Spring naar bijdragen

De grootste mysteries in de wereld


Aanbevolen berichten

JE kent ze wel; UFO's, Het monster van Loch Ness enz. enz.

Mythes, Mysteries, Verzinsels, Waarheid.. hoe je ze ook noemt.. het weet een hoop mensen te boeien!

Ik zal er even een paar delen (bron: msn.nl).. En de rest kan aangevuld worden.. en er kan natuurlijk over gediscussieerd worden!

Ik zal vast met een paar bekende aftrappen!

Beschermengelen

BE35801F8667D4F5DED2D0BFC5E08F.jpg

Al meer dan vijftig jaar houdt het Aldgate metrostation in Londen een logboek bij van mysterieuze gebeurtenissen, waaronder een incident waarbij een onderhoudsmonteur een 22.000 volt schok overleeft. Een collega van het slachtoffer kan zijn ogen niet geloven als hij even voor het incident een figuur met grijze haren de man zijn haren ziet strelen en glimlacht.

Ook bergbeklimmers en ontdekkingsreizigers zoals de Antarctische avonturieren Sir Ernest Shackleton en Ann Bancroft vertellen over de aanwezigheid van onschuldige en onzichtbare wezens die verschijnen tijdens levensgevaarlijke situaties. Ook Ron DiFrancesco, die als laatste persoon op 11 september uit de zuidelijke toren van het WTC wist te ontsnappen, herinnert zich dat hij vastgegrepen werd door iets dat hem door de rook naar buiten leidde.

Bigfoot

973D1B1D5687A5579CB5BCBD22CB7.jpg

In 1812 wist naturalist Baron Cuvier zeker dat 'het onmogelijk was dat er nog een grote onevenhoevigen ontdekt zou worden'. De ontdekking van de tapir niet veel later bewees hem ongelijk. 200 jaar later zijn waarschijnlijk alle grote zoogdieren ontdekt. Dit heeft echter niet tot gevolg gehad, dat het aantal ooggetuigen die Bigfoot, de Verschrikkelijke Sneeuwman (yeti) of andere mensachtige monsters heeft gezien, is afgenomen.

Waarschijnlijk zijn de meeste van deze 'monsters' langoers, aapachtigen die prima rechtop kunnen staan en leven in bergen op 4000 meter. Andere zogenaamde yeti relikwieën zijn bij nader onderzoek stukken beer en berggeit.

Lijkwade van Turijn

4E9CD7C4446569EFCA38F18D26839.jpg

De lijkwade, de deken waar Jezus Christus in begraven werd, wordt bewaard in de Kathedraal van Johannes de Doper in Turijn. Hij houdt al eeuwen de katholieke wereld in zijn greep. Wetenschappers hebben de lijkwade nauwkeurig bestudeerd. Hoewel hij stokoud is, is hij niet oud genoeg om werkelijk uit de tijd van Jezus te komen.

Het zou volgens onderzoekers gaan om een knappe vervalsing uit de late middeleeuwen. Pausen mengen zich van oudsher wijselijk niet in de discussie. Sommigen weigerden om toe te geven dat het om een vervalsing gaat, anderen wilden weer niet beweren dat het om het echte begrafeniskleed van Jezus gaat.

Vogelmigratie

4CEAB4F87DCFABEB1A9DEABB4D5C99.jpg

De grutto overwintert in West-Afrika. Van het weiland bij jou in de buurt tot de riviermondingen in Afrika legt hij jaarlijks duizenden kilometers af. De Noordse stern maakt het nog bonter. Hij vliegt zelfs zo'n 22.000 km om van Groot-Brittannië naar Alaska af te reizen.

Hoewel het nog niet zeker is, heeft de migratie van vogels waarschijnlijk te maken met het magnetisch veld van de aarde. Onderzoekers van de universiteit van Oxford denken dat vogels hun route bepalen door lichtgevoelige moleculen in hun ogen. Zij kunnen afhankelijk van de richting van het magnetisch veld in twee chemische 'standen' gezet worden.

Kolonel Fawcett

BC892ACDA57424C5E4817DB1E387.jpg

Ontdekkingsreiziger Percy Harrison Fawcett verdween in 1925 tijdens een reis door het Braziliaanse Mato Grosso van de aardbodem. Hoewel Fawcett van de oude stempel was, was zijn reis nauwkeurig voorbereid en was hij een ervaren reiziger die zijn teamleden zorgvuldig koos.

Waarschijnlijk is hij vermoord door de oorspronkelijke bewoners van het Braziliaanse oerwoud. In het gebied even boven de rivier de Xingu leefden verschillende stammen die niets moesten hebben van vreemden. Na twee jaar werd Fawcetts naamplaatje bij een Indiaanse stam gevonden. En weer zes jaar later werd zijn kompas ontdekt in een aangrenzend kampement van een andere stam.

Kunnen dieren aarbevingen voelen aankomen?

FD76D4E0172EFCC9696D6AE4AFB2.jpg

Wetenschappers en leken zijn het erover eens: dieren kunnen op de een of andere manier natuurlijke rampen voorspellen. Momenten voor aardbevingen en tsunami's vluchten dieren naar een veilige plek. Een Zwitsers resort heeft zelfs een monument geplaatst ter ere van een hond genaamd Bleck. Met zijn gepiep waarschuwde hij skiërs, wanneer er lawines ontstonden.

In 1939 weigerden meerdere St Bernards een uur voor een lawine zou plaatsvinden om hun dagelijkse wandeling te doen.

In maart 2010 meldde de BBC dat drie dagen voordat er een aardbeving plaatsvond in de Italiaanse plaats L'Aquila, een de gehele populatie padden hun broedplaats bij de stad verliet om veilige plek te zoeken.

Wie ontdekte Amerika?

40C997F8B6F96895050C270FEE7CF.jpg

Het waren niet Christoffel Columbus die in 1492 Amerika ontdekte door de Amerikaanse oostkust aan te zien voor Azië, of de Egyptenaren die wellicht wel over de technologie beschikten om de oversteek te wagen, en zeker niet de 'Lost Tribe of Israel', wat het Boek van Mormon ook beweert.

Amerika was namelijk al bevolkt vanaf 10.000 BC en hoefde dus niet langer ontdekt te worden. De eerste bewoners kwamen vanuit Siberië en kwamen uiteindelijk in zowel Noord-, als Midden- en Zuid-Amerika terecht.

Heilige Graal

8D843EECECD5A154318470931AD7EE.jpg

In de kunsten is de Heilige Graal een geliefd onderwerp. Jezus zou tijdens het Laatste Avondmaal er uit gedronken hebben. En later zou Jozef van Arimathea de graal gebruikt hebben om het bloed van Jezus op te vangen na zijn kruisiging.

Helaas voor alle schatzoekers in de wereld, het bewijs dat hij daadwerkelijk heeft bestaan is uitermate klein. Zo wordt er pas in de 12e eeuw over gesproken en dan alleen door de dichter Chrétien de Troyes.

Het monster van Loch Ness

6BAD376B4BF439238792EC8631F5.jpg

Volgens sommigen is Nessie de laatste overlevende van een ras dinosaurussen, anderen houden het eerder op een goede grap. Begrijpelijkerwijs houdt de Schotse VVV zich op de vlakte als het op Nessie aankomt, voor je het weet lever je het definitieve bewijs dat één van hun grootste trekpleisters niet bestaat.

Naturalist Peter Scott beweerde in 1975 bewijs gevonden te hebben, dat Nessie wel degelijk bestaat. Later werd onthuld dat de Latijnse naam Nessiteras rhombopteryx eigenlijk een anagram is voor 'Monster hoax (bedrog) by Sir Peter S'.

Uitvoerig onderzoek van het meer heeft uitgewezen dat er geen monsters in het 230 meter diepe loch wonen. Zelfs niet in de ondergrondse spelonken bij het meer.

Kasper Hauser

143266C3B5909B668FC0D61A1E.jpg

Kaspar Hauser ( circa 1812-1833) was een Duitse jongen die beweerde bij aankomst in Nuremburg in 1828 dat hij er al die jaren een kluizenaarsbestaan op nahield. Zijn opvallende naïviteit en onnozelheid waren genoeg redenen om iedereen die hij ontmoette te overtuigen. Vijf jaar later werd hij doodgestoken door een vreemdeling die alleen bekend staat als 'MLO'.

Destijds was heel Europa in de ban van Hauser. Vandaag de dag zou de jongen waarschijnlijk bekend staan als iemand die gewoon beroemd wil worden. Zelfs zijn dood leek verdacht veel op zelfmoord. Drie doktoren onderzochten zijn lichaam en twee waren het hier over eens.

Multiversum

C8E99C21DB7C653166BFBC851263B.jpg

Je zou verwachten dat het bestaan van alternatieve universums alleen in films zoals The Golden Compass voorkomt. Sommige wetenschappers denken in het idee van meerdere universums die zich in dezelfde tijd en ruimte bevinden een oplossing te hebben gevonden, dat problemen in de kwantumwetenschap zou oplossen.

Halverwege de 20e eeuw bedachten wetenschappers dat iedere mogelijke uitkomst van een gebeurtenis in een eigen universum plaatsvindt. Dit zou een ontelbaar groot aantal verschillende werkelijkheden creëren. Het multiversum is de verzamelterm voor al die universums. Deze theorie wordt steeds populairder onder wetenschappers, om zo ons universum beter te begrijpen.

Zwarte gaten

43D2B8F7265F86F3929E499C9DC1.jpg

Begin 20ste eeuw ontdekte Albert Einstein het bestaan van zwarte gaten. Dit zijn gebieden in het heelal waaruit niets, zelfs licht niet, kan ontsnappen. Niemand heeft echter ooit een zwart gat waargenomen. Alleen door de omgeving van een zwart gat te bestuderen, kun je het bestaan aantonen.

Bijvoorbeeld door gas van een ster te bestuderen dat naar iets onzichtbaars getrokken wordt, kan men een zwart gat ontdekken. In het centrum van de Melkweg bevindt zich waarschijnlijk een zwart gat, genaamd Sagittarius A. Hij heeft een massa 3,7 miljoen keer zo groot als de zon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

pictures-cynocephali.jpg

Wolfshoofdmensen. In de middeleeuwen dacht men op meerdere plekken op de wereld dat er aan de ándere kant van de wereld een mensensoort rondliep met wolfs- of hondenhoofden.

link

PriesterJohannes.jpg

De legende van Pape Jan. Pape Jan of (Latijn: rex et sacerdos of indorum rex; ook wel priester Johannes, priester-koning, presbyter of prester Johannes genoemd) was een legendarische middeleeuwse 'koning van Indië', die over een groot en machtig christelijk rijk in het oosten van Azië zou heersen. In de tijd van de kruistochten werd de legende van Pape Jan voor waar aangezien, hoewel de priester noch zijn machtige rijk echt heeft bestaan.

link

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmm, middeleeuwen, dan ís dit gewoon waarheid.
yes.gif

Kan me best voorstellen dat mensen dit in de middeleeuwen geloofden. Ze gaven wel vaker metafysische verklaringen aan dingen die we tegenwoordig op rationele wijze kunnen verklaren.

Wij kijken er nu tegenaan alsof die mensen domme lieden waren. waarschijnlijk hadden wij dit ook geloofd in die tijd . Ze geloofden ook in heksen en toverij enz..

De pest kwam van de duivel dacht men in die tijd. Later kwam men erachter dat dit door vlooien en ratten werd veroozaakt die deze ziekte verspreidden. Maar als je dat niet weet en je hebt geen kennis van bacterien en virussen omdat ze niet met het blote oog zichtbaar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hing ook af van met wie je sprak. Overigens bezat de middeleeuwen ook een hele hoop symboliek (die ook niet altijd even letterlijk genomen moeten worden) en is het zo dat de wereld ook nog een minder ontdekte plek was.

Dom waren ze zeker niet. De oudste universiteiten in Europa hebben hun oorsprong in de middeleeuwen liggen.

Tegenwoordig hebben we geen wolfsmensen maar ufo's en geen Pape Jan maar andere verhalen die historisch gezien niet correct zijn, of misschien pas over een poosje niet meer correct blijken te zijn.

Quote:

De pest kwam van de duivel dacht men in die tijd. Later kwam men erachter dat dit door vlooien en ratten werd veroozaakt die deze ziekte verspreidden. Maar als je dat niet weet en je hebt geen kennis van bacterien en virussen omdat ze niet met het blote oog zichtbaar zijn.

Hing ook maar net af met wie je sprak. Zo waren er ook verhalen van dat de Joden gif in de put gooiden.

Een gangbare opvatting was dat de pest zich verspreidde door de lucht. Zo liepen er 'dokters' rond met een soort van gasmasker.

Doktorschnabel_430px.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De pest kwam van de duivel dacht men in die tijd. Later kwam men erachter dat dit door vlooien en ratten werd veroozaakt die deze ziekte verspreidden. Maar als je dat niet weet en je hebt geen kennis van bacterien en virussen omdat ze niet met het blote oog zichtbaar zijn.

Over Mysteries gesproken. Men neemt sinds Yersin klakkeloos aan dat de Zwarte Dood de Builenpest was. Dit is zeer onwaarschijnlijk.

- de builenpest is een ziekte uit een warmer klimaat.

- de Z.D. verspreidde zich buiten het gebied van zijn natuurlijke vector de zwarte rat. Het kwam zelfs in gebieden zonder ratten voor

-De ZD verspreidde zich met een snelheid die je niet ziet bij de builenpest.

- De mortaliteit van de ZD was beduidend hoger dan die van de pest.

- Besmettingsgraat was ook veel hoger

- symptomen kloppen niet

Wat er dan wel heeft huisgehouden in de middeleeuwen is eigenlijk een raadsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat er dan wel heeft huisgehouden in de middeleeuwen is eigenlijk een raadsel.

Longpest wellicht?

Er zijn meen ik wel bewijzen gevonden van sporen van die bacterie en middeleeuwse afbeeldingen lijken op de builenpest.

080428-black-death-02.jpg

Builenpest kreeg je dacht ik van ratten, maar die ziekte kan ook van mens tot mens worden overgeleverd. Als ik het goed heb dacht ik in de vorm van longpest, die dus enorm snel verspreidt en waar je een stuk sneller aan dood gaat dan de builenpest vorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Longpest wellicht?

Nee, longpest is een zeldzame complicatie van de builenpest.

Quote:

middeleeuwse afbeeldingen lijken op de builenpest.

De afbeelding laat een heel ander beeld zien dan de symptomen van builenpest ----> enkele builen in de lichaamsplooien.

Quote:

Builenpest kreeg je dacht ik van ratten, maar die ziekte kan ook van mens tot mens worden overgeleverd. Als ik het goed heb dacht ik in de vorm van longpest, die dus enorm snel verspreidt en waar je een stuk sneller aan dood gaat dan de builenpest vorm.

Longpest is veel te snel dodelijk om erg besmettelijk te zijn en verder heb je echt ratten nodig voor de verspreiding. Van mens op mens kan, maar over het algemeen gaat het via ratten. Verder ontbreken bij longpest de karakteristieke builen meestal.

Er zijn inderdaad sporen van Y. Pestis gevonden en het is aannemelijk dat het in delen van Europa voorkwam, maar builenpest past echt heel slecht in het beeld van de Zwarte dood. Recentere epidemieën van builenpest lijken ook al niet op de ZD.

Ik vermoedt dat het echt iets heel anders was. Vergeet ook niet dat de "diagnose" werdt gesteld door iemand die in veel opzichten minder van ziekten wist dan een moderne scholier met bio in zijn pakket

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het
Voynichmanuscript
is een mysterieus, geïllustreerd handschrift met een onbegrepen inhoud. Het werd in de 15e eeuw door een onbekende auteur geschreven. Het schrift, geschreven in een onbekende taal, is nog niet ontcijferd.

voynich_manuscript.png

engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb ook weleens gehoord van spontane zelfontbranding van mensen. Die op onverklaarbare wijze in de brand vliegen.

Ik vind dat ook een zeer apart verschijnsel. Weet niet wat er waar van is en wat ik ervan moet geloven.

Recent een goede docu erover gezien op National Geographic.

Wel goed verklaarbaar de meeste zaken. Misschien dat je die ergens online kan terugvinden, was onderdeel van de reeks "Is it real?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Recent een goede docu erover gezien op National Geographic.

Wel goed verklaarbaar de meeste zaken. Misschien dat je die ergens online kan terugvinden, was onderdeel van de reeks "Is it real?"

Thanks ik ga zeker eens googlen naar die docu. Dus het bestaat wel, maar er is wel een wetenschappelijke verklaring voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en er kan natuurlijk over gediscussieerd worden!

En dat ga ik ook maar eens doen. knipoog_dicht.gif

Quote:

Beschermengelen

Per definitie onbewijsbaar.

Het kan verzonnen zijn, het kan ingebeeld zijn, het kan ook echt zo zijn. Wie zal het zeggen. knipoog_dicht.gif

Die foto lijkt me trouwens een 'inktvlek' van licht, zien wat je er in wilt zien. Ik geloof niet zo in engelen die te fotograferen zijn en dan erg op een lichtstraal van buiten lijken.

Quote:

Bigfoot

Fictie. Een reuze aap zou allang ontdekt zijn, zeker met die hype er omheen.

Quote:

Lijkwade van Turijn

Oa. C14 methode toont aan dat die uit de middeleeuwen komt, dus is niet echt.

Overigens leuk citaatje van het onfeilbare orakel van onze tijd:

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is het officiële standpunt van de Rooms-katholieke Kerk altijd geweest dat de lijkwade een vervalsing is.

link

Overigens vind ik het een interessant reliek.

Quote:

Vogelmigratie

Geen verstand van.

Quote:

Kolonel Fawcett

Zou zo kunnen...

Quote:

Kunnen dieren aarbevingen voelen aankomen?

Geen verstand van.

Quote:

Wie ontdekte Amerika?

Dat er voor Columbus al mensen woonden lijkt me evident, weinig mysterie aan. Vikingen zouden voor hem al eens tegen dat continent zijn aangevaren, zo is me verteld.

Quote:

Heilige Graal

W00t, koning Arthur!

Quote:

Het monster van Loch Ness

Toen ik er was heb ik Nessy nog lopen aaien. Lief diertje! yes.gif

Quote:

Kasper Hauser

Ken de dude niet.

Quote:

Multiversum

Leuk voor sci-fi liefhebbers en voor mensen die een wereldbeschouwing zoeken zonder bewijs.

Echte sci-fi: geen enkel bewijs, maar ook geen tegenbewijs.

Quote:

Zwarte gaten

Sinds Einstein zijn er wel meer wetenschappers geweest. Hawking bijvoorbeeld met zijn Hawkingstraling. Anyway, dit lijkt me een onderwerp voor TBM.

Dat je er dingen in gezogen kunt zien worden is gewoon hard bewijs. Daarnaast kun je meen ik wel vervormingen van de ruimte-tijd zien dacht ik. En naar ik begreep zendt een zwart gat een enorme dosis straling het heelal in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid