Spring naar bijdragen

Kunnen we wat leren van Moslims?


Aanbevolen berichten

Interessant nieuws : anti-islam film is niet van christenen gemaakt, wel door een moslim. Komt mij allemaal hee bizar over. Vooral als je bedenkt hoe deze cruciale info in de media wordt weggefilterd.

http://xandernieuws.punt.nl/?id=664364& ... _archief=&

Dat verbaast me niets dat het niet door een christen is gemaakt. Vond het al zo raar. Ik wierp een blik op die film. Die kun je als christen zijnde niet maken.

ach gut toch..... :+

niet alles geloven en christenen zijn ook mensen zoals iedereen - niet beter en niet slechter.

Xandernieuws is een complot site en staat derhalve vol met leugens en is tevens bekend als anti-Islam site.

maar als ze gelijk zouden hebben zullen we dat zeker ervaren via de serieuze, neutrale media.

dus afwachten maar weer.

Soms staan er wel goeie dingen op. Maar men slaat daar denk ik een beetje door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 149
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dan heb je niet de juiste onderwerpen aangesneden, want moslims vinden geloven dat God een zoon heeft de grootste zonde, erger nog dan doodslag en het molesteren van kleine kinderen.

lariekoek

ze geloven dat Jezus een profeet is, net als Mozes en Abraham profeten waren

er is er niet eentje die het geloof in een zoon van god veroordeelde, van diegenen die ik sprak dan

Daarom zei ik al dat je de verkeerde onderwerpen hebt aangesneden. Geniet hier van een stukje lariekoek. Lees je maar eens in over shirk of sjirk en wat het voor moslims betekent als ze God deelgenoten toekennen (= zeggen dat God een zoon heeft). Dat is zoals ik eerder reeds schreef binnen de Islam de enige zonde die niet vergeven wordt zelfs als je berouw toont. Dus volgens de Koran zijn christenen reddeloos verloren en dat mag jij rustig lariekoek vinden, maar dat zegt meer over jou dan over de feiten.

met een moslim gesproken over dit onderwerp, en hij vindt het dom dat mensen geloven dat Jezus de Zoon van God is, doch, verder boeit het hem weinig wat ieder gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

lariekoek

ze geloven dat Jezus een profeet is, net als Mozes en Abraham profeten waren

er is er niet eentje die het geloof in een zoon van god veroordeelde, van diegenen die ik sprak dan

Daarom zei ik al dat je de verkeerde onderwerpen hebt aangesneden. Geniet hier van een stukje lariekoek. Lees je maar eens in over shirk of sjirk en wat het voor moslims betekent als ze God deelgenoten toekennen (= zeggen dat God een zoon heeft). Dat is zoals ik eerder reeds schreef binnen de Islam de enige zonde die niet vergeven wordt zelfs als je berouw toont. Dus volgens de Koran zijn christenen reddeloos verloren en dat mag jij rustig lariekoek vinden, maar dat zegt meer over jou dan over de feiten.

met een moslim gesproken over dit onderwerp, en hij vindt het dom dat mensen geloven dat Jezus de Zoon van God is, doch, verder boeit het hem weinig wat ieder gelooft.

Dat is volgens mij met het merendeel van de moslims hier. Van de moslims die ik ken kan ik wel wat leren. Gastvrijheid bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom zei ik al dat je de verkeerde onderwerpen hebt aangesneden. Geniet hier van een stukje lariekoek. Lees je maar eens in over shirk of sjirk en wat het voor moslims betekent als ze God deelgenoten toekennen (= zeggen dat God een zoon heeft). Dat is zoals ik eerder reeds schreef binnen de Islam de enige zonde die niet vergeven wordt zelfs als je berouw toont. Dus volgens de Koran zijn christenen reddeloos verloren en dat mag jij rustig lariekoek vinden, maar dat zegt meer over jou dan over de feiten.

met een moslim gesproken over dit onderwerp, en hij vindt het dom dat mensen geloven dat Jezus de Zoon van God is, doch, verder boeit het hem weinig wat ieder gelooft.

Dat is volgens mij met het merendeel van de moslims hier. Van de moslims die ik ken kan ik wel wat leren. Gastvrijheid bijvoorbeeld.

Tja, nederlanders doen het liefst alles uit en dicht na 1800 uur, mee eters zijn niet gewenst _O-_O-_O-

Link naar bericht
Deel via andere websites

lariekoek

ze geloven dat Jezus een profeet is, net als Mozes en Abraham profeten waren

er is er niet eentje die het geloof in een zoon van god veroordeelde, van diegenen die ik sprak dan

Daarom zei ik al dat je de verkeerde onderwerpen hebt aangesneden. Geniet hier van een stukje lariekoek. Lees je maar eens in over shirk of sjirk en wat het voor moslims betekent als ze God deelgenoten toekennen (= zeggen dat God een zoon heeft). Dat is zoals ik eerder reeds schreef binnen de Islam de enige zonde die niet vergeven wordt zelfs als je berouw toont. Dus volgens de Koran zijn christenen reddeloos verloren en dat mag jij rustig lariekoek vinden, maar dat zegt meer over jou dan over de feiten.

met een moslim gesproken over dit onderwerp, en hij vindt het dom dat mensen geloven dat Jezus de Zoon van God is, doch, verder boeit het hem weinig wat ieder gelooft.

In het topic wat is de grootste zonde volgens de islam? op Marokko forum is het eerst antwoord:

A_bdars antwoordde:

Deelgenoten toekennen aan Allah.

__C00LEST__:

Wat wordt daarmee bedoeld?

A_bdars: De beeld die jullie hebben van Jezus bv.

Hier staat dus zowat letterlijk wat ik eerder schreef, namelijk dat het voor moslims de grootste zonde is om te geloven dat Jezus Christus de zoon van God is. Stel jezelf eens de volgende vraag, kan een religie die leert dat genocide minder erg is dan christen zijn op waarheid berusten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

met een moslim gesproken over dit onderwerp, en hij vindt het dom dat mensen geloven dat Jezus de Zoon van God is, doch, verder boeit het hem weinig wat ieder gelooft.

Dat is volgens mij met het merendeel van de moslims hier. Van de moslims die ik ken kan ik wel wat leren. Gastvrijheid bijvoorbeeld.

Tja, nederlanders doen het liefst alles uit en dicht na 1800 uur, mee eters zijn niet gewenst _O-_O-_O-

Volgens sommigen zitten de asielzoekerscentra vol met mee-eters, maar ik herken het beeld niet wat jij schetst en draag daar ook niet aan bij, ik vind het juist gezellig als mensen komen eten. Dan sloof ik me extra uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is volgens mij met het merendeel van de moslims hier. Van de moslims die ik ken kan ik wel wat leren. Gastvrijheid bijvoorbeeld.

Tja, nederlanders doen het liefst alles uit en dicht na 1800 uur, mee eters zijn niet gewenst _O-_O-_O-

Volgens sommigen zitten de asielzoekerscentra vol met mee-eters, maar ik herken het beeld niet wat jij schetst en draag daar ook niet aan bij, ik vind het juist gezellig als mensen komen eten. Dan sloof ik me extra uit.

Azielzoekers stoppen ze hier in de gevangenis. Ja, Nederlanders zijn erg gastvrij.

Toen ik de vorige keer ging verhuizen, kwamen er twee buren naar me toe met een warm onthaal en lekkere hapjes. Dat waren de Turkse. Mijn kinderen zitten op een multicultischool, omdat die een stuk gezelliger is dan de christelijke, waar ik de oudste aanvankelijk naartoe deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Azielzoekers stoppen ze hier in de gevangenis.

Ik heb nog nooit gehoord van een gevangenis waar je kan luchten wanneer je wilt. Dit is grote onzin natuurlijk en dat weet je ook wel.

Ja, Nederlanders zijn erg gastvrij. Toen ik de vorige keer ging verhuizen, kwamen er twee buren naar me toe met een warm onthaal en lekkere hapjes. Dat waren de Turkse.

Iemand onderdak bieden is een vergrotende trap van gastvrijheid dan een lekker hapje.

Mijn kinderen zitten op een multicultischool, omdat die een stuk gezelliger is dan de christelijke, waar ik de oudste aanvankelijk naartoe deed.

Zulke Nederlanders zijn er ook, want de blanke mensen waar ik mee omga zijn zeer gastvrij en vinden het gezellig wanneer er iemand komt eten. Wanneer ik eens ergens kom en niet hartelijk word ontvangen, dan kom ik niet weer!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Azielzoekers stoppen ze hier in de gevangenis.

Ik heb nog nooit gehoord van een gevangenis waar je kan luchten wanneer je wilt. Dit is grote onzin natuurlijk en dat weet je ook wel.

Ja, Nederlanders zijn erg gastvrij. Toen ik de vorige keer ging verhuizen, kwamen er twee buren naar me toe met een warm onthaal en lekkere hapjes. Dat waren de Turkse.

Iemand onderdak bieden is een vergrotende trap van gastvrijheid dan een lekker hapje.

Mijn kinderen zitten op een multicultischool, omdat die een stuk gezelliger is dan de christelijke, waar ik de oudste aanvankelijk naartoe deed.

Zulke Nederlanders zijn er ook, want de blanke mensen waar ik mee omga zijn zeer gastvrij en vinden het gezellig wanneer er iemand komt eten. Wanneer ik eens ergens kom en niet hartelijk word ontvangen, dan kom ik niet weer!

Onzin? Dat zag ik een keer op tv. Er was geen plaats meer voor uitgeprocedeerde asielzoekers, dus zaten ze in een letterlijke gevangenis.

Onderdak bieden, ja dat ben ik met je eens, maar van harte gaat het niet. Veel moslims zijn hier in de jaren 70 naartoe gekomen om het werk te doen waar Nederlanders geen zin in hadden.

Ik zeg niet dat er geen gastvrije Nederlanders zijn, maar bij de moslims en ook bijvoorbeeld bij indo's, maakt niet uit of ze moslim, atheist of christen zijn, die ik ken valt het gewoon op. Die cultuur is gastvrijer. Hoeveel Nederlanders koken standaard extra omdat er misschien iemand binnen zou kunnen vallen die je dan ook wat kunt geven?

Ik persoonlijk kan wel wat van ze leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cobybryant schreef:

Ik zeg niet dat er geen gastvrije Nederlanders zijn, maar bij de moslims en ook bijvoorbeeld bij indo's, maakt niet uit of ze moslim, atheist of christen zijn, die ik ken valt het gewoon op. Die cultuur is gastvrijer.

Hoeveel Nederlanders koken standaard extra omdat er misschien iemand binnen zou kunnen vallen die je dan ook wat kunt geven?

Ik persoonlijk kan wel wat van ze leren.

natuurlijk zijn er ook gastvrije Nederlanders en wat ik merk is dat ze langzamerhand ook veel overgenomen hebben uit de oosterse culturen.

meer hapjes bij verjaardagen b.v...en dan extra eten.

maar daar houdt het bij velen bij op.

men kookt iedere dag afgepast..

mocht er iemand binnenvallen is daar geen eten voor. :|

nee, deze moet van tevoren aankondigen dat hij langs wil komen.

ik heb een Arabische buurvrouw gehad en een Indonesische vriendin en heb daar heel veel van geleerd. :Y

het gaat ook allemaal zo ontspannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
.

Onzin? Dat zag ik een keer op tv. Er was geen plaats meer voor uitgeprocedeerde asielzoekers, dus zaten ze in een letterlijke gevangenis.

Daar heb je het al, uitgeprocedeerde asielzoekers. Het woord uitgeprocedeerde zegt het al. Meneer/mevrouw heeft asiel aangevraagd en dat is afgewezen. Veelal meerdere malen aangezien er vaak beroep kan worden aangetekend. Op een gegeven moment is het dan klaar en zal je naar land van herkomst moeten.

Maar een asielzoeker die nog in de procedure zit heeft het hier relatief zeer goed voor elkaar.

Onderdak bieden, ja dat ben ik met je eens, maar van harte gaat het niet. Veel moslims zijn hier in de jaren 70 naartoe gekomen om het werk te doen waar Nederlanders geen zin in hadden.

Net zoals Grieken, Spanjaarden en Italianen daarvoor. Hoor je wel eens over massale integratieproblemen met deze drie bevolkingsgroepen?

Ik zeg niet dat er geen gastvrije Nederlanders zijn, maar bij de moslims en ook bijvoorbeeld bij indo's, maakt niet uit of ze moslim, atheist of christen zijn, die ik ken valt het gewoon op. Die cultuur is gastvrijer. Hoeveel Nederlanders koken standaard extra omdat er misschien iemand binnen zou kunnen vallen die je dan ook wat kunt geven?

Die cultuur komt op jou over als gastvrijer. Dat kan.

Ik kook meestal genoeg voor 2 personen en als er dan onverwachts iemand bijkomt dan kook ik nog wat erbij of we delen. Is het ongastvrij omdat ik niet standaard voor 4 man eten op tafel heb staan? Het lijkt mij nogal een verspilling van voedsel als ik regelmatig de helft moet wegkieperen.

Ik persoonlijk kan wel wat van ze leren.

Prima. Omgekeerd is dat ook het geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet van mensen die inderdaad bij gastvrije buitenlanders op bezoek kwamen. En steeds inderdaad weer eten aangeboden kregen, wat men dan eigenlijk niet mocht weigeren. Zo kwamen ze nog weleens in de ongemakkelijke situatie dat men thuis of bij een ander bezoekje aan buitenlanders al gegeten had, maar toch weer iets moesten eten omdat dat daar zo hoorde. Ik weet van iemand die voor diens werk op een avond verschillende buitenlandse gezinnen moest bezoeken en elke keer weer iets moest eten... Dergelijke gastvrijheid kan dus ook een keerzijde hebben.

Nederlanders zijn echter wel degelijk ook gastvrij, alleen vindt men het inderdaad vaak prettig als je je bezoekje van tevoren even afspreekt. Zo kan men het huis voor je klaarmaken en eten voor je bereiden als je mee wilt eten. Sommigen vinden dat nogal afstandelijk of voorwaardelijk, maar anderen vinden dat juist heel prettig. En vinden het bijvoorbeeld ook heel fijn dat ze niet van alles hoeven te eten of te doen uit sociale motieven tijdens zo'n bezoek. Het scheelt dan ook dat er daardoor niet steeds zoveel eten weg hoeft te worden gegooid als er veel eten is, maar geen bezoek. Gepast koken is mijns inziens een heel goede zaak. Daarbij staan veel Nederlanders juist erg open voor andere culturen, hoewel vaak dan wat oppervlakkiger, en stemt lang niet iedereen op de PVV, zeg maar.

Dat uitgeprocedeerde asielzoekers in een gevangenis worden gestopt, kan hard overkomen, maar je kan daarin toch ook een stukje naastenliefde zien. Blijkbaar was er geen plaats voor hen in de bestaande opvangcentra en wil men hen toch niet zomaar op straat zetten. Dus daarom maar uit nood in een gevangenisafdeling, die er in Nederland over het algemeen heel netjes, schoon en goed verlicht uitziet. Zodat men in elk geval onderdak en voedsel heeft. Men had ze ook keihard op straat kunnen gooien en hen het zelf maar laten uitzoeken. Ze zijn immers illegaal, hadden allang weg moeten zijn en horen hier dus niet. Dat men dat dus niet doet en ze toch nog iets van onderdak aanbiedt, hoe provisorisch en niet-erg-ideaal misschien ook, is mijns inziens toch een teken van gastvrijheid.

Ik vind het daarom niet erg netjes om de ene cultuur op te hemelen ten koste van de andere en bij de andere cultuur daarom maar standaard van het negatieve uit te gaan. Elke cultuur heeft haar mooie en minder mooie tot huiveringwekkende kanten, ook als het om gastvrijheid gaat. Wij mogen zeker leren van de oostersen als het om gastvrijheid gaat, maar zij net zo goed ook van ons. We mogen zo van elkáár leren en er vanuit gaan dat een ieder vanuit de beste motieven probeert te handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
natuurlijk zijn er ook gastvrije Nederlanders en wat ik merk is dat ze langzamerhand ook veel overgenomen hebben uit de oosterse culturen.

meer hapjes bij verjaardagen b.v...en dan extra eten.

maar daar houdt het bij velen bij op.

men kookt iedere dag afgepast..

mocht er iemand binnenvallen is daar geen eten voor. :|

nee, deze moet van tevoren aankondigen dat hij langs wil komen.

ik heb een Arabische buurvrouw gehad en een Indonesische vriendin en heb daar heel veel van geleerd. :Y

het gaat ook allemaal zo ontspannen.

Gastvrijheid is veel meer religiegebonden dan dat het te maken heeft met de eigenschappen van Nederlanders. Zo zijn katholieke Limburgers doorgaans veel gastvrijer dan hun protestante landgenoten uit de randstad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was niet mijn bedoeling om de Nederlandse mentaliteit af te kraken. Het is reuze praktisch. Ik ben zelf ook Nederlands en kook ook afgepast. Maar als ik (niet vooraf afgesproken) een zak patat wil halen voor mijn schoonouders omdat ze er rond etenstijd zijn, gaan ze snel naar huis, want dan voelen ze zich opgelaten of zo? en dan wordt het me later kwalijk genomen dat ik ze weg wou hebben?? Ik heb misschien te lang in niet-Hollandse kringen vertoefd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het was niet mijn bedoeling om de Nederlandse mentaliteit af te kraken. Het is reuze praktisch. Ik ben zelf ook Nederlands en kook ook afgepast. Maar als ik (niet vooraf afgesproken) een zak patat wil halen voor mijn schoonouders omdat ze er rond etenstijd zijn, gaan ze snel naar huis, want dan voelen ze zich opgelaten of zo? en dan wordt het me later kwalijk genomen dat ik ze weg wou hebben?? Ik heb misschien te lang in niet-Hollandse kringen vertoefd.

Ik probeer zelf wel gastvrij te zijn en zou me doodschamen als iemand hier is en ik de indruk wek dat hij of zij hier niet mag eten.

Nederland is een zeer gastvrij land, want het is hier dichtbevolkt. Zo simpel ligt het, wij zijn voor buitenlanders veel gastvrijer dan Italianen want daar ben je alleen zeer welkom zolang je geld bij je hebt. Hier komen mensen zonder geld aanspraak maken op onze gastvrijheid en de gevangenissen waar jij zegt dat ze in zitten zijn rijtjeswoningen die groter zijn dan hoe ik woon.

Buitenlanders komen hier met niks en krijgen huisvesting + kleding en eten. Hoezo is Nederland niet gastvrij? Ik vind het van de zotte om zoiets te beweren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iedereen heeft al wel gehoord van dat anti-islam filmpje op internet. Het bracht de hele moslimwereld in rep en roer. Hun profeet en god is beledigd, en ze pikken dit niet. Ze komen op straat, verdedigen hun geloof.

Hoe doen wij als christenen? Komen wij massaal op straat als ze met God of Jezus lachen?

Hun manier is misschien niet de juiste, maar ze komen er wel voor op. Hoe reageren wij, als vrienden een mopje rond ons geloof maken? We lachen het meestal weg, of negeren het.

Al zijn ze extreem, toch denk ik dat we als christen er wat van kunnen leren. Leren respect eisen van anderen om ons geloof.

Ik zag toevallig exact deze vraag op een engels christelijk forum.

So, can we learn something from muslims in defending that which is sacred to us?

En iemand antwoordde:

We did, during the crusades.

Vond het wel een goeie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is volgens mij met het merendeel van de moslims hier. Van de moslims die ik ken kan ik wel wat leren. Gastvrijheid bijvoorbeeld.

Tja, nederlanders doen het liefst alles uit en dicht na 1800 uur, mee eters zijn niet gewenst _O-_O-_O-

Volgens sommigen zitten de asielzoekerscentra vol met mee-eters, maar ik herken het beeld niet wat jij schetst en draag daar ook niet aan bij, ik vind het juist gezellig als mensen komen eten. Dan sloof ik me extra uit.

nederlanders zijn niet gastvrij, Nederlanders (zoals ik ze ken )zijn associale botte varkens.

waarom, omdat ik dat keer op keer persoonlijk heb meegemaakt met diverse mensen.

voorbeeld: ik fiets richting winkelcentrum, staat daar een oude klasgenoot te praten met twee anderen. Ik riep gedag naar hem, hij keek me 1 seconde via een ooghoek aan, en negeerde me verder.

zo heb ik tal van voorbeelden, zelfs gisteren nog een knap staaltje sociaal gedrag van een oude buurjongen meegemaakt :@

efin, ik heb 1 goede vriend, die ik dag en nacht kan bellen, en verder nog een tweetal collega's waar ik goed mee op kan schieten, zelfs prive, en daar blijft het bij wat mij betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, nederlanders doen het liefst alles uit en dicht na 1800 uur, mee eters zijn niet gewenst _O-_O-_O-

Volgens sommigen zitten de asielzoekerscentra vol met mee-eters, maar ik herken het beeld niet wat jij schetst en draag daar ook niet aan bij, ik vind het juist gezellig als mensen komen eten. Dan sloof ik me extra uit.

nederlanders zijn niet gastvrij, Nederlanders (zoals ik ze ken )zijn associale botte varkens.

waarom, omdat ik dat keer op keer persoonlijk heb meegemaakt met diverse mensen.

Spijtig om dat te horen, doch is je mensenkennis dan kennelijk ook nog niet tot volle wasdom gekomen, want een ezel stoot zich doorgaans niet twee keer aan dezelfde steen.

voorbeeld: ik fiets richting winkelcentrum, staat daar een oude klasgenoot te praten met twee anderen. Ik riep gedag naar hem, hij keek me 1 seconde via een ooghoek aan, en negeerde me verder.

Dat is inderdaad niet erg aardig, maar misschien vertelde degene met wie hij sprak hem net even zoiets heftigs dat hij even uit balans was. Wat je ook had kunnen doen was hem gewoon op de man af vragen: 'zeggen we niks meer?' waardoor hij een modderfiguur had geslagen.

zo heb ik tal van voorbeelden, zelfs gisteren nog een knap staaltje sociaal gedrag van een oude buurjongen meegemaakt :@

Van alle 6 mijn oude buurjongens is er 1 mijn maat, de tweede praat ik wel eens mee, de derde en vierde groet ik en de anderen herken ik door hun kale koppen nog nauwelijks waardoor ik nogal stamel als ik wel wat zeg. Ik maak precies hetzelfde mee met Nederlanders Enola en dat maakt mij ook niet gay (blij)! Doch heb ik diezelfde ervaringen met Duitsers, Belgen en Italianen. Feit is gewoon dat mensen mensen zijn en mensen neigen naar het kwade.

efin, ik heb 1 goede vriend, die ik dag en nacht kan bellen, en verder nog een tweetal collega's waar ik goed mee op kan schieten, zelfs prive, en daar blijft het bij wat mij betreft.

Dat zijn er waarschijnlijk meer dan velen hebben en de grote families van Marokkanen en Turken zijn groot en warm totdat er iemand overlijdt en de erfenis verdeeld moet worden. Dan wordt er één aangewezen om het hen allen naar de zin te maken, wat niemand lukt. Nee, het iedereen naar de zin doen is iets wat zelfs Jezus niet deed. De grote groepen buitenlanders die samenscholen en elkaar steunen door dik en dun lijkt een fenomeen waar Nederlanders nog van kunnen leren, maar wie in vriendschap leeft met de wereld is een vijand van God. Ze houden zich bezig met activiteiten waarvan ze zeggen dat ze zich niet mee bezighouden en noemen iedereen een racist die hen daarvan verdenkt tot aan de rechter toe die hen schuldig bevindt. Doch als ik wat steel als blanke zijnde en de rechter mij veroordeeld als een dief, is hij dan eveneens een racist?

Wie vele vrienden heeft is een vriend van de wereld en een vriend van de wereld is een vijand van God. Prijs je liever rijk met het hebben van drie mensen waar je van op aankunt, want wie veel wordt gegeven wordt veel toevertrouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het was niet mijn bedoeling om de Nederlandse mentaliteit af te kraken. Het is reuze praktisch. Ik ben zelf ook Nederlands en kook ook afgepast. Maar als ik (niet vooraf afgesproken) een zak patat wil halen voor mijn schoonouders omdat ze er rond etenstijd zijn, gaan ze snel naar huis, want dan voelen ze zich opgelaten of zo? en dan wordt het me later kwalijk genomen dat ik ze weg wou hebben?? Ik heb misschien te lang in niet-Hollandse kringen vertoefd.

Als je rond etenstijd aan komt kakken, vind ik dat eerlijk gezegd nogal onbeleefd. Op die manier zet je je gastheer/gastvrouw immers onder een soort morele druk om je te voeden. Je mag dan wel in je handjes knijpen als iemand toevallig extra in huis heeft en je toch kunt mee-eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het moet wel gezegd worden dat Nederlanders vrij massaal hun goede manieren vergeten zodra ze een kerk binnenstappen voor bijvoorbeeld een eerste communieviering. Echt, vrees het moment dat de heidenen voor zulke gelegenheden je kerk bevolken. Er wordt dan vrij massaal door de gebeden en stiltes heen gekletst, er wordt gebeld, er wordt naar buiten gelopen om te roken of om wat dan ook, dat soort onbeschoft gedrag. Waarbij men vaak ook nauwelijks echt deelneemt aan de viering.

Ik heb zelfs gehoord van een priester die twee keer (!) het eucharistisch gebed, het meest heilige gebed van de Mis, moest onderbreken om de mensen tot stilte te manen. Misschien ligt het dan wel aan de viering zelf, die dan vaak ook nogal vrijzinnig en te kinderlijk is, maar dan nog. Dit soort gedrag kan mijns inziens alleen maar puur onwil zijn, want iedereen met een béétje inlevingsvermogen kan toch wel nagaan hoe je je in een kerk moet gedragen, zéker tijdens een liturgie. Ik vraag me dan af of ze zich ook zo zouden gedragen in een moskee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Azielzoekers stoppen ze hier in de gevangenis.

Ik heb nog nooit gehoord van een gevangenis waar je kan luchten wanneer je wilt. Dit is grote onzin natuurlijk en dat weet je ook wel.

dit is absoluut geen onzin, alleen bedoelt Coby waarschijnlijk niet een AZC, maar de vreemdelingenbewaring. Asielzoekers die ongewenst zijn, worden vaak vastgezet, en dat is in precies hetzelfde gebouw als waar gewone gedetineerden zitten (hooguit is het een andere afdeling). En daar bepaal je niet zelf wanneer je even een luchtje kan scheppen. Dat is namelijk maar 1 uur per dag. En maximaal 2 x 1 uur per week bezoek van maximaal 3 mensen te gelijk. Dat is wat we ook als gastvrij Nederland met vreemdelingen doen. "Vreemdelingenbewaring" heet dat. En het is gewoon 'gevangenis', met een klein verschil. Normaal gesproken zit je in een gevangenis omdat je een misdaad gepleegd hebt, en weet je hoelang je moet zitten. In vreemdelingenbewaring zit je, omdat "wij' jou hier niet willen, en je weet niet hoe lang het zal duren. Met een beetje pech zit je maanden of zelfs een jaar vast, en kom je er geestelijk gesloopt uit (denk terug aan de brand in het detentiecentrum op Schiphol, waar een asielzoeker z'n cel in de fik had gestoken! Ik ben in dat centrum geweest, en het is er minder leuk dan in een gemiddelde gevangenis).

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

Dat uitgeprocedeerde asielzoekers in een gevangenis worden gestopt, kan hard overkomen, maar je kan daarin toch ook een stukje naastenliefde zien. Blijkbaar was er geen plaats voor hen in de bestaande opvangcentra en wil men hen toch niet zomaar op straat zetten.

nee, men is bang dat deze mensen 'illegaal' gaan. Ze moeten terug namelijk, en daarom worden ze vastgezet. Dat heeft niks met plek in bestaande opvangcentra te maken. Dat is gewoon kolder.

Dus daarom maar uit nood in een gevangenisafdeling, die er in Nederland over het algemeen heel netjes, schoon en goed verlicht uitziet. Zodat men in elk geval onderdak en voedsel heeft. Men had ze ook keihard op straat kunnen gooien en hen het zelf maar laten uitzoeken. Ze zijn immers illegaal, hadden allang weg moeten zijn en horen hier dus niet.

grappig, je bent kennelijk nog nooit in zo'n gastvrij opvangcentrum (gevangenis) geweest, of je hebt nog nooit iemand gesproken die daar maandenlang vast zat, en weg aan het kwijnen was. Ik denk niet dat je veel (meer dan 1%) van de mensen daar kunt vinden, die liever daar binnen zaten, dan desnoods onder een brug met alleen een kartonnen doos als 'huis'.

Dat men dat dus niet doet en ze toch nog iets van onderdak aanbiedt, hoe provisorisch en niet-erg-ideaal misschien ook, is mijns inziens toch een teken van gastvrijheid.

(...)

wellicht moeten ze jou ook eens een jaartje zulk provisorisch maar toch "gastvrij" onderdak bieden (lees: behandelen als minder waard dan een reguliere gedetineerde, een uurtje buitenlucht per dag, de andere 23 uur met twee of meer mensen op 1 kleine kamer, en maximaal 2 uur per week van 3 personen bezoek, terwijl je niet weet wanneer je gevangenschap ophoudt)? (H)

Ik zeg het niet vaak, maar op dit moment mis ik een kots-smiley. ;( Dit is echt de grootste kolderkots die ik sinds tijden over het Nederlandse asielbeleid heb gehoord.

http://www.amnesty.nl/mensenrechten/dos ... endetentie

enkele citaten van mensen die deze "niet-erg-ideale en provisorische, maar toch wel "gastvrije" detentiecentra hebben meegemaakt:

Eind april werd ik naar Schiphol-Oost gebracht. De dagen in het detentiecentrum Schiphol-Oost waren de donkerste dagen van mijn leven in de gevangenis. Een nachtmerrie die blijft in mijn hart en ziel. Ik heb niet genoeg woorden om te uitleggen wat ik voelde in Schiphol-Oost. We hebben die hele dag en nacht niets gegeten. We moesten langer dan zes uur wachten voor de intake. Zes mannen in een klein kamertje. Alweer mijn blote lichaam laten zien, omdraaien. Een spektakel voor de bewakers, dacht ik toen ik één van hen zag lachen. Ik weet nog steeds niet wat er grappig was aan mijn lichaam. Dat soort bewakers. Ik zag monsters in hen, sorry maar het voelt zo.

In mei 2007 waren we op een dag aan het luchten. Dat betekent dat we even naar buiten mochten, binnen een hek. Die dag waren er mensen van de kerk buiten het detentiecentrum om de brand van 2005 te herdenken. Omdat deze mensen met ons probeerden te praten, moesten we van de bewakers eerder naar binnen dan normaal. Een groepje van ons weigerde dit, omdat we geen reden zagen om eerder naar binnen te moeten. Om kwart voor vijf, toen het de normale tijd was om naar binnen te gaan, gingen we naar binnen naar onze cel. Daarna kwam er een andere soort politie om ons van onze cel te halen. Ze vroegen of ik zou meewerken. Ik zei ja. Toch kwamen er vier politiemannen met wapenstokken. Ze namen me hardhandig mee en duwden me tegen de muur. Ze deden mijn handen op de rug en deden handboeien om. Ze namen me mee naar de isolatiecel. Ik moest achterstevoren lopen met mijn hoofd bijna tussen mijn knieën, mijn armen geboeid op mijn rug. Aan elke arm werd ik vastgehouden door een politieagent. Op weg naar de isolatiecel, hoorde ik asielzoekers in andere cellen die huilden en zeiden ‘don’t kill me’. Ik was vier dagen in de isolatiecel, zonder bed, zonder stoel, met een camera boven het toilet. Zonder mijn eigen kleding. Ik mocht mijn advocaat niet spreken. In de cel naast mij zaten vrouwen die op het vliegveld gepakt waren met drugs in hun buik. Toen wist ik zeker dat het niet een detentiecentrum voor asielzoekers was. Het was een gevangenis voor criminelen. Ik mocht alleen vijf minuten douchen.

---

Iedere week krijgt Rinaldo bezoek van zijn vrouw en kinderen. ‘En dan vragen mijn kinderen: ‘Pappa ga je nou eindelijk weer mee naar huis?’ Ik ben zo moe! Zo moe! Waarom zit ik hier? Ik heb niks gedaan. Ik wil werken en voor mijn vrouw en kinderen zorgen. Ik zit hier al zesenhalve maand. Er zijn jongens die iemand beroven en na vier maanden weer buiten staan! Hoe kan dit? Ik begrijp het niet!’

---

Hij probeert doorlopend een lach op zijn gezicht te houden, maar breekt bij een rechtstreekse vraag naar zijn emotionele staat. ‘Ik ben erg depressief en bang voor de agressie die heerst op de afdeling. Elke week wel zijn er gewelddadige incidenten en wordt er iemand voor een paar dagen of een week in de isoleer gezet. Ik bid elke dag dat God een engel stuurt om me hier uit te halen.’ Hij veegt gegeneerd de tranen van zijn gezicht en lacht weer.

---

Op 10 april 2010 is haar verblijf in Nederland nog steeds niet geregeld en wordt zij in bewaring gesteld. Zij is nu 11 jaar getrouwd met een Nederlandse man, heeft een zoon van negen en een zoon van vijf en komt er kort nadat zij is gedetineerd achter dat zij, op haar tweeënveertigste, zwanger is van haar derde kind.

‘Ik wil met het oog op mijn leeftijd prenataal onderzoek laten verrichten, maar daarvoor moet ik naar het ziekenhuis,’ zegt ze. Gedetineerden in Zeist worden standaard vervoerd met broekstok en handboeien en begeleid door twee geüniformeerde bewakers, ook bij doktersbezoek.

‘De directie heeft gezegd dat ze mij, bij uitzondering, zonder broekstok willen laten gaan. Maar de handboeien moeten wel om. Ook al is het nog zo in het belang van mijn ongeboren kind; ik kan het niet aan om zo naar het ziekenhuis te gaan. Ik weet dus nog steeds niet of alles goed is met mijn baby.’

---

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid