlijk gezegd wordt. En om eerlijk te zijn: dan kun je je in je 'eigen' Katholieke Kerk plotseling best een buitenstaander voelen.

Nu je het zegt vond ik dat misschien wel het gekst haha. In de protestantse kerk zegt men namelijk niets en opeens zeggen de mensen tijdens de mis na een voorlezing ''wij danken God'' en hele verzen op. Ook gaf iedereen elkaar een hand op het gegeven moment waarbij gezegd werd ''vrede met Christus''. Ik vond ook het zingen int Latijn erg mooi, alleen had ik geen vertaling :P

De Mis vergt wat interactie tussen de voorganger en de deelnemers. Na een tijdje weet je wel wat je wanneer moet zeggen. Met het elkaar de hand geven wens je elkaar de vrede van Christus. Spijtig dat er geen vertaling aanwezig was voor de Latijnse gezangen.

Als het goed is heeft iemand die naar een katholieke kerk gaat zo'n vertaling in een boekje staan, dus die hoeft daar ook niet aanwezig te zijn. Ik liep naar voren en ontving de hostie omdat iedereen dat deed en mensen mij daarheen wezen. En waarom zou een niet-katholiek het lichaam van Jezus Christus niet mogen ontvangen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ligt eraan van welk Latijnse tekst er gezegd/gezongen werd, want dat kunnen er héél veel zijn. Die vertalingen staan niet allemaal in één boek, al zal er wel veel in het zogenaamde Volksmissaal staan. Hoe actueel deze is weet ik niet en ik weet ook dat veel kerken van de teksten durven afwijken.

Elkaar de Vrede van de Heer wensen is een traditie die al heel lang gebezigd wordt: je wenst elkaar het allerbeste toe. Het is een wens die Christus ook tijdens Zijn leven al uitgesproken heeft. Bijvoorbeeld in de passage waarin Jezus twëënzevtig mensen op pad stuurt om het werk wat tot nu to alleen hij en zijn twaalf volgelingen deden, verder te zetten in de steden die Jezus nog wil bezoeken.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Daarna stelde de Heer tweeënzeventig anderen aan, die hij twee aan twee voor zich uit zond naar iedere stad en plaats waar hij van plan was heen te gaan. 2 Hij zei tegen hen: ‘De oogst is groot, maar arbeiders zijn er weinig; vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen. 3 Ga op weg, en bedenk wel: ik zend jullie als lammeren onder de wolven. 4 Neem geen geldbuidel, geen reistas en geen sandalen mee, en groet onderweg niemand. 5 Als jullie een huis binnengaan, zeg dan eerst: “Vrede voor dit huis!†6 Als er een vredelievend mens woont, zal jullie vrede met hem zijn; zo niet, dan zal die vrede bij je terugkeren. 7 Blijf in dat huis, en eet en drink wat men je aanbiedt, want de arbeider is zijn loon waard. Ga niet van het ene huis naar het andere. 8 En als jullie een stad binnengaan en daar welkom zijn, eet dan wat je wordt voorgezet, 9 genees de zieken die er zijn en zeg tegen hen: “Het koninkrijk van God heeft jullie bereikt.†10 Maar als jullie een stad binnengaan waar je niet welkom bent, trek dan door de straten en zeg: 11 “Zelfs het stof van uw stad dat aan onze voeten kleeft, vegen we van ons af als aanklacht tegen u; maar bedenk wel: het koninkrijk van God is nabij!†12 Ik zeg jullie: het lot van Sodom zal op die dag draaglijker zijn dan het lot van die stad. 13 Wee Chorazin, wee Betsaïda, want als in Tyrus en Sidon de wonderen waren gebeurd die bij jullie gebeurd zijn, zouden de inwoners van die steden zich allang in een boetekleed hebben gehuld en met stof op hun hoofd tot inkeer gekomen zijn. 14 Wanneer het oordeel komt, zal het lot van Tyrus en Sidon draaglijker zijn dan dat van jullie. 15 En jij, Kafarnaüm, je denkt toch niet dat je tot in de hemel zult worden verheven? In het diepst van het dodenrijk zul je afdalen! 16 Wie naar jullie luistert, luistert naar mij, en wie jullie afwijst, wijst mij af. En wie mij afwijst, wijst hem af die mij gezonden heeft.’

Je vraagt waarom je als niet-Katholiek de Communie niet zou mogen ontvangen. Ik ga je antwoorden door je te verwijzen naar de cathechismus. Dat is een boek waarin een kerk antwoord geeft op dergelijke vragen en het geloof uitlegt. Voor de Rooms-Katholieke Kerk is er ook een editie voor jongeren beschikbaar, waarnaar ik je nu ga verwijzen. Deze is geschreven in een taal die voor ons jongeren duidelijk is. Kijk maar eens hier bij vraag 222. Mocht je interesse gewekt zijn, dan kun je natuurlijk heel het hoofdstuk lezen.

Ik hoop dat je je nieuwsgierige kijk en je kritische blik kunt behouden in jouw persoonlijke zoektocht. Het daagt de kerk uit om na te denken over de antwoorden op vragen over dingen die voor ons misschien vanzelfsprekend zijn, maar die dat voor een 'buitenstaander' volstrekt niet zijn.

Begrijp het woord buitenstaander niet verkeerd. Drie/vier jaar geleden was ik dat ook. Ik wil daar alleen mee zeggen dat iemand die er zonder of met weinig achtergrondkennis naar kijkt, er anders tegenover staat.

Veel plezier met je zoektocht. Je vragen zijn altijd welkom :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je vraagt waarom je als niet-Katholiek de Communie niet zou mogen ontvangen. Ik ga je antwoorden door je te verwijzen naar de cathechismus. Dat is een boek waarin een kerk antwoord geeft op dergelijke vragen en het geloof uitlegt. Voor de Rooms-Katholieke Kerk is er ook een editie voor jongeren beschikbaar, waarnaar ik je nu ga verwijzen. Deze is geschreven in een taal die voor ons jongeren duidelijk is. Kijk maar eens hier bij vraag 222. Mocht je interesse gewekt zijn, dan kun je natuurlijk heel het hoofdstuk lezen.

Begrijp het woord buitenstaander niet verkeerd. Drie/vier jaar geleden was ik dat ook. Ik wil daar alleen mee zeggen dat iemand die er zonder of met weinig achtergrondkennis naar kijkt, er anders tegenover staat.

Veel plezier met je zoektocht. Je vragen zijn altijd welkom :)

Ik weet wel wat de cathechismus is, dat gebruiken ze namelijk ook in de hervormde kerk :) Ik lees dat de communie niet ontvangen mag worden, omdat de kerk niet één is en ik afwijk van de katholieke kijk op het geloof. Ik probeer mijn mening over te laten komen zonder het hard te brengen, wat ik al gauw doe :P. Ik vind zelf dat iedere Christen daar 'recht' op zou moeten hebben, aangezien een protestant ook Christen is en Christus dit aan ál zijn discipelen gaf en niet keek naar verschillende visies op geboden etc. Petrus stichtte ook één kerk die voor iedereen toegankelijk was. Ik las eens een stuk over een katholiek die zei dat de katholieke kerk 'Gods favoriete kerk' is :o Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Bovendien geloof ik eigenlijk niet in de transsubstantie, meer dat het symbolisch bedoelt is zegmaar.

Ik begrijp t natuurlijk niet verkeerd, aangezien het tussen aanhalingstekens staat. Ik bekijk dingen inderdaad nog vaak met mijn atheïstisch/onderzoekende kant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt mij er niet over horen spreken dat ik het per se eens ben met wat er staat.

Ik begrijp jouw visie ook volledig, want ik heb a) nooit begrepen dat het een priester MOET zijn die H. Eucharistie bedient en B) vaak mag je als gelovige (niet-priester) vaak niet drinken van de beker terwijl de priester wel zegt "neem deze beker en drinkt hier allen uit, ..." maar dat zou ons bij een andere discussie brengen.

Begrijp ik goed uit jouw reactie dat je Nederlands-Hervormd bent opgevoed? Want dat heb ik nu niet direct meegekregen. Mijn excuses als ik je onderschat heb, ik leg graag dingen uit die mij in eerste instantie ook niet duidelijk waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je hebt mij er niet over horen spreken dat ik het per se eens ben met wat er staat.

.

Nee dat is inderdaad waar. Ik wilde gewoon graag mijn mening erover geven ;)

Je hebt me niet erg onderschat hoor. Ik ben niet christelijk opgevoed,ik zeg ook dat ik vaak nog dingen bekijk met mijn vorige atheïstische aard.Mijn familie is niet christelijk dus ik ben niet christelijk opgevoed. Ik ga nu (al) 6 maanden naar de Hervormde Kerk en die gebruiken af en toe de cathechismus bij de preek of bij catechisatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Duidelijk. Heb je je draai een beetje gevonden bij de Hervormden? Ik ben zelf Katholiek in geloof, maar houd er protestantse gedachten op na. Dat levert leuke discussies op, moet ik eerlijk bekennen. We vormen een studentenparochie, waar we een grote verscheidenheid aan opvattingen samenbrengen: Katholiek, Orthodox, Protestants.. we vieren de H. Mis volgens de Rooms Katholieke Kerk, maar iedereen is welkom al gaat niet iedereen ter Communie.

Ik voel me daar erg thuis ondanks mijn achtergrond, de priesters die er preken geven vaak ook les op het in dezelfde stad gelegen seminarie. Hierdoor passen de preken goed bij ons niveau van studenten. Na afloop zien we elkaar terug in de 'bar' waar we eventueel nog een beetje verder kibbelen over de preek. Of niet en dan gaat het over de gewone dingen de levens.

Wat ik zeggen wil: als je er thuis voelt, dan heb je je plek gevonden en dát samen met het geloof in Jezus Christus is het belangrijkste denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Duidelijk. Heb je je draai een beetje gevonden bij de Hervormden? Ik ben zelf Katholiek in geloof, maar houd er protestantse gedachten op na. Dat levert leuke discussies op, moet ik eerlijk bekennen. We vormen een studentenparochie, waar we een grote verscheidenheid aan opvattingen samenbrengen: Katholiek, Orthodox, Protestants.. we vieren de H. Mis volgens de Rooms Katholieke Kerk, maar iedereen is welkom al gaat niet iedereen ter Communie.

Ik voel me daar erg thuis ondanks mijn achtergrond, de priesters die er preken geven vaak ook les op het in dezelfde stad gelegen seminarie. Hierdoor passen de preken goed bij ons niveau van studenten. Na afloop zien we elkaar terug in de 'bar' waar we eventueel nog een beetje verder kibbelen over de preek. Of niet en dan gaat het over de gewone dingen de levens.

Wat ik zeggen wil: als je er thuis voelt, dan heb je je plek gevonden en dát samen met het geloof in Jezus Christus is het belangrijkste denk ik.

Ik voel me er zeker op mn plek. Ik ga sinds kort naar de jeugdvereniging na de de dienst in de avond waar je over de preek praat en weekthema's hebt waar je vanuit de bijbel over gaat discussiëren, hier ontmoet ik een hoop nieuwe mensen waarvan ik eerst dacht dat t een beetje rare snuiters waren, maar integendeel :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
hier ontmoet ik een hoop nieuwe mensen waarvan ik eerst dacht dat t een beetje rare snuiters waren, maar integendeel :P
Hervormden zijn toch rare snuiters? :|:|:+

Het is fijn om te horen dat je je draai daar kunt vinden! Want het is best belangrijk om goed opgevangen te worden, maar zo te horen komt dat helemaal goed!

Link naar bericht
Deel via andere websites
hier ontmoet ik een hoop nieuwe mensen waarvan ik eerst dacht dat t een beetje rare snuiters waren, maar integendeel :P
Hervormden zijn toch rare snuiters? :|:|:+

Haha die smiley maakt t m ook ;) Nee ik bedoel meer dat er vanaf mijn vaders kant altijd een erg negatief beeld werd geschetst over de gelovigen hier, en dat ze schijnheilig zijn enzo, dus dat beeld kreeg ik ook een beetje mee, onbewust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid