Spring naar bijdragen

Vegetarisme en vis


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Volgens mij kiest ieder mens per dag wat hij eet. Dat heeft niks met "flextariër" of "lifestyle" te maken. Tegenwoordig verzinnen ze overal wel een Engels yuppiewoord voor.

Een keuze kan zijn om uit principiële redenen minder of geen vlees te eten. Als dat een bewust aangebracht periodiek eetpatroon wordt vind ik dat een 'lifstyle'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok. Uit principe geen vlees eten kan ik nog een levenswijze noemen.

Gewoon per dag kijken wat je wilt eten en dan de ene keer wel en de andere keer niet en dat een "lifestyle" noemen vind ik een exponent van de huidige yuppiesering van de menselijke existentie. Maar dat is persoonlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ok. Uit principe geen vlees eten kan ik nog een levenswijze noemen.

Gewoon per dag kijken wat je wilt eten en dan de ene keer wel en de andere keer niet en dat een "lifestyle" noemen vind ik een exponent van de huidige yuppiesering van de menselijke existentie. Maar dat is persoonlijk.

Nee, dat laatste lijkt me ook geen lifestyle inderdaad, maar 'flextariër' interpreteer ik ook vooral als een bewuste en vaste keuze een aantal dagen per week geen vlees te eten. Dat is geen 'gewoon elke dag kijken wat je wilt eten', maar een keuze elke week een aantal dagen geen vlees te eten vanuit principiële redenen. Bijvoorbeeld omdat je niet zozeer bezwaren hebt tegen vlees eten an sich, maar tegen de mate van vleesconsumptie en het door een paar dagen in de week ervan te onthouden en dit patroon een deel van je eetpatroon te maken, je eigen aandeel in de vleesconsumptie op deze manier terug te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan me wel vinden in wat Bonaventura zegt hoor. Besluiten maar een paar keer per week vlees te eten vind ik zelf nog geen levenswijze dat een eigen naam verdiend. Anders kun je wel aan de gang blijven en kun je voor elke uitzondering wel een interessant klinkende naam bedenken. Dan kun je je al een flexitechniër of quasinerd noemen als je besluit niet meer elke dag je PC aan te zetten om wat voor reden dan ook. Bovendien vind ik "flexitariër" nog een lelijk woord ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan me wel vinden in wat Bonaventura zegt hoor. Besluiten maar een paar keer per week vlees te eten vind ik zelf nog geen levenswijze dat een eigen naam verdiend. Anders kun je wel aan de gang blijven en kun je voor elke uitzondering wel een interessant klinkende naam bedenken. Dan kun je je al een flexitechniër of quasinerd noemen als je besluit niet meer elke dag je PC aan te zetten om wat voor reden dan ook. Bovendien vind ik "flexitariër" nog een lelijk woord ook.

Haha, ik vind het ook echt een lelijk woord. Ik noem mezelf voor de grap wel eens pseudotariër. Ach, de geest is gewillig, maar het vlees is lekker. :+ (Hoewel het me daar minder en minder om gaat eigenlijk, de smaak van vlees hou ik op zich van maar het idee begint me dusdanig tegen te staan dat ik er toch niet meer van geniet. Ik eet eigenlijk enkel nog vlees in situaties waarin ik het serieus lastig vind op sociaal vlak, blijven eten bij mensen die vlees eten en die ik niet goed genoeg ken om zeg maar eisen te gaan stellen. Als ze gewoon aardappelen groenten en vlees eten kun je het vlees natuurlijk makkelijk niet eten maar als het een of ander eenpansgerecht is waar nu eenmaal vlees in zit vind ik het zo lullig om moeilijk te gaan doen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iriacynthe, het beste wat je dan denk ik gewoon kunt doen is voor jezelf geen vlees bereiden, maar wel vlees eten wat je gastvrij aangereikt wordt. Dan maak je het voor die mensen en voor jezelf een stuk eenvoudiger, kun je bij tijd en wijle toch genieten van het vlees en de gastvrijheid die je er zomaar bij krijgt, en aan vrienden of familie kun je eventueel dan wél vragen (niet eisen natuurlijk ;)) om ook een paar dingen zonder vlees te maken als je mee-eet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste dagen dat ik vlees eet is wanneer ik bij anderen eet. Ik pas wel eens bij mijn nicht op en als ze dan vlees eten, eet ik dat wel mee, al dan vaak wel in een wat mindere mate als dat mogelijk is. Echter eten zij ook regelmatig vegetarisch, dus dan ga ik er al helemaal geen probleem van maken. En soms als mijn familie zin heeft in spaghetti of lasagna of andere eenpansgerechten dan eet ik ook gewoon mee. Daar zit meestal gehakt in en daar heb ik geen moeite mee. Varkensvlees vind ik minder geslaagd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Iriacynthe, het beste wat je dan denk ik gewoon kunt doen is voor jezelf geen vlees bereiden, maar wel vlees eten wat je gastvrij aangereikt wordt. Dan maak je het voor die mensen en voor jezelf een stuk eenvoudiger, kun je bij tijd en wijle toch genieten van het vlees en de gastvrijheid die je er zomaar bij krijgt, en aan vrienden of familie kun je eventueel dan wél vragen (niet eisen natuurlijk ;)) om ook een paar dingen zonder vlees te maken als je mee-eet.

Dat is precies hoe ik het doe. Bij mij thuis komt er al lang geen vlees meer op tafel en bij mensen die ik goed genoeg ken om te weten dat ik hen dat kan vragen (meeste vrienden, mijn eigen familie en schoonfamilie) eet ik de laatste tijd ook altijd vleesloos, maar verder doe ik er niet te moeilijk over en waardeer ik het gewoon als ik ergens kan mee-eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat heb je tegen varkensvlees, als ik vragen mag? Ik hoor wel van meer mensen dat ze geen varkensvlees eten, en ik vraag me af wat er nu mis is met varkensvlees..

Dat vraag ik mij ook af, ik hoor enkel dat ze niet kieskeurig zijn met wat ze eten en daardoor onrein zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt beter varkensvlees eten dan kip. In dat laatste zit over het algemeen veel meer troep.

Vandaar dat ik zelden kip eet, zit mij niet lekker vaak en eet inderdaad liever varkensvlees.

Ik heb mij eens laten vertellen dat varkensvlees schadelijker is voor mensen en bovendien op de lange termijn de kans op kanker verhoogt.

Maar wetenschappelijk bewijs heb ik daarvoor nog nooit gezien.

Nee, maar ik vind het apart dat het in meerdere stromingen voorkomt dat je het moet vermijden als het kan. Maar ja, we weten ook niet echt in wat voor omstandigheden die beestjes leefde in de oudheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid