Spring naar bijdragen

Kan vechtsport en Christen zijn?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zelf heb enkele jaren op judo gezeten als jongetje en het tot en met de bruine band gedaan. Het viel me op dat ik er de eerste les leerde... mezelf te beheersen. Wie denkt dat je onbeperkt die sp

Men zou zich kunnen afvragen wat het doel is van het onderricht krijgen in vechtsport: vechten of anderen letsel berokkenen ?

En komt zulk onderricht in feite niet neer op zich dodelijk bewapenen? (1 Timotheüs 3:3) Zelfs oefenpartijen hebben tot ernstige verwondingen en sterfgevallen geleid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 31 juli 2006 17:21:54 schreef Aimé het volgende:

Men zou zich kunnen afvragen wat het doel is van het onderricht krijgen in vechtsport: vechten of anderen letsel berokkenen ?

of misschien meer zelfbehersing krijgen... mensen die z'n sport beoefenen weten wat ze kunnen en zullen het gebruik hiervan proberen te vermijden... is iniedergeval wat je geleerd wordt...

Tuurlijk heb je uitzonderingen, maar waar heb je die niet verbaasd.gif

Overgens heeft het ook het voordeel dat je leert om iemand onschadelijk te maken d.m.v. zo min mogenlijk geweld en zo min mogenlijk letsel...

Krijg toch echt liever een tik van z'n iemand dan van een los geslagen gek...

Quote:
En komt zulk onderricht in feite niet neer op zich dodelijk bewapenen? (1 Timotheüs 3:3) Zelfs oefenpartijen hebben tot ernstige verwondingen en sterfgevallen geleid.

misschien wel, maar ongetraind kan net zo dodelijk zijn... dat oefenpartijen hierin geeindigd zijn zou best kunnen, vraag me wel af bij welke sport ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 31 juli 2006 20:32:24 schreef living stone het volgende:

[...]

of misschien meer zelfbehersing krijgen... mensen die z'n sport beoefenen weten wat ze kunnen en zullen het gebruik hiervan proberen te vermijden... is iniedergeval wat je geleerd wordt...

Tuurlijk heb je uitzonderingen, maar waar heb je die niet
verbaasd.gif

Overgens heeft het ook het voordeel dat je leert om iemand onschadelijk te maken d.m.v. zo min mogenlijk geweld en zo min mogenlijk letsel...

Krijg toch echt liever een tik van z'n iemand dan van een los geslagen gek...

[...]

misschien wel, maar ongetraind kan net zo dodelijk zijn... dat oefenpartijen hierin geeindigd zijn zou best kunnen, vraag me wel af bij welke sport ?

En dan in een vlaag van zwakte zelfbeheersing verliezen,zoals gewoon bij onvolmaakte mensen en zo even deftig 'het getrainde aangeleerde wapen 'gebruiken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 31 juli 2006 20:35:17 schreef Aimé het volgende:

[...]

En dan in een vlaag van zwakte zelfbeheersing verliezen,zoals gewoon bij onvolmaakte mensen en zo even deftig 'het getrainde aangeleerde wapen 'gebruiken!

techniek is iets dat je kan gebruiken als je in je rust bent... verlies jij de controle over jezelf weet je niet wat je doet en maak je ongecontroleerde bewegingen... tuurlijk kan je iets meenemen, maar degene die rustig blijft heeft echt de beste papieren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 31 juli 2006 22:16:35 schreef Blenskje Wotskje het volgende:

Meestal betaald de agressor de prijs voor z'n handelen.

En het slachtoffer nog een hogere.

Maar mijn vraag blijft: ongeacht de prijs?

Bijv. iemand word afgetuigd, verkracht, vermoord, etc.

Met verdedigen kom je lijkt me niet ver als een ander een doelwit is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 31 juli 2006 22:19:20 schreef Blenskje Wotskje het volgende:

[...]

Dat soort onderricht komt bij mij niet op de mat. Jiu Jitsu kent simpelweg geen aanvallende technieken.

Toch grappig dat ik zelf een jaartje of 3 Jiu Jitsu heb beoefend. En ik kan je vertellen dat je dan primair leert om jezelf te verdedigen maar dat je ook een behoorlijke openingsaanval kan maken. Hoe kan het anders dat er Jiu Jitsu wedstrijden zijn. Dat zal een behoorlijke saaie aangelegenheid worden als beide partijen niet aanvallen maar alleen verdedigen.

Edit: Het kan zijn dat ik enkele aanvallen heb geleerd omdat de training rieel moet zijn en dus een afspiegeling van iets wat echt zou kunnen gebeuren. Je tegenstander staat inmmers niet uit zichzelf in een houding om rustig overmeesterd te kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 31 juli 2006 22:31:46 schreef K. het volgende:

@Blenskje: geen aanvallende technieken lijkt me sterk...
nosmile.gif

Jiu Jitsu is in beginsel en vanuit de basis een zuivere zelfverdedigingsport. Natuurlijk heeft een ieder de keuze tot aanvallen, doch Jiu Jitsu is daar simpelweg niet op gebaseerd.

Quote:

Op maandag 31 juli 2006 22:58:12 schreef Gorthaur het volgende:

Maar mijn vraag blijft: ongeacht de prijs?

Bijv. iemand word afgetuigd, verkracht, vermoord, etc.

Met verdedigen kom je lijkt me niet ver als een ander een doelwit is.

Iedereen heeft het recht iemands of eigen lijf te beschermen tegen wederrechterlijke (in strijd met het recht) aanranding, dus ook als je wordt afgetuigd, verkracht, etc. De doelmatige verdediging is gericht op het voorkomen van een voortdurende aanranding (mishandeling). Dit geldt ook voor iemands eigendom (goed). De wederrechtelijke aanranding moet wel direct zijn, van zelfverdediging is geen sprake als je na een mishandeling verhaal gaat halen en de dader mishandeld.

Je kunt dit vinden in het Wetboek van Strafrecht art.41 : “ Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.

Bron

Quote:
Op maandag 31 juli 2006 22:59:36 schreef Thorgrem het volgende:

Toch grappig dat ik zelf een jaartje of 3 Jiu Jitsu heb beoefend. En ik kan je vertellen dat je dan primair leert om jezelf te verdedigen maar dat je ook een behoorlijke openingsaanval kan maken. Hoe kan het anders dat er Jiu Jitsu wedstrijden zijn. Dat zal een behoorlijke saaie aangelegenheid worden als beide partijen niet aanvallen maar alleen verdedigen.

Edit: Het kan zijn dat ik enkele aanvallen heb geleerd omdat de training reëel moet zijn en dus een afspiegeling van iets wat echt zou kunnen gebeuren. Je tegenstander staat immers niet uit zichzelf in een houding om rustig overmeesterd te kunnen worden.

Jiu Jitsu wedstrijden zijn iets van de laatste paar jaar en ik doe uit principe niet mee met dergelijke wedstrijden. Zoals je terecht aangeeft is Jiu Jitsu een primaire zelfverdedigingsport. Natuurlijk zul je een reële aanval moeten uitvoeren om een eveneens reële Jitsu techniek te kunnen toepassen. In dat verband heb je gelijk als er een reële aanvalsdreiging bedoeld wordt.

Jiu Jitsu wordt beoefent per paar, d.w.z , je bent meestal met 2 of 3 personen en dat is noodzakelijk om de technieken goed te leren. Als individueel beoefenaar zul je in principe nooit de aanval kiezen, Jiu Jitsu is namelijk niet gebaseerd op aanvallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb aan judo en chun kuk do (effectievere variant op taekwondo) gedaan en heb wat kickboks training gevolgd.

Mede wegens christelijke overwegingen ben ik hier onlangs mee gestopt, hoewel het me zeer aantrekt en er op 30m van mijn appartement een shaolin/thaiboks school zit die ik graag eens zou checken.

Iemand zei dat een judoka van een kickbokser wint? Denk het niet. Zie een kickbokser maar es vast te pakken terwijl ie van zich af slaat en trapt.

Vale tudo/Pride vechters kunnen daarmee omgaan, judoka's niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Gast Anon_phpbb

Er is een nieuwe vechtsport ontwikkeld door christenen. Speciaal voor christenen die wel aan vechtsport willen doen maar simpelweg tegen de denkwijze en of gebruiken aan lopen die onlosmakelijk verbonden zijn aan de stijl.

Kijk eens op www.wrtjongerenprojecten.nl

Ik ben zelf leraar in een krijgskunst, en draag daar mijn christen zijn ook uit. Een van mijn leerlingen is daar onlangs tot bekering gekomen, en heeft zich laten dopen. Verder sporten er meerdere christenen bij ons.

Wij zijn ook op zoek naar christenen die opgeleid willen worden tot leraar, zodat er op meerdere plekken in het land christen jongeren op bijbels verantwoorde manier aan een vechtspor(zelfverdediging) kunnen doen.

Voor vragen kun je ook gewoon even mailen naar emailimg.php?id=crYXJpZUB3cnRqb25nZXJlbnByb2plY3Rlbi5ubA==

Sportieve groet,

Arie van den Akker

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...

Ninjarie, waar is die school dan?

Dit is een beetje een grote bump (van een jaar ofzo); maar ik zit er zelf ook mee dus. Zelf doe ik aan aikido; Grootste probleem is misschien het buigen aan het begin, maar hecht er verder niet veel waarde aan. Zelf heb ik voor aikido gekozen omdat ik die kata's (eigenlijk heet het anders bij kung fu, maar dit zijn bewegingen waarbij je in de lucht de sensei of in dit geval de sifu nadoet) bij kung fu een beetje vaag vond (met krachten naar je toe trekken enzo).

Ik doe het vooral omdat ik het erg leuk vind, op de mat leren wij enkel grepen en blokkeringen tegen aanvalstechnieken, en omdat je er leniger van wordt. De sfeer is open en er is ruimte voor mijn christelijke levensvisie. Het verschilt natuurlijk ook per dojo (gymzaal..) hoe er les gegeven wordt.

Ik vind wel dat je als christen niet hoeft te kunnen vechten, dat zou een gebrek aan vertrouwen op God zijn en een teveel aan vertrouwen in je eigen kracht. Zou ik echter door kunnen gaan met beoefenen, ook al is het puur voor ontspanning? Niet iedereen vat het op en beoefent het met een heldere geest..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe zelf aan pencak silat. Dit doe ik omdat ik het leuk vind en niet (in eerste instantie) zodat ik me op straat zou kunnen verdedigen. Het is gewoon erg leuk om te doen. Ik zie niet in wat het met geloof te maken heeft. Ik zie het gewoon als sport.

Ik heb wel eens het idee dat sommige mensen van alles een probleem kunnen maken, ik bedoel God vindt waarschijnlijk ook wel dat je mag doen wat je leuk vindt, zolang je er maar geen verkeerde bedoelingen bij hebt. Het is maar wat je eigen insteek is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Gast Anon_phpbb

big-smile.gif Ik vind dat vechtsport en Christen zijn wel kan, ikzelf heb een tijd aan Ninjitsu gedaan, en nu doe ik Karate en Jiu Jitsu. De oosterse filosofie gaat erg goed samen met mijn Christelijke geloof.

Er staat nergens in de bijbel dat we mythische verzinsels als draken moeten negeren, er staat nergens in de bijbel dat we geen vechtsport mogen beoefenen. Dat maken de mensen er zelf gewoon van, VERGEET NIET: De kruisvaarders hebben ook niet erg plesante dingen gedaan, om het christendom te verspreiden over de hele wereld. Er sijn mensen onschuldig voor omgekomen (omdat ze niet geloofden). En wat te denken van de stammen die nog nooit over het Christendom hebben gehoord diep in de oerwouden?

We maken ons druk over de zogenaamde occulte dingen, God heeft mensen verschillend geschapen om elkaar juist te leren kennen. Wat een raar gedoe van : Oosterse filosofie is occult en past niet bij het christendom en zo (draken zijn zwarte magie). Dat is de grootste onzin. Als je echt Christen bent heb je een open mind en ben je juist geinteresseerd in andere culturen en landen. Omdat alles geschapen is door god.

Ik ben overtuigd Christen en getrouwd met een Boedhist en we laten elkaar vrij we leren van elkaar en we zijn toevoegingen voor elkaar, liever gezegd een aanvulling.

Ik doe al erg lang vechtkunst en ik zeg jullie vechtkunst en christendom gaat erg goed samen. Ga je eerst eens goed verdiepen voordat je een mening hebt van God dit God dat en Jezus dit en Jezus dat. Hou eens op met alles in te vullen voor God, dat doet hij zelf wel.

En er zijn ook hele lieve draakjes en zo en wat dacht je van Caper het spookje? Kom op zeg, lekker mixen oost en west en leef daarnaast met de tien geboden en wees goed voor anderen. worshippy.gifparty.gifparty.gifparty.gifparty.gifparty.gifparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

big-smile.gif
Ik vind dat vechtsport en Christen zijn wel kan, ikzelf heb een tijd aan Ninjitsu gedaan, en nu doe ik Karate en Jiu Jitsu. De oosterse filosofie gaat erg goed samen met mijn Christelijke geloof.

Er staat nergens in de bijbel dat we mythische verzinsels als draken moeten negeren, er staat nergens in de bijbel dat we geen vechtsport mogen beoefenen. Dat maken de mensen er zelf gewoon van, VERGEET NIET: De kruisvaarders hebben ook niet erg plesante dingen gedaan, om het christendom te verspreiden over de hele wereld. Er sijn mensen onschuldig voor omgekomen (omdat ze niet geloofden). En wat te denken van de stammen die nog nooit over het Christendom hebben gehoord diep in de oerwouden?

We maken ons druk over de zogenaamde occulte dingen, God heeft mensen verschillend geschapen om elkaar juist te leren kennen. Wat een raar gedoe van : Oosterse filosofie is occult en past niet bij het christendom en zo (draken zijn zwarte magie). Dat is de grootste onzin. Als je echt Christen bent heb je een open mind en ben je juist geinteresseerd in andere culturen en landen. Omdat alles geschapen is door god.

Ik ben overtuigd Christen en getrouwd met een Boedhist en we laten elkaar vrij we leren van elkaar en we zijn toevoegingen voor elkaar, liever gezegd een aanvulling.

Ik doe al erg lang vechtkunst en ik zeg jullie vechtkunst en christendom gaat erg goed samen. Ga je eerst eens goed verdiepen voordat je een mening hebt van God dit God dat en Jezus dit en Jezus dat. Hou eens op met alles in te vullen voor God, dat doet hij zelf wel.

En er zijn ook hele lieve draakjes en zo en wat dacht je van Caper het spookje? Kom op zeg, lekker mixen oost en west en leef daarnaast met de tien geboden en wees goed voor anderen.
worshippy.gifparty.gifparty.gifparty.gifparty.gifparty.gifparty.gif

We hebben ons heil in Christus te zoeken, niet in oosterse filosofie, de bevrijding door middel van meditatie, lichaamsbeoefening en het nastreven van innerlijke verlichting. We hebben te leven vanuit de rechtvaardiging in Christus en niet primair om goed te zijn voor anderen. We mogen leren van andere gedachten en ideeën, maar niet om te mixen, want ons heil is alleen in de opgestane Jezus Christus, niks anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben geen oosterse meditatietechnieken en spirituele belevingen nodig om "echt christen" te zijn. De christelijke traditie is al rijk genoeg en kenmerkt zich door de absolute gerichtheid op Christus (in het Sacrament). Eng doen over oosterse godsdiensten is niet nodig, ook daar zul je sporen van Waarheid vinden en in die taal kun je ook het Evangelie brengen, maar kijk eerst hoe mooi je eigen tuin al bloeit, voordat je bij de buurman zou willen kijken.

Overigens vind ik persoonlijk de argumentatie van Monique vrij zwak. Enthousiast, maar niet steekhoudend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich kan je een vechtsport beoefenen en christen zijn, als je doelt op het feit dat men tikken uitdeelt. Het blijft gewoon een sport, neem nou boksen. Ondanks dat ik zelf de overtuiging heb dat het op de lange termijn een verhoogt risico op hersenbeschadiging kan opleveren vertelde iemand mij die zelf bokste(en ook 2x zo groot en 2x zo breed als ik was knipoog_dicht.gif ) dat men bij het boksen juist leert zich te beheersen, dus dat het om die reden een goede sport is.

Wat men binnen de ring doet, zal men niet buiten zomaar op straat doen. Dus jezelf buiten de ring kunnen beheersen is bij boksers een belangrijk punt, ik was uiteraard opgelucht toen die kerel dat tegen mij zei want het was een boom van een vent knipoog_dicht.gif

Uiteraard heb je ook weleens figuren die buiten de ring allerlei mensen op straat tegen de vlakte slaan, maar dat is niet hetgeen wat ze geleerd hebben namelijk dat je je moet beheersen, en je alleen binnen de ring mag boksen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik volg sinds een paar maanden de "sport" Aikido. Dat is een Oosterse sport, die gaat over lichaam en geest in bedwang te houden.

Er zijn geen wedstrijden van, omdat je dan steeds meer wil en het een verslaving is van het lichaam.

Wel hebben we dan ademhalingsoefeningen, en concentreren is ook erg belangrijk. Mijn zelfvertrouwen is daardoor een stuk de lucht in gegaan, alsmede het respect voor alles om je heen.

Ik vind het erg jammer dat Christenen Oosterse wijsheden afdoen als duivels en niet Christelijk. Veel te kort door de bocht, en niet de waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oosterse wijsheden zijn toch ook niet christelijk? Het idee dat je ze Oosters noemt, houdt al in dat ze Oosters zijn en daarmee niet christelijk lijkt mij. knipoog_dicht.gif En daarbij zijn veel van die Oosterse wijsheden ontstaan binnen de context van de daar heersende religie. Je kunt je dan afvragen in hoeverre je die wijsheden los kunt koppelen van de religieuze context waarbinnen ze zijn ontstaan.

Maar op zich heb ik niets tegen Akido hoor. flower.gif Heb zelf 5 jaar lang met veel plezier judo gedaan. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

"oosterse wijsheden" is met alle respect al een term om kromme tenen van te krijgen. Het oosten is vrij groot, en bepaald niet monocultureel.

Aikido, om dat voorbeeld te noemen, is diep geworteld in het Japanse denken, waar o.a. zen een belangrijke rol speelt. Morihei Ueshiba, de grondlegger van aikido, was bepaald geen christen. Hij was een volger van Oomoto, wat voortkomt uit Shinto, in feite een (hoogontwikkelde) natuurgodsdienst. Ai-ki-do, de weg van harmonie met Ki, is een van de meest spiritueel georienteerde van de Japanse vechtsporten die allemaal samenhangen met bu-do, de weg van de oorlog/het gevecht. Om "ki" te begrijpen als westerling, zou je eigenlijk naar Star Wars moeten kijken. Wat daar "the force" heet, is bijzonder nauw gerelateerd aan het concept van ki. (In de naam van een van de beheersers van die "force" zie je een knipoog/verwijzing naar ki, Qui-Gon Jinn. Qigong is een bewegingsleer die ook weer draait om de beheersing van ki, of qi)

Het kan natuurlijk dat je niet door hebt wat de kern van aikido is, maar dan moet je je sensei eens vragen wat beter uitleg te geven. Het kan ook dat je de kern van het christendom niet door hebt, en daardoor niet begrijpt dat Shinto en haar afgeleiden, noch het denken over ki, erg christelijk zijn.

Daarmee zeg ik niet dat het duivels is, zeker niet. Zou ook wat zijn, nadat ik zelf een jaar of 15 met enkele budo-sporten ben bezig geweest. Sterker, ook al wijs ik de metafysische theorie achter ki af, ik ben er volstrekt van overtuigd dat aikido een effectieve weg is voor sommige mensen. Een christen zal geen last hebben van het onchristelijke karakter, een christen die zwak in de schoenen staat misschien wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid