Spring naar bijdragen

Keukenprins(ess)entopic [3]


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 996
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik heb een lekker Iraans stoofpotje opstaan. Een halve pompoen, een zoete aardappel, een winterwortel, een ui, een blik kikkererwten, knoflook. Stoven in (veel) bouillon tot het een snert-achtige substantie is, dan sambal, kaneel (evt. suiker) en rozijnen erbij en nog even doorkoken. En dat eten met couscous of brood. Is zó lekker.

hum klinkt lekker.. zoiets zou ik nu echt nooit maken .. ik ga het een keertje proberen. Maarruh hoe stoof je dan? Of met zo'n tajine?


Samengevoegd:

hum ik zit even te googelen en kom ineens op de "slow-cooker". Ik had hier al eerder over gehoord, schijnt in Amerika heel populair te zijn .. maar dit klinkt echt geweldig. Ik denk dat ik zo'n ding ga kopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe het gewoon in een zware braadpan van de Hema. Zo'n type:

3503231.jpg

In de tajine kan ook, maar dat duurt wat langer (en ik had min of meer haast), en bij dit gerecht maakt het voor de smaak niks uit. Die slow-cookers vind ik maar onzin. Een gietijzeren pan met sudderplaatje werkt perfect. Het enige voordeel van een slow-cooker is dat je eventueel (even) van huis kunt gaan. Maar een gewone braadpan heb je ook weinig omkijken naar.

Vanavond ga ik lekker blote kindertjes koken. ^^

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh, wat een geweldige naam, daarvoor alleen zou je 't al klaarmaken. Grappige anekdote trouwens, op die site. Als wij vroegen "wat gaan we eten?" antwoordde mijn mama altijd "pap met scheten".

Bij ons was het altijd 'gebakken trapleuningen met deurkrukkensaus'. Het gezicht van mijn pa was echt geniaal toen ik hem daar een keer mee terug paktewidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh, wat een geweldige naam, daarvoor alleen zou je 't al klaarmaken.

Het is bovendien heel erg lekker! Althans, in mijn herinnering is het dat, misschien valt het nu wel wat tegen. Mijn oma maakte het altijd (zoals de schrijfster van dat artikel zegt: niet als stamppot, maar gewoon met gekookte aardappels erbij), en die is al best lang dood. Ik kreeg er ineens zo'n zin in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De blote kinderen waren trouwens verrukkelijk. Mijn eetgast begreep mijn euforische stemming niet zo goed; door mijn jeugdsentiment smaakt het voor mij echt als een sterrengerecht, terwijl het eigenlijk niks bijzonders is.

Ik herinnerde mij net dat ik toen ik arm was en in Den Bosch woonde ik nogal eens een pot blote kinderen at als warm eten, met niks erbij verder. Ik heb die potten later nooit meer ergens gezien, maar "mijn" Edah had ze steevast in het assortiment voor 60 cent ofzo.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Hey, ik weet wat ze gemaakt heeft en ook volgens welk recept ze dat heeft gemaakt
widegrin.gif

O ik dacht dat het sarcasme was. Ik vond het wel een mooie opmerking. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nu ik er zo over nadenk is het ook wel geniaal ja
widegrin.gif

Ik zat echt te hikken van de lach. knipoog_dicht.gif

Ik maak zo bietenstamppot weereens, met vissticks uit de oven. Lekker goedkoop (bieten bij de Aldi voor 69 cent ofzo), maar morgen komt er gelukkig weer geld.

party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet je dat niet gruwelijk lang in de oven laten staan voordat het gaar is? Ik asocieer rodekool altijd met uren werk...

Mijn mama is me trouwens heerlijk aan het verwennen met Belgische kost, fantastisch vind ik dat. Vandaag kervelsoep en ballekes in tomatensaus met patatten, morgen de rest van de kervelsoep en rode kool met spek en patatten, overmorgen kaaskroketten en spinaziestoemp met chipolatta. Home sweet home. Als ik het lief vraag zit er misschien wel ergens home-made moelleux au chocolat in als dessert...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moelleux au chocolat = de hemel. Like, seriously. Soort van chocoladecakebeslag om vingers en tenen bij af te likken dat je eeeeventjes in de oven zet, de timing is echt cruciaal (ik laat het dan ook altijd aan mijn mama over widegrin.gif), net zo lang tot je iets krijgt dat bovenaan een gewoon lekker krokant cakeje is, maar binnenin vol smeuïg vloeibaar warm chocoladedeeg zit. Lekkerste dessert ter wereld, als het tenminste goed klaargemaakt is.

En patattan zijn gewoon aardappelen, in dit geval gekookt ("gezoie patatten" dus), gebakken aardappelen zijn bij ons gebakken patatten, puree is puree, stamppot is stoemp, patat is friet, aardappelkroketten zijn kroketten zonder meer, en chips is gewoon chips. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Moelleux au chocolat = de hemel. Like, seriously. Soort van chocoladecakebeslag om vingers en tenen bij af te likken dat je eeeeventjes in de oven zet, de timing is echt cruciaal (ik laat het dan ook altijd aan mijn mama over
widegrin.gif
), net zo lang tot je iets krijgt dat bovenaan een gewoon lekker krokant cakeje is, maar binnenin vol smeuïg vloeibaar warm chocoladedeeg zit. Lekkerste dessert ter wereld, als het tenminste goed klaargemaakt is.

RECEPT GRAAG! party.gifyes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid