Spring naar bijdragen

Kan vechtsport en Christen zijn?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zelf heb enkele jaren op judo gezeten als jongetje en het tot en met de bruine band gedaan. Het viel me op dat ik er de eerste les leerde... mezelf te beheersen. Wie denkt dat je onbeperkt die sp

Quote:
Als je iets meer wilt weten over vechtsporten en chi: ga dan maar naar een sportschool toe en laat een sensei of ander leider je voorlichten.

Ik ben 1e dan kyokushin kai en meen deze vraag te kunnen beantwoorden, of eigenlijk je stellingen onderuit te kunnen halen.

1. Gaat martial arts over geweld? Ja, zonder meer. In deze thread wordt dit nogal eens ontkend maar het is een feit. Of je dit leuk vindt of niet is natuurlijk geheel persoonlijk.

2. Qi involved? Bepaald niet. Concentratie en meesterschap over je eigen lichaam, dat is wat telt.

Je hersenen zijn voortreffelijk in staat, met oefening, je kracht te focussen of pijn te negeren.

* Een verslapping van aandacht bij maximaal bankdrukken kan 'fataal' zijn.

* Aan iets aangenaams denken bij een borende tandarts kan de pijn verlichten.

Twee voorbeelden van wat een ongeoefende geest kan bereiken.

Je praat nogal veel over Qi, maar waarom ga je niet eens op onderzoek uit om te kijken of Qi überhaupt wel bestaat? Het antwoord daarop is namelijk een onverbiddelijk 'neen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

pffff, ik heb echt geen zin om alles te lezen, ik vind t ook bullshit! een christen mag wél aan vechtsporten doen! onzin! Ik heb de zwarte band van Karate en de bruine band van Judo en vind het nou niet om ermee te stoppen vanwege mijn geloof!!! het kan samen! klaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Apart zeg!

Jezus vertelt juist over zonder geweld, jaloezie, moorden, stelen enzo je naaste liefhebben...

Bovendien: is nu wel duidelijk dat het 'ki-element' in de oosterse vechsporten uit Hindoeisme [Yoga] afkomstig zijn [soms boeddhisme]...

Kortom: het gaat zowel in naastenliefde als in geestelijk fundament in tegen GOD.... Eigenlijk zeggen jullie als vechtsportmensen: ik doe wat ik wil en dan ben ik Christen...

Volgens mij is dat gewoon goedpraten wat je zelf leuk vindt en je eigen wil doen. De Bijbel zegt dat 'eigen wil doen' zondigen is... zeker waar het dus tegen GOD, Gebod en naastenliefde ingaat.

Gek zeg, dat Jezus gewoon die Farizeeers en Romeinen niet in elkaar heeft gemept uit zelfverdediging. Misschien als ie zelfverdediging had gedaan met veel 'ki' dat het wel goed was gekomen ???

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Bookman,

Ik ga op enkele uitspraken van je in (sorry, kan het tóch niet laten knipoog_dicht.gif).

Quote:
Apart zeg!

Jezus vertelt juist over zonder geweld, jaloezie, moorden, stelen enzo je naaste liefhebben...

De gemiddelde vechtsport promoot geen gewelddadigheden.

Quote:
Bovendien: is nu wel duidelijk dat het 'ki-element' in de oosterse vechsporten uit Hindoeisme [Yoga] afkomstig zijn [soms boeddhisme]...

In de jaren dat ik judo heb gedaan is dat woord geen één keer gevallen. Ik ga er vanuit dat dat in andere vechtsporten hier in het westen ook niet zo snel gebeurt.

Quote:
Kortom: het gaat zowel in naastenliefde als in geestelijk fundament in tegen GOD....

Dat valt wel mee dus. Ligt er maar net aan welke dojo je bezoekt. Zeker hier in het westen.

Quote:
Eigenlijk zeggen jullie als vechtsportmensen: ik doe wat ik wil en dan ben ik Christen...

Vechtsportmensen? Alsof het hele forum elke week een dojo bezoekt... widegrin.gif Maar dat wordt dus niet gezegd, althans, nauwelijks.

Quote:
Volgens mij is dat gewoon goedpraten wat je zelf leuk vindt en je eigen wil doen.

Misschien praat jij dingen wel slecht die jij niet leuk vindt?

Quote:
De Bijbel zegt dat 'eigen wil doen' zondigen is...

Ligt eraan wat je gezindheid is natuurlijk. Als je uit eigen wil meewerkt in Zijn gemeente, dan lijkt mij daar toch niets mis mee. Toch?

Quote:
zeker waar het dus tegen GOD, Gebod en naastenliefde ingaat.

Logisch. Alleen luidt de vraag in hoeverre de gemiddelde vechtsport hier in het westen dat gaat.

Quote:
Gek zeg, dat Jezus gewoon die Farizeeers en Romeinen niet in elkaar heeft gemept uit zelfverdediging. Misschien als ie zelfverdediging had gedaan met veel 'ki' dat het wel goed was gekomen ???

Als die Farizeeën nou zo'n vechtsport hadden beoefend, op de westerse manier (de oosterse manier gaat inderdaad soms tegen het evangelie in ja), hadden ze zich misschien meer weten te beheersen. knipoog_dicht.gif En ja, of Jezus nou op een vechtsport zou zijn gegaan... denk niet dat Hij die nodig zou hebben gehad.

of denk je dat ik geen macht heb

om mijn Vader te hulp te roepen,

die me onmiddelijk zal bijstaan

met meer dan twaalf legioenen

engelen?- (Matteüs 26:53)

We moeten denk ik onderscheid maken tussen de westerse manier van vechtsporten beoefenen en de oosterse manier. En onderzoeken in hoeverre de dojo in de buurt die oosterse spiritualiteit erbij haalt. De ene doet dat meer dan de ander. De meesten houden het slechts bij de bewegingen zélf en eventuele concentratietechnieken. De gemiddelde oosterse senzei zou er zijn hoofd bij schudden als ie dat allemaal zo zou zien...

Wat martial arts betreft: dat is de enige kunstvorm die mij laat zien hoe schitterend mooi je een gevecht kunt uitbeelden. Het is puur geweld ja, maar wel bijzonder fraai uitgebeeld. Sta ik dus nogal in dubio tegenover.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
De gemiddelde vechtsport promoot geen gewelddadigheden.

Oh jawel, geweld is geweld.

Quote:
In de jaren dat ik judo heb gedaan is dat woord geen één keer gevallen.

Judo valt niet onder martial arts

Quote:
Wat martial arts betreft: dat is de enige kunstvorm die mij laat zien hoe schitterend mooi je een gevecht kunt uitbeelden. Het is puur geweld ja, maar wel bijzonder fraai uitgebeeld. Sta ik dus nogal in dubio tegenover.

smile.gif

En Bookman, kom eens met bewijzen voor Qi ipv je eigen onwetende gedachtegang volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

RobertF!! in één woord, ge-wel-dig puh2.gif haha, halloo, als God nou een speciaal doel met mij zou hebben bijv. iets int leger om saddam te killen..... (een voorbeeld!) dan moet ik wel wat gedaan hebben voordat ik in t leger kom of weet ik veel wat!! en ik hoopte dat christenen toch een klein beetje in de bijbel lezen want dan kom je namelijk tegen dat er personen in de bijbel stonden die ook hele volken uitmoorden! Alsof zij niet een of andere 'training' als karate in deze tijd hadden puh2.gif ....haha

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Wever,

Ik ga op enkele uitspraken van je in.

Quote:
Oh jawel, geweld is geweld.

Wat ik bedoel te zeggen is dat er wel de vechtkunst wordt beoefend, dus geweld, maar dat er altijd een erecode is: de betreffende sport doe je op de mat, niet op straat. Alleen in uiterste noodgevallen mag je het toepassen. Zelfs bij judo, toch de meest zachte vechtsport, geldt dat. Een beetje senzei zal niet zeggen: nou, je kent de technieken, probeer ze maar uit op je buurjongen.

Quote:
Judo valt niet onder martial arts

Nee, dat is ook weer zo. Judo wordt ook wel een budo genoemd. Ben ik alleen benieuwd welke vechtsporten dan precies onder martial arts vallen. Alle vechtsporten waarbij daadwerkelijk klappen worden uitgedeeld? En hebben die altijd met die qi te maken? Alvast bedankt voor je antwoord.

Dj0rDy, na drie keer overlezen heb ik echt geen idee waar jij met je post heenwil. Als je hem dus zou willen toelichten en verduidelijken, graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nee, dat is ook weer zo. Judo wordt ook wel een budo genoemd. Ben ik alleen benieuwd welke vechtsporten dan precies onder martial arts vallen. Alle vechtsporten waarbij daadwerkelijk klappen worden uitgedeeld? En hebben die altijd met die qi te maken? Alvast bedankt voor je antwoord.

Dergelijke sporten laat ik idd onder vechtsporten vallen. En met qi heeft het niets te maken. Ten eerste bestaat qi natuurlijk niet, maar het ligt er ook aan hoe je qi opvat. Zoals ik al eerder uitlegde gaat het om controle over je lichaam, wat natuurlijk per geest bereikt wordt. Met sanchin kata's heb je deze nadruk op ademhaling, spanning en ontspanning, rust en explosie heel erg. En als jij iets wil, dan kan het ook. Je lichaam is tot zeer veel in staat, maar de geest is vaak de rem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch vind ik de definitie onduidelijk.

Versta je jujitsu wel onder martial arts?

En wat is precies de eis dat iets een martial art is?

Aan de ene kant, het klappen uitdelen zie je er niet in. Aan de andere kant, er zitten toch wel een aantal moves in die niet bepaald fijn zijn (als je ze te ver zou door drukken).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jiujitsu is zeker weten martial arts. Min of meer de basis voor MMA zelfs.

Wat je er wel en niet onder verstaat is moeilijk uit te leggen, maar judo in elk geval niet. Tegenwoordig treden steeds vaker mixen op en worden stijlen gecombineerd. Hou het er maar op dat MA vechtsporten behelst, en dat judo geen vechtsport is en daarom niet MA genoemd kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Naar aanleiding van het bovenstaande, Judo is wel degelijk een vechtsport. Martial arts, betekent krijgskunsten, budo is hiervoor de japanse benaming. Vechtsporten zijn onstaan uit de krijgskunst, door het competitie element dat er aan toegevoegd is. Van origine zijn de sporten/kunsten, zoals ook eerder genoemd een systeem voor zelfverdediging.

De bakermat hiervan is zoals duidelijk mag zijn het oosten. Zoals veel christenen veel dingen in hun dagelijks leven koppelen aan geloof deden de boeddhisten dat ook. Dit is voor een groot deel ook met de vechtkunst zo gegaan.

Het e.e.a. is dus wel met het boeddhisme verweven, voor de karateka's onder ons: Shinden ni rei, wat gezegd wordt aan het begin van de training betekent, groet de tempel. Vervolgens sensei ni rei (groet leraar) Otogai ni rei (groet elkaar).

Dit is een punt waar veel christenen, na onderzoek gedaan te hebben waarvoor ze buigen en knielen aan het begin van de training, tegenaam lopen, zo ook ik zelf (al ben ik nog niet echt christen -> zoekende).

Ik heb mijn trainer gevraagd waarvoor we dit doen, hij zegt dat het een vorm van etiquette is, die we in stand houden uit respect voor de kunst. Maar we aanbidden of verheerlijken niets. Het is een vorm van jezelf klaarmaken voor de training. Je focusen. Zodat je goed je hoofd erbij houdt en niemand verwond. Respect en zelfbeheersing, respect voor je trainingsmaatjes de ruimte waarin je traint en jezelf. Daar draait het tegenwoordig om. Oja en keihard trainen! :-))

Als je gaat zoeken naar de 'andere' dingen binnen het karate, de geschiedenis etc. dan ben je niet meer met de sport bezig, maar ben je je aan het verdiepen in o.a. het zen boeddhisme. Dit zijn dus twee verschillende dingen die samen kunnen gaan, maar dat hoeft niet. Niemand verplicht je daartoe, gebeurt dit wel door een leraar, dan kun je maar beter een andere school zoeken.

Het is zonde om dan te zeggen dat het karate of welke kunst dan ook niet goed zou zijn. Het is maar net door wie het wordt onderwezen en uiteindelijk: wat je er zelf mee doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Judo en karate vallen als vecht- of verdedigingsmethoden onder de boesjidô, wat zoveel betekent als "De weg van de krijgsman".

Eén encyclopedie wijst erop dat het begrip boesjidô "zijn oorsprong had in het boeddhisme, sjintoïsme en confucianisme". De oude Japanse strijders trainden zich in deze technieken om gewapende of ongewapende tegenstanders met de blote hand te kunnen bevechten.

Zowel judo als karate zijn dus gebaseerd op aanvallend of verdedigend geweld. De Encyclopædia Britannica (1971) beschrijft jioe-jitsoe, waaruit het moderne judo zich heeft ontwikkeld, als "een systeem van vechten zonder dat daarbij wapens worden gebruikt. Het doel is, de tegenstander buiten gevecht te stellen of mogelijk te doden",

De Illustrated World Encyclopedia merkt op: "Het doel van judo is, een aanvaller te doden of zodanig letsel toe te brengen dat hij volledig weerloos wordt."

Karate is zelfs nog gevaarlijker en gewelddadiger dan judo, zoals E. J. Harrison beschrijft:

"Karate lijkt op zowel jioe-jitsoe als judo. Maar als pure 'vechtkunst', die is bedoeld om zich in de kortst mogelijke tijd met alle mogelijke middelen van een tegenstander te ontdoen, geloof ik dat we zullen moeten toegeven dat het beide in dodelijke efficiëntie overtreft.

En dat dit zo is, blijkt wel uit het feit dat met één enkele karatetechniek, indien in ernst beoefend, sneller en zekerder een dodelijke verwonding is toe te brengen dan met hetzij judo of jioe-jitsoe." - The Fighting Spirit of Japan, blz. 74.

De bijbel spreekt niet zonder meer in veroordelende zin over zelfverdediging, zelfs niet wanneer daarbij geweld noodzakelijk is; maar autoriteiten op het terrein van bescherming tegen de misdaad leggen er vaak de nadruk op dat vertrouwen in een wapen - of dit nu een vuurwapen, een mes of een bepaalde judo- of karatetechniek is - niet het verstandigste is wat men kan doen.

In de meeste gevallen is het vooral nodig redelijke voorzorgsmaatregelen te nemen om gevaarlijke situaties te vermijden. Het gezonde verstand biedt vaak veel meer bescherming dan lichamelijke moed of wapens. In plaats van 'op een arm van vlees te vertrouwen', wordt een christen door de bijbel aangespoord zijn vertrouwen op God te stellen, in het besef dat Hij zelfs op kritieke momenten een geest van wijsheid kan geven. - Jer. 17:5; Fil. 4:6, 7.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mensen die het karate en/of andere kunsten hebben ontwikkelt waren inderdaad boeddhisten en shintoïsten, ze moesten zichzelf verdedigen tegen overheersers, net zoals christenen dat ook met geweld hebben gedaan.

Ik denk dat je het niet te groot moet maken, vandaag de dag is karate een sport geworden met strenge regels, wedstrijden zijn eigenlijk een soort schermen met handen en voeten.

Natuurlijk zijn er ook beoefenaren en scholen die het tradionele karate of andere kunsten aanhangen, daar kun je voor kiezen.

Wat ik wil aangeven is dat je voor karate kunt kiezen als sport en de spirituele geschiedenis er niet bij hoeft te nemen. Er zijn genoeg scholen waar je het puur als sport kunt beoefenen.

Een vorm van sport en daarnaast als vorm van zelfverdiging, dat zijn twee dingen uit het huidige verwesterde karate.

Natuurlijk is geweld ten zeerste af raden en als je weg kunt lopen moet je dat doen, dat is ook wat een goede trainer in de dojo aan z'n leerlingen meegeeft.

Het mooi meegenomen dat je jezelf enigszins kunt verdedigen in een metro of zomaar op straat in de stad, sla de krant maar open, er gebeurt veel, overvallen, verkrachtingen, zinloos geweld.

Je kunt met je gezonde verstand sommige situaties nou eenmaal niet voorkomen, erg handig dat er dan methodes zijn om jezelf te verdedigen. Hiervoor hoef je echt geen geweldenaar te zijn, die het fijn vind om mensen pijn te doen.

Zulke mensen zie ik niet bij ons op de sportschool :-d

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een tekst waar de V.N. graag met pronken,maar in hun 50 jarig bestaan nog niet hebben kunnen verwezenlijken is deze:

En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten slaan en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, en zij zullen de oorlog niet meer leren." - Jes. 2:4.

Dit is een profetie,en voor sommige christenen van heel groot belang.

Nu is de vraag hoe ver gaan christenen in het toepassen wat zij uit deze tekst leren?

Men kan redeneren dat judo,karaté,.. training louter bedoeld is ter zelfverdediging.

Maar zelfs in de militaire wereld zijn er tal van wapens en trainingsmethoden (waaronder judo en karate) die zijn gericht op "zelfverdediging", maar die toch ook voor de aanval worden gebruikt.

In Japan zijn judo en kendo (zwaardvechterskunst) de afgelopen jaren verplichte schoolvakken geworden. Maar aangezien er in de Japanse geest een onmiskenbaar verband tussen deze technieken en het militarisme bestaat, weigeren sommige jonge christenen, aan deze training mee te doen.

En veel schoolautoriteiten hebben ten aanzien van deze leerlingen een redelijk standpunt ingenomen, door hen er niet toe te dwingen aan iets mee te doen wat zij strijdig achten met de raad om 'zwaarden tot ploegscharen te slaan en de oorlog niet meer te leren'. - Micha 4:3.

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

"de" karatewet is: In het karate bestaat geen eerste aanval. Iemand die technieken voor zelfverdediging en sport zijn aangeleerd weet dat hij deze niet mag gebruiken op andere manier dan om zichzelf/dierbaren te verdedigen met gepast (inherent aan de aanval)geweld.

Wat jij hierboven schetst heeft in mijn ogen niets met sport te maken.

Sinds 1947 heeft men in Japan twee basiswetten die onderwijs garanderen voor iedereen, ongeacht geloof, sekse, ras, sociale status of wat dan ook. Belang wordt gehecht aan staatskunde, maatschappijkunde en godsdienstige tolerantie en verbiedt elk verband tussen het onderwijs enerzijds en politiek of godsdienst anderzijds. Dit laatste zou ook enige multiculturele problemen in Nederland oplossen maar helaas staat onze christelijke erfenis ons hierbij in de weg.

De intentie van de japanse scholen zal niet zijn om leerlingen te militariseren, of boeddistische invloeden te willen opleggen.

Vechtkunst/sport heeft namelijk ook heel postieve kanten, je kunt het zien als een gezonde manier van bewegen waarbij het hele lichaam getraind wordt. Daarbij zorgt het voor een toename in zelfvertrouwen en respect naar elkaar. Etc etc.

Je kunt er dus in zien, wat je er in zien wil.

B A

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hierbij nog een kleine aanvulling,

Voor 1860 kende men enkel krijgskunsten. Toen de Japanse samurai, daimyÃ… en shÃ…gun echter werden afgeschaft verdween ook de bestaansreden voor de krijgskunsten.

Kano (grondlegger Judo), Funakoshi (grondlegger van karate als sport) en de anderen haalden bewust alles wat enigszins efficiënt uit de krijgskunsten omdat het te gevaarlijk was. Het moest een sport worden, gedeeltelijk voor competitie, gedeeltelijk voor mentale en lichamelijke zelfontwikkeling, maar geenszins voor de strijd. De tijd van de samurai was immers voorbij en dus ook van de krijgskunsten omdat de erecode aan het vergaan was.

Dit geeft in mijn ogen duidelijk aan dat het bedoeld is als sport, als ik het op die manier benader kan het volgens mij samengaan met wat voor levensovertuiging dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met vecht sporten gaat het toch vaak over de mind vrij maken en dergelijken mediteren... op zich is daar niet mis mee, maar in zo'n sfree komt er een andere gast je gedachte binnen.

sporten heeft niet met vechten te maken, en vecht sport is leren vechten. en dat hoeven we niet, want ze zijn al Worriors met pantser en al. nu vechten we met onzichtbaren machten daar heb je al genoeg energie voor nodig. en de Heilige Geest leert je de skills die je nodig hebt. onze oorlog is geen sport. het is hele bloederige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien sta ik daar dan wat op een andere manier tegenover, bij komt niemand binnen tijdens mijn sport. Tijdens karate doe ik alles met mijn eigen geest en lichaam, datgene God mij gegeven heeft! nix geen andere "gasten" of iets dergelijks.

Alleen god laat ik toe in "mij".

Vechten is in deze zin zoals ik het bedoel geen vechten of oorlogvoeren. Integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Opvallend om te zien hoeveel beelden er al zijn ontstaan over invloeden van vechtsport... Ook opvallend om te zien hoe sommige mensen hier uitspraken kunnen doen over vechtsporten en over het effect op je geloof, waarvan ik me in elk geval afvraag hoe je zo stellig kunt zijn...

Een andere gast in je tijdens karate? Nog nooit mee gemaakt, hoe wel ik wel mijn bedenkingen heb bij het knielen voor de meester en de dojo..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ik deed een paar jaar aan kick-thaiboksen,wat boxe français, wat lessen kung fu en wat close combat.

Ik zat met dezelfde prangende vraag of het wel ok was als christen om martial arts te doen...

Voor mij persoonlijk mocht ik ontdekken dat

gevechtsporten niet echt goed waren.

Ik werd nogal pissig. Elke training vloeide er

bijna wel bloed - onder de vorm van meestal bloedneuzen smile.gif

Mijn sparringpartner en ik gingen telkens door het lint...

Als ik uitging storte ik me met alle plezier een een robbertje vechten, enz...

Ik ben zeker dat er mensen zijn die zich hier in herkennen.

Ik zou gevechtsporten niet echt aanraden in eerste instantie...

Vele van die sporten hebben linken naar oosterse godsdiensten.

Vaak raak je zonder het te beseffen onder de invloed van geestelijke machten, ook al lijkt er op het eerste zicht geen uiting van enige religie of cultus.

Zo ervoer ik dat toch...

Maar goed, elke sport kan een afgod zijn of worden hé...

Net zoals met alcohol: geniet, maar drink met mate...

Mijn conclussie dus:

gevechtsporten raad ik eerder af.

Trouwens, sport zou ontspanning moeten zijn en zorgen

dat je rustiger bent na afloop, wat ik van gevechtsporten niet kon zeggen (in mijn geval)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid