Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het gaat eigenlijk alleen om de vormen, maar de naam Filippus schoot op eens in mijn gedachten (wat werkt het brein toch wonderlijk, moet 4 jaar terug zijn dat dit hier eens gepost is).

Uitgezonderd het kaarsje branden voor Maria dan, dat is wat meer 'theologisch' ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Moet even opmerken dat ik nog al opkijk van tips mbt kerken in Hoogvliet, Rotterdam-Zuid, in Den Haag, Utrecht en Leiden. Davy geeft aan ergens tussen Rotterdam en Gouda te wonen. Zijn dus niet echt gemeentes in de buurt. Tel daarbij op dat hij 16 is! Dat is nou niet echt de leeftijd waarop je de mogelijkheid hebt om zelfstandig einden te reizen. En ik denk al helemaal niet op zondagochtend voor een kerkdienst waar je én niemand kent én bij een kerkverband dat je niet kent.

Ik snap dat iedereen z'n voorkeuren heeft voor verband en gemeente, maar ik denk dat sommigen vergeten wat de context is van iemands persoonlijke situatie.

Dat terzijde....

Davy, jou raad ik aan om inderdaad je eerst te verdiepen in kerken bij jou in de buurt. Met je buren mee, als dat inderdaad kan. Kans is dan redelijk, dat je daar meer mensen in de kerk kent, wat de drempel om te gaan (en om vragen te stellen) vaak kleiner maakt.

Verder kan je inderdaad kijken (zoals Lawrencelot al opperde) of er bij jou in het dorp, of ergens in de buurt, een Youth Alpha cursus wordt gegeven. Youth Alpha is er speciaal voor jongeren die meer willen weten over het Christelijk geloof en gaat niet uit van één bepaalde kerk.

Ik hoop dat je een plek vind in een kerk/gemeente waar je je thuis voelt! Succes met ontdekken in ieder geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee ik was inderdaad een beetje onduidelijk, ik noemde dat zo omdat het vast niet bekend is waar ik woon. Maar daar hebben we tegenwoordig google maps voor. Ik woon in Moerkapelle.

''Quote'' (sorry het lukt weer niet :P) Youth Alpha is er speciaal voor jongeren die meer willen weten over het Christelijk geloof en gaat niet uit van één bepaalde kerk. ''Quote''

Bedankt voor je advies, vanuit Moerkapelle zijn er inderdaad niet veel openbaar vervoer voorzieningen, dus Rotterdam is inderdaad een beetje ver.Ik heb per e-mail al contact opgenomen met de plaatselijke gereformeerde kerk, ik wacht nog op antwoord. Ik wil eigenlijk niet naar iets wat speciaal voor jongeren is gericht. Zoals ik pas iemand hoorde praten over dat zij naar een kerk (gymzaal) ging speciaal voor jongeren en daar kregen ze te horen dat God ''cool'' is. Ik ga dadelijk even die test doen, ben eigenlijk iets te vroeg met mijn reactie :).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dit is de uitkomst van de test:

Traditionele Rooms-katholieke kerk 32

Progressieve Rooms-katholieke kerk 36

Vrijzinnige protestantse kerk 28

Middenorthodoxe protestantse kerk 30

Confessionele protestantse kerk 28

Behoudende protestantse kerk 28

Evangelische gemeente 18

Pinkstergemeente 28

Het zit allemaal wel hoog, behalve de evangelische kerk, maar de Rooms-Katholieke kerk springt er dus uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze allebei bezoeken. Eerst met je buren naar de kerk in de buurt. (makkelijk ook voor een eerste keer naar de kerk)En daarna zou je alleen naar de katholieke kerk kunnen gaan.

Je mag wel niet ter communie gaan, in de RK kerk is in de meeste missen een moment dat bijna iedereen naar voren treed om de hostie te ontvangen, maar dan moet je al lid zijn van de katholieke kerk. Er wordt niet op gelet. De pastoor gaat er van uit dat iedereen die naar voren treed daadwerkelijk katholiek is en zijn communie gedaan heeft.

Hoe dat bij protestantse kerken is weet ik niet, maar dan zou je daar meer over kunnen vragen aan je buren als je met hen meegaat.

Edit: Een alpha-cursus als die onpartijdig is, zou ook een goede optie zijn. Maar ja dan zou je nu wel je ouders moeten vertellen dat je die cursus zou willen doen. Misschien vinden die het wel helemaal niks dat je gelovig wilt worden. En ik leid af uit je berichten, dat je daar ook nog niet uit bent hoe je dat gaat vertellen? Of verwacht je daar geen problemen mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ik leid af uit je berichten, dat je daar ook nog niet uit bent hoe je dat gaat vertellen? Of verwacht je daar geen problemen mee?

Maar als ik vooraf laat weten wat mijn intenties zijn, hoef ik de hostie toch niet te ontvangen?

En ik ben er inderdaad nog niet echt uit hoe ik dat ga vertellen.

Ik snap van mijzelf niet waarom ik het niet gewoon vertel.

Misschien omdat er altijd zo'n ophef over het geloof gemaakt wordt binnen het gezin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ik leid af uit je berichten, dat je daar ook nog niet uit bent hoe je dat gaat vertellen? Of verwacht je daar geen problemen mee?

Maar als ik vooraf laat weten wat mijn intenties zijn, hoef ik de hostie toch niet te ontvangen?

En ik ben er inderdaad nog niet echt uit hoe ik dat ga vertellen.

Ik snap van mijzelf niet waarom ik het niet gewoon vertel.

Misschien omdat er altijd zo'n ophef over het geloof gemaakt wordt binnen het gezin.

Als iedereen opstaat om naar de priester te lopen. Zou je kunnen blijven zitten of meelopen en vragen om de zegen. Bijvoorbeeld met een vinger voor je mond: 'Wilt u mij de zegen geven' tegen de priester zeggen. De vinger voor je mond is er dan om duidelijk te maken dat je de hostie niet wil ontvangen. Maar dit heb ik opgepikt van Robert Frans. Ik kan me er nog meer over uitweiden, maar dat zou eigenlijk voelen alsof ik zijn woorden zou stelen.

Als je gewoon blijft zitten is er niks aan de hand nee, dus persoonlijk vind ik toch naar voren gaan de boel alleen maar ingewikkeld maken en het naar voren gaan duurt nog maar een minuut of 2 van de gehele mis. Het zijn vaak protestanten die naar een katholieke kerk gaan die toch de drang hebben om mee naar voren te gaan, maar de hostie niet mogen ontvangen.

-----------------------------------

Heb dat zelf ook wel. Ik wil er best mee naar buiten komen dat ik geloof. Maar een zodanige zekerheid heb ik nu nog niet. Ben vooralsnog een agnost die het christendom erg boeiend vindt en erin wil geloven maar dat nu nog niet doet. Van ouders zou ik weinig problemen verwachten. Van vrienden die religie ridiculiseren zou ik des te meer last hebben. Hoe staan ze tegenover religie? Als ik jou was zou ik eerst wat kerken bezoeken. (Je kunt nog altijd zeggen dat het uit interesse was) Goed eens een keer de bijbel van kaft tot kaft lezen misschien met een hulpboekje erbij. (of een groot gedeelte van de bijbel) En dan kun je inderdaad zeggen dat je christen bent etc. Zo zou ik het willen doen althans. Je moet niet te voorbarig voor een geloof kiezen vind ik, maar zeer zeker weloverwogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als iedereen opstaat om naar de priester te lopen. Zou je kunnen blijven zitten of meelopen en vragen om de zegen. Bijvoorbeeld met een vinger voor je mond: 'Wilt u mij de zegen geven' tegen de priester zeggen. De vinger voor je mond is er dan om duidelijk te maken dat je de hostie niet wil ontvangen.

Armen gekruist (handen op schouders) is begreep ik het 'officiële' signaal in Nederland heb ik begrepen. Maar ik vind het ook een hoop gedoe voor iets wat vooral awkward is als het verkeerd begrepen zou worden. Ik blijf gewoon zitten, dat kan ook.

Bij protestanten is het zo dat bij gereformeerden het doorgaans gebruikelijk is dat je belijdenis gedaan hebt. Bij evangelisch verschillen de regels. Mijn ervaring is dat ze doorgaans niet moeilijk doen over waar je lid van zou zijn enzo, al zullen ze doorgaans volgens mij wel willen dat je gedoopt bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja blijven zitten is dan inderdaad het voornaamste wat ik zou doen :P

Van m'n vrienden moet ik het ook niet hebben qua geloof, die zijn allemaal atheïst.

Goed eens een keer de bijbel van kaft tot kaft lezen misschien met een hulpboekje erbij. (of een groot gedeelte van de bijbel) En dan kun je inderdaad zeggen dat je christen bent etc. Zo zou ik het willen doen althans. Je moet niet te voorbarig voor een geloof kiezen vind ik, maar zeer zeker weloverwogen.

Ik ben pas begonnen met het lezen van de bijbel en heb al een aardig stuk gelezen.

Overigens vind ik niet dat je niet christen bent als je de bijbel niet leest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja blijven zitten is dan inderdaad het voornaamste wat ik zou doen :P

Van m'n vrienden moet ik het ook niet hebben qua geloof, die zijn allemaal atheïst.

Goed eens een keer de bijbel van kaft tot kaft lezen misschien met een hulpboekje erbij. (of een groot gedeelte van de bijbel) En dan kun je inderdaad zeggen dat je christen bent etc. Zo zou ik het willen doen althans. Je moet niet te voorbarig voor een geloof kiezen vind ik, maar zeer zeker weloverwogen.

Ik ben pas begonnen met het lezen van de bijbel en heb al een aardig stuk gelezen.

Overigens vind ik niet dat je niet christen bent als je de bijbel niet leest.

Geef ik je helemaal gelijk in. Je kan natuurlijk christen zijn zonder de bijbel gelezen te hebben. Maar een weloverwogen besluit is nooit mis wil ik hier alleen maar zeggen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een paar jaar geleden was er een boek uit de Dummie serie waar ikzelf wel veel algemene informatie uit heb weten te halen.

"Katholicisme voor Dummies" misschien is dat wel een leuke en laagdrempelige manier om wat meer te weten te komen. Het leest makkelijk weg. Weet alleen niet of het nog verkrijgbaar is, maar anders vast 2e hands wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een paar jaar geleden was er een boek uit de Dummie serie waar ikzelf wel veel algemene informatie uit heb weten te halen.

"Katholicisme voor Dummies" misschien is dat wel een leuke en laagdrempelige manier om wat meer te weten te komen. Het leest makkelijk weg. Weet alleen niet of het nog verkrijgbaar is, maar anders vast 2e hands wel.

Dankje, maar ik heb 3 bijbels thuis liggen, ik denk dat ik die ga lezen ;p.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met eentje ben je iig al goed op weg. Die twee anderen zijn vrees ik niet verrassend anders. :#:P

Haha ja dat bedoelde ik eigenlijk ook, alhoewel de een wat moeilijker geschreven is dan de ander, alsof het letterlijk vertaald is uit een andere taal :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

M.i. is dat niet perse een betere vertaling. Vertalen is meer dan alleen dat.

Je hebt ernaast ook doelvertaling. Bijvoorbeeld: It's raining cats and dogs. Dat moet je niet vertalen met 'het regent katten en honden' maar met 'het regent pijpestelen'.

Beter een combinatie van beide in een vertaling. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Zelf ben ik overigens wel tevreden over de NBV en de WV95.

Wellicht da nu een stel vrome mensen over 500 jaar denken dat er een wonder was met honden en katten die uit de hemel vielen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat moet je niet vertalen met 'het regent katten en honden' maar met 'het regent pijpestelen'.

Wellicht da nu een stel vrome mensen over 500 jaar denken dat er een wonder was met honden en katten die uit de hemel vielen. ;)

Ja dat is weer letterlijk vertaald en t voorkomt misverstanden ja haha

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oke snap ik. Succes met je zoektocht!

Hoe ben je eigenlijk tot t geloof gekomen? Alleen maar door te emailen of whatever met iemand? Heb je in de Bijbel gelezen? Gebeden? Wellicht n ervaring gehad waarin God met je sprak?

Nee het is niet alleen maar door te mailen met iemand. Ik heb inderdaad in de bijbel gelezen, maar dat was eigenlijk pas tot voor kort.Ik bad eigenlijk altijd wel al, alleen wist ik niet zeker of ik naar iemand bad. (het geloof in meer is er dus niet ''opeens'' ontstaan) Ik heb geen ervaring gehad waarin ik met God sprak.

Ik ben eigenlijk gewoon door meerdere mensen, en beetje de bijbel, overtuigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid