Spring naar bijdragen

Kan vechtsport en Christen zijn?


Aanbevolen berichten

Yep Bart: veel sporten zijn gebaseerd op zonnegodaanbidding en/of universele kracht.

ECHTER: alles wat rechtstreeks aanzet tot geestelijke training/meditatie mbt CHI of KI heeft rechtstreeks met openstellen van geestelijke machten te maken.

En dat kan BESLIST NIET samen met Christen-zijn. Vechtsporten hebben doorgaans altijd een meditatie-gedeelte én een ki-leer.

Voetbal, hockey, honkbal hebben dat doorgaans niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zelf heb enkele jaren op judo gezeten als jongetje en het tot en met de bruine band gedaan. Het viel me op dat ik er de eerste les leerde... mezelf te beheersen. Wie denkt dat je onbeperkt die sp

Mediteren in de oosterse zin is iets anders dan mediteren in de bijbelse zin.

Mediteren in oosterse sporten laat je 'chi' toe in jouw geest.

Mediteren in bijbelse zin betreft het overpeinzen van de Wet cq overpeinzen van Bijbeltekst. Niet om jezelf open te stellen voor chi.

Christenen zijn in Jezus (geloofsdoop dmv onderdompeling) verankerd en daarna verbonden aan GOD door de Geest van GOD (dmv handoplegging). Dus zij hebben al een Geest in hun tempel: de Geest van GOD.

De Geest van GOD is strijdig met de geesten/demonen van satan.

De Bijbel waarschuwt dat alleen GOD aanbeden mag worden als GOD en dat ALLEEN Zijn Wil [Geest] tot zegen is; al het andere is tot ondergang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 09 augustus 2005 21:11:29 schreef Bookman het volgende:

NEE!

Vechtsporten en Christen-zijn gaan NIET samen.

Waarom niet?!

1. Vechtsporten zijn gebaseerd op occulte leer uit het hindoeisme; CHI of KI; universele kracht of 'zonne-kracht' die ook wel PRANA wordt genoemd. Een geestelijke universum-kracht.

Zou je denken?

Waar zit het Chi of KI dan precies in sporten als Capoeira of bijvoorbeeld het schermen?

Quote:
Dit is afgoderij en afgodische leer. Daar kan een Christen niet aan meedoen!!!

Ja, is dat afgoderij? Leg eens uit in de door mij hierboven genoemde vechtsporten?

Quote:
2. Vechten en focus op een ander overwinnen is niet wat Christen-zijn inhoudt

Nee? Dus Tennis en schaken is fout?

O, daar vecht je natuurlijk niet. Aan de andere kant, in veel vechtsporten is het ook niet het geval.

Je hebt zelfs wedstrijden waar je geen eens je tegenstander aanraakt.

Aan de andere kant, David, dat is me een ander verhaal. Die heeft mensen vermoord.

Quote:
Christen-zijn houdt juist in dat je de ene-en-de-andere-wang-toekeert; de minste kan zijn. Je wilt een ander juist niet beschadigen, maar het beste wensen: het evangelie.

Als je om die reden op een vechtsport gaat zit je er idd verkeerd. Drie keer raden waarom ze bij veel vechtsporten zo vreselijk veel bescherming dragen?

En weet je hoe je wind? Niet door iemand te beschadigen. Het gaat om de techniek waarmee je scoort. Alleen bij prof. boksen moet je iemand KO krijgen.

Maar ja, als je het verschil tussen vechten en dat niet inziet...

Leg mij het verschil tussen dat en tennis dan maar uit.

Quote:
En dat is geen gewelds-evangelie, maar een evangelie van Waarheid tot Waarheid; van Gerechtigheid tot Gerechtigheid. Van Liefde tot Liefde.

Tja, als je het verschil tussen een vechtkunst en geweld niet weet...

Quote:
Geweld of geweldaanleren is iets wat daar niet bijhoort

De grap van vechtkunst is nou net juist dat je geweld leert te beheersen.

Trouwens, de meeste vechtkunsten zijn juist verdedigings sporten.

Quote:
NEE! Vechtsporten en Christen-zijn gaan NIET samen.

Wat weet je dat goed zeg!

Of is het misschien zo dat je dat alleen maar denkt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 09 augustus 2005 22:00:33 schreef Bookman het volgende:

Mediteren in oosterse sporten laat je 'chi' toe in jouw geest.

Zeg bookman, denk je nou werkelijk dat in elke vechtsport gemediteerd word?

Dan heb je toch wat teveel kung-fu films lopen kijken...

Quote:
Mediteren in bijbelse zin betreft het overpeinzen van de Wet cq overpeinzen van Bijbeltekst. Niet om jezelf open te stellen voor chi.

Christenen zijn in Jezus (geloofsdoop dmv onderdompeling) verankerd en daarna verbonden aan GOD door de Geest van GOD (dmv handoplegging). Dus zij hebben al een Geest in hun tempel: de Geest van GOD.

De Geest van GOD is strijdig met de geesten/demonen van satan.

De Bijbel waarschuwt dat alleen GOD aanbeden mag worden als GOD en dat ALLEEN Zijn Wil [Geest] tot zegen is; al het andere is tot ondergang.

Wat wil je hier allemaal mee berijken?

Ik denk dat je je ooit in het hoofd gehaald hebt dat iedereen op een vechtsport met zen-budhisme bezig is omdat je toevallig een budhistische monnik zag en hoorde dat een aantal vechtsporten door hun ontwikkeld zijn om zich tegen rovers te kunnen beschermen.

Dan moet ik je teleur stellen. Niet iedereen die een vechtsport doet is automatisch zen budhisme aan het volgen. En al helemaal niet in veel moderne of westerse varianten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geweld is tot geweld; niet tot zelfbeheersing. En als een beoefenaar een andere geweldenaar weet te beheersen... wie houdt ons dan veilig voor het geweld van die overwinnaar?

Jij wil helemaal niets weten; je vraagt naar de bekende weg en negeert de entries die er al zijn.

Als je iets meer wilt weten over vechtsporten en chi: ga dan maar naar een sportschool toe en laat een sensei of ander leider je voorlichten.

Somehow denk ik dat dat voor jou geheel onnodig is

Link naar bericht
Deel via andere websites

En misschien gebruik jij de techniek onder jouw geestelijke chi-leiding wel tegen de buurman waar jij boos op bent of tegen je baas als hij jou ontslaat of tegen je vrouw als ze niet doet wat je zegt...

Geweld is nooit tot vrede; alleen tot meer geweld. Eigenmacht is altijd weer tot eigenmacht. Helaas gaat dat altijd ten koste van anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
2. Vechten en focus op een ander overwinnen is niet wat Christen-zijn inhoudt

Sjaloom Bookman,

Je betoog is zeker begrijpelijk en ik hoef daar niet per se op in te gaan deze keer. Alleen een kleine correctie betreffende deze stelling. Bij de gemiddelde vechtsport gaat het juist niet zozeer om de ander overwinnen. Natuurlijk, in een wedstrijd wel, maar dat is niet de hoofdzaak van zo'n vechtsport.

Het gaat er meer om dat je jezelf leert te beheersen en dat je jezelf kunt verdedigen. Bij een béétje vechtsport geldt de erecode: op de mat, niet op straat. Op straat mag je de vechtsport dus alléén gebruiken in uiterste noodgevallen. Dus niet zomaar voor de gein, of voor het spel. Daar is de dojo, dus de mat, voor.

Verder kan ik er dus goed inkomen dat je zegt dat dergelijke sporten niet voor christenen bestemd zouden zijn, ook al denk ik daar misschien een stuk genuanceerder over, maar wou je even hier corrigeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert, je kan veel ouwenelen, maar geweld/vechtsporten en techniek jezelf maken is strijdig met Christen-zijn en is niet te nuanceren of goed te praten.

Naastenliefde begint bij GOD via Jezus en door de Geest. En zelfbeheersing begint met de leiding van GOD door Zijn Geest en wel overeenkomstig de Geboden.

Vechtsporten gaat over vechten en bovendien met 'chi' als leiding en wat de sport toestaat als beperking. Dat is dus iets heel anders!

En die onzin van 'beheersing' en 'alleen in de sportschool' is leuke onzinpraat die in praktijk toch heel anders is.

Tegen jou zeg ik ook nog dit:

Jij wilt graag blijven doen waar jij zin in hebt; dat blijkt uit meerdere entries in meerdere topics. Alles nuanceer jij en alles is wel goed.

Helaas... dat geldt niet voor Christenen. Alleen GOD is goed. En Christenen kunnen bepaalde dingen die tegen GOD, Gebod, Gods Woord en Gods Geest ingaan NIET doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 09 augustus 2005 22:10:27 schreef Bookman het volgende:

Geweld is tot geweld; niet tot zelfbeheersing. En als een beoefenaar een andere geweldenaar weet te beheersen... wie houdt ons dan veilig voor het geweld van die overwinnaar?

Hij zelf. Als eerst, veel vechtsporten draaien om verdedigingen. Daarbij staat juist vaak in regelementen dat je het niet zomaar mag gebruiken, hoogstens uit noodweer...

Quote:
Jij wil helemaal niets weten; je vraagt naar de bekende weg en negeert de entries die er al zijn.

Jongen, ik heb er vroeger op gezeten en ga er waarschijnelijk in de toekomst weer op een andere. Weet alleen niet welke. En ik heb nog nooit van enige zweverige zooi gemerkt...

Quote:
Als je iets meer wilt weten over vechtsporten en chi: ga dan maar naar een sportschool toe en laat een sensei of ander leider je voorlichten.

Nog maals, ik heb er notabene op gezeten en ben zoekende naar een nieuwe.

Heb jij het ooit wel eens gedaan? En welke vechtsport dan wel?

Quote:

Somehow denk ik dat dat voor jou geheel onnodig is

Klopt, heb er nl. op gezeten en me verdiept in andere vechtsporten. Ben nl. zoekende naar wat me het leukst lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 09 augustus 2005 22:36:40 schreef bart1984 het volgende:

Dit lijkt mij een leuke sport om te doen
smile.gif

nunchaku heet het
smile.gif

Ik ken iemand die het doet. Best tof.

Ik zat aan Kendo te denken. Maar ik vind het jammer dat het niet technieken zonder een wapen is. hoewel ik katana's er vet vind.

Ook vind ik Taekwondo erg vet. maar het nadeel: De sport is zo vreselijk jong. Nog geen 100 jaar oud.

Verder dingen die te judo achtig zijn trekken me ook niet zo.

Heeft er nog iemand andere iedeën?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 09 augustus 2005 22:38:33 schreef Bookman het volgende:

party.gif

leuk knokken joh... krijg je respekt van de vrouwen en ben je macho.... geweldig.....

party.gifclown.gif

Ga jij je nou maar bezig houden met dingen die jij leuk vind en niet andere mensen die het kennelijk wel leuk vinden overladen met denigerende opmerkingen, ok?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 09 augustus 2005 22:40:32 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Ik ken iemand die het doet. Best tof.

Ik zat aan Kendo te denken. Maar ik vind het jammer dat het niet technieken zonder een wapen is. hoewel ik katana's er vet vind.

Ook vind ik Taekwondo erg vet. maar het nadeel: De sport is zo vreselijk jong. Nog geen 100 jaar oud.

Verder dingen die te judo achtig zijn trekken me ook niet zo.

Heeft er nog iemand andere iedeën?

Jiujitsu mischien??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bookman, vechtsporten (boksen daargelaten, daar twijfel ik over) hebben niet als doel het plegen van geweld. Zoals de naam al zegt is het een sport; het gaat om beheersing, techniek, tactiek... net zoals zo veel andere sporten. Sport is beheerst, agressie is onbeheerst. smile.gif Iedereen doet er vrijwillig aan mee en blijkbaar is het gewoon de manier waarop sommige mensen hun fysieke en mentale energie kwijt kunnen en willen.

Mensen die een vechtsport beoefenen doen dat niet uit haat en ze aanbidden echt niet automatisch boze machten. Wat je over mediteren zegt is denk ik ook wat te kort door de bocht. Bij zo ongeveer alle sporten is het mediteren - oftewel jezelf tot uiterste concentratie brengen - heel normaal en zelfs noodzakelijk. Niks om bang voor te zijn, het is gewoon het opladen van je geest en daarmee ook je lichaam om tot betere prestaties te komen. Het vindt op allerlei niveaus plaats, en dat sommige mensen er heel bedreven in zijn, wil niet zeggen dat ze duivelse krachten oproepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 09 augustus 2005 22:44:55 schreef Hester het volgende:

Bookman, vechtsporten (boksen daargelaten, daar twijfel ik over) hebben niet als doel het plegen van geweld. Zoals de naam al zegt is het een
sport
; het gaat om beheersing, techniek, tactiek... net zoals zo veel andere sporten. Sport is beheerst, agressie is onbeheerst.
smile.gif
Iedereen doet er vrijwillig aan mee en blijkbaar is het gewoon de manier waarop sommige mensen hun fysieke en mentale energie kwijt kunnen en willen.

Mensen die een vechtsport beoefenen doen dat niet uit haat en ze aanbidden echt niet automatisch boze machten. Wat je over mediteren zegt is denk ik ook wat te kort door de bocht. Bij zo ongeveer alle sporten is het mediteren - oftewel jezelf tot uiterste concentratie brengen - heel normaal en zelfs noodzakelijk. Niks om bang voor te zijn, het is gewoon het opladen van je geest en daarmee ook je lichaam om tot betere prestaties te komen. Dat sommige mensen daar hele studies van maken, wil niet zeggen dat ze duivelse krachten oproepen.

Ik niet vaak met je eens maar nu echt wel big-smile.gifbig-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 09 augustus 2005 22:43:13 schreef bart1984 het volgende:

[...]

Jiujitsu mischien??

Zat ik idd aan te denken. smile.gif

Maar ik heb de spectaculaire filmpjes nog niet gevonden die ze bij taekwondo wel hebben.

Maar je motiveerd me wel om verder naar info daarover te zoeken. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel vechtsporten zijn eigenlijk verdedigingssporten. Dat is heel wat anders! Ik denk dat er helemaal niets mis mee is! Integendeel! Het is juist een manier om te trainen om rustig te blijven als je wordt aangevallen en je niet te laten verleiden tot kwade daden, maar juist je in te houden en te zorgen dat de zaak niet escaleert! En het goede voorbeeld te geven als je de zaak onder controle hebt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid