Spring naar bijdragen

Overstroming in Pakistan


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Misschien is het naïef gedacht van me hoor, maar kun je niet grotendeels vermijden dat het geld op verkeerde plekken terechtkomt door goed uit te kijken waaraan je je geld geeft en op te letten dat je een donatie doet via een internationale, extern gecontroleerde organisatie die daar zelf haar zaken beheert in plaats van door te storten naar schimmige lokale figuren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar dat is al heel vaak gebeurd en toch verkeerd gegaan.

Het verleden biedt daar inderdaad weinig hoop in voor de toekomst, niet zonder structurele veranderingen in de structuur van de staat.

Daarnaast, wat werkt dit soort hulp werkelijk uit? Er kunnen weer wat mensen onder een dak wonen en wat eten en met vijf jaar gaat het weer mis. Het is geld pompen in een bodemloze put.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het eens met de negatievelingen. Van het hulpgeld gaan vooral de mensen profiteren die het niet nodig hebben. Zo gaat dat in verrotte samenlevingen. Zo zal het altijd gaan in verrotte samenlevingen. Het is aan de Pakistanen zelf om hun rotzooi op orde te krijgen. Ik zie geen reden om uit een of ander misplaatst koloniaal schuldgevoel geld te storten in een bodemloze put.

De hele islamitische wereld staat vol sloppenwijken terwijl ze met hun mohammedaanse gat op de helft van de olie uit de wereld zitten. It boggles the mind, maar geld hebben ze genoeg. Ze missen alleen de beschaving om iedereen daarvan te laten profiteren.

Tel daarbij op dat de gemiddelde pakistaan wss een fles alcoholvrije champagne opentrekt als iemand een atoombom op NL dropt en ik slaap er geen minuutje minder meer om.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft niets met koloniaal schuldgevoel te maken. Het heeft te maken met het helpen van medemensen.

Quote:

Het verleden biedt daar inderdaad weinig hoop in voor de toekomst, niet zonder structurele veranderingen in de structuur van de staat.

Daarnaast, wat werkt dit soort hulp werkelijk uit? Er kunnen weer wat mensen onder een dak wonen en wat eten en met vijf jaar gaat het weer mis. Het is geld pompen in een bodemloze put.

Als er een paar jaar een paar mensen onder een dak wonen, is dat heel mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het heeft te maken met het helpen van medemensen.

Het soort medemens wat van de hulp gaat profiteren is niet de doelgroep die het nodig heeft. Of laat ik het anders stellen, ik maak nog liever de haard aan met geld dan dat ik het naar hen stuur. Ik geef wel geld aan goede doelen waarvan het meeste geld wel goed terecht komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk persoonlijk dat dit topic niet de plaats is voor een discussie over het nut van noodhulp. Het is een topic bedoelt om aandacht te vragen voor een ramp, je kan er natuurlijk wat over zeggen maar misschien moet deze discussie niet al te uitgebreid worden hier?

Jongens, discussies over hulpverlening in het algemeen zijn superboeiend, maar hier gaat het inderdaad om deze specifieke ramp, kunnen we BOT?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weinig hulp voor christelijke slachtoffers Pakistan

Christelijke slachtoffers van de watersnoodramp in Pakistan worden achtergesteld bij de hulpverlening. "Zij moeten hun laatste bezittingen verkopen om eten te krijgen en krijgen geen drinkwater'', zegt dr. Nazir Bhatti, voorzitter van het Pakistaans Christelijk Congres dat strijdt voor gelijke burgerrechten, vanuit New York.

Bhatti zegt dat zijn christelijke volksgenoten "volledig genegeerd'' worden door regeringsinstanties en islamitische hulporganisaties.

"De hulp, afkomstig van de Verenigde Naties en westerse niet-gouvernementele organisaties, gaat bij voorkeur naar moslimslachtoffers; alleen als er wat overschiet, krijgen christenen hun deel. Zelfs nu veel slachtoffers in provisorische tenten wonen, worden christenen streng gescheiden van hun islamitische medeburgers. Zij worden beschouwd als onrein en als ongelovigen'', aldus Bhatti.

link

---

Of mag dit artikel hier niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weinig hulp voor christelijke slachtoffers Pakistan

Christelijke slachtoffers van de watersnoodramp in Pakistan worden achtergesteld bij de hulpverlening. "Zij moeten hun laatste bezittingen verkopen om eten te krijgen en krijgen geen drinkwater'', zegt dr. Nazir Bhatti, voorzitter van het Pakistaans Christelijk Congres dat strijdt voor gelijke burgerrechten, vanuit New York.

Bhatti zegt dat zijn christelijke volksgenoten "volledig genegeerd'' worden door regeringsinstanties en islamitische hulporganisaties.

"De hulp, afkomstig van de Verenigde Naties en westerse niet-gouvernementele organisaties, gaat bij voorkeur naar moslimslachtoffers; alleen als er wat overschiet, krijgen christenen hun deel. Zelfs nu veel slachtoffers in provisorische tenten wonen, worden christenen streng gescheiden van hun islamitische medeburgers. Zij worden beschouwd als onrein en als ongelovigen'', aldus Bhatti.

Interessante informatie. Wellicht moet het westen dan maar uitsluitend doneren voor de christelijke slachtoffers indien de islamitische hulporganisaties en regering er zulke ideeën op nahouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Interessante informatie. Wellicht moet het westen dan maar uitsluitend doneren voor de christelijke slachtoffers indien de islamitische hulporganisaties en regering er zulke ideeën op nahouden.

Ljikt me een goed idee. Sowieso omdat het nu ramadan is en daardoor waarschijnlijk in de moslimlanden extra veel gedoneerd wordt hiervoor (dat is dé tijd in het jaar waarin de vrijgevigheid wordt aangewakkerd smile.gif) en de moslims dus toch wel aan hun trekken komen. Weet iemand kleinschalige maar wel geregistreerde, christelijke organisaties die eerste hulp bij dit soort noodgevallen verlenen in Pakistan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paus roept op tot solidariteit met Pakistan

CASTEL GANDOLFO (RKnieuws.net) - Paus Benedictus XVI heeft vandaag tijdens de algemene audiëntie in Castel Gandolfo zowel de gelovigen als de internationale gemeenschap opgeroepen de Pakistaanse bevolking maximaal te helpen na de watersnoodramp. Dit meldt RKT.

De overstromingen hebben al meer dan zestienhonderd doden geëist. Meer dan 20 miljoen mensen ondervinden de gevolgen van de overstromingen.

Vlaanderen heeft vandaag een expert naar Pakistan gestuurd om te onderzoeken welke steun Vlaanderen het best kan bieden.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

De andere moslimlanden laten het volgens de krant aardig afweten.De hulp is beperkt en in het geval van Pakistan is dat niet voor het eerst.Amerika en Engeland hebben al meer hulp gegeven. En als het klopt dat christenen achtergesteld worden, dan is dat voor mij reden te meer om te geven. Als er genoeg is hoeft niemand tekort te komen.

En hoe sneller er hulp is en hoe minder mensen tekort hebben hoe geringer de kans op radicalisering.

En laten we ook begrijpen dat honger en dorst rare dingen doet met mensen. Moeders en vaders die hun kinderen laten creperen om zelf te overleven komt ook vaak voor in honger gebieden. De mens is meestal niet zo nobel in crisis situaties. Je kunt hopen en bidden dat je zelf de kracht hebt om je medemenselijkheid te bewaren onder elke omstandigheid en zonder aanziens des persoons, maar zelfs hier in het rijke westen met een overschot aan alles is dat niet gemakkelijk. Het hemd is nader dan de rok geldt zowel voor christenen als voor moslims of welk ander gelovige of niet gelovige dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En laten we ook begrijpen dat honger en dorst rare dingen doet met mensen. Moeders en vaders die hun kinderen laten creperen om zelf te overleven komt ook vaak voor in honger gebieden. De mens is meestal niet zo nobel in crisis situaties. Je kunt hopen en bidden dat je zelf de kracht hebt om je medemenselijkheid te bewaren onder elke omstandigheid en zonder aanziens des persoons, maar zelfs hier in het rijke westen met een overschot aan alles is dat niet gemakkelijk. Het hemd is nader dan de rok geldt zowel voor christenen als voor moslims of welk ander gelovige of niet gelovige dan ook.

Sorry, maar niet-moslims worden standaard gediscrimineerd in Islamitische landen, en indien de nood aan de man is zijn zij blijkbaar degenen die het eerst mogen creperen. Ze zijn immers minderwaardig aan moslims, dat is wat de islam leert. Dit is geen kwestie van overleving van de sterkste, dit is een kwestie van stelselmatige discriminatie die zelfs onder dit soort omstandigheden wordt doorgevoerd.

Let wel: de hulpverleners ter plaatse zijn degenen die de niet-moslims (het bericht gaat over christenen, maar reken maar dat niet-abrahamieten het nog zwaarder hebben, voor zover ze in het verleden nog niet zijn uitgeroeid) die op levensovertuiging discrimineren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat MC zegt en daarbuiten zonder eten/drinken en medische voorzieningen maakt radicalisering geen kans, cholera, de builenpest en meer van dat soort nare dingen wel. Over het algemeen zorgt zo'n flinke epidemie niet voor opkomend extremisme daar er bij bosjes potentiële extremisten het hoekje omgaan.

Indien de islamitische wereld enkel islamieten hulp geeft dan lijkt het me een logische reactie dat de christelijke wereld enkel aan de niet-islamieten hulp geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

of de afwezigheid van naastenliefde voedt de woede tegen het 'christelijke' westen...ik denk dat het een kleine moeite is om wetenschappelijke artikelen te vinden voor de stelling dat armoede voor radicalisering kan zorgen. Het zondebok idee zegmaar, hebben we dat in Europa niet ook al eens gehad?

ik wist trouwens niet dat het de bedoeling was dat wij onze naastenliefde beperken tot degene die ons ook zouden helpen? Misschien ben ik dan een erg essentieel stuk christelijke leer misgelopen, waardoor ik toch een heel andere kijk zou kunnen krijgen op mijn (hopelijk) toekomstige beroep...

Link naar bericht
Deel via andere websites

de geschiedenis herhaalt zich... net als destijds in Indonesië, doen de islamieten precies hetzelfde in Pakistan nu...

reden te meer voor mij om hier zeer zeker niet aan te doneren...

in plaats van alleen maar te schooien voor geld, kunnen de hulporganisaties ook wat beter opletten hoe het geld besteed wordt (het beetje wat overblijft als het langs allerlei strijkstokken is geweest).

of ze moeten het wel prima vinden dat moslims daar niet-moslims discrimineren en laten creperen...

probleem is natuurlijk als zij dit probleem erkennen, openlijk en wel, geven ze ook bepaalde mensen die bepaalde uitspraken doen over de moslimwereld en de islam, gelijk en dat willen ze niet, dus laten ze liever die mensen daar verrekken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

strijkstok is vooral een imago probleem, niet zozeer een reëel probleem (iig bij de Nederlandse NGO's). Als iemand die meer afweet van noodhulp en ontwikkelingssamenwerking dan de gemiddelde Nederlander, vind ik het ontzettend irritant dat dat argument lukraak gebruikt wordt door mensen die er bar weinig van weten. Als dat in jou geval anders is RaiN, zou ik graag je onderbouwing willen zien, aangezien ik natuurlijk altijd wil leren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid