Spring naar bijdragen

Kunnen we wat leren van Moslims?


Aanbevolen berichten

Ik leer liever van Jezus dan van moslims. De dingen die jij in het begin van dit topic noemt, Joon, zijn dingen die niet veel met moslims op zich te maken hebben. Je verbindt dit gebeuren daar nu aan, terwijl ze perfect los te koppelen zijn van het moslim-zijn. Ik heb respect voor moslims als mensen, maar ik wil niets uit hun religie of cultuur overnemen, dan kijk ik liever naar Jezus. Het is al moeilijk genoeg om Zijn weg te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

dank je Hendrik.

duidelijk---mee eens.

ik ben er niet van overtuigd dat mijn visie de enige juiste is, maar ik vind dat ook helemaal niet van belang.

en net wat je zegt : een mens is constant in beweging - tenminste als het goed is... :D

dat betekent ook dat je blijft nadenken.

Hoe bewogen is een mens als hij zijn hele leven lang bij hetzelfde blijft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
dank je Hendrik.

duidelijk---mee eens.

ik ben er niet van overtuigd dat mijn visie de enige juiste is, maar ik vind dat ook helemaal niet van belang.

en net wat je zegt : een mens is constant in beweging - tenminste als het goed is... :D

dat betekent ook dat je blijft nadenken.

Hoe bewogen is een mens als hij zijn hele leven lang bij hetzelfde blijft?

Dat hangt er van af... Als de wereld langs hem heen raast...

Wat bewoog er dan en wat stond stil?? En wie anders stond er stil dan enkel de waarnemer??? :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat we van Moslims kunnen leren is, dat een religie als het is overgenomen door fanatici, extremisten en fundamentalisten er alleen maar haat, onrust en onvrede ontstaat.

Nee, dat is te makkelijk. Dit is nou typisch het liberale/relativistische gewauwel waar het Westen eens een keer mee op moet houden.

Het probleem is fundamenteler dan het alleen gooien over de boeg van 'het extremisme' of 'de fanatici'. Want we hebben nauwelijks problemen met extremistische Boedisten of Jains. Dit is geen toeval.

Uiteraard zijn bvb zelfmoord-terroristen de extremisten in elke categorie, dat is vrij duidelijk, maar het echte probleem zijn de specifieke ideeen van de specifieke religie, en het lijkt taboe om dat te bekritiseren.

Stel je voor dat Europa of Amerika de Islam inhoudelijk gaat bekritiseren vanwege het specifieke probleem waar het hier om gaat, namelijk dat Mohammed niet afgebeeld mag worden. Dit staat in de Koran, dus is dit voor Moslims een absolutisme.

Ik denk dat als Obama of wie dan ook op TV verschijnt en zegt dat het een fundamenteel recht van ieder is om Mohammed af te beelden zoals hem het goedunkt, dat ie serieus moet vrezen voor z'n leven.

In plaats daarvan krijgen we Obama/Clinton of bij dat andere pers-praatje weer dat het product (in dit geval een film) veroordeelt wordt, en weer automatisch religieuze opvattingen op respect kunnen rekenen, terwijl die opvattingen nou juist de bron zijn van het ontstane geweld.

Het is tactisch veiliger om het boek van Rushdie te veroordelen, of de Deense cartoons, dan de opvattingen van Moslims. Maar zo verandert er nooit iets, en is het wachten op de volgende onnozele rel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iedereen heeft al wel gehoord van dat anti-islam filmpje op internet. Het bracht de hele moslimwereld in rep en roer. Hun profeet en god is beledigd, en ze pikken dit niet. Ze komen op straat, verdedigen hun geloof.

Hoe doen wij als christenen? Komen wij massaal op straat als ze met God of Jezus lachen?

Hun manier is misschien niet de juiste, maar ze komen er wel voor op. Hoe reageren wij, als vrienden een mopje rond ons geloof maken? We lachen het meestal weg, of negeren het.

Al zijn ze extreem, toch denk ik dat we als christen er wat van kunnen leren. Leren respect eisen van anderen om ons geloof.

Ik denk ook dat we er iets van kunnen leren. Dat we niet op zo'n achterlijke manier moeten reageren als we beledigd worden. Ik ben ook wel is beledigd maar ik ga dan geen geweld gebruiken. In Nederland hebben we vrijheid van meningsuiting. Dat betekend wel is dat er wel is iets gezegd hebben waar we het niet mee eens zijn of waar we ons aan ergeren. Maar we hebben ook geleerd om tolerantie te hebben. En dat is goed, want dat is beter als een stel barbaren die andere mensen de kop eraf hakken als ze iets zeggen waar we gekwetst door zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iedereen heeft al wel gehoord van dat anti-islam filmpje op internet. Het bracht de hele moslimwereld in rep en roer. Hun profeet en god is beledigd, en ze pikken dit niet. Ze komen op straat, verdedigen hun geloof.

Ik zie ze eigenlijk zichzelf compleet belachelijk maken. Zowel als individu die daaraan meedoet en als collectief waarbij er geen enkel tegengeluid lijkt te zijn tegen dit soort toestanden.

Zeker, als gelovige ben je het uithangbord van je eigen religie. Wat ik wel raar vind, ze gaan altijd rellen als hun religie/profeet beledigd is (bepaalde moslims). Nooit als iemand Jezus als een varken af beeld, dat vinden ze blijkbaar wel best. Hoe hypocriet!

Link naar bericht
Deel via andere websites
dank je Hendrik.

duidelijk---mee eens.

ik ben er niet van overtuigd dat mijn visie de enige juiste is, maar ik vind dat ook helemaal niet van belang.

en net wat je zegt : een mens is constant in beweging - tenminste als het goed is... :D

dat betekent ook dat je blijft nadenken.

Hoe bewogen is een mens als hij zijn hele leven lang bij hetzelfde blijft?

Dat hangt er van af... Als de wereld langs hem heen raast...

Wat bewoog er dan en wat stond stil?? En wie anders stond er stil dan enkel de waarnemer??? :#

Lol, een goed punt om eens over na te denken. ;)

Maar even serieus, als je ouders moslim zijn dan is de kans groot dat jij ook moslim blijft, groter dan dat je gereformeerd wordt. Dat is een fenomeen wat je ziet bij veel geloven en allen denken zij dat ze het juiste geloof hebben. Toch kan er maar één God de ware God zijn en al het andere is afgodendienst.

Wat kunnen we leren van moslims? We kunnen leren dat de koran zwaar leunt op de Babylonische Talmoed en bevestigt dat Jezus in het vlees gekomen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We kunnen zeker wat van moslims leren net zoals van joden,atheisten, agnosten, boeddhisten enz enz.

En ook christenen zijn snel te beledigen;sommigen, net als sommige moslims, atheisten,agnosten etc etc

Ik ben niet negatief over de moslims in het algemeen, diegene die ik ken zijn prima mensen,heel gastvrij enz enz.

Ik weet niet of moslims iets van christenen kunnen leren, moet je hen vragen. Ik hoop dat we van elkaar kunnen leren. Wat we niet en wat we beter wel kunnen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch kan er maar één God de ware God zijn en al het andere is afgodendienst.

Waarom? Hier is geen enkele reden voor aan te dragen, buiten je eigen geloof om. (En dan krijg je: "Ik geloof dat mijn geloof het enige ware geloof is omdat ik dat geloof." )

Andere opties zouden ook waar kunnen zijn zoals:

'God openbaart zich in verschillende vormen, dus meerdere beelden van God zijn de ware God.'

of

'God bestaat niet buiten de verbeelding van de mens om, dus elke God is net zo waar als een andere.'

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch kan er maar één God de ware God zijn en al het andere is afgodendienst.

Waarom?

Bijvoorbeeld om Johannes 14,6.

Hier is geen enkele reden voor aan te dragen, buiten je eigen geloof om. (En dan krijg je: "Ik geloof dat mijn geloof het enige ware geloof is omdat ik dat geloof." )

Als je getrouwd bent is er buiten je huwelijk om ook niemand dan je vrouw die getuigt van haar diepste gevoelens voor je, is haar liefde dan ongegrond?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ allemaal

de moslims die ik ken zijn positiever over het Christelijke geloof, dan dat jullie over de Islam zijn.

Dan heb je niet de juiste onderwerpen aangesneden, want moslims vinden geloven dat God een zoon heeft de grootste zonde, erger nog dan doodslag en het molesteren van kleine kinderen.

lariekoek

ze geloven dat Jezus een profeet is, net als Mozes en Abraham profeten waren

er is er niet eentje die het geloof in een zoon van god veroordeelde, van diegenen die ik sprak dan

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vindt religie bashing, om het zo maar te noemen, eigelijk nergens op slaan.

mogen mensen niet meer geloven wat ze willen?

de discussies zijn never ending stories, en aan het eind van de rit is alles nog hetzelfde.

de moslims die ik ken erkennen de Bijbel, met als enige afwijking dat Jezus bij hen geen zoon van god is,

Wat is daar in essentie verkeerd aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
I, toch denk ik dat we als christen er wat van kunnen leren. Leren respect eisen van anderen om ons geloof.

Leren? Hmmm?

Misschien dat het respect eisen, belangrijker is dan wat doden en gewonden? Ook mensen die er absoluut niet mee te maken hadden zoals die Amerikaanse ambassadeur?

En als je wilt weten hoe moslims over het christendom denken, kijk eens rond op Ontdekislam.nl.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ontdekislam.nl kan volgens mij beter wijzijnbeterdangristenen.nl heten..5 minuten op het forum rondgekeken en ik zie alleen maar erg veel onzekere moslims die elke 10 seconden voor zichzelf moeten herhalen dat het christendom oh zo slecht is. Ook leuk om te zien hoe hun argumenten tegen het christendom ook van toepassing zijn op hun eigen religie, maar zich daar maar even stil over houden. Inderdaad, de woorden van een handjevol Joden van 2000 jaar geleden zijn niet betrouwbaar, maar hoe is een ijlende man in de woestijn die visioenen heeft betrouwbaarder? Een zonnesteek? Fata morgana? Nee, dat was overduidelijk God die tegen hem aan het praten was; het kon niks anders zijn. Maar ja..als je zo religies met elkaar gaat vergelijken zie je al snel dat het 1 pot nat is en je maar beter langs de zijlijn kan toekijken hoe ze ruzie maken over wie het betere denkbeeldige vriendje heeft :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Al zijn ze extreem, toch denk ik dat we als christen er wat van kunnen leren. Leren respect eisen van anderen om ons geloof.

Tja, en eigenlijk vind ik dat nu juist totaal niet bij het christelijk leven passen: respect eisen. Als ik het Evangelie lees en lees wat de kerkvaderen schrijven en wat vele heiligen zeggen, dan komt bij mij vooral naar voren dat christenen precies het tegenovergestelde moeten doen. Dus onvoorwaardelijk respect geven en zichzelf juist als de minste beschouwen, als iemand die totaal geen respect of achting verdient. Jezelf verloochenen, je kruis opnemen, jezelf beslist als de minste beschouwen en als de zwaarste zondaar, dat soort vervelende, tegennatuurlijke dingen.

Wij hebben niets, maar dan ook niets te eisen. Wij verkondigen de absolute dwaasheid van het Kruis, dat tegen alle menselijke kennis en alle menselijke hang naar wonderen en bewijs ingaat. Het christendom is geen redelijke, fijne, moderne godsdienst dat graag de goede vrede bewaart, maar vindt haar bestaansrecht uitsluitend in het absurde, in het Mysterie, in het totale vergeten van jezelf en jezelf geheel vereenzelvigen met Christus, zodat je juist boven jezelf uitstijgt en zódanig onvoorwaardelijk het goede doet, dat mensen zich daaraan ergeren en je daarom zullen treiteren, bespugen, minachten, hekelen, etc. En blij dat je dan mag zijn! De rede is hier en daar een fraaie hulp om vragen te verduidelijken, maar meer ook niet.

Hoe meer ik me in het christendom verdiep, en ik kan haast niet anders, hoe meer mijn geest bevangen raakt door twijfels, dorheid, verdriet, frustraties, diepe onvrede met mijn kruis en soms zelfs een afschuwelijke vorm van onverschilligheid. Mijn geest weet gewoon niet wat het nu hiermee aan moet. Het christendom lijkt alles alleen maar tegen te spreken, lijkt alleen maar tegen de redelijke, menselijke en edele wijsheid in te gaan. Ik vind er werkelijk niets aan en heb soms echt de neiging om het bijltje erbij neer te gooien, maar ik weet dat het niet anders kan, dat dit de weg van het Kruis is en ik ooit die vrede wél zal ontvangen, ondanks of misschien zelfs dankzij dat eeuwige gezeik binnenin mij. Absolute dwaasheid, dat is het, maar hoe minder er van mij overblijft, hoe meer ruimte God heeft. Tenminste, daar vertrouw ik dan maar min of meer op.

Nu zijn dit ook maar persoonlijke ervaringen die je meteen mag negeren, en ik hoop dat de gemiddelde christen een fijner, vreedzamer leven heeft, maar ik mag mij getroost weten door vele heiligen die ook die strijd voerden dag en nacht. En die uiteindelijk overwonnen in Christus. Ik heb ook geen idee waarom ik dit ineens schrijf, maar volgens mij begon het met iets over respect voor het christendom, of voor mij als christen. En tot mijn grote pijn merk ik gewoon dat alle kritiek op het christendom en haar volgelingen, alle minachting en alle haat, vaak ook volkomen terecht is.

Wij maken er een afschuwelijke puinzooi van binnen en buiten de Kerk, met vaak dramatische gevolgen. Het steekt mij echt om weer eens van een atheïst te lezen dat sinds hij het christelijke wereldje verlaten heeft, hij nooit meer zulke arrogante, bekrompen en zelfingenomen mensen tegengekomen is. Of het zoveelste afschuwelijke krantenbericht over wat er binnen mijn lieve Kerk nu weer gebeurd is. Nee, wij verdienen geen enkele vorm van respect en moeten die daarom dan ook maar niet vragen. En zo zijn we toch weer on-topic. Het enige wat wij mogen verwachten is Christus' liefde. Een zeer dwaze, absurde, haast onmenselijke, maar allesvermogende liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

RobertF,

Een zeer dwaze, absurde, haast onmenselijke, maar allesvermogende liefde.

Hou dat maar vast,het doet je pijn. En het is goed dat het je pijn doet dat geloof ik. Jij bent één van die mensen op Credible die ik zo dicht bij de bron zie leven. En beseffen dat we zo te kort schieten zo arrogant kunnen zijn naar niet en anders gelovigen is een goed beseffen volgens mij.

Laten we er maar bij stil staan zonder dat we door het stof hoeven gaan, we zijn niet beter of slechter dan niet of anders gelovigen.

En dat niet beter zijn dat land niet altijd, wij zijn niet beter maar Christus is beter en daar heb jij volgens mij meer weet van dan ik.

Hou vast wat u hebt opdat niemand uw kroon neme, dat is wat anders dan je beter voelen. En ik bid het voor mijzelf maar ook voor jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

IK lees hier van een aantal posts dat het hier er toch omgaat om respect te hebben voor andere mensen, mensen met een andere opvatitting of leefwijze. Van belang is het om steeds een onderscheid te maken tussen de mens en zijn handelen. Jezus ging voornamelijk om met zondaars die door de maatschappij werden uitgestoten. Vergeet niet dat vele moslims die eenmaal ze diepgelovig worden aan de grenzen stoten van hun geloof en zich dan veelal bekeren tot het christendom.

En misschien nog belangrijker is het om voor ogen te houden dat dat niemand onder ons beter is dan een ander persoon; we zijn allemaal zondig en voor God bestaat er geen hiërarchie van zonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ allemaal

de moslims die ik ken zijn positiever over het Christelijke geloof, dan dat jullie over de Islam zijn.

Dan heb je niet de juiste onderwerpen aangesneden, want moslims vinden geloven dat God een zoon heeft de grootste zonde, erger nog dan doodslag en het molesteren van kleine kinderen.

lariekoek

ze geloven dat Jezus een profeet is, net als Mozes en Abraham profeten waren

er is er niet eentje die het geloof in een zoon van god veroordeelde, van diegenen die ik sprak dan

Daarom zei ik al dat je de verkeerde onderwerpen hebt aangesneden. Geniet hier van een stukje lariekoek. Lees je maar eens in over shirk of sjirk en wat het voor moslims betekent als ze God deelgenoten toekennen (= zeggen dat God een zoon heeft). Dat is zoals ik eerder reeds schreef binnen de Islam de enige zonde die niet vergeven wordt zelfs als je berouw toont. Dus volgens de Koran zijn christenen reddeloos verloren en dat mag jij rustig lariekoek vinden, maar dat zegt meer over jou dan over de feiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan heb je niet de juiste onderwerpen aangesneden, want moslims vinden geloven dat God een zoon heeft de grootste zonde, erger nog dan doodslag en het molesteren van kleine kinderen.

lariekoek

ze geloven dat Jezus een profeet is, net als Mozes en Abraham profeten waren

er is er niet eentje die het geloof in een zoon van god veroordeelde, van diegenen die ik sprak dan

Daarom zei ik al dat je de verkeerde onderwerpen hebt aangesneden. Geniet hier van een stukje lariekoek. Lees je maar eens in over shirk of sjirk en wat het voor moslims betekent als ze God deelgenoten toekennen (= zeggen dat God een zoon heeft). Dat is zoals ik eerder reeds schreef binnen de Islam de enige zonde die niet vergeven wordt zelfs als je berouw toont. Dus volgens de Koran zijn christenen reddeloos verloren en dat mag jij rustig lariekoek vinden, maar dat zegt meer over jou dan over de feiten.

als je puur uitgaat dat God een Zoon had heb je gelijk

ga je uit vanuit niks hebben we allemaal gelijk.

het feit dat God een Zoon had is in mijn optiek discutabel. Discutabeler nog dat deze 'Jezus' een kruisdood stierf.

ik wijk nu af, en ga wellicht richting de grenzen van het acceptabele wat hier gebruikelijk is op dit forum, daarom hou ik het erbij.

wellicht open ik een eigen topic over hetgeen ik hierboven beweer, doch, ivm afspraken vandaag gaat dat pas lukken in de avonduren

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid