Spring naar bijdragen

Kunnen we wat leren van Moslims?


Aanbevolen berichten

Dag Iedereen,

Ik heb niet erg veel tijd om alles op deze forum te lezen.

Maar ik zie dat er veel onbegrip is over hoe moslims moeten reageren op zo een filmpje.

Vandaag was ik 'toevallig' in de moskee, en de imam predikte over hoe we ermee om moeten gaan.

Iemand benieuwd naar de antwoord?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dag Iedereen,

Ik heb niet erg veel tijd om alles op deze forum te lezen.

Maar ik zie dat er veel onbegrip is over hoe moslims moeten reageren op zo een filmpje.

Vandaag was ik 'toevallig' in de moskee, en de imam predikte over hoe we ermee om moeten gaan.

Iemand benieuwd naar de antwoord?

wellicht kan jij de vooroordelen die mensen hebben jegens moslims uit de wereld helpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De imam vond het erg dat de moslims die dingen vernielen etc aangeven dat ze van de profeet houden terwijl ze in tegenstrijd zijn met wat de profeet verkondigd.

Hij gaf aan dat we niet op die manier ermee moeten omgaan.

Hij zei dat we het beste kennis kunnen opdoen over het geloof en dat we dat moeten praktiseren, om zo een goede voorbeeld te zijn voor de mensen.

En dat veel moslims de naam moslim dragen maar niet de kennis bezitten wat het precies inhoud.

Als iemand valsheid over het geloof verspreid dan dienen we de waarheid te verkondigen erover. En we dienen niet zo laag te zinken door op een niet islamitische manier erop te reageren.

We dienen te reageren met zachtheid en wijsheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dag Iedereen,

Ik heb niet erg veel tijd om alles op deze forum te lezen.

Maar ik zie dat er veel onbegrip is over hoe moslims moeten reageren op zo een filmpje.

Vandaag was ik 'toevallig' in de moskee, en de imam predikte over hoe we ermee om moeten gaan.

Iemand benieuwd naar de antwoord?

wellicht kan jij de vooroordelen die mensen hebben jegens moslims uit de wereld helpen?

Daar help ik graag bij, om welke vooroordeel gaat het precies?

Wellicht dat ik daarop kan antwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dag Iedereen,

Ik heb niet erg veel tijd om alles op deze forum te lezen.

Maar ik zie dat er veel onbegrip is over hoe moslims moeten reageren op zo een filmpje.

Vandaag was ik 'toevallig' in de moskee, en de imam predikte over hoe we ermee om moeten gaan.

Iemand benieuwd naar de antwoord?

wellicht kan jij de vooroordelen die mensen hebben jegens moslims uit de wereld helpen?

Daar help ik graag bij, om welke vooroordeel gaat het precies?

Wellicht dat ik daarop kan antwoorden.

dat veel christenen geloven dat de islam een haat religie is

dat veel christenen geloven dat moslims een probleem hebben met christenen

waarom moslims geloven dat Jezus geen zoon van God is maar een profeet, gelijk aan Mohammed

dat Allah dezelfde God is als de God van de Christenen

om er maar een paar te noemen :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
De imam vond het erg dat de moslims die dingen vernielen etc aangeven dat ze van de profeet houden terwijl ze in tegenstrijd zijn met wat de profeet verkondigd.

Hij gaf aan dat we niet op die manier ermee moeten omgaan.

Hij zei dat we het beste kennis kunnen opdoen over het geloof en dat we dat moeten praktiseren, om zo een goede voorbeeld te zijn voor de mensen.

En dat veel moslims de naam moslim dragen maar niet de kennis bezitten wat het precies inhoud.

Als iemand valsheid over het geloof verspreid dan dienen we de waarheid te verkondigen erover. En we dienen niet zo laag te zinken door op een niet islamitische manier erop te reageren.

We dienen te reageren met zachtheid en wijsheid.

Je denkt er dus hetzelfde over als veel christenen die het ook niet leuk zouden vinden als hen voor hun voeten geworpen zou worden dat ze een haat-religie aanhangen, omdat er in naam van het christelijk geloof kruistochten zijn gevoerd, door Bush bijvoorbeeld, die zich ook een christen noemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ware het dat de oorlogen die Bush (de VS beter gezegd) niet religieus gestoeld waren, ook niet in de naam van het christendom gevoerd werd en al helemaal geen kruistocht was.

Bush heeft het woord 'kruistocht' zelf in de mond genomen:

niet bepaald handig. :(

Het is alweer enige tijd geleden dat George W. Bush voor de eerste keer het woord "kruistocht" gebruikte voor zijn oorlog tegen het terrorisme.

Natuurlijk werd dit door de Islamitische bevolking in Afghanistan, Irak en andere landen in en om het Midden Oosten onmiddellijk opgevat als een directe aanval op het Islamitische geloof, een strijd tussen twee verschillende culturen en een strijd van het christendom en Judaïsme tegen de Islam.

Deze woordenkeuze van Bush werd destijds gemaakt terwijl hij op bezoek was in Israël.

Verder verklaarde hij daar dat hij zijn instructies van God verkrijgt en dat hij door Hem geadviseerd was om Afghanistan en Irak aan te vallen. Eerder al had Bush verklaard dat God niet neutraal was. Integendeel, God is met Amerika zei hij

http://www.northstarcompass.org/othlang/kruistocht.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan vraag ik me toch af, waar haalt die man het vandaan?

@ Fatima: dat is mooi. Nu maar hopen dat de mannenbroeders in Noord-Afrika het ook mee krijgen.

Wat vind jij trouwens van de vrijheid van meningsuiting?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ware het dat de oorlogen die Bush (de VS beter gezegd) niet religieus gestoeld waren, ook niet in de naam van het christendom gevoerd werd en al helemaal geen kruistocht was.

Bush heeft het woord 'kruistocht' zelf in de mond genomen:

niet bepaald handig. :(

Het was dan ook niet bepaald het meest heldere licht wat de VS heeft voortgebracht. ;)

Wellicht was het in zijn ogen een kruistocht maar mijn inziens heeft het niets van doen met de kruistochten en zal hij de term puur voor populistische doeleinden gebruikt hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wellicht kan jij de vooroordelen die mensen hebben jegens moslims uit de wereld helpen?

Daar help ik graag bij, om welke vooroordeel gaat het precies?

Wellicht dat ik daarop kan antwoorden.

dat veel christenen geloven dat de islam een haat religie is

dat veel christenen geloven dat moslims een probleem hebben met christenen

waarom moslims geloven dat Jezus geen zoon van God is maar een profeet, gelijk aan Mohammed

dat Allah dezelfde God is als de God van de Christenen

om er maar een paar te noemen :#

-Diegene die kennis hebben over de islam die weten dat het geen haat religie is.

Vaak vult men zelf de vragen in en zo komen er vooroordelen naar voren die op niets gebaseerd zijn. Er zijn tig overleveringen en koranverzen die aanhalen dat je beter kan vergeven of geen kwaad terug moet doen aan diegene die je kwaad doet.

-Wij zijn verplicht om de christenen goed te behandelen, indien ze ons om hulp vragen moeten we gehoor daaraan geven. Wij hebben geen probleem met mensen maar het enigste waarin we verschillen is het geloof, en ieder zijn eigen geloof.

En dat moeten we respecteren.

-Omdat Jezus, Abraham, Mozes etc allemaal verkondigde dat wij de enige ware God moeten aanbidden. Niemand van ze heeft gezegd dat ze aanbeden moeten worden.

Jezus was een mens die door God uitverkoren was zoals ook andere boodschappers.

Wij geloven niet dat een mens ook een God kan zijn, wij mogen de term zoon niet letterlijk nemen. Want dat zou betekenen dat God een vrouwtje had etc.. En dan zou er een mens-God ontstaan, wat niet bij een Godsbeeld hoort.

-Wij geloven dat er 1 God is voor de hele mensheid.

p.s. je begrijpt toch wel dat ik het niet allemaal in een paar zinnen kan uitleggen.

Indien je dieper erop in wilt gaan kan je me gerust een bericht sturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan vraag ik me toch af, waar haalt die man het vandaan?

@ Fatima: dat is mooi. Nu maar hopen dat de mannenbroeders in Noord-Afrika het ook mee krijgen.

Wat vind jij trouwens van de vrijheid van meningsuiting?

Vrijheid van meningsuiting kan, maar heeft wel zijn grenzen.

Je kan zeggen wat je vind, maar dan moet je de andere niet gaan beledigen en belachelijk maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

-Diegene die kennis hebben over de islam die weten dat het geen haat religie is.

Vaak vult men zelf de vragen in en zo komen er vooroordelen naar voren die op niets gebaseerd zijn. Er zijn tig overleveringen en koranverzen die aanhalen dat je beter kan vergeven of geen kwaad terug moet doen aan diegene die je kwaad doet.

Ik heb kennis van de islam en in de praktijk zie ik dat er ontzettend veel haat uit voortkomt.

-Wij zijn verplicht om de christenen goed te behandelen, indien ze ons om hulp vragen moeten we gehoor daaraan geven. Wij hebben geen probleem met mensen maar het enigste waarin we verschillen is het geloof, en ieder zijn eigen geloof.

En dat moeten we respecteren.

In vrijwel geen enkel islamitisch land of land met een islamitische meerderheid worden christenen goed behandeld.

Ik voel weer een gigantische "no true scotsman" drogredenering opkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

-Diegene die kennis hebben over de islam die weten dat het geen haat religie is.

Vaak vult men zelf de vragen in en zo komen er vooroordelen naar voren die op niets gebaseerd zijn. Er zijn tig overleveringen en koranverzen die aanhalen dat je beter kan vergeven of geen kwaad terug moet doen aan diegene die je kwaad doet.

Ik heb kennis van de islam en in de praktijk zie ik dat er ontzettend veel haat uit voortkomt.

-Wij zijn verplicht om de christenen goed te behandelen, indien ze ons om hulp vragen moeten we gehoor daaraan geven. Wij hebben geen probleem met mensen maar het enigste waarin we verschillen is het geloof, en ieder zijn eigen geloof.

En dat moeten we respecteren.

In vrijwel geen enkel islamitisch land of land met een islamitische meerderheid worden christenen goed behandeld.

Ik voel weer een gigantische "no true scotsman" drogredenering opkomen.

-Als jij kennis hebt over de islam dan weet jij dat het geen haat geloof is.

En diegene die haat laten zien fout bezig zijn.

Als iemand God ongehoorzaam is en gewoon wilt doen wat die wilt, dan heeft dat niks met het geloof te maken maar ligt het aan de persoon zelf.

-Zoals ik al eerder aangaf, dan ligt het aan de mens zelf niet aan de titel die men draagt (islam).

Niet-moslims hebben rechten ook in islamitische landen.

Ik wil dat er een duidelijke onderscheid word gemaakt tussen wat van het geloof komt en wat een persoon doet uit eigen begeerte.

En rotte appels heb je overal tussen zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

-Als jij kennis hebt over de islam dan weet jij dat het geen haat geloof is.

En diegene die haat laten zien fout bezig zijn.

Als iemand God ongehoorzaam is en gewoon wilt doen wat die wilt, dan heeft dat niks met het geloof te maken maar ligt het aan de persoon zelf.

Een no true scotsman dus.

De islam is vrede en alle volgelingen zijn heilige engeltjes. Indien je wel haat laat zien ben je geen volgeling van de islam en ligt het aan je persoonlijk.

Sorry, daar ga ik niet in mee. Het blijkt dat buitengewoon veel geweld en haat jegens anderen (maar ook jegens elkaar denk aan de conflicten tussen het Soennisme en Sjiisme) juist vat heeft op mensen die zeggen islamieten te zijn. Zelfs hoge geestelijken binnen de islam maken er een volkssport van om op te roepen tot geweld tegen van alles en nog wat wat ze niet aanstaat. Dat alles onder de kop van de islam.

Dat het geweld of de verkeerde dingen in de islam allemaal cultureel bepaald is of enkel aan de persoon zelf te wijten is gaat er bij mij niet meer in. Daarvoor zijn er gewoon te veel feiten die het tegendeel keer op keer aantonen.

-Zoals ik al eerder aangaf, dan ligt het aan de mens zelf niet aan de titel die men draagt (islam).

Niet-moslims hebben rechten ook in islamitische landen.

Honden hebben ook rechten in Nederland, dat wil lang niet zeggen dat hun behandeling net zo goed is als van mensen.

Ik wil dat er een duidelijke onderscheid word gemaakt tussen wat van het geloof komt en wat een persoon doet uit eigen begeerte.

En rotte appels heb je overal tussen zitten.

Klopt, rotte appels heb je overal. Maar is er nog te spreken van het probleem van een individu als een groot deel van het mandje met appels rot is en het mandje zelf aangetast?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Fatima, is Allah deelgenoten toekennen (oftewel geloven dat Jezus de zoon van God is) de grootste zonde in de Islam ja of nee?

Shirk is de grootste zonde in de islaam.

Shirk houd in deelgenoten toekennen aan Allaah.

Deelgenoten houd in dat je zegt dat er meerdere Goden bestaan.

Als je gelooft dat Jezus een God is, dan ken je deelgenoten toe aan God.

Als je zegt dat Jezus een zoon is van God, dan vertel je een leugen over God.

Indien je dit beweert ben je een niet-moslim.

Als je oprecht berouwt toont dan word alles je vergeven, dan maakt het niet uit wat voor grote zonde je hebt verricht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is belediging? Kun je je uberhaupt uiten zonder op iemands tenen te staan?

Jawel.

Je mening uiten is iets anders dan iemand opzettelijk boos maken.

Ik betwijfel dat. Ik geloof niet dat Mohammed een boodschap van God heeft gekregen. Dus is hij of een oplichter of een gek. Dat lijkt me een gevolgtrekking die vele niet-moslims zullen maken, maar ook één waarvan ik denk dat veel moslims zich beledigd door zullen voelen. Mag ik nog steeds mijn mening uiten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

-Als jij kennis hebt over de islam dan weet jij dat het geen haat geloof is.

En diegene die haat laten zien fout bezig zijn.

Als iemand God ongehoorzaam is en gewoon wilt doen wat die wilt, dan heeft dat niks met het geloof te maken maar ligt het aan de persoon zelf.

Een no true scotsman dus.

De islam is vrede en alle volgelingen zijn heilige engeltjes. Indien je wel haat laat zien ben je geen volgeling van de islam en ligt het aan je persoonlijk.

Sorry, daar ga ik niet in mee. Het blijkt dat buitengewoon veel geweld en haat jegens anderen (maar ook jegens elkaar denk aan de conflicten tussen het Soennisme en Sjiisme) juist vat heeft op mensen die zeggen islamieten te zijn. Zelfs hoge geestelijken binnen de islam maken er een volkssport van om op te roepen tot geweld tegen van alles en nog wat wat ze niet aanstaat. Dat alles onder de kop van de islam.

Dat het geweld of de verkeerde dingen in de islam allemaal cultureel bepaald is of enkel aan de persoon zelf te wijten is gaat er bij mij niet meer in. Daarvoor zijn er gewoon te veel feiten die het tegendeel keer op keer aantonen.

-Zoals ik al eerder aangaf, dan ligt het aan de mens zelf niet aan de titel die men draagt (islam).

Niet-moslims hebben rechten ook in islamitische landen.

Honden hebben ook rechten in Nederland, dat wil lang niet zeggen dat hun behandeling net zo goed is als van mensen.

Ik wil dat er een duidelijke onderscheid word gemaakt tussen wat van het geloof komt en wat een persoon doet uit eigen begeerte.

En rotte appels heb je overal tussen zitten.

Klopt, rotte appels heb je overal. Maar is er nog te spreken van het probleem van een individu als een groot deel van het mandje met appels rot is en het mandje zelf aangetast?

Zo te zien heb jij een bepaalde mening over de islam en wat de islam ook verkondigt je zal kijken naar wat de mensen doen.

Zo zal je niet snel iets leren over de islam zelf jammer genoeg.

Ik zal wat teksten plaatsen die te maken hebben met hoe een moslim zich dient te gedragen.

- Allah (verheven is Hij) heeft gezegd: “En laat de vijandschap van een volk u niet aansporen, om onrechtvaardig te handelen. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij de vroomheid en vreest Allaah, voorzeker, Allaah is op de hoogte van hetgeen je doetâ€. [Hoofdstuk 5 vers 8]

-“En als één der afgodendienaren u om bescherming vraagt, schenk hem dan bescherming dat hij het woord van Allah moge horen; voer hem dan naar de plaats, waar hij veilig is. Dit is omdat zij een volk zijn dat niet weet.†[Hoofdstuk 9 vers 6]

-Abu Shuraih heeft de Profeet horen zeggen, 'Bij Allah, hij gelooft niet! Bij Allah, hij gelooft niet! Bij Allah, hij gelooft niet!' Men vroeg, 'Wie gelooft niet, O Boodschapper van Allah?' De Profeet antwoordde, 'Degene wien's buren zich niet veilig voelen bij hem'. (Sahih Bukhari, Boek 73, Hadith 45)

-Er is overgeleverd dat onze Profeet zei: “Sluit banden met degenen die met jou banden verbreken, wees goed tegen degenen die slecht zijn tegen jou, en spreek de waarheid zelfs als het tegen jou is!†(Sahih Al Jami As Saghir 3769)

-De profeet Mohammad (vrede zij met hem) verbood het om een vloek af te roepen op ongelovigen, want het is de bedoeling van de moslim om open te zijn ongeacht het geloof van de ander: Abu Hurairah heeft overgeleverd dat mensen tegen de Profeet zeiden om een vloek af te roepen op een groep ongelovigen, maar de Profeet zei, “Ik ben niet gestuurd om vloeken af te roepen, maar ik ben gestuurd als een Genadeâ€. (Sahih Muslim, Boek 32, Hadith 6284)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Fatima, is Allah deelgenoten toekennen (oftewel geloven dat Jezus de zoon van God is) de grootste zonde in de Islam ja of nee?
Shirk is de grootste zonde in de islaam.

Shirk houd in deelgenoten toekennen aan Allaah.

Deelgenoten houd in dat je zegt dat er meerdere Goden bestaan.

Als je gelooft dat Jezus een God is, dan ken je deelgenoten toe aan God.

Als je zegt dat Jezus een zoon is van God, dan vertel je een leugen over God.

Indien je dit beweert ben je een niet-moslim.

Als je oprecht berouwt toont dan word alles je vergeven, dan maakt het niet uit wat voor grote zonde je hebt verricht.

Bedankt voor je reactie Fatima. Wat je nu zegt is nieuw voor me en het verbaast me enorm. Het is namelijk zo, een neef van mij is Imam en hij vertelde me dat een ieder die gelooft dat Jezus de zoon van God is Shirk pleegt. Hetgeen de enige zonde is die NIET vergeven wordt binnen de Islam. Heeft mijn neef zich soms vergist?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid