Spring naar bijdragen

Keukenprins(ess)entopic [3]


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

heej dat moelleux au chocolat heb ik volgens mij laatst gehad bij New York pizza.. nou ja zoiets dan, ook een chocolade-cakeje met vanbinnen vloeibaar bruin spul. Ik vond het eigenlijk niet zo heel lekker , en das wel heel vreemd eigenlijk ..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 996
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Oeh, oeh, dat recept wil ik ooook! big-smile.gif

Ik heb trouwens een verrukkelijke chocoladevulling gemaakt van 't weekend.

200 gr. witte chocolade rustig au bain marie smelten. Kom van het vuur halen. Vervolgens 200 ml ongeslagen room toevoegen en goed doorroeren. Dit laten afkoelen en een nacht in de koelkast wegzetten. Het moet echt heel erg koud zijn. De volgende dag wat citroensap (naar smaak) toevoegen (ik had geloof ik uit eindelijk bijna twee theelepels toegevoegd). Vervolgens met de mixer het mengsel kloppen totdat het stevige slagroom is.

Lekker in cake en taart, maar ook als cupcaketoef etc. smile.gif Zoet, maar toch fris.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb net rodekoolsalade (rode kolen zijn nogal groot; dus verplicht twee dagen er van eten) gemaakt. Dat is het lekkerste als het een tijdje in de koelkast heeft gestaan.

- 1/2 rode kool, zeer fijn gesneden

- appel, in stukjes

- sinaasappel, in stukjes

- rode ui, zeer fijn gesnipperd

- handje rozijnen

- 2 el balsamico-azijn

- 3 el citroensap

- 1 theel poedersuiker

- 1/2 theel kaneel

- peper, zout

Rode kool blancheren (vijf minuten in kokend water zetten; dit kan in dezelfde schaal als waarin je de salade maakt) en daarna goed droog maken. Dan de rest er door mieteren. Dat eten we dan met gebakken aardappelen en e.o.a. nepvlees.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb net rodekoolsalade (rode kolen zijn nogal groot; dus verplicht twee dagen er van eten) gemaakt. Dat is het lekkerste als het een tijdje in de koelkast heeft gestaan.

- 1/2 rode kool, zeer fijn gesneden

- appel, in stukjes

- sinaasappel, in stukjes

- rode ui, zeer fijn gesnipperd

- handje rozijnen

- 2 el balsamico-azijn

- 3 el citroensap

- 1 theel poedersuiker

- 1/2 theel kaneel

- peper, zout

Rode kool blancheren (vijf minuten in kokend water zetten; dit kan in dezelfde schaal als waarin je de salade maakt) en daarna goed droog maken. Dan de rest er door mieteren. Dat eten we dan met gebakken aardappelen en e.o.a. nepvlees.

Oh dat ken ik wel volgens mij, het is best lekker maar niet iets dat ik zelf zou maken.


Samengevoegd:

Quote:

Oeh, oeh, dat recept wil ik ooook!
big-smile.gif

Ik heb trouwens een verrukkelijke chocoladevulling gemaakt van 't weekend.

200 gr. witte chocolade
rustig au bain marie smelten. Kom van het vuur halen. Vervolgens
200 ml ongeslagen room
toevoegen en goed doorroeren. Dit laten afkoelen en een nacht in de koelkast wegzetten. Het moet echt heel erg koud zijn. De volgende dag wat
citroensap
(naar smaak) toevoegen (ik had geloof ik uit eindelijk bijna twee theelepels toegevoegd). Vervolgens met de mixer het mengsel kloppen totdat het stevige slagroom is.

Lekker in cake en taart, maar ook als cupcaketoef etc.
smile.gif
Zoet, maar toch fris.

Hmm, lijkt me superlekker! Mijn moeder gaat binnenkort ook experimenteren met verschillende chocoladetaarten dus dan moet ik haar dit recept ook maar gevensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Woah, blijkbaar heeft mijn moeder op de computer gewoonweg een heel digitaal kookboek staan met al haar recepten, superhandig. Als jullie willen weten hoe je iets Belgisch moet klaarmaken, dit is jullie kans, ik ben nog tot morgen bij mijn moeder op bezoek. widegrin.gif

Chocolademoelleux (8 stuks)

-      200 g zwarte chocolade

-      100 g boter

-      4 eieren

-      100 g suiker

-      40 g bloem

Chocolade smelten met de boter.

Suiker en eieren samen kloppen tot mengsel wit is.

Bloem bijvoegen en dan chocolademengsel.

In vormpjes gieten en bakken in voorverwarmde oven: 11 min op 200°.

Lauw opdienen.

Ik vermoed wel dat dit recept geschreven is op basis van onze oude oven die best slecht bakt en niet zoveel hitte geeft, in een betere oven is het wellicht wat minder dan 11 minuten. Moelleux moet je sowieso goed in het oog houden, de bovenkant moet er maar net gebakken uitzien en dan is het al goed. Als je het er te lang laat instaan is het nog steeds eetbaar, maar dan is het gewoon een soort chocoladecake en da's minder lekker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thnx voor de pimenttips, ga 't toch maar volgende week doen. :)

Ben nu de meulleux van Iria aan het maken en het beslag is werkelijk zálig. Maareuh, ik vul er ruim 12 muffin/cupcakevormpjes mee, als ik niet zo veel gesnoept had en iets minder vul kan ik er 15 uithalen.. Wat voor vormpjes gebruikt jouw moeder?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mama gebruikt geen cupcakevormpjes maar vuurvast glazen dessertkommetjes, die zijn wat groter. In kleinere vormpjes moet je de tijd wel inkorten anders gaat er bitter weinig overblijven van dat heerlijke vloeibare beslag. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat plaatje is gewoon van internet om te illustreren wat voor kommetjes mama gebruikt, is geen foto van hier in de keuken hoor. Volgens mij gebruikt mama gewone pure chocolade, eventueel van die chocoladenopjes die zo handig zijn om te smelten, volgens mij zijn die ook "gewoon" zwart en niet extra-donker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ze zijn heerlijk! volgende keer iets korter, maar goed. Ik heb gewoon AH puur gebruikt.

En op
ga ik vanaf vandaag een blog bijhouden. Elke week een nieuwe muffin, cakeje of taart maken en beschrijven. #uitdaging
smile.gif

Joelle, gebruikte jij siliconen, papieren of metalen muffinvormpjes? En hoeveel minuten moeten ze nu uiteindelijk in de oven denk jij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid