Spring naar bijdragen

Zijn andere levensbeschouwingen demonisch?


Aanbevolen berichten

Volgens mij is er zeker een verschil tussen broeder en naaste, en wordt met 'naaste' vaak ook 'broeder' bedoelt (zie eerder aangehaalde teksten als Lev.19:18 en meer)

SVV Mt 18:20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.21 . Toen kwam Petrus tot Hem, en zeide: Heere! hoe menigmaal zal mijn broeder tegen mij zondigen, en ik hem vergeven! Tot zevenmaal? 22 Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven [maal].

Hier, bv, gaat het duidelijk over de broeder, niet de naaste. Ook in de bovengenoemde teksten zie ik dat verschil tussen broeder en naaste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind het belangrijk om onderscheid te maken tussen broeders/zusters en naasten. Als je uitgaat van naasten, zou je kunnen stellen dat niet-christenen bepaalde werken zouden kunnen doen die tot heil leiden, terwijl het juist de christenen zijn die werken voor hun broeders/zusters kunnen doen die tot heil leiden.

De niet-christenen hebben Jezus Christus nodig om heil te ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het belangrijk om onderscheid te maken tussen broeders/zusters en naasten. Als je uitgaat van naasten, zou je kunnen stellen dat niet-christenen bepaalde werken zouden kunnen doen die tot heil leiden, terwijl het juist de christenen zijn die werken voor hun broeders/zusters kunnen doen die tot heil leiden.

De niet-christenen hebben Jezus Christus nodig om heil te ontvangen.

Ik denk idd dat 'werken' meer betekenis hebben in het geloof dan in bepaalde kringen soms gesuggereerd wordt. Althans, dat merk ik op uit de bijbel en deze bijbeltekst is daar eigenlijk wel een mooi voorbeeld van. Zowel geloof als werken lijken een rol in de bijbel te spelen en ook met elkaar te maken te hebben. Je moet Christus ook navolgen zeg maar.

Maar ook bij niet-christenen getuigen die werken in feite van hun geloof dat ze in daden vertalen, wat ik dan in verband plaats met Romeinen 2.

En benader ik het denk ik vrij sterk op een CS Lewis manier, dat er veel niet-christen voor Gods troon ontdekken dat ze eigenlijk volgelingen van Christus waren, ook al beseften ze het op aarde niet echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar zegt Hij dat?

Mattheüs 25.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan.

Ik zie daar alleen iets over het doen van daden aan broeders, niet aan naasten.

Eerste reactie: seriously? :|

Mooi voorbeeld van biblicisme om de eigen leer in stand te houden. Als we wat beter naar de tekst kijken zien we het volgende:

Vers 31-33: Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links.

Er staat niet 'alle christenen', 'alle broeders' of 'alle uitverkorenen'. Er staat 'alle volken'. Alle mensen dus. Het gaat hier om het laatste oordeel, en niet om een oordeel over 'broeders'.

En wat betreft vers 45, in de NBV staat: En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan."

Ik heb meerdere vertalingen bekeken, maar vind het woord 'broeders' niet terug. Ik weet niet welke vertaling jij gebruikt hebt, misschien dat we het Grieks er bij kunnen halen. Het lijkt me echter sterk dat Jezus doelt op hulp aan medechristen alleen, of van christenen alleen.

En dan ga ik verder nog niet in op hoe je dat zou moeten interpreteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Olorin schreef:

Ik heb het ooit eens voor een discussie over dit vers met hulp van iemand die bijbels Hebreeuws kan het na lopen zoeken, omdat andere bijbelvertalingen over bijvoorbeeld 'schijf' of 'circle of the earth' spreken. En in de grondtekst is er sprake van dat laatste.

Op zich klopt dat. De Bijbel spreekt van (H2329) chuwg (khoog)

_____Strongs_____ from H2328; a circle. KJV: circle, circuit, compass. Een rondgang volgens H2328, een cirkel.

Toch zegt men ook tegenwoordig dat de aarde rond is, en niemand bedoelt daarmee een pannekoek!

De rest van het vers (Jes. 40:22) openbaart meer waarheden.

Immers, ho zou Hij, Die de hemelen n de aarde geschapen heeft niet weten van hun vorm en eigenschap?

Als je grondteksten wilt kunnen lezen raad ik het programma BibleWorks aan. Dat is echter prijzig.

Je kunt gratis ISA downloden ( http://www.scripture4all.org/ ). Dit heeft grondtekst en Strongs. Enige nadeel is dat het voor het Nieuwe Testament Nestle / Anand gebruikt en niet de Textus Receptus. In Bibleworks kun je beide grondteksten napluizen.

Edit: Net toch ff nageplozen en je kunt in ISA wel de TR als grondtekst bestuderen!In de file optie, onder Interlinear Texts kun je, wanneer je in het NT bent ScrTR kiezen (Scrivener 1894 Textus Receptus edition of the Greek New Testament). Nogmaals, ISA is gratis, en je kunt er ook de Statenvertaling bij downloaden. Je ziet dan het originele Grieks, met ieder woord apart vertaald. Elk woord kun je opzoeken in Strong's dat van alle woorden in de Bijbel een uitgebreide vertaling geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

diverse reacties gelezen.

het gaat mij,, als ex-RKK en non-theist ( hangt boeddhisme aan) te ver om andersdenkenden, aan de hand van de Bijbel of eender welk religieus boek te betitellen als demonisch.

wellicht zeggen de andere religies wel dat Christendom demonisch is.

bijbelcitaat van Eulogia zegt mij weinig, en denk dat de text niet bedoeld is om andere religies te demoniseren, alhoewel in eerste instantie wel doet blijken.

het ligt er maar net aan waar je geboren bent, en hoe je wereld er dan uitziet

als mijn ouders besloten hadden om het Jodendom aan te hangen was ik waarschijnlijk nu Jood geweest, en zou wellicht een verdediger zijn van het Jodendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
diverse reacties gelezen.

het gaat mij,, als ex-RKK en non-theist ( hangt boeddhisme aan) te ver om andersdenkenden, aan de hand van de Bijbel of eender welk religieus boek te betitellen als demonisch.

wellicht zeggen de andere religies wel dat Christendom demonisch is.

bijbelcitaat van Eulogia zegt mij weinig, en denk dat de text niet bedoeld is om andere religies te demoniseren, alhoewel in eerste instantie wel doet blijken.

het ligt er maar net aan waar je geboren bent, en hoe je wereld er dan uitziet

als mijn ouders besloten hadden om het Jodendom aan te hangen was ik waarschijnlijk nu Jood geweest, en zou wellicht een verdediger zijn van het Jodendom.

Het is nooit de bedoeling om te demoniseren, oftewel: zwart te maken. Christenen zijn er nooit op uit om andersdenkenden in een kwaad daglicht te stellen. Het is alleen wel zo eerlijk om er niet omheen te draaien dat iemand die niet vóór Jezus' plannen is, tegen Zijn plannen is. Wie tegen Zijn plannen is, zit (on)bewust passief/actief in het kamp van de tegenstander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit zegt volgens mij voldoende:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij, en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.

Toch zegt Jezus ook dat wie niet tegen Hem is, vóór Hem is. Dit toen een man buiten de kring der apostelen in zijn naam wondere daden verrichtte en de apostelen daar iets van wilden zeggen. Men leze dat in Marcus en Lucas 9. Jezus lijkt dat toe te staan en te zeggen dat als je Hem niet tegenwerkt, je dan dus ook al vóór Hem kunt zijn. Of de ene uitspraak of de ander van toepassing is, lijkt dus bepaald te worden in de context van je handelen. Om het naar dit topic te trekken: een godsdienst of levensbeschouwing wiens moreel en geloofsleer erg veel gelijkenis van de christelijke moraal en geloofsleer bevat, hoeft dus niet tegen Christus te zijn, ook al wordt Christus niet direct erkent zoals christenen dat doen.

Wat ik ook interessant vindt in het licht van dit topic is de toespraak van Paulus in Handelingen 17, aan de Atheners:

Atheners, aan alles zie ik dat u buitengewoon godsdienstig bent. Toen ik rondliep en uw heiligdommen bezichtigde, trof ik ook een altaar aan met het opschrift: Aan de onbekende god. Welnu, wat u zonder het te kennen vereert, dat kom ik u verkondigen. De God die de wereld gemaakt heeft en alles wat die bevat, de Heer van hemel en aarde, woont niet in tempels die door mensenhanden gemaakt zijn. Ook laat Hij zich niet door mensenhanden bedienen, alsof Hij iets nodig had, want zelf geeft Hij aan allen leven en adem en alles. Uit één mens heeft Hij heel het mensenvolk gemaakt om overal op aarde te wonen. Hij heeft bepaalde tijden vastgesteld en hun woongebieden afgegrensd, met de bedoeling dat ze God zouden zoeken en Hem wellicht tastenderwijs zouden vinden; Hij is immers niet ver van ieder van ons. Want door Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij; zoals ook enkele van uw dichters hebben gezegd:

Wij zijn van goddelijke afkomst. Als we dus van goddelijke afkomst zijn, moeten we niet denken dat het goddelijke overeenkomt met goud, zilver of steen, met produkten van menselijk ambacht en menselijke verbeelding. Zonder te letten op die tijden van onwetendheid zegt God nu de mensen aan dat ze zich moeten bekeren, allemaal en overal. Want Hij heeft een dag vastgesteld waarop Hij de wereld rechtvaardig zal oordelen. Daar heeft Hij iemand voor aangewezen, en Hij heeft dit voor iedereen geloofwaardig gemaakt door Hem uit de doden te laten opstaan.

Hij haakt hier naadloos aan op de godsdienst der Atheners, haalt geen enkel Schriftgedeelte aan maar enkel hun eigen dichters en spreekt ook helemaal niet over een offer, maar enkel over Christus' opstanding als bewijs dat Hij is aangewezen om het oordeel te vellen. Toch apart, daar veel evangeliserende christenen vaak vrij snel met de Schrift aankomen en met het offer als universeel beeld van wat Christus heeft gedaan. Ook zegt Paulus hier dat God al voorzieningen trof voor de heidenen, opdat ze Hem tastenderwijs zouden vinden. En zelfs dat God niet ver is van wie ook, maar dat men zich wel moet bekeren. Hieruit zou je kunnen opmaken dat de heidense godsdiensten resultaat waren van het indirect (want tastenderwijs) zoeken naar God en dat God dus beslist niet ver weg was. Want "door Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij." Dat zou een positievere verklaring kunnen zijn voor de overeenkomsten die veel godsdiensten met de christelijke moreel en praxis kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit zegt volgens mij voldoende:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij, en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.

Toch zegt Jezus ook dat wie niet tegen Hem is, vóór Hem is. Dit toen een man buiten de kring der apostelen in zijn naam wondere daden verrichtte en de apostelen daar iets van wilden zeggen. Men leze dat in Marcus en Lucas 9. Jezus lijkt dat toe te staan en te zeggen dat als je Hem niet tegenwerkt, je dan dus ook al vóór Hem kunt zijn. Of de ene uitspraak of de ander van toepassing is, lijkt dus bepaald te worden in de context van je handelen. Om het naar dit topic te trekken: een godsdienst of levensbeschouwing wiens moreel en geloofsleer erg veel gelijkenis van de christelijke moraal en geloofsleer bevat, hoeft dus niet tegen Christus te zijn, ook al wordt Christus niet direct erkent zoals christenen dat doen.

Wat ik ook interessant vindt in het licht van dit topic is de toespraak van Paulus in Handelingen 17, aan de Atheners:

Atheners, aan alles zie ik dat u buitengewoon godsdienstig bent. Toen ik rondliep en uw heiligdommen bezichtigde, trof ik ook een altaar aan met het opschrift: Aan de onbekende god. Welnu, wat u zonder het te kennen vereert, dat kom ik u verkondigen. De God die de wereld gemaakt heeft en alles wat die bevat, de Heer van hemel en aarde, woont niet in tempels die door mensenhanden gemaakt zijn. Ook laat Hij zich niet door mensenhanden bedienen, alsof Hij iets nodig had, want zelf geeft Hij aan allen leven en adem en alles. Uit één mens heeft Hij heel het mensenvolk gemaakt om overal op aarde te wonen. Hij heeft bepaalde tijden vastgesteld en hun woongebieden afgegrensd, met de bedoeling dat ze God zouden zoeken en Hem wellicht tastenderwijs zouden vinden; Hij is immers niet ver van ieder van ons. Want door Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij; zoals ook enkele van uw dichters hebben gezegd:

Wij zijn van goddelijke afkomst. Als we dus van goddelijke afkomst zijn, moeten we niet denken dat het goddelijke overeenkomt met goud, zilver of steen, met produkten van menselijk ambacht en menselijke verbeelding. Zonder te letten op die tijden van onwetendheid zegt God nu de mensen aan dat ze zich moeten bekeren, allemaal en overal. Want Hij heeft een dag vastgesteld waarop Hij de wereld rechtvaardig zal oordelen. Daar heeft Hij iemand voor aangewezen, en Hij heeft dit voor iedereen geloofwaardig gemaakt door Hem uit de doden te laten opstaan.

Hij haakt hier naadloos aan op de godsdienst der Atheners, haalt geen enkel Schriftgedeelte aan maar enkel hun eigen dichters en spreekt ook helemaal niet over een offer, maar enkel over Christus' opstanding als bewijs dat Hij is aangewezen om het oordeel te vellen. Toch apart, daar veel evangeliserende christenen vaak vrij snel met de Schrift aankomen en met het offer als universeel beeld van wat Christus heeft gedaan. Ook zegt Paulus hier dat God al voorzieningen trof voor de heidenen, opdat ze Hem tastenderwijs zouden vinden. En zelfs dat God niet ver is van wie ook, maar dat men zich wel moet bekeren. Hieruit zou je kunnen opmaken dat de heidense godsdiensten resultaat waren van het indirect (want tastenderwijs) zoeken naar God en dat God dus beslist niet ver weg was. Want "door Hem leven wij, bewegen wij en zijn wij." Dat zou een positievere verklaring kunnen zijn voor de overeenkomsten die veel godsdiensten met de christelijke moreel en praxis kennen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:38 Johannes zeide tot Hem: Meester, wij hebben iemand, die ons niet volgt, in uw naam boze geesten zien uitdrijven, en wij wilden het hem beletten, omdat hij ons niet volgde. 39 Doch Jezus zeide: Belet het hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in mijn naam en kort daarna smadelijk van Mij zal kunnen spreken.

Iemand die in de naam van Jezus Christus demonen uitdrijft, is vóór Hem en niet tegen Hem.

Wat betreft de Atheners: je schrijft terecht 'dat men zich wel moet bekeren'. Degenen die zich bekeren, zijn vóór Hem en degenen die zich niet bekeren, zijn tegen Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar je reageert m.i. niet op het punt wat Robert probeert te maken.

Jawel, Paulus sluit namelijk duidelijk af dat ze zich moeten bekeren. Wat zou dat zijn denk je? Juist, gaan geloven in Jezus en zijn volbrachte werk. Er is geen ander evangelie en geen andere boodschap die verkondigd wordt door Paulus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid