Spring naar bijdragen

Keukenprins(ess)entopic [3]


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 996
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Pompoensoep kan nog zo lekker en eenvoudig zijn, gewoon nog eens proberen. smile.gif Mijn favoriete varianten:

-ui, vééél pompoen en flink wat rode of gele linzen, koken tot de linzen zacht zijn en alles mixen, afkruiden met kerriepoeder en geraspte verse gember, room toevoegen kan maar zonder is ook lekker

-ui, pompoen en wortel (halfomhalf ongeveer, maar je kan aanpassen naar gelang je eigen voorkeur), ook weer koken en mixen, eventueel room, natuurlijk zout en peper, afkruiden met naar gelang waar je het meeste van houdt verse koriander of peterselie

Risotto met pompoen is ook makkelijk en heerlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zo'n ontzettend gruwelijke hekel aan alleen voor mezelf te moeten koken. Bahbahbah. Met mijn vorige huisgenoten gebeurde 't een keer in de maand dat ik alleen moest eten. Nu is het bijzonder als we in één keer per week samen eten. En met z'n 5en tegelijkertijd is dit jaar nog niet gebeurd.

Vandaag dus KISS:

- zak sla

- tomaatjes

- wortel

- croutons

- dressing

- gegrilde kip

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik maak straks (witte)koolsalade met een yoghurtdressing, mandarijntjes en rozijnen,

Hier geef ik even het recept van want dit is echt het proberen waard. Had het nog nooit gemaakt.

1/2 wittekool zeer fijn snijden

3 mandarijnen in partjes

1 rode ui, zeer fijn gesnipperd

handje rozijnen

1 augurk in blokjes

Dressing:

1 el mayonaise

3 el yoghurt

1 el citroensap

peper en zout

En dat dan door elkaar mikken. Een soort coleslaw, maar dan anders. En hartstikke goedkoop ook. Als je er blokjes kaas en/of walnoten door doet (of kipfilet ofzo), en gebakken aardappels bij eet, is het een meer dan complete maaltijd voor twee personen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joëlle, waarom vind je het zo vreselijk, voor jezelf koken? Ik vind voor meerdere mensen koken op zich ook wel leuker, maar meestal kook ik alleen voor mezelf en dat gaat op zich ook prima. Je kan ook meerdere porties koken en dan invriezen of een paar dagen in de koelkast bewaren, dan moet je niet aan de slag met van die miezerige eenpersoonsporties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, daarvoor ben ik dan toch te veel van de zelfverwennerij denk ik, me uitsloven voor mezelf vind ik helemaal prima. widegrin.gif Nuja, het scheelt ook dat ik koken werkelijk leuk vind. Nu moet ik wel zeggen dat ik voor de echte uitsloverij inderdaad wel wacht tot ik voor mijn liefste kan koken, voor alleen mezelf is het meestal wat simpeler, maar lekker moet het altijd wel zijn en daar wil ik gerust wat tijd en moeite in stoppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Morgen worden de overgebleven kerstomaatjes samen met ui, paprika en nog wat olijven even gebakken waarna ze, in combinatie met de rest van de feta, pitabroodjes mogen vullen.

Ok, dit was dus echt superlekker! Zo simpel, maar toch, jammie. Gewoon gekruid met wat zout, flink wat versgemalen peper, en wat rozemarijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmm, daarvoor ben ik dan toch te veel van de zelfverwennerij denk ik, me uitsloven voor mezelf vind ik helemaal prima.
widegrin.gif
Nuja, het scheelt ook dat ik koken werkelijk leuk vind. Nu moet ik wel zeggen dat ik voor de echte uitsloverij inderdaad wel wacht tot ik voor mijn liefste kan koken, voor alleen mezelf is het meestal wat simpeler, maar lekker moet het altijd wel zijn en daar wil ik gerust wat tijd en moeite in stoppen.

haha, jezelf verwennen: ik kan dat ook prima met een diepvriespizza of een bak magnetronlasagna bloos.gif En daarna met chips en cola op de bank een film kijken thumbsup.gif Daar kies ik dan toch eerder voor dan om lekker te koken voor mezelf. Gelukkig eet ik zelden alleen en dan zit er ook nog wel vaak wat eten in de vriezer, dus ik blijf wel tamelijk gezond hoor clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De drie keer was inderdaad scheepsrecht: ik heb vandaag braaf mijn portie geroosterde pompoenschijven opgegeten party.gif Met olijfolie peper en zout samen met de eerst voorgekookte aardappelpartjes in een 200 graden oven, half uurtje tot de puntjes bruin zijn. De bruine puntjes waren wel het lekkerst btw, lekker zoetnotig, terwijl ik de rest toch een tikje weeïg van smaak vond.

Helaas vond manlief deze uitwerking dan weer niet te eten noparty.gif

Pumpkin, complicated...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben vandaag niet verder gekomen dan een magnetron-maaltijd macaroni met ham/kaas van de C-Mille, aangevuld met wat extra kruiden (gevriesdroogde saladekruiden van de Lidl, die gooi ik overal door) en een blikje erwten.. Alles tezamen in de wok...

Maar in alle eerlijkheid: het smaakte helemaal niet slecht widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangezien ik vanaf nu officieel een weekje vrij heb ga ik vandaag iets spannends koken, te weten schorseneren:

NVKschorseneren.jpg

Uit Nieuwe Vaderlandsche Kookkunst, 1797

Ik vind het wel spannend, want ik heb nog nooit schorseneren klaargemaakt. Dit leek mij wel een leuk recept. Ik heb ca. een pond gekocht en het schijnt echt een drama te zijn om die dingen klaar te maken (lastig schillen). Daarom zijn ze ook een beetje uit de gratie geraakt misschien? Enfin, bij de schorseneren gekookte piepers en gehaktballen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Huh. Ik kookte laatst schorseneren heel anders.

Afspoelen (zijn vaak nogal gronderig) en zo in de pan of als de pan te klein (of schorseneren te lang puh2.gif ) zo groot mogelijk snijden. Twintig minuutjes koken. Dan afpellen, net als rode bieten kan je als je het trucje even doorhebt de zwarte 'bast' er heel makkelijk afwrijven als de schorseneren gaar zijn. Lukt het niet is hij niet gaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja Dagmar, ik had dat truukje met eerst koken ook ergens gelezen. Maar ik las in een oud Wannee-kookboek dat je ze gewoon een paar uurtjes in de week moet zetten en dan is het net zo makkelijk als winterpeen schillen (en koken), gewoon met de kaasschaaf. En dat klopt als een bus. Ik had allemaal horrorverhalen gelezen, maar het viel me ontzettend mee. Ik had die techniek met bloem en boter kneden (beurre manié) nog nooit gebruikt, dus dat was even spannend. Maar dat ging heel goed eigenlijk. Ik vond de schorseneren wel een beetje saai eigenlijk; volgende keer iets anders proberen. Ik kwam op dezelfde site een recept tegen uit 1902 voor gegratineerde schorseneren. Ik denk dat dat een heel goed idee is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had vandaag plots gewoon zin in pizza. Blijkbaar hebben ze bij de SdB best lekkere veggiepizza, da's ook weer handig om te weten. smile.gif

Trouwens, stomme vraag misschien, maar wat is die AH-bonuskaart eigenlijk precies? Wat kan je er mee, hoe werkt het?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ken je er mee,

Kom jij uit Leie dan? knipoog_dicht.gif

Je krijgt er korting mee op Bonusproducten. Zie link

Verder is het gewoon een slinkse manier van AH om in de gaten te houden wie wat koopt. Maar nu is wel bijvoorbeeld het biologisch gehakt 50 % afgeprijsd, dus ik heb flink ingeslagen. Je geeft het aan de kassamiep en ze verrekent je korting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid