Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gefeli! Veel plezier. Ik hoop dat je n mooie, goede dienst zal hebben.

Dankje, de komende 3 weken zijn er avondmaaldiensten en die zijn lang en wat moeilijk te volgen volgens haar, daarom ga ik 22 september, het is een doopdienst wat volgens haar iets bijzonders heeft ;).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Gefeli! Veel plezier. Ik hoop dat je n mooie, goede dienst zal hebben.

Dankje, de komende 3 weken zijn er avondmaaldiensten en die zijn lang en wat moeilijk te volgen volgens haar, daarom ga ik 22 september, het is een doopdienst wat volgens haar iets bijzonders heeft ;).

Wat voor soort kerk is het?

Het is de plaatselijke hervormde kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat je met je buurvrouw meegaat! In mijn ervaring is het best spannend om in je eentje te gaan (ook omdat je de gebruiken en zo vaak niet kent), dus het is leuk dat je met haar mee kan. En mocht deze kerk je niet aanspreken, kun je natuurlijk altijd nog verder kijken. Maar het is makkelijker om te weten wat je precies in een kerk zoekt als je er eentje een paar keer hebt bezocht :).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat leuk dat je met je buurvrouw meegaat! In mijn ervaring is het best spannend om in je eentje te gaan (ook omdat je de gebruiken en zo vaak niet kent), dus het is leuk dat je met haar mee kan. En mocht deze kerk je niet aanspreken, kun je natuurlijk altijd nog verder kijken. Maar het is makkelijker om te weten wat je precies in een kerk zoekt als je er eentje een paar keer hebt bezocht :).

Ja ik ben ook blij dat ik met haar mee kan, zodat ik niet in m'n eentje hoef.

Alhoewel ik op mijn nieuwe opleiding van ex-christenen hoor dat de kerkdiensten saai enzo zijn, heb ik er eigenlijk wel zin in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat leuk dat je met je buurvrouw meegaat! In mijn ervaring is het best spannend om in je eentje te gaan (ook omdat je de gebruiken en zo vaak niet kent), dus het is leuk dat je met haar mee kan. En mocht deze kerk je niet aanspreken, kun je natuurlijk altijd nog verder kijken. Maar het is makkelijker om te weten wat je precies in een kerk zoekt als je er eentje een paar keer hebt bezocht :).

Ja ik ben ook blij dat ik met haar mee kan, zodat ik niet in m'n eentje hoef.

Alhoewel ik op mijn nieuwe opleiding van ex-christenen hoor dat de kerkdiensten saai enzo zijn, heb ik er eigenlijk wel zin in.

Ik zou me niet te veel aantrekken van die ex-christenen. Sowieso zijn ze niet voor niets ex-christenen, dus die zijn vaak wat negatiever over de kerk :). Maar ik heb gemerkt dat kerkkeuze iets heel persoonlijks is. Er zijn mensen die het liefst een kerk willen waar veel moderne muziek klinkt, anderen zoeken juist iets traditioneels. De één wil een kerk waar veel nadruk ligt op het gevoel, de ander vindt dat juist oppervlakkig en wil een kerk waar meer nadruk ligt op het verstand. En in Nederland heb je dan ook heel verschillende kerken. Dus mocht je deze kerk helemaal niks vinden, is de kans best groot dat er een kerk is die beter bij je past. Maar de enige manier waarop je er kunt achterkomen wat het beste bij jou past, is door het zelf uit te proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat leuk dat je met je buurvrouw meegaat! In mijn ervaring is het best spannend om in je eentje te gaan (ook omdat je de gebruiken en zo vaak niet kent), dus het is leuk dat je met haar mee kan. En mocht deze kerk je niet aanspreken, kun je natuurlijk altijd nog verder kijken. Maar het is makkelijker om te weten wat je precies in een kerk zoekt als je er eentje een paar keer hebt bezocht :).

Ja ik ben ook blij dat ik met haar mee kan, zodat ik niet in m'n eentje hoef.

Alhoewel ik op mijn nieuwe opleiding van ex-christenen hoor dat de kerkdiensten saai enzo zijn, heb ik er eigenlijk wel zin in.

Ik zou me niet te veel aantrekken van die ex-christenen. Sowieso zijn ze niet voor niets ex-christenen, dus die zijn vaak wat negatiever over de kerk :). Maar ik heb gemerkt dat kerkkeuze iets heel persoonlijks is. Er zijn mensen die het liefst een kerk willen waar veel moderne muziek klinkt, anderen zoeken juist iets traditioneels. De één wil een kerk waar veel nadruk ligt op het gevoel, de ander vindt dat juist oppervlakkig en wil een kerk waar meer nadruk ligt op het verstand. En in Nederland heb je dan ook heel verschillende kerken. Dus mocht je deze kerk helemaal niks vinden, is de kans best groot dat er een kerk is die beter bij je past. Maar de enige manier waarop je er kunt achterkomen wat het beste bij jou past, is door het zelf uit te proberen.

Ja precies, wellicht ga ik een keer naar de gereformeerde kerk in m'n dorp. Kijken of het verschilt van de kerk waar ik van plan ben naar toe tegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Over het algemeen lijken gereformeerde en hervormde kerken qua dienst best op elkaar.

Oke, voorheen dacht ik dat de gereformeerd en hervormde kerk één waren, alleen dat ze een andere benaming hadden.

Beide zijn gereformeerd christendom. Dus horen wel tot de zelfde gereformeerde ('Calvinistische') stroming.

Tegenwoordig heb je het kerkgenootschap 'Protestantse Kerk in Nederland'(PKN). Daar is het grootste deel van de Hervormde Kerk samen met oa. de Gereformeerde Kerken in Nederland. Dus samen één kerk, maar binnen de PKN bestaan nog wel verschillende stromingen.

Er zitten wel wat verschillen, maar die zullen veel kleiner zijn dan bijvoorbeeld vergeleken met een evangelische gemeente met een katholieke kerk. Daar zal de manier van hoe de kerkdienst in elkaar zit een heel stuk anders zijn, terwijl met hervormd en gereformeerd de verschillen je mogelijk de eerste keer niet eens zullen opvallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, hervormde kerken kunnen onderling ook erg verschillen. Je hebt hele zware hervormde kerken, hele vrijzinnige, en van alles wat er tussen in zit. Dus of die kerk waar jij naar toe gaat verschilt met een gereformeerde kerk, hangt ook nog eens erg af van wat voor een hervormde kerk het is.

Het wordt er niet gemakkelijker op, vrees ik (H)

Link naar bericht
Deel via andere websites
dat is al een mooie start, dat vinden ze vast wel leuk als je een keer mee gaat. Wat vinden je ouders van je ideeen?

Nou ik heb het er eindelijk met mijn ouders over gehad, duurde lang ik weet het, maar ze accepteren het natuurlijk wel, alleen maakte mijn vader even duidelijk dat hij niet stopt met vloeken en ook niet stil is voor het eten, maarja daar moet ik het maar gewoon mee doen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hangt af van het weer en naar welke kerk je gaat. ;)

Afgelopen keer had ik een spijkerbroek, Vans, tshirt en een zomerjas aan.

Als je op safe wilt spelen: Nette (spijker)broek en een overhemd. Dan zit je volgens mij 99% van de kerken goed, terwijl je tegelijkertijd ook niet 'overdressed' bent.

Maar je kunt het ook altijd voor de zekerheid nog ff vragen aan de persoon waarmee je er heen gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ligt erg aan de kerk, in sommige kerken heb je bepaalde 'dresscodes' maar die weet je als gast niet. In sommige kerken gaat iedereen in het zwart, in andere ben je normaal in je T-shirt. Over het algemeen is het gebruikelijk om een beetje netjes te gaan, bijv. een nette broek + overhemd en zwarte of bruine schoenen. Maar ik denk niet dat ze je raar aankijken als je een spijkerbroek + leuke trui ofzo aanhebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo mensen,ik ben vanochtend geweest. Het is mij goed bevallen, alleen ben ik nog niet helemaal thuis in de muziek, er wordt gespeeld met behulp van een orgel.

Verder had ik verwacht dat ze meer vanuit de Bijbel zouden preken.

Dit was, misschien doordat het een doopdienst was, niet het geval.

Er werd maar één stukje vers gebruikt en voor de rest werd er gezongen.

Al met al was het wel fijn, omdat mijn buurvrouw ook tussendoor wat dingen uitlegde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid