Spring naar bijdragen

Wat geloof jij over Jezus?


Geloof jij dat Jezus God is?  

40 leden hebben gestemd

  1. 1. Geloof jij dat Jezus God is?

    • Ja
      47
    • Nee, ben Christen
      8
    • Nee, heb ander geloof
      10
    • Ik twijfel
      0
    • geen idee
      1


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Quote:

hoewel haar fundamenten natuurlijk wel ook in de Schrift te vinden zijn.

aansluitend op Bona: ik denk dat je "wel ook" niet moet zien alsof de Schrift één van de vele gelijkwaardige bronnen is.

De Schrift + de buitenschriftuurlijke openbaringskennis van de apostelen is de basis van ons geloof. En daarbinnen is de Schrift wel heel erg dominant.

Het Magisterium, het levende leergezag van de Kerk, voegt daaraan geen "feitenkennis" toe, maar "interpretatiekennis".

De Traditio is grofweg de verzamelde interpretatiekennis door de eeuwen heen van het Magisterium (inclusief apostolische vaders, kerkvaders, kerkleraren).

Het zou een misvatting zijn te denken dat ons geloof belangrijke bronnen voor "feitenkennis", maar het zou een zeker zo grote misvatting zijn te denken dat er een "boek-religie" bestaat zonder Magisterium en Traditio. Protestanten willen in meer of mindere mate zichzelf en anderen wel eens wijsmaken dat zij dat verschijnsel niet kennen, maar dat is simpelweg niet waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 209
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het belang van de Schrift blijkt al uit het feit dat vrijwel ons hele breviergebied is opgebouwd uit bijbelteksten en dat we in de Mis enkel voorlezen uit diezelfde Schrift. In de liturgie komt denk ik ook het best de functie en de eigenheid van de bijbeltekst tot uiting. Doordat de Kerk haar zingt, bidt en leest komt zij tot leven en draagt zij vrucht. De interpretatie geschiedt ook door het leven en het bidden.

Natuurlijk is er een belangrijk theoretisch aspect van de teksten van bijvoorbeeld de kerkvaders, grote theologen en de uitspraken van pausen en concilies. Toch is de worteling van dat alles het vleesgeworden Woord van God dat ook tot ons komt door de woorden van de Schrift. Die woorden mogen ook vlees worden door ons bidden en leven.

Een buitengewoon boeiend document dat recent over de Schrift is verschenen is de apostolische exhortatie "Verbum Domini" door paus Benedictus:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk dat JIJ zegt over jou bijbel dat het niet de woorden zijn van God, dat is jou ding, maar wij geloven wel dat de Quran het woord van God is. Geopenbaard via de engel gabriel aan de laatste gezonden profeet Mohamed vrede zij met hem. Daarbij is de Quran o.a gerelateerd aan gebeurtenissen die ter plekke plaats vonden, dus om te beweren dat het gebaseerd is op een christelijke getijdenboek is niet logisch. Daarbij is de Quran ook niet aramees. De quran getuigt hier zelf over.

26:192. Voorwaar dit Boek is een openbaring van de Heer der Werelden.193. De Heilige Geest (Gabriël) heeft het nedergebracht.194. In uw hart, opdat gij de waarschuwer moogt zijn.195. In duidelijke Arabische taal.

En het is wel de orginele versie de quran is nog precies hetzelfde zoals 1400 jaar geleden.

Ik wou hier toch op gereageerd hebben, heel erg off-topic, begrijp ook niet waarom er in dit topic over de islam begonnen wordt terwijl het over Christendom gaat, maar goed.

Quote:

[...]Precies. Komt bij dat de Koran deels in het Aramees is geschreven, en vermoedelijk een christelijk getijdenboek als basis heeft, maar dat mag jij van je geloof niet geloven
widegrin.gif

Maar zonder plagerij, datzelfde probleem heb je met de Bijbel. Wat jij doet, maar bijvoorbeeld ook een St Eve, heeft niets te maken met zinvol lezen van de Bijbel, maar alles met het buiten verband interpreteren van een matig begrepen tekst.

[...]Nee, dat staat er ook niet. Wat er staat is afhankelijk van interpretatie. Het spijt me voor je, maar de geloven van het boek, zijn geen geloven van het boek. Ik weet dat dat voor een moslim dogmatisch onaanvaardbaar is, maar dat maakt de feiten niet anders. De Tenach, de Bijbel en de Koran zijn:

1. NIET door God geschreven

2. NIET door God gedicteerd

3. NIET in oorspronkelijke versie beschikbaar

4. NIET zelf-verklarend

5. NIET zinvol bruikbaar buiten geloofs-context

Ik weet wel dat moslims graag geloven dat joden en christenen een gemankeerd boek hanteren, terwijl de Koran zuiver is, maar de werkelijkheid is dat geen van de drie beschikt over een Goddelijk boek.

[...]Ach, hoe ontstaan nieuwe godsdiensten? Mensen snappen iets half, voegen hun eigen ideeën toe, maken er iets van dat ze zelf reuze logisch vinden, en daar is weer een nieuwe religie geboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Kijk dat JIJ zegt over jou bijbel dat het niet de woorden zijn van God, dat is jou ding,

Nee, dat is een christelijk ding

Quote:
maar wij geloven wel dat de Quran het woord van God is.

weet ik. Ik zei dat immers al, ik weet dat jij op basis van je geloof niet anders mag denken.

Quote:
De quran getuigt hier zelf over.

Je weet vast wel wat een cirkelredenering is.

Maar gaan we niet ernstig off topic zo langamerhand?

Quote:
Ik wou hier toch op gereageerd hebben, heel erg off-topic, begrijp ook niet waarom er in dit topic over de islam begonnen wordt terwijl het over Christendom gaat, maar goed.

Het ging om jouw onjuiste visie op Schrift-interpretatie. Als je hindoe was, had ik wel naar een hindoe-illustratie gezocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel erg off-topic komt omdat jij de Quran aanhaald. Ik verdedig dan de Quran vandaar. Maar goed terug on-topic, ook al zijn mijn vragen denkik wel beantwoord zo langzamerhand.

Wat bedoel je eigenlijk met dat de bijbel niet God zijn woord is, het boek kan dus fouten bevatten, mensen zijn gewoonlijk fouten te maken?

Christenen zeggen altijd toch dat het goddelijk geïnspireerd is, is dat het wel of ook niet volgens jullie? Of zeggen jullie dat het een combi is van goddelijk geïnspireerd en woorden van mensen. Of hoe wordt dit gezien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Heel erg off-topic komt omdat jij de Quran aanhaald.

Ik wil mezelf best herhalen hoor, als je dat nodig vindt. Ik haalde de Koran er bij, om je te illustreren waar je denkfout zit mbt het door jou aangehaalde citaat.

Quote:
Wat bedoel je eigenlijk met dat de bijbel niet God zijn woord is, het boek kan dus fouten bevatten, mensen zijn gewoonlijk fouten te maken?

Hangt er vanaf wat je met "fout" bedoelt. Maar ja, net zoals de Koran wemelt van de fouten, wemelt ook de Bijbel van de fouten. Precies op dezelfde manier. As jij vindt dat de Koran geen fouten bevat, prima, dan de Bijbel evenmin. Maar ik noem die zaken wel fouten.

Quote:
Christenen zeggen altijd toch dat het goddelijk geïnspireerd is, is dat het wel of ook niet volgens jullie?

Volgens christenen wel ja.

Quote:
Of zeggen jullie dat het een combi is van goddelijk geïnspireerd en woorden van mensen. Of hoe wordt dit gezien?

Ik denk dat je het verschil tussen "inspireren" en "dicteren" even moet opzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je haalt het volgende vers aan; verwachtende de zalige hoop en verschijning de heerlijkheid van
onze God en Heiland
, Christus Jezus.(tit 2:13)

Hier wordt toch gesproken over God EN heiland Christus Jezus, er wordt toch duidelijk onderscheid gemaakt, in iedergeval zo komt dit vers bij mij over hoor.

Jezus wordt hier beiden genoemd God en Heiland. Zoek maar eens in de bijbel hoe vaak God en Heiland samen in 1 verband genoemd worden en direct betrekking hebben op Jezus. Het zijn gewoon 2 titels voor Jezus. Zoals Jezus ook onze verlosser en redder wordt genoemd.

De tekst is vrij duidelijk zeker als je al die teksten op een rijtje zet.

Quote:

God & Heiland Jezus Christus. Niet God, Jezus Christus.

Nee hoor je gaat de tekst nu met eigen inlegkunde lezen. Wellicht weet je dat in het grieks ook geen komma staat. Jezus wordt hier zowel God als Heiland genoemd

Quote:
Op welke manier wordt hier uit gehaald dat Jezus God zou zijn. Blijkbaar worden die woorden samengevoegd ofzo?

Blijkbaar niet willen lezen wat er staat? Dat heb je wel vaker maar hier nog een leuke tekst waarmee ik jouw uitleg meteen kan weerleggen dat God en Heiland als 2 aparte personen worden genoemd ipv van je verkeerde uitleg dat Heiland zogenaamd alleen op Jezus zo slaan, maar zodra het woord God daarna meteen genoemd wordt dit opeens niet over Jezus zou gaan...hou je vast daar komt ie smile.gif

1 timot 2:4-5 daar staat:

God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. Want er is 1 God en 1 middelaar tussen God en mensen, de mens Jezus Christus 1 tim2:4-5

Weg is nu je argument nu dat als God wordt genoemd het hier niet over Jezus zou gaan. Anders zou de zin dat er 1 God(Jezus) en middelaar tussen God( God de vader) zou staan nergens op slaan. Dan staat God indien dit niet over Jezus zou gaan tussen zichzelf en mensen in!! Als je onbevooroordeeld de context van dit bijbelgedeelte leest kan iedere leek vaststellen dat het over Jezus gaat.

Als je je islamitische bril afzet en eerlijk deze tekst leest staat er gewoon dat Jezus hier God genoemd wordt en als middelaar optreed tussen God(de Vader) en mensen.

Helaas voor jou kan ik er niet veel anders van maken. Tenzij je bepaalde zaken bewust negeert en probeert te verdraaien!

Quote:

Ik wil niet op alles in gaan maar dit vers had ik zelf ook een keer gelezen en vind het apart dat jullie met dit vers willen aantonen dat Jezus, God is. Ben benieuwd hoe jullie dat eruit halen dan want in mijn zienswijze wordt er duidelijk onderscheid gemaakt tussen God & Jezus.

Tsja het is meer jouw probleem al je steeds ontkent dat hetgeen je leest er ook echt staat.

Daarbij is dit niet het enige bewijs dat Jezus God wordt genoemd in de bijbel.

Wat dacht je van het volgende vers:

Joh 19:26-31

26 Een week later waren de leerlingen weer bij elkaar en Tomas was er nu ook bij. Terwijl de deuren gesloten waren, kwam Jezus in hun midden staan. ‘Ik wens jullie vrede!’ zei hij,27 en daarna richtte hij zich tot Tomas: ‘Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.’28 Tomas antwoordde: ‘Mijn Heer, mijn God!’29 Jezus zei tegen hem: ‘Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.’30 Jezus heeft nog veel meer wondertekenen voor zijn leerlingen gedaan, die niet in dit boek staan,

31 maar deze zijn opgeschreven opdat u gelooft dat Jezus de messias is, de Zoon van God, en opdat u door te geloven leeft door zijn naam.

Tsja ook Thomas een volgeling van Jezus noemde Hem God. Dus dan zou Thomas het ook verkeerd begrepen hebben volgens jou? Je kan hier in ieder geval de tekst niet zo verdraaien als bij andere teksten dat de term: God niet op Jezus zou slaan. Of je je er bij neer zal leggen betwijfel ik, je kan wellicht nog schermen met het feit dat mensen in het oude testament ook 'goden' werden genoemd als de eerste tactiek niet werkt. Maar dat heb ik inmiddels al uitgelegd.

[...]

Quote:
Hey! Nee, ja maar jij ziet toch Jezus wel als Goddelijk.

Uiteraard daar zijn zat bijbelse bewijzen en onderbouwingen voor. Ik denk zelf dat er meer bewijzen zijn dat Jezus echt als God kan worden beschouwd dan dat Jezus niet als God kan worden beschouwd. Uiteraard heb je er altijd hardnekkige ontkenners tussen zitten die soms een mislukte poging doen om teksten niet te laten zeggen wat ze zeggen of schriftplaatsen over Jezus menswording uitspelen tegen Zijn goddelijkheid. Maar je moet wel van zeer goede huize komen en theologisch zwaargeschut in huis hebben om deze bijbelse waarheid te kunnen weerleggen. Uiteraard kan je beweren dat de koran iets anders leert, maar dat is weer een andere discussie!

Quote:
Maar toch heb ik eigenlijk wel een vraag aan jou. Kun je me misschien vertellen hoe je gelooft dat Jezus ontstaan is, en wat er mee wordt bedoeld met eniggeborene zoon.

Jezus is niet geschapen heb ik al uitgelegd. Niet voor niks noemt Jezus Zichzelf Alfa en Omega..begin en einde. Zo noemt God de Vader Zich overigens ook.

Quote:
Geloof jij dat hij verwekt is en niet geschapen?

Jezus is niet geschapen. Sterker nog Jezus wordt in de bijbel net als God de Vader aangeduid als Schepper. Een schepper zoals Jezus en God de Vader die Zichzelf schept??...nee daar geloof ik niet in. En wat de geboorte als mens betreft kun je de koran raadplegen want ik neem aan dat je daar bekend mee bent. Daar staat ongeveer hoe dat is gebeurd, en ik moet zeggen dat dit aardig overeenkomt met het bijbelse verhaal ervan. Als goed moslim zul je dat dus al weten.

Quote:

En je zei van het woord werd vlees, bedoel je dat Jezus al voor de schepping geschapen werd al bestond of hoe zie je dit? Kun je wat meer duidelijkheid geven wat jij precies gelooft.

Jezus=Het Woord. En dat Woord(Jezus) werd vlees. Dat duidt slechts op zijn menswording, zo je wil geboorte als mens. Maar voor Zijn menswording bestond Jezus al en was toen al bij Zijn Vader. Sterker nog ook Jezus wordt net als God de Vader schepper genoemd.

Jezus is net als God de Vader iemand die altijd heeft bestaan. Hoe je dat met het menselijk verstand moet bevatten is weer een karwei op zich. Jij gelooft ook dat Allah een eeuwig wezen is toch? Zo gelooft een christen ook dat Jezus een eeuwig wezen is wat altijd heeft bestaan. Eniggeboren Zoon betekent dat er een hele intieme relatie is dus God de Vader en God de Zoon. Uiteraard is Jezus niet fysiek geboren uit God de Vader, want dat zou betekenen dat God de Vader gemeenschap zou hebben gehad en dat zou blasfemie zijn. In die zin kan je eniggeboren of eerstgeborene ook niet letterlijk nemen. Die termen zijn ook niet letterlijk bedoeld, dat kan namelijk niet eens!

Quote:
Samengevoegd:

Ja ik wist dat er verzen uit de bijbel geplaatst waren maar ik dacht eigenlijk misschien dat er zoiets bestond als teksten buiten de bijbel om waar uitspraken staan van Paulus of waar hij letterlijk zei Jezus is God.

Neem de tekst van Thomas die ik voor je geciteerd heb, letterlijker kan niet

Quote:

De dingen die Paulus zei worden geïnterpreteerd en daaruit wordt de conclusie getrokken dat hij beweerde dat Jezus, God is, ik was meer naar iets opzoek waar hij dat letterlijk zegt zegmaar vandaar.

Nee hoor als je begrijpend lezen beheerst trekt men niet slechts een conclusie zoals jij beweerd (daar doe je de oude kerkvaders toch wat mee te kort mee) , maar leest men gewoon wat er staat. Mocht je dan toch twijfels hebben tijdens het begrijpend lezen dan heb ik je in deze bijdrage nog een aantal teksten geciteerd waar letterlijk staat dat Jezus God is.

Wat je er verder mee doet is aan jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Beste mensen, ik zie dat er verschillende reacties zijn geplaatst ik ben hier niet om te discussieren. Ik heb dit topic geopend omdat ik meer wil weten over welke groeperingen er bestaan in het christendom. Danny ik weet niet of jij nog ergens een reactie op wilt hebben maar ik persoonlijk ben hier niet om te discussieren en ik zie ook niet waarop ik nog zou moeten antwoorden.

Ik heb wel een nieuwe vraag voor jullie voor degene die het weten,

ik heb net een filmpje bekeken en het ging over christenen in jeruzalem die een bijbel zouden bezitten waarin niet staat dat Jesus goddelijk is, waarin ook niet wordt gesproken over de opstanding van Jezus. Nu vraag ik mij af wie is hier bekend mee? Ik vroeg mij namelijk af wat voor mensen dit zijn, ik hoop dat er iemand is hier die er meer over weet.

Het filmpje waar je de mensen kunt zien waarover ik spreek is het volgende filmpje

bekijk het zou ik zeggen en als je me vraag kan beantwoorden, dan hoor ik het wel.

En sorry dat ik nergens op in ben gegaan maar ik houd niet van discussies.

Groetjes Barbara

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste mensen, ik zie dat er verschillende reacties zijn geplaatst ik ben hier niet om te discussieren. Ik heb dit topic geopend omdat ik meer wil weten over welke groeperingen er bestaan in het christendom. Danny ik weet niet of jij nog ergens een reactie op wilt hebben maar ik persoonlijk ben hier niet om te discussieren en ik zie ook niet waarop ik nog zou moeten antwoorden.

Dergelijke discussies tussen moslims en christenen zijn ook vaak nutteloos heb ik in het verleden vaak ervaren. Ik kan je bijvoorbeeld aantonen dat in hebr 1:8 God de Vader Jezus zelfs God noemt als jij vraagt waar letterlijk Jezus God wordt genoemd.

Vervolgens zegt de moslim dan weer als je dit hebt aangetoond dat de bijbel aangepast zou zijn. Dit zegt de moslim vooral op basis van wat de koran zegt. Wetenschappelijk en archeologisch bewijs voor deze stelling heeft een moslim niet. Alleen op basis van de koran zou er een ander soort bijbel hebben bestaan dan de bijbel zoals we die vandaag de dag kennen. Ik vraag me nog steeds af hoe die bijbel er dan had uitgezien, geen enkele moslim heeft mij ooit die vraag kunnen beantwoorden.

Kijk je naar de archeologie dan is voor deze stelling in de koran geen basis, want ook in de tijd ver voor Mohammed zijn de manuscripten van de bijbel exact hetzelfde.

Het is dus puur een onbewezen geloofsargument. En op basis daarvan zal je de tekst verwerpen. Dus wat dat betreft wordt het een gebed zonder end.

Maar of je nu denkt dat de bijbel is aangepast(bewijs heb ik tot op heden van geen enkele moslim gehad) of niet aan je vraag heb ik voldaan.

Jij vroeg waar de bijbel letterlijk Jezus God noemt en ik wees je erop dat Thomas Jezus: mijn God, en mijn Heer noemde.

En ook God zelf noemt Jezus God in Hebr 1:8.

Dus wat dat betreft heb ik je vraag beantwoord.

Over heel veel zaken zullen we felle meningsverschillen hebben. Toch denk ik dat we op sommige vlakken veel meer raakvlakken hebben dan bijvoorbeeld boeddisten en moslims. Dus een gesprek tussen een moslim en een christen heeft op sommige punten zaken van herkenning, maar op andere punten hele grote verschillen

Quote:

Ik heb wel een nieuwe vraag voor jullie voor degene die het weten,

ik heb net een filmpje bekeken en het ging over christenen in jeruzalem die een bijbel zouden bezitten waarin niet staat dat Jesus goddelijk is, waarin ook niet wordt gesproken over de opstanding van Jezus. Nu vraag ik mij af wie is hier bekend mee? Ik vroeg mij namelijk af wat voor mensen dit zijn, ik hoop dat er iemand is hier die er meer over weet.

Het filmpje waar je de mensen kunt zien waarover ik spreek is het volgende filmpje
bekijk het zou ik zeggen en als je me vraag kan beantwoorden, dan hoor ik het wel.

En sorry dat ik nergens op in ben gegaan maar ik houd niet van discussies.

Groetjes Barbara

Ik ken die bijbel niet.

De meeste manuscripten die gevonden zijn spreken weldegelijk over de dood en opstanding van Christus.

Ook de manuscripten voor de tijd van Mohammed en na de tijd van Mohammed.

Ik vraag me af wat voor een bijbel dat is en op welk oud manuscript deze bijbel gebaseerd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Argumenting by link. Geef hier wat meer informatie over die bijbel en over die gemeente waar je het over hebt. Als je hier niet voor discussie moet je geen topics openen. Suggestieve vragen stellen waarop mensen niet mogen reageren met tegenwerpingen heeft geen zin. Als je niet van discussie houdt moet je niet als moslim naar een christelijk forum komen. Blijf dan maar op een islamitisch forum. Daar wordt zelfs die bomaanslag in die kerk in Egypte nog recht gepraat dus daar zul je je hart zeker op kunnen halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Argumenting by link. Geef hier wat meer informatie over die bijbel en over die gemeente waar je het over hebt. Als je hier niet voor discussie moet je geen topics openen. Suggestieve vragen stellen waarop mensen niet mogen reageren met tegenwerpingen heeft geen zin. Als je niet van discussie houdt moet je niet als moslim naar een christelijk forum komen. Blijf dan maar op een islamitisch forum. Daar wordt zelfs die bomaanslag in die kerk in Egypte nog recht gepraat dus daar zul je je hart zeker op kunnen halen.

Het is inderdaad een discussieforum. Daar is credible voor. Dus ik snap ook niet waarom er nu geroepen wordt dat men geen discussie met mij(en anderen) wil.

Men poneert wel wat islamstandpunten op een christelijk forum, maar wil vervolgens niet discusseren.. ik snap dat ook niet helemaal.

Moet ik voor de gein eens doen op een moslimforum. Eerst een topic openen dat de koran niet de waarheid bevat en Mohammed een valse profeet is. En als moslims daar dan op reageren zeggen dat ik dat alleen maar deed uit pure interesse en niet om in discussie te gaan.....tsja ik weet ook niet wat Barbara hier dan precies zoekt, misschien wordt dat nog duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet maar ik ben nergens in dit topic een discussie aangegaan ik heb alleen aangehaald wat sommige mensen die zich christen noemen beweren. Ik ben nergens een discussie aangegaan over iets en dat was ook niet mijn doel voor dit topic, ik wou slechts wat dingen weten en zoals iemand hierboven zegt dat je als je hier komt perse moet discussieren dat is onzin natuurlijk. Als je mij woorden in dit topic goed naleest kan je zien dat ik spreek vanuit wat sommige mensen beweren en niet mijn persoonlijke overtuiging hier uitdraag (maarja ik geloof indd niet dat Jezus God is, maar om daarover te discussiëren was niet mijn doel van dit topic). Daarnaast begrijp ik niet waarom jullie steeds de Islam erbij halen, als je niet inhoudelijk kan reageren op mijn vragen reageer dan beter niet. Danny waarom moet ik perse discussiëren ik heb geen behoefte om ergens over te discussiëren.

Mijn doel van dit topic is duidelijk, antwoorden krijgen op vragen, en ik ben nergens een discussie gestart.


Samengevoegd:

Er wordt in het filmpje over verteld, je ziet i.i.g die mensen en er wordt een bijbel bijgehaald door 1 van die christenen. Meer informatie over die gemeente heb ik dus niet, vandaar dat ik het hier vraag. Waarom ik de link heb geplaatst is dus om te weten te komen wat voor soort "Christenen" dat zijn, ik dacht misschien weet iemand hier er meer over.

En blijkbaar ben je geïrriteerd door een bomaanslag,maar reageer dat niet op mij af. Heb er namelijk niks mee te maken. En ik weet niet op welke islamitische sites jij komt maar zullen wel andere zijn dan waar ik kom.

Quote:

Argumenting by link. Geef hier wat meer informatie over die bijbel en over die gemeente waar je het over hebt. Als je hier niet voor discussie moet je geen topics openen. Suggestieve vragen stellen waarop mensen niet mogen reageren met tegenwerpingen heeft geen zin. Als je niet van discussie houdt moet je niet als moslim naar een christelijk forum komen. Blijf dan maar op een islamitisch forum. Daar wordt zelfs die bomaanslag in die kerk in Egypte nog recht gepraat dus daar zul je je hart zeker op kunnen halen.


Samengevoegd:

Jij zegt "Men poneert wel wat IslamStandpunten, sorry maar waar heb je het nu precies over, dat de Islam leert dat Jezus NIET God is,is juist maar waar heb ik vanuit de Islam gesproken in dit topic. Als je mijn woorden terugleest kun je zien dat ik spreek over hetgeen sommige "christenen" zeggen.

Vervolgens zeg je moet ik ook eens doen op een Moslimforum een topic openen etc. Sorry maar ik weet niet volgens mij ontgaat jou het doel van dit topic.

Het gaat duidelijk hier over het christendom en heb verder geen uitspraken gedaan behalve dat ik dingen aanhaal die "christenen" beweren, en om verduidelijking vraag. Jullie zijn degene die steeds het woord Islam erbij halen terwijl ik toch echt het woord Islam niet eens gebruikt heb. Ga maar goed overnieuw lezen en dan zie je dat ik alleen spreek over wat sommige mensen zeggen die zich christen noemen, en niet mijn visie opdraag.

Quote:

[...]

Het is inderdaad een discussieforum. Daar is credible voor. Dus ik snap ook niet waarom er nu geroepen wordt dat men geen discussie met mij(en anderen) wil.

Men poneert wel wat islamstandpunten op een christelijk forum, maar wil vervolgens niet discusseren.. ik snap dat ook niet helemaal.

Moet ik voor de gein eens doen op een moslimforum. Eerst een topic openen dat de koran niet de waarheid bevat en Mohammed een valse profeet is. En als moslims daar dan op reageren zeggen dat ik dat alleen maar deed uit pure interesse en niet om in discussie te gaan.....tsja ik weet ook niet wat Barbara hier dan precies zoekt, misschien wordt dat nog duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

@barbara,

om even op je openingstopic terug te komen, jij zegt dat jouw verteld is dat als je Christen wilt zijn dat je dan moet geloven dat Jezus de zoon van God is.

Ik denk niet dat de bijbel dit perse leert,

net zo min als dat je in de 3 eenheid moet geloven als je christen wilt zijn.

dit gaat in tegen een hoop tradities van mensen, maar niet perse tegen de bijbel.

De bijbel leert ons dat we gered zijn als we geloven dat Jezus de messias is.

oftewel Jezus is onze heer.

De discipelen begrepen heel lang niet dat Jezus God was, en er zijn meer voorbeelden hiervan te vinden.

Dus ik denk dat je een christen bent als je een volgeling van Jezus bent.

Dus je gelooft in hem, en doet wat Hij zegt en laat je door zijn woorden onderwijzen.

Zelf ben ik van overtuigt dat Jezus, God was, in het vlees, johannes zegt het Woord is vlees geworden, hoe intiem is iemand met zijn eigen woorden?

En uiteindelijk denk ik ook dat een ieder die Jezus volgt, tot deze conclusie komt.

Zo ook met de 3-1heid.

Maar of het essentieel is? als dat zo was dan had Jezus het ons wel wat duidelijker geleerd.

Ik denk dat er een hoop mensen zijn die heel veel tijd spenderen om over deze theologische concepten de discusseren, en vergeten hun naaste lief te hebben en God boven alles.

De bijbel spreekt ook over het oordeel, en nooit staat er dat het afhangt van onze theologische overtuiging, maar van onze daden.

En hoe kunnen onze daden goed zijn?

Door te geloven dat Jezus de Christus is en Hij onze heer is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste achges,

Jij geeft aan dat je gered bent als je gelooft dat Jezus de messias is etc. Ik denk persoonlijk dat je volgens het christendom in meer dingen moet geloven o.a de leerstelling waar paulus mee kwam die Jezus nooit gekend heeft, dat Jezus gestorven is voor onze zonde.

Wij moslims geloven namelijk ook dat Jezus de messias was, en een gewaardeerde profeet etc. Dus ik denk dat er meer fundamentele grondbeginselen zijn om gered te worden volgens het christendom.

Een geloof dient fundamentele grondbeginselen te hebben, als iedereen maar luk raak een eigen interpretatie gaat geven over de bijbel, dan krijg je uiteindelijk een geloof die gebaseerd is op eigen interpretaties, er moet toch maar 1 "waarheid" zijn, en al het andere is vals. Een mens moet zekerheid hebben van hetgeen waar hij in gelooft met de bewijzen. Als iemand de bijbel interpreteert op zijn eigen manier hoe weet je dan dat jou interpretatie correct is die kan fout zijn het moet ondersteunt worden aan de hand van duidelijk bewijzen waar geen twijfel over mogelijk is, maar die zijn er niet want Jezus heeft nooit gezegd, Ik ben gestorven voor jullie zonden, of ik ben God, dus dan houd het al op.

Trouwens ik vroeg me al een hele tijd iets af, christenen noemen Jezus altijd "de Heer" de betekenis van Heer is toch iemand die schept? Jullie geloven dan dus dat Jezus de schepper was van zichzelf of was dat dan weer zijn vader, maar dan klopt het niet dat Jezus de Heer genoemd wordt?

i.i.g bedankt voor jou bijdrage.

Quote:

@barbara,

om even op je openingstopic terug te komen, jij zegt dat jouw verteld is dat als je Christen wilt zijn dat je dan moet geloven dat Jezus de zoon van God is.

Ik denk niet dat de bijbel dit perse leert,

net zo min als dat je in de 3 eenheid moet geloven als je christen wilt zijn.

dit gaat in tegen een hoop tradities van mensen, maar niet perse tegen de bijbel.

De bijbel leert ons dat we gered zijn als we geloven dat Jezus de messias is.

oftewel Jezus is onze heer.

De discipelen begrepen heel lang niet dat Jezus God was, en er zijn meer voorbeelden hiervan te vinden.

Dus ik denk dat je een christen bent als je een volgeling van Jezus bent.

Dus je gelooft in hem, en doet wat Hij zegt en laat je door zijn woorden onderwijzen.

Zelf ben ik van overtuigt dat Jezus, God was, in het vlees, johannes zegt het Woord is vlees geworden, hoe intiem is iemand met zijn eigen woorden?

En uiteindelijk denk ik ook dat een ieder die Jezus volgt, tot deze conclusie komt.

Zo ook met de 3-1heid.

Maar of het essentieel is? als dat zo was dan had Jezus het ons wel wat duidelijker geleerd.

Ik denk dat er een hoop mensen zijn die heel veel tijd spenderen om over deze theologische concepten de discusseren, en vergeten hun naaste lief te hebben en God boven alles.

De bijbel spreekt ook over het oordeel, en nooit staat er dat het afhangt van onze theologische overtuiging, maar van onze daden.

En hoe kunnen onze daden goed zijn?

Door te geloven dat Jezus de Christus is en Hij onze heer is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heer betekent geen schepper, een heer is een meester over slaven.

Dus als je Jezus heer noemt, dan onderwerp je je aan zijn wil.

net als een slaaf.

Daarom zei Jezus ook, waarom noem je me Heer, als je niet doet wat ik zeg.

er is inderdaad 1 waarheid, dat klopt, dus als iedereen het gewoon met mij eens is, dan hebben we dat ook opgelost knipoog_dicht.gif

Nee maar serieus, wou je iedereen dwingen hetzelfde te geloven, we zien hoe dat werkt onder moslims, hoe de katholieken lange tijd hebben gedaan.

Jezus kwam niet om een religie, of een kerkelijk instituut te starten, Jezus kwam om ons te leren leven zoals de vader dat wil.

Daar moeten we ons op focussen, wat Jezus zei.

Hij wou ons niet de perfecte theologie leren, hij wou ons leren lief hebben en daar is geen wet tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Trouwens ik vroeg me al een hele tijd iets af, christenen noemen Jezus altijd "de Heer" de betekenis van Heer is toch iemand die schept? Jullie geloven dan dus dat Jezus de schepper was van zichzelf of was dat dan weer zijn vader, maar dan klopt het niet dat Jezus de Heer genoemd wordt?

Ik weet niet in hoeverre Heer op 'scheppen' slaat. Het is iig een aanspreektitel, eentje die in de bijbel voor God wordt gebruikt.

Jezus heeft zichzelf niet geschapen, want Jezus is niet geschapen. Maar in zoverre klopt het wel als je de Zoon in verband brengt met de schepping. In het evangelie volgens Johannes lezen we het volgende:

In het begin was het woord, en het woord was bij God, en het woord was God. Het was in het begin bij God. Alles is door Hem ontstaan, en buiten Hem om is er niets ontstaan. Wat ontstaan was, had leven in Hem, en het leven was het licht van de mensen. Het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis kon het niet aan.

Verderop in het hoofdstuk staat dat het Woord Jezus Christus is.

In de geloofsbelijdenis van Nicea hebben ze het als een stukje leer kort en bondig op deze manier geformuleerd:

En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is. Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus kwam niet om een religie, of een kerkelijk instituut te starten, Jezus kwam om ons te leren leven zoals de vader dat wil.

Naar ik weet betekent 'religie' gewoon godsdienst. Het lijkt mij dat Jezus wel degelijk wilde dat we God dienen. Wat de kerk betreft heeft Jezus wel degelijk de kerk gesticht, waar vervolgens de apostelen hun bediening in hadden waar je in de rest van het nieuwe testament over kunt lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste achges,

Jij geeft aan dat je gered bent als je gelooft dat Jezus de messias is etc. Ik denk persoonlijk dat je volgens het christendom in meer dingen moet geloven o.a de leerstelling waar paulus mee kwam die Jezus nooit gekend heeft, dat Jezus gestorven is voor onze zonde.

Die leerstelling komt echt niet alleen maar van Paulus. Wellicht onwetendheid, zoniet dan zou je wellicht iets beter je huiswerk kunnen doen. Ik ga ervan uit dat jij de koran nauwkeurig leest? Ik raad je aan om dat met de bijbel ook te doen, dan kom je erachter dat je bewering niet deugd dat dit slechts "de leer van Paulus" is.

Quote:

Wij moslims geloven namelijk ook dat Jezus de messias was, en een gewaardeerde profeet etc. Dus ik denk dat er meer fundamentele grondbeginselen zijn om gered te worden volgens het christendom.

Ik denk dat de islam juist een religie is waarbij je vooral zelf veel dingen moet doen voor je redding. Neem de 5 zuilen van de islam.

Een islamiet moet meer voor zijn redding doen dan een christen. Daarbij heeft een moslim niet echt zekerheid dat hij/zij gered wordt. Je moet het als moslim maar bezien of je aan het eind van je leven meer goede daden hebt gedaan dan slechte daden, anders ziet het er maar naar voor je uit.

Quote:

Een geloof dient fundamentele grondbeginselen te hebben, als iedereen maar luk raak een eigen interpretatie gaat geven over de bijbel, dan krijg je uiteindelijk een geloof die gebaseerd is op eigen interpretaties, er moet toch maar 1 "waarheid" zijn, en al het andere is vals.

Dat is waar of de islam is waar of het christelijk geloof is waar.

Uiteraard zullen we van mening verschillen welk van de 2 geloven de waarheid is. Maar 1 ding weet ik zeker, ze kunnen niet beiden waar zijn. Omdat de islam heel wat anders leert o.a. over Jezus dan het christendom leert.

Quote:

Een mens moet zekerheid hebben van hetgeen waar hij in gelooft met de bewijzen. Als iemand de bijbel interpreteert op zijn eigen manier hoe weet je dan dat jou interpretatie correct is die kan fout zijn het moet ondersteunt worden aan de hand van duidelijk bewijzen waar geen twijfel over mogelijk is, maar die zijn er niet want Jezus heeft nooit gezegd, Ik ben gestorven voor jullie zonden, of ik ben God, dus dan houd het al op.

Jammer voor jou maar God de Vader noemt Zijn eigen Zoon zelfs God dat staat zwart op wit in de bijbel. Ik heb je daar al eerder een keer op gewezen, en ik heb een zeer goed geheugen. Leuk dat je dit truckje weer probeert om jouw 'onfeilbare' islamitische 'waarheid' zo te promoten, maar de bijbel leert dit weldegelijk. Jammer dat je de bijbel minder nauwkeurig leest dan de koran!

De bewijzen zijn er wel, alleen je lust ze niet!!....dat is wat anders dan jij beweerd dat ze er niet zijn. Wellicht tunnelvision waar wel meer moslims aan lijden die proberen om het christelijk geloof pootje te lichten. Helaas barbara zo werkt dat niet bij mij. Met wat drogredeneringen en je tactiek van het bewust bijbelpassages negeren kom je er niet.

Quote:

Trouwens ik vroeg me al een hele tijd iets af, christenen noemen Jezus altijd "de Heer" de betekenis van Heer is toch iemand die schept? Jullie geloven dan dus dat Jezus de schepper was van zichzelf of was dat dan weer zijn vader, maar dan klopt het niet dat Jezus de Heer genoemd wordt?

Helaas daar komt ie weer ...roffel...roffel... party.gif Nee Barbara je gaat niet door naar de volgende ronde rofl.gif

Je heb al zo vaak uitgelegd gekregen hier op credible hoe de drie-eenheid in elkaar steekt, en nu krijg je het toch weer voor elkaar om deze bekende islamkarikatuur aan te halen, waarschijnlijk ook nog gecopypasted van een islam propaganda site. Dat je hier nog mee aan durft te komen , een volslagen idiote en karikaturale voorstelling van zaken ..

tsja de cirkel is weer rond muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hi mensen,

Er is mij verteld dat als je een Christen wilt zijn je moet geloven dat Jezus God is, nu heb ik me aangemeld op verschillende christelijke fora's en sommige die zichzelf Christenen noemen geloven dat Jezus NIET God is.

Mijn vraag is nu, degene die NIET geloven dat Jezus God is maar zichzelf wel Christen noemen, onder welke groep/groepering vallen die, buiten de Jehovah getuigen om dan.

Zijn er hier ook mensen die zichzelf Christenen noemen maar niet geloven dat Jezus, God is, zoja, ik vraag me af wat die dan precies geloven. Hoe ze Jezus zien en ik heb ook een vraag aan hen. Namelijk het volgende;

In de bijbel wordt iedereen "zonen van de allerhoogste" genoemd oa. in psalmen.

Waarom wordt in Hebreeuwen 1:2 een verschil gemaakt tussen de Profeten en de zoon, want eigenlijk worden de profeten indirect toch ook zonen genoemd bijv. in het volgende vers.

Psalmen 82:6 Ooit heb ik gezegd: U bent goden,

zonen van de Allerhoogste, allemaal.

Kan iemand mij uitleggen vanwaar dat onderscheid, ik hoop dat iemand voor mij een uitleg hierover heeft.

Groetjes,

Barbara van Loo

Niemand kan bewijzen dat Jezus God is. Het is dan ook subjectief en irrationeel om er simpelweg van uit te gaan dat hij wel God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus alle mensen zijn "Geschapen" behalve Jezus, die is geboren. is dit wat het Christendom leert?

Uiteindelijk zijn alle mensen toch geboren en de mens is geschapen door de Heer.

De mensen zijn geboren en Jezus is geboren, de mensen zijn dus geschapen en Jezus is dan toch ook geschapen.

Waarom wordt er verschil gemaakt en in welk opzicht, waarom is Jezus niet geschapen. Zeker krijg ik nu het antwoord omdat Jezus God is en die kan niet geschapen zijn, maar dan is mijn vraag maar een God kan wel geboren worden?

Quote:

[...]

Ik weet niet in hoeverre Heer op 'scheppen' slaat. Het is iig een aanspreektitel, eentje die in de bijbel voor God wordt gebruikt.

Jezus heeft zichzelf niet geschapen, want Jezus is niet geschapen. Maar in zoverre klopt het wel als je de Zoon in verband brengt met de schepping. In het evangelie volgens Johannes lezen we het volgende:

In het begin was het woord, en het woord was bij God, en het woord was God. Het was in het begin bij God. Alles is door Hem ontstaan, en buiten Hem om is er niets ontstaan. Wat ontstaan was, had leven in Hem, en het leven was het licht van de mensen. Het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis kon het niet aan.

Verderop in het hoofdstuk staat dat het Woord Jezus Christus is.

In de geloofsbelijdenis van Nicea hebben ze het als een stukje leer kort en bondig op deze manier geformuleerd:

En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is. Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was te verwachten Dannyr, ik dacht toevallig vandaag nog aan onze eigen islampropagandiste en PLOP, daar is ze weer en als vanouds via een "vraag"straks erop uitkomen dat de islam de waarheid is en dat iedereen het hier fout heeft.

Waarom Barbara zo graag wilt "bewijzen" dat de islam de waarheid is, hoeft niet te zijn omdat ze er zo sterk in staat, het kan natuurlijk ook een manier zijn om zichzelf wijs te maken dat de islam de waarheid is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid