Spring naar bijdragen

Kan vechtsport en Christen zijn?


Aanbevolen berichten

Volgens mij is er toch een verschil tussen vechtsporten (kickboksen bijvoorbeeld of streetfight) en verdedigingsporten zoals karate en judo. De ene is bedoeld als verdediging, en niet om te doden of te pijnigen, dat is niet het doel bij het andere wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zelf heb enkele jaren op judo gezeten als jongetje en het tot en met de bruine band gedaan. Het viel me op dat ik er de eerste les leerde... mezelf te beheersen. Wie denkt dat je onbeperkt die sp

Het begint naar mijn idee ook creepy te worden als er allemaal concentratie-oefeningen en dat soort dingen bij gaan komen. Die zijn dan bedoeld om je beter op jezelf te richten om zo meer uit jezelf te halen en dergelijke. Maar in principe is het eigenlijk hetzelfde als het mediteren dat Hindoeïsten bijvoorbeeld ook doen. Alleen wordt het hier dan voor een ander doel gebruikt. Maar dan moet ik erbij zeggen dat zulk soort oefeningen in Europa naar mijn idee niet zo heel veel voorkomen. Ik heb ze zelf iig nooit gezien in de 5 jaar dat ik aan judo heb gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 06 januari 2006 16:00:40 schreef Gsus het volgende:

Nee, christen en een vechtsport kan echt niet hoor, jezus zegt toch altijd dat je je andere wang moet toekeren?

Dus dan kan het wel.puh2.gif Alleen zal je dan nooit winnen en altijd eindigen met blauwe wangetjes.widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 06 januari 2006 14:37:25 schreef Eli7 het volgende:

Dan is er inderdaad niet zoveel mis mee. Het gaat er vooral om dat men tijdens die meditatieperiodes zich helemaal gaat focussen op zichzelf en op wat jij kunt en dergelijke, en dat is het foute eraan.

Zolang jij jezelf niet als God gaat zien is het heel goed om te weten wat jij zelf allemaal wel of juist niet kunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Vechtsporten zijn niet bedoeld om te leren hoe je zo hard mogelijk iemand in elkaar kan rammen. Ik zit zelf op Kung-Fu en ik leer een stuk meer dan alleen vechten. Teneerste is het gewoon een heerlijke sport om je lekker uit te leven, is zeer goed voor conditie etc. etc., maar je leert jezelf ook beheersen, meer zelfvertrouwen te krijgen en sterker in het leven te staan. Je wordt juist geleerd dat je geen mensen zomaar in elkaar kan meppen, maar dat je goed naar je verstand moet luisteren en je wel moet verdedigen als je in gevaar bent. Ik zou dus niet weten waarom een vechtsport en christen zijn niet samen kan gaan.

Mediteren doen we ook wel eens kort om weer tot rust te komen. Zo kom je weer tot jezelf. Als je christen bent(ik niet dus) is dit misschien juist een manier om na te denken over je leven en god. Rust is goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De beste zelfverdedging is vooral soms redelijke voorzorgsmaatregelen te nemen om gevaarlijke situaties te vermijden.

Het gezonde verstand biedt vaak veel meer bescherming dan lichamelijke moed of wapens.

In plaats van 'op een arm van vlees te vertrouwen', wordt een christen door de bijbel aangespoord zijn vertrouwen op God te stellen, in het besef dat Hij zelfs op kritieke momenten een geest van wijsheid kan geven. - Jer. 17:5; Fil. 4:6, 7.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 08:30:30 schreef Aimé het volgende:

De beste zelfverdedging is vooral soms redelijke voorzorgsmaatregelen te nemen om gevaarlijke situaties te vermijden.

Dit gaat niet altijd op en er zullen altijd momenten zijn dat je in dit soort situatie's terecht komt, ondanks jouw voorzorgs maatregelen...

Quote:
Het gezonde verstand biedt vaak veel meer bescherming dan lichamelijke moed of wapens.

Ik denk dat je hier een verkeerd beeld heb van bepaalde vechtsporten... Je heb namelijk vechtsporten (voornamlijk oosterse) die je vooral geestelijk trainen en daarna je pas de vechtkunst leren... Dat geestelijke komt dan vooral neer op zelfbeheersing, rust, enz...

Dus vechtsporten hoeven echt niet gebaseerd te zijn op moed of wapens, maar leert je wel om in de extreme gevallen jezelf te verdedigen...

Quote:
In plaats van 'op een arm van vlees te vertrouwen', wordt een christen door de bijbel aangespoord zijn vertrouwen op God te stellen, in het besef dat Hij zelfs op kritieke momenten een geest van wijsheid kan geven. - Jer. 17:5; Fil. 4:6, 7.

Aimé

Dan vraag ik me af met welke wijsheid jij iemand die het zwart voor ze ogen heeft wilt bestrijden... Ik weet van mezelf dat je dan niets meer kan bestrijden, omdat z'n persoon in meerdere gevallen niets meer hoort en nog maar 1 doel voor ogen heeft...

In dat soort gevallen is het toch best handig om dit soort figuren gecontroleerd onder controle weet te houden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

hoe groot is nou de kans dat jij, als christen die (neem ik aan) zich rustig houdt als het gaat om geweld enzo, tegen een persoon aanloopt die maar één doel heeft en dat is jou afmaken? ehm.. niet groot lijkt me. Ik denk dat er helemaal niks mis is met vechtsporten, als dat een manier is waarop jij jou energie kwijt kan... er zijn mensen die gewoon agressief van aard zijn, dan kunnen ze het beter uiten op een boxbal dan op een hoofd, toch? What's the point then? Ik heb zelf vechtsporten gedaan en heb dat altijd erg leuk gevonden. Het feit dat ik mezelf ermee zou kunnen beschermen in eventuele gevaarlijke situaties speelde mee omdat mijn broer met zinloos geweld in aanraking is gekomen, maar voerde ZEKER niet de boventoon. Het was leuk, ontspannend, gezellig en goed voor de conditie smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Kan een Christen aan vechtsporten doen, ook al doet hij/ zij het recreatief en puur als hobby en eventueel als zelfverdediging?

Ik denk ook dat de achterliggende gedachte die je hebt belangrijk is bij de beslissing te kiezen voor een sport.

Bij diverse vechtsporten kom je bijvoorbeeld het mediteren tegen. Deze z.g. "meditatie oefeningen" weerhoudt mij er dus ook van om bijvoorbeeld aan Aikido te gaan doen, wat ik bijvoorbeeld een hele leuk sport vind. Let wel: als sport, niét als een vorm van zelfverdediging.

En dat was toch wel mijn voornaamste reden om vechtsporten te gaan beoefenen.

Heel wat sporten zijn ondertussen de revu gepasseerd, zoals Judo, taekwondo, karate, Jiu- jitsu.

Sporten als Taekwondo en Karate zijn erg leuk om naar te kijken, maar persoonlijk vind ik ze ongeschikt als een vorm van zelfverdediging omdat het slechts één aspect van een 'echt gevecht' behandeld en dat is het staand op vechten. En dat, terwijl 95% van alle straatgevechten eindigd op de grond.

Wat dat betreft gaat het braziliaans Jiu-jitsu verder waar Judo ophoudt. Het is dan ook ontstaan uit Kodokan Judo en speciaal ontwikkeld voor de "kleine zwakkere man" om zichzelf toch te kunnen verdedigen.

Getest tegen diverse vechtstijlen organiseerde men in 1993 de zogenaamde Ultimate fighting championships, meer een soort moderen gladiatorenspel. Zo weinig mogelijk regels, en kijk maar wat er gebeuren zal. Ik keur dat persoonlijk af want ik vind er niets christelijks aan. Maar het was wel een ideale manier om te kijken welke stijl het beste werkt..

enkele links naar filmpjes over Gracie jiu-jitsu - sport die ik ook beoefend heb.

http://youtube.com/watch?v=iZyeSScNH8Y

http://youtube.com/watch?v=Lobh9qhS0ck

Hieronder nog even een filmpje over wat er fout kan gaan bij het beoefenen van een vechtsport!

http://youtube.com/watch?v=wVYuVQd-SdU verbaasd.gif

groeten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar Adrian Plass uit ‘Waarom ik Jezus volg’ blz. 17 tot 22. Adrian gebruikt de begrippen judo en jiu-jitsu door elkaar. Ik heb gekozen alleen jiu-jitsu te gebruiken.

Ik volg Jezus omdat ............. Hij zo goed is in Jiu-jitsu

“Wat?â€

Dat was de eerste reactie van een vriend aan wie ik de titel van dit hoofdstuk vertelde. “Ik ben misschien niet de grootste bijbelgeleerde ter wereldâ€, ging hij verder, zwaar van ironie, “maar ik meen met vrij grote stelligheid te kunnen zeggen dat de evangeliën nergens vermelden dat Jezus zijn vijanden over zijn schouder zwaaide.

Zelfs niet toen de soldaten Hem kwamen halen in Gethsemane. Of heb ik ergens pijnlijk een cruciaal stukje over het hoofd gezien waar in de grondtekst een woord staat dat nauw verwant is aan de kung fu?â€

Nee, dat is uiteraard niet wat ik bedoel. Mijn woordenboek vertelt mij dat het Japanse woord jiu-jitsu letterlijk betekent: “zachte vaardigheidâ€. Een aspect van die zachte vaardigheid is de manier waarop iemands gewicht, snelheid en aanvalskracht tégen hem kan worden gebruikt door een ervaren tegenstander. En dat is precies waar Jezus zo goed in was. Met Zijn zachte vaardigheid kon Hij andere mensen met hun vooroordelen, woede, nood, gezichtspunten of verlangens zo op het verkeerde been zetten, dat Hij ze kreeg op plekken die ze zelf nooit hadden verwacht, vaak tot hun eigen verbazing en verwarring.

Een paar voorbeelden liggen voor het grijpen. De Farizeeën en wetgeleerden proberen Hem in de val te lokken met een overspelige vrouw. Ze komen met een vraag over de straf die haar krachtens de wet toekomt. Jezus verspilde geen tijd door met hen in discussie te gaan. Hij zei, toen Hij uiteindelijk antwoord gaf, zoiets als: ‘Ja! Ja, natuurlijk moet ze gestenigd worden, dat is de wet. Toe maar. Stenig haar maar. Iemand van u die nog nooit gezondigd heeft, sta op en werp de eerste steen.’

Daar gingen ze met z’n allen over zijn schouder, figuurlijk gesproken. Er werd geen steen geworpen en de vrouw ging weg om haar leven op orde te brengen.

Dat verhaal kom je tegen bij Johannes, maar er zijn overal in de evangeliën vele andere voorbeelden van hemelse jiu-jitsu. Lees maar eens Jezus’ antwoord aan de overpriesters en oudsten, toen die Zijn gezag ter discussie stelden in Lukas 20. Geniet van de manier waarop Hij omgaat met een vraag over belasting betalen aan de keizer in Matteüs 22. Dezelfde zachte vaardigheid wordt toegepast in veel van Zijn gelijkenissen. Het verhaal van de Barmhartige Samaritaan in Lukas 10 bijvoorbeeld, speelt in op de natuurlijke sympathieën van Zijn gehoor, en hun voorliefde voor verhalen, om henzelf een antwoord te laten vinden op hun eigen vraag: ‘Wie is mijn naaste?’

Zoals we weten is dat antwoord vrijwel zeker niet wat ze hadden verwacht.

Verderop in het Nieuwe Testament zien we hoe de apostel Paulus zijn Meester navolgt. In Handelingen 17 wordt hij door nieuwsgierige Atheners bevraagd over het christendom en als hij een heidens altaar ziet met het opschrift ‘Aan de onbekende god’, kermt hij niet meteen ‘New Age! New Age!’, zoals sommige broeders vandaag de dag misschien. In plaats daarvan gebruikt hij de woorden op dat altaar als podium of uitgangspunt voor zijn boodschap over de ene ware God. Paulus was ook best goed in jiu-jitsu.

Ik word er een beetje verdrietig van, dat deze kunst vandaag de dag nog zo weinig beoefend wordt. Daar word ik verdrietig van omdat er zoveel meer kand is dat mensen de weg naar God terugvinden, als ze op z’n minst in eerste instantie ergens mogen beginnen waar het hun bekend voor komt. Er zullen maar weinig mensen positief reageren als ze alleen maar te horen krijgen dat ze het niet goed doen. En toch is dat vaak wat we doen, ook al hebben we Jezus’ voorbeeld vóór ons. Veel christenen zijn bang dat creatief wederzijds contact met niet-christenen een vorm van bedrog is. Op z’n best krijg je dan een bloedeloze vorm van evangelisatie, die niet aantrekt en wellicht afstoot.

Onlangs bijvoorbeeld belde er een kennis, Robert, met de vraag of ik hem kon adviseren. Hij was gevraagd om voor de lokale radio zes korte meditaties te schrijven, waarvan er dan een week lang elke dag een zou worden uitgezonden. In de aanwijzingen van de producer stond dat die ‘overdenkingen’ kort, helder en toegankelijk moesten zijn; een gedachte moest zo duidelijk mogelijk centraal staan en kerkelijk taalgebruik moest zoveel mogelijk worden vermeden, omdat dat een drempel zou zijn voor ongelovige luisteraars.

“Het is namelijk zoâ€, zei Robert, “ik heb ze inmiddels op papier en volgens mij zijn ze wel ongeveer goed, maar zou ik ze misschien een keer aan jou mogen voorlezen, en dat jij er dan op reageert of kritiek geeft? Jij hebt toch vaker dit soort dingen gedaan?â€.

Ik zei ja, maar niet zonder aarzeling. Het is waar, ik heb veel van dat soort stukjes geschreven in de loop der jaren, maar ik heb ook veel ervaring met mensen die erop aandrongen dat ik absoluut eerlijk moest zijn over iets wat zij geschreven hadden, maar die gingen huilen of geïrriteerd of ronduit kwaad werden, als ik ze op hun woord nam.

“Weet je wel zekerâ€, zei ik, vlak voordat ik de hoorn zou neerleggen, “dat je wilt dat ik volkomen eerlijk ben?†“Ja natuurlijkâ€, lachte Robert, alsof ik iets geks gezegd had, “daar kom ik toch voor, hé! Wat heeft het anders voor zin?â€

Ik hing op en legde mijn angst het zwijgen op met de gedachte, dat Robert een intelligent en gevoelig persoon was, die zelf het nodige had meegemaakt in zijn leven. Dat zou dan allemaal in zijn schrijven toch wel doorklinken?

Maar nee.

Zijn eerste ‘overdenking’ ging over de vogels in de lente, hoe mooi die zingen, hun snaveltjes overlopend van onschuldige blijdschap tot lof van God, Die hen voedt en beschermt. We moesten hen navolgen, zei Robert in zijn stukje, en ophouden altijd maar te vechten onderling.

Ik moest denken aan alles wat ik ooit had gelezen en gehoord over de heftige territoriumdrift van de meeste vogelsoorten. Ik herinnerde me een verhaal van een vriend, die had gezien hoe fel drie eksters uithaalden naar een merel die zich te dicht bij hun koninkrijk in de boomtoppen had gewaagd, hij moest het met de dood bekopen. Zo’n ‘uiting van onschuldige blijdschap’ was meestal in feite een stortvloed van scheldwoorden, gericht tegen mogelijke indringers.

Maar het vervelende was: als ik Robert nu zou vertellen wat ik vond van zijn verhaal, dan was dat geen kwestie meer van opbouwende kritiek, want er zou niets van het origineel overblijven. En de rest was allemaal in dezelfde trant, stuk voor stuk een uitnodiging aan de luisteraars om de radio uit te zetten of iets anders te gaan doen, in afwachting van iets boeienders.

Niet voor het eerst vroeg ik me af wat voor wonderlijk proces dat toch is, dat volgelingen van Jezus, bijzondere, expressieve mensen die mensen die midden in het leven staan, opeens zo anti-communicatief over het geloof gaan praten. Waarom zijn mensen zo bang om hun eigen menselijkheid of die van hun toehoorders een plaats te geven in hun boodschap?

Robert las zijn stukjes alle zes achter elkaar voor en toen hij bijna klaar was, tolden de gedachten in mijn hoofd. Wat kon ik in vredesnaam zeggen? Wat moest ik zeggen? Stel dat ik het mis had, en dat God dit wel zo op de radio wilde hebben? Misschien was ik wel gewoon bekrompen, veel te gauw met mijn oordeel klaar. Nou ja, misschien, maar ik besloot af te gaan op het enige licht dat ik had.

“Zullen we eens kijken naar dat laatste stukje, over de loterij?†zei ik.

“Goed!†Robert knikte afwachtend.

“Jij zegt in jouw verhaaltje dat we in een erg materialistische tijd leven, en dat mensen er niet op uit moeten zijn om veel geld te winnen, maar in plaats daarvan moeten nadenken over hun geestelijke leven, en beseffen hoeveel Jezus voor hen heeft gedaan. In feite geef je hun min of meer op hun kop omdat ze aan de loterij meedoen, of niet?â€

“Ja, nou, daar ben ik ook tegen.â€

“Maar zou je het niet positiever kunnen aanpakken, in plaats van alleen maar te zeggen dat het niet deugt? Zo boor je hun dromen in de grond, zonder je in die mensen in te leven.â€

“Nou....†“Waarom doen mensen mee in de loterij?â€

“Om rijk te worden.â€

“Ja dat is het goede antwoord. Je kunt ook zeggen: omdat ze ernaar verlangen dat er echt eens iets fijns in hun leven gebeurt.â€

“Ja maar geld maakt niet............†“Wacht even, wacht even! Zo ver zijn we nog niet. Ze willen graag dat er iets fijns in hun leven gebeurt, iets wat alles anders maakt. Als Jezus nu in hun leven kwam, dat zou dan ook iets fijn zijn dat alles anders maakt, he?â€

“Precies, en daarom.....†“Dus dat verlangen bij hen is wel goed, maar ze verlangen misschien naar het verkeerde, mee eens?â€

“Ja, misschien, maar die zucht naar geld is verkeerd. Dat wil ik toch zeggen.†“Heb je erbij stil gestaan, Robert, dat Jezus meer dan eens rijkdom heeft beloofd als beloning voor wie Hem volgt?â€

Robert schoof onrustig op zijn stoel heen en weer en schudde zijn hoofd. “Dat is niet waar. Hij zei dat het moeilijk was voor een rijke om in de hemel te komen.â€

“Wat heeft Hij gezegd dat we ons in de hemel moeten verzamelen?†“Ja, schatten, maar Hij had het niet over geld, Hij bedoelde........†“Wacht nou, wacht nou, zo ver zijn we nog niet. Daarmee deed Hij toch een beroep op dat deel van de menselijke natuur dat rijk wil worden? Hij zegt tegen ons: rijk zijn is prima, als we maar begrijpen wat echt de allerbelangrijkste valuta in ons leven. Mee eens? En als we in de hemel komen en we wandelen daar bij wijze van spreken door de winkelcentra, wat is die valuta dan? Wat staat er gedrukt op de bankbiljetten die we van de engelen achter de balie uitgereikt krijgen uit het tegoed dat we hebben opgebouwd toen we op aarde waren?â€

“Liefde?â€

“Ja precies! De valuta van de hemel is liefde. Als Jezus in ons leven komt, worden we plotseling erfgenamen van een fortuin, en we hebben de eeuwigheid om het uit te geven.

Dus misschien moeten we zeggen tegen de mensen die aan de loterij meedoen : ‘Prima! U zit geestelijk gezien op de juiste golflengte. U wilt graag een echte, ingrijpende verandering in uw leven en u wilt graag rijk worden. Wat u alleen niet hebt begrepen, is dat u dat allebei kunt krijgen zonder een cent uit te geven, en met aanzienlijk betere kansen.’

Wat dacht je er daarvan, Robert? Zie je daar iets in, om dat thema op die manier aan te pakken?â€

Ik keek hem hoopvol aan. Hij keek terug als een landrot die op een wrak vlot in zware storm op drift is geraakt. “Nou eh..... ik denk dat ik het toch liever maar zo laat, eigenlijk.â€

Ik voelde me gevloerd. Maar ja, zo gaat het bij dat jiu-jitsu

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bizar om te zien hoeveel mensen hier deelnemen aan vechtsport/zelfverdediging. Ik zit zelf niet bij een sportschool, maar 4 directe familieleden wel. Meeste sportscholen zijn "verwesterd" en dus zie je de Oosterse invloeden ook niet meer. Pas als je verder komt, gaan dat soort zaken een rol spelen. Ik veronderstel dat je op dat punt je niet meer kunt winnen op basis van techniek die een ieder van je tegenstanders dan ook beheerst. Daarom kun je ook rustig naar een sportschool mijns inziens. Dan kun je de experts het beste laten oordelen (Wever lijkt me uiterst kundig op dit gebied)!

"Onderzoekt alle dingen en behoud het goede!".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb altijd geleerd dat het verschil hem zit in het doel is het tot verdediging (verdedigingsport) of heeft het (van oorsprong) de doel op te doden (vechtsport). Van kickboksen (van oorsprong) is bekend dat men vocht tot er een dood was.. dat kan ik dan niet zo goed rijmen met een christelijke levensovertuiging.

Judo of Karate zijn verdedigingsporten (niet dat je niet iemand kunt doden) maar dat is het doel niet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sport is goed voor je, maar sommige vechtsporten gebruiken dingen die christenen niet horen te gebruiken. In het begin zijn het de basics, maar later komen er dingen die niet christelijk zijn.

Dingen zoals ouderverering (dacht ik). Mediteren komt ook niet altijd ten goede knipoog_dicht.gif dus het kan gevaarlijk zijn, daar moet je wel op letten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:
Op zondag 30 juli 2006 21:03:29 schreef Thorgrem het volgende:

Misschien wel een intressant artikel voor dit topic.

"Broeders van Sint Jan leren jongeren vechten"

Ik leer jongeren verdedigen. Jezus heeft gezegd dat als iemand je op de ene wang slaat je hem ook de andere kunt toekeren. Ik probeer de klap op m'n ene wang te voorkomen, dan hoef ik ook mijn andere niet nog eens toe te keren.

Mijn eerste les begint altijd met : "Als je een gevecht voorkomt, heb je gewonnen"

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid