Spring naar bijdragen

Vegetarisme en vis


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Officieel ben je geen vegetariër als je wel vis eet.

En wie bepaald dat?

Dat is de definitie van de Nederlandse Vegetariërs Bond.

Het lijkt mij dat je om een bepaalde reden vegetariër bent. Als het eten van vis niet binnen dat kader past, dan eet je geen vis. Niet omdat de bond van vegetariërs dat bepaalt, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja maar goed, een term heeft wel een bepaalde betekenis, als mensen daar allerlei andere betekenissen dan de algemeen geaccepteerde aan gaan geven, wordt het behoorlijk inhoudsloos. En vegetarisme wordt wel algemeen gebruikt in de betekenis van "geen dode dieren eten", met dat "ik ben vegetarier maar ik eet wel vis" kan ik niet zoveel, daar bestaat ook gewoon een andere term voor.

On topic: ik eet sowieso enkel bij uitzondering vlees of vis dus vrijdag visdag heeft voor mij geen zin, maar op zich vind ik die traditie om op vrijdag te vasten wel mooi, het lijkt me zinvol om zo het lijden van Christus te gedenken. Misschien moet ik daar zelf ook eens wat mee doen. Ik weet trouwens niet of ik het nodig vind dat dat van bovenaf opgelegd wordt hoor, ben een beetje bang dat zoiets toch snel uitdraait op een soort regeltjes-gerichtheid in plaats van op het mensen bewust maken van een mooie en betekenisvolle traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is toch on-meun-ig simpel?

a) Een vegetariër is iemand die geen vlees eet.

B) Vis is vlees.

Daaruit komt logisch voort:

Iemand die vis eet is geen vegetariër.

Vlees is geen vis.

Vlees is het spierweefsel van gewervelde dieren dat opgegeten kan worden. In een bredere betekenis omvat het alle dierlijke (met uitzondering van vis) en soms menselijke weefsels inclusief de organen (lever, nieren, enz.).

Aldus Wikipedia en dat wordt bevestigd door wat ik vroeger thuis en op school heb geleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt. Vis is echter wel vlees.

Nee, dat is het niet.

Ok. Vanuit een culinair perspectief is vlees vlees en vis geen vlees. Dit omdat het anders smaakt en anders gebruikt wordt. Net als gevogelte. Wanneer we echter kijken naar een doodnormale, wat abstractere benoeming van 'vlees'. Gaat het om het spierweefsel (en soms organen) van dieren en mensen.

Een vis is een dier, een dier is 'gemaakt' van vlees. Eet je vis, dan eet je het 'vlees/lichaam' van een vis. Een vegetariër is iemand die geen dieren eet. Een vis is een dier. Een vegatariër die vis eet is geen vegetariër.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ok. Vanuit een culinair perspectief is vlees vlees en vis geen vlees. Dit omdat het anders smaakt en anders gebruikt wordt. Net als gevogelte. Wanneer we echter kijken naar een doodnormale, wat abstractere benoeming van 'vlees'. Gaat het om het spierweefsel (en soms organen) van dieren en mensen.

Een vis is een dier, een dier is 'gemaakt' van vlees. Eet je vis, dan eet je het 'vlees/lichaam' van een vis. Een vegetariër is iemand die geen dieren eet. Een vis is een dier. Een vegatariër die vis eet is geen vegetariër.

Nee, een vegetariër is iemand die geen vlees eet. Dat is de gebruikelijke definitie van vegetariër, dat is ook de definitie die in de Van Dale staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ok. Vanuit een culinair perspectief is vlees vlees en vis geen vlees. Dit omdat het anders smaakt en anders gebruikt wordt. Net als gevogelte. Wanneer we echter kijken naar een doodnormale, wat abstractere benoeming van 'vlees'. Gaat het om het spierweefsel (en soms organen) van dieren en mensen.

Een vis is een dier, een dier is 'gemaakt' van vlees. Eet je vis, dan eet je het 'vlees/lichaam' van een vis. Een vegetariër is iemand die geen dieren eet. Een vis is een dier. Een vegatariër die vis eet is geen vegetariër.

Nee, een vegetariër is iemand die geen vlees eet. Dat is de gebruikelijke definitie van vegetariër, dat is ook de definitie die in de Van Dale staat.

Vegetarisme is de voedingswijze die zich kenmerkt door "het niet eten van vlees, vis, schaaldieren, gevogelte en insecten" Aldus Wikipedia en dat wordt bevestigd door wat ik zelf vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vissen zijn er nu eenmaal niet schattig uit, maar die schattige 'fluffy' zeehondjes.. Of kalfjes.. Volgens mij wordt daarom dat 'culinaire' onderscheid tussen vlees en vis (over gevogelte hoor je niets) in stand gehouden buiten het 'culinaire' gebied.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt toch ook altijd dat verhaal dat vissen geen pijn zouden voelen? Misschien heeft dat er iets mee te maken. Ik denk dat een vis in ieder geval wel een stuk dommer is dan een zoogdier of pluimenbeest. En wat ik ook heel apart vind is dat iedereen altijd zeurt over levend koken van kreeften (wat niet hoeft, maar dat terzijde), terwijl dat ook maar gewoon een enorm insect is. Diezelfde mensen hoor je nooit als iemand een mug doodslaat.

En nu heb ik honger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou zeggen, eet gewoon wat je lekker vindt :#

Kijk, ik zeg dan wel dat ik vegetarisch ben, maar in feite ben ik het niet echt. Ik eet een enkele keer wel eens vlees, maar dat is zo weinig dat ik zeg dat ik vegetarisch ben en dan schep ik ook gelijk wat meer de juiste verwachting bij de ander. En ik heb niet altijd zin om het uit te leggen, het is gewoon wat makkelijker en korter om te zeggen dat ik vegetarisch ben.

Inmiddels is het ook alweer een aantal weken geleden dat ik vlees gegeten heb.

Het zit namelijk zo (zal het nu wel even uitleggen); ik vind het nogal onzin om iedere dag vlees te eten. Je hebt ongeveer zeven keer zo veel groente nodig om een stukje vlees te produceren en dat vind ik gewoon verspilling van eten. Nu is het ook niet geheel ongezond om vlees te eten en daarom eet ik dat wel eens, maar gewoon heel zelden. Daarbij merk ik ook dat ik er nu eigenlijk geen behoefte meer aan heb.

Vis eten we sowieso niet zo vaak, dus dat ben ik wel blijven eten want ook daar zitten gezonde stoffen in. Met het resultaat dat ik dus af en toe nog wel behoefte heb aan vis.

En dan kan je ook nog gaan speculeren of ei onder vlees valt of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik eet eigenlijk bijna nooit vlees, maar wel soms vis. Ik moet zeggen dat ik geen zin heb om een etiket op mezelf te plakken, al was het alleen maar uit menslievendheid. Vegetariërs zijn lastig. Ik ben als de Boeddha: ik eet alles wat mij gegeven wordt. Tenzij het bleekselderij is, dan hoef ik het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt je zelf tegenwoordig nog altijd flexitariër noemen. Een flexitariër kiest er bewust voor om een paar dagen per week of nog vaker geen vlees te eten. Een soort parttime vegetariër dus.

Ik zie mezelf dat nog wel eens worden. Ik probeer al vaker bewust vegetarische keuzes te maken in wat ik eet. In de toekomst wil ik het 'flexitariër zijn' wel uitbouwen tot een lifestyle denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid