Spring naar bijdragen

Keukenprins(ess)entopic [3]


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 996
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik heb net cottage pie gemaakt (
) en stoofpeertjes, m'n ouders komen vanavond bij me eten en dan hoef ik niet meer te koken. Scheelt weer een hoop stress want ik vind het zo al spannend genoeg.

Die cottage pie gaan wij binnenkort ook eten, lijkt me heerlijksmile.gif

@Bumblebee: was het wel lekker dan?smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die cottage pie gaan wij binnenkort ook eten, lijkt me heerlijk
smile.gif

Mijn vader vond hem verrukkuluk. Ik vond het zelf een beetje saai eerlijk gezegd. Ik ben cottage pie gewend met doperwten (diepvries), lekker zoet, en dat mis ik nu wel een beetje. Zeker niet vies maar ook niet superlekker dus, vond ik. Maar smaken verschillen. Het is wel lekker goedkoop op zich, en dat vind ik soms best wel fijn. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De soep was een groot succes, mijn man vond 'm zelfs restaurantwaardig. De bereiding was een deel restjes en een deel gecombineerd van verschillende internetrecepten, maar uiteindelijk kwam het ongeveer hier op neer:

500 gram pompoen

300 gram winterwortel

1 middelgrote aardappel

1 grote ui

4 teentjes knoflook

1 gemberbolletje (uit een pot)

1 eetlepel gembersiroop (uit de pot)

1,5 eetlepel kerriepoeder

klont boter (ik denk ongeveer 40 gram)

1 liter kippenbouillon

Aardappel, wortel en pompoen in blokjes snijden, ui en knoflook snipperen. Ui beetje aanbakken in de boter, aardappel, wortel en knoflook erbij, vuur laag, deksel op de pan en minuut of tien 'zweten'. Daarna pompoen, gember, kerrie en bouillon erbij en minuut of twintig sudderen. Zaak pureren met staafmixer. Ik heb er daarna nog een halve liter water en een groentebouillonblokje bij gedaan omdat ik het te lobbig vond maar dat is kwestie van smaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ga ik ook eens maken, klinkt goed BBB! Eet je daar dan gewoon brood bij?

Ik heb nu alweer knolselderijsoep opstaan. 't Is echt een ontdekking, dat spul. En gezien onze karige huishoudrekening op het moment prijstechnisch ook zeer gunstig, want knolselderij is nie duur nie.

1/2 knolselderij in blokjes/blokken

2 aardappels in blokjes

1 ui, grof gesnipperd

1 teen knoflook, gesneden

stukje foelie

blaadje laurier

1 l bouillon

Ui bakken, dan de rest er bij gooien en aan de kook brengen. Zachtjes laten koken, dan met de staafmixer pureren (eerst foelie en laurier er uit; het kan trouwens eventueel ook met nootmuskaat als je geen foelie hebt) en op smaak maken met peper en zout, en evt. crème fraîche. Met (oude) kaas erdoor is echt meesterlijk, en/of met tosti's erbij. De andere helft van de knolselderij kan in blokjes in de vriezer, voor de volgende keer. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan knolselderij rauw in de vriezer? Dat is de tip van de eeuw, de vorige keer dat er zo'n voetbal in mijn groentepakket zat (ding woog zonder overdrijven meer dan 2 kilo) heb ik een week wanhopig in elke maaltijd knolselderij verwerkt om het op te krijgen. Vanavond hadden we de laatste stuiptrekking: stamppot knolselderij/rodekool met worstjes en appelmoes. Jouw soep lijkt me trouwens ook lekker.

Bij de pompoen/wortelsoep soep aten wij stokbrood en verschillende franse kaasjes. Bedenk trouwens net dat ik geen tel op 'au lait cru' heb gelet nosmile.gif Naja, heb ervan genoten widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hoor, maar je moet er dan niet mee gaan willen roerbakken ofzo. Maar in de soep of in een gratin (ik had hier laatst volgens mij ook een recept voor knolselderij-gratin neergezet) gaat prima als 'ie uit de vriezer komt. Mijn ervaring is dat praktisch alles in de vriezer kan. Gooi er ook regelmatig kaas in als die in de aanbieding is. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ken ik dus echt niet he, foelie. Ik heb het volgens mij nooit gezien of gebruikt. Nu vraag ik me af of dat in de Belgische keuken minder voorkomt ofzo, of dat het bij ons een andere naam heeft. Of misschien is het gewoon toevallig zo dat mijn mama het niet lekker vindt en ik het daardoor van huis uit niet ken, wie weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak vanavond voor het eerst van mijn leven raapjes. Ik heb dat bij mijn weten zelfs nog nooit gegeten, dus dat is spannend.

link

Met ook nog wat extra groenten (prei, wortel, aardappel) er in, want die had ik nog liggen. En bacon in plaats van pancetta, want dat had de slager niet. En slankroom. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, maar die is weer niet biologisch. Ik ben een zeikerd daarin.

Tegenover de AH Hooigracht zit trouwens de Pino, Italiaans winkeltje waar een scheet van een slecht-Nederlands sprekende Italiaanse opa werkt. Die heeft ook pancetta en dat soort zooi, mocht je het ooit nog nodig hebben. Zou me niks verbazen als die ook nog goedkoper is dan AH, want dat zijn echt afzetters.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, maar die is weer niet biologisch. Ik ben een zeikerd daarin.

Tegenover de AH Hooigracht zit trouwens de Pino, Italiaans winkeltje waar een scheet van een slecht-Nederlands sprekende Italiaanse opa werkt. Die heeft ook pancetta en dat soort zooi, mocht je het ooit nog nodig hebben. Zou me niks verbazen als die ook nog goedkoper is dan AH, want dat zijn echt afzetters.

Ah idea8.gif Dat zal ik aan mijn mamma vertellensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een lekker Iraans stoofpotje opstaan. Een halve pompoen, een zoete aardappel, een winterwortel, een ui, een blik kikkererwten, knoflook. Stoven in (veel) bouillon tot het een snert-achtige substantie is, dan sambal, kaneel (evt. suiker) en rozijnen erbij en nog even doorkoken. En dat eten met couscous of brood. Is zó lekker.


Samengevoegd:

Raapjes waren trouwens prima te eten. Weer iets ontdekt wat mijn vriendin wél lust (moeilijke eter).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid