Spring naar bijdragen

Overstroming in Pakistan


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

of de afwezigheid van naastenliefde voedt de woede tegen het 'christelijke' westen...

Ongetwijfeld maar aan de andere kant moet het wel van twee kanten komen. Waarom zou ik niet eerst mijn broeders en zusters helpen als ik zie dat niemand zich daarover bekommerd maar de hulp enkel richt op islamieten?

Schijnbaar krijgen de islamieten dus al hulp en de rest nog niet. Lijkt mij het niet meer dan logisch om eerst hulp te verlenen aan diegene die het nog niet krijgen.

Quote:
ik denk dat het een kleine moeite is om wetenschappelijke artikelen te vinden voor de stelling dat armoede voor radicalisering kan zorgen.

In principe kun je net zo makkelijk ergens 'wetenschappelijke' artikelen bij vinden dan bijbelcitaten. Ongetwijfeld zllen mensen het oneerlijk vinden als zij niet geholpen worden precies dus wat nu aan de hand is met niet-moslims in Pakistan. Gaan deze christenen (en anders/niet-gelovigen) nu radicaliseren? Waarschijnlijk niet daar ze ondanks de ellende die ze overkomt nog eer en geweten hebben en een gevoel van beschaving blijven hanteren.

Quote:
Het zondebok idee zegmaar, hebben we dat in Europa niet ook al eens gehad?

Het spijt me zeer, maar als je hier een godwin neer wil zetten doe het dan goed nu draai je het verkeerd om.

Quote:
ik wist trouwens niet dat het de bedoeling was dat wij onze naastenliefde beperken tot degene die ons ook zouden helpen? Misschien ben ik dan een erg essentieel stuk christelijke leer misgelopen, waardoor ik toch een heel andere kijk zou kunnen krijgen op mijn (hopelijk) toekomstige beroep...

Wellicht heb je nog het idee dat christenen allemaal liefdevolle hippies zijn die met hun roze bril wegkijken voor onrecht en vooral in een vrolijke roes blijven hangen. Het verleden leert dat christenen er niet vies van waren om onderdrukte minderheden bij te staan en te vechten tegen degene die onderdrukt. Overal is een tijd en een plaats voor en de tijd is nu wel zo'n beetje gekomen dat we eens realistisch kunnen zijn en ons voorbereiden op datgene wat gaat komen.

In Pakistan is nu erg veel leed onder alle bevolkingsgroepen maar slechts de islamitische worden geholpen, dat is onrecht en daar moet wat tegen worden gedaan. Je moet de zaken nu niet gaan omdraaien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

strijkstok is vooral een imago probleem, niet zozeer een reëel probleem (iig bij de Nederlandse NGO's). Als iemand die meer afweet van noodhulp en ontwikkelingssamenwerking dan de gemiddelde Nederlander, vind ik het ontzettend irritant dat dat argument lukraak gebruikt wordt door mensen die er bar weinig van weten. Als dat in jou geval anders is RaiN, zou ik graag je onderbouwing willen zien, aangezien ik natuurlijk altijd wil leren...

ik ben niet van plan om dit hele topic te kapen met een onderbouwing van wat ieder eerlijk weldenkend mens al weet, namelijk dat er bij hulporganisaties teveel aan de strijkstok blijft hangen...

hoeveel van de miljarden zijn in Haïti aangekomen?

dat jij liever wegkijkt voor dit soort oneerlijke praktijken, is jouw keuze, mijn keuze is om dat dan maar te negeren, niet omdat ik geen antwoord heb erop, maar omdat ik geen zin heb om dezelfde discussie iedere week te voeren... knipoog_dicht.gif

gezien je commentaar ga ik er van uit dat je een expert bent op het gebied van noodhulp en niet slechts een student die in de stad met foldertjes mensen staat aan te spreken...


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ongetwijfeld maar aan de andere kant moet het wel van twee kanten komen. Waarom zou ik niet eerst mijn broeders en zusters helpen als ik zie dat niemand zich daarover bekommerd maar de hulp enkel richt op islamieten?

Schijnbaar krijgen de islamieten dus al hulp en de rest nog niet. Lijkt mij het niet meer dan logisch om eerst hulp te verlenen aan diegene die het nog niet krijgen.

[...]

In principe kun je net zo makkelijk ergens 'wetenschappelijke' artikelen bij vinden dan bijbelcitaten. Ongetwijfeld zllen mensen het oneerlijk vinden als zij niet geholpen worden precies dus wat nu aan de hand is met niet-moslims in Pakistan. Gaan deze christenen (en anders/niet-gelovigen) nu radicaliseren? Waarschijnlijk niet daar ze ondanks de ellende die ze overkomt nog eer en geweten hebben en een gevoel van beschaving blijven hanteren.

[...]

Het spijt me zeer, maar als je hier een godwin neer wil zetten doe het dan goed nu draai je het verkeerd om.

[...]

Wellicht heb je nog het idee dat christenen allemaal liefdevolle hippies zijn die met hun roze bril wegkijken voor onrecht en vooral in een vrolijke roes blijven hangen. Het verleden leert dat christenen er niet vies van waren om onderdrukte minderheden bij te staan en te vechten tegen degene die onderdrukt. Overal is een tijd en een plaats voor en de tijd is nu wel zo'n beetje gekomen dat we eens realistisch kunnen zijn en ons voorbereiden op datgene wat gaat komen.

In Pakistan is nu erg veel leed onder alle bevolkingsgroepen maar slechts de islamitische worden geholpen, dat is onrecht en daar moet wat tegen worden gedaan. Je moet de zaken nu niet gaan omdraaien.

hier sluit ik mij volledig bij aan....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ongetwijfeld maar aan de andere kant moet het wel van twee kanten komen. Waarom zou ik niet eerst mijn broeders en zusters helpen als ik zie dat niemand zich daarover bekommerd maar de hulp enkel richt op islamieten?

Omdat 'eigen eerst' volgens mij (maar verlicht mij maar) niet zo de bedoeling is.

Quote:

Schijnbaar krijgen de islamieten dus al hulp en de rest nog niet. Lijkt mij het niet meer dan logisch om eerst hulp te verlenen aan diegene die het nog niet krijgen.

gezien deze reactie denk ik dat ik jouw post verkeerd begrepen heb en dacht dat je iets zei wat je blijkbaar niet bedoelde. Als dat dan weer niet zo is, snap ik echt niet waar deze reactie opslaat. Dus het is één van beide.

Quote:
In principe kun je net zo makkelijk ergens 'wetenschappelijke' artikelen bij vinden dan bijbelcitaten.

waarom wetenschappelijke tussen haakjes? Neem je me niet serieus ofzo?

Quote:

Ongetwijfeld zllen mensen het oneerlijk vinden als zij niet geholpen worden precies dus wat nu aan de hand is met niet-moslims in Pakistan. Gaan deze christenen (en anders/niet-gelovigen) nu radicaliseren? Waarschijnlijk niet daar ze ondanks de ellende die ze overkomt nog eer en geweten hebben en een gevoel van beschaving blijven hanteren.

Wederom, huh? Ik dacht dat jij over radicalisering van de moslims sprak?

Quote:

Het spijt me zeer, maar als je hier een godwin neer wil zetten doe het dan goed nu draai je het verkeerd om.

Wat draai ik om?

Quote:
Wellicht heb je nog het idee dat christenen allemaal liefdevolle hippies zijn die met hun roze bril wegkijken voor onrecht en vooral in een vrolijke roes blijven hangen.

Absoluut niet, hier onderschat je me behoorlijk of maak je een erg flauwe opmerking. Hoe kóm je erbij? Ik zeg heel wat anders, wat niets te maken heeft met mijn beeld van christenen, want dát is niet zo rooskleurig, maar meer met mijn beeld van hoe het eigenlijk moet zijn en waar ik daarom ook naar wil leven.

Quote:

Het verleden leert dat christenen er niet vies van waren om onderdrukte minderheden bij te staan en te vechten tegen degene die onderdrukt. Overal is een tijd en een plaats voor en de tijd is nu wel zo'n beetje gekomen dat we eens realistisch kunnen zijn en ons voorbereiden op datgene wat gaat komen.

In Pakistan is nu erg veel leed onder alle bevolkingsgroepen maar slechts de islamitische worden geholpen, dat is onrecht en daar moet wat tegen worden gedaan. Je moet de zaken nu niet gaan omdraaien.

kijk, en dat had ik net niet uit je post begrepen, dat je dat zei. Misschien door het tijdstip, het feit dat ik ondertussen nog een boek aan het samenvatten was en dat je post, mijns inziens, niet helemaal helder was. Ook nu niet. Kan aan mij liggen, kan aan jou liggen, who cares.

overigens, ik vind je toon uitermate vervelend, hoogdravend en neerbuigend. Ik hoop dat je dat zo niet bedoeld hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

gezien deze reactie denk ik dat ik jouw post verkeerd begrepen heb en dacht dat je iets zei wat je blijkbaar niet bedoelde.

Dat zou beide kunnen. smile.gif

Quote:
overigens, ik vind je toon uitermate vervelend, hoogdravend en neerbuigend. Ik hoop dat je dat zo niet bedoeld hebt.

Dat kan. Maar ik schrijf eigenlijk niet vaak iets wat ik niet bedoelde. Hoe het overkomt op een ander is een ander verhaal. Ik heb nogal een vreemd gevoel van humor wat regelmatig in mijn posts terugkomt en niet altijd begrepen wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik ben niet van plan om dit hele topic te kapen met een onderbouwing van wat ieder eerlijk weldenkend mens al weet, namelijk dat er bij hulporganisaties teveel aan de strijkstok blijft hangen...

hoeveel van de miljarden zijn in Haïti aangekomen?

dat jij liever wegkijkt voor dit soort oneerlijke praktijken, is jouw keuze, mijn keuze is om dat dan maar te negeren, niet omdat ik geen antwoord heb erop, maar omdat ik geen zin heb om dezelfde discussie iedere week te voeren...
knipoog_dicht.gif

gezien je commentaar ga ik er van uit dat je een expert bent op het gebied van noodhulp en niet slechts een student die in de stad met foldertjes mensen staat aan te spreken...

ik sta geenszins in de stad foldertjes uit te delen. Ik vind het jammer dat je er niet op in wilt gaan, misschien een idee om een ontwikkelingssamenwerking topic op te duikelen? Ergens in mijn hoofd zit nog een herinnering dat die er moet zijn.

wb die strijkstok: Denk eens aan bepalingen die daar over zijn (uit mijn blote hoofd om en nabij een maximum van 15 procent, maar dan moet ik even m'n materiaal induiken wil ik dat zeker weten), over wát die strijkstok eigenlijk inhoud (NGO's hebben over het algemeen geen winstoogmerk, dus waar gaat dat geld heen, denk aan reiskosten van medewerkers, betaling van gebouwen en kantoren, etcetera etcetera) Hoe onredelijk is dat dan?

Wat betreft Haiti: dat weet ik niet. Maar, heb je wel eens gehoord van wat er bedoelt met absorptievermogen in deze context? Daarbij, je zult mij nooit horen zeggen dat al het geld goed terecht komt, maar wat mij frustreert is dat rampen zo gehyped worden, dat veel mensen zoveel geven voor noodhulp, dikke prima natuurlijk, maar dat in Haiti mensen, meer dan een half jaar na dato, nog steeds in tenten wonen. Koop dan geen tenten, maar zorg dat er materiaal komt voor nieuwe bestendige gebouwen. Bijvoorbeeld. Dingen kunnen anders en moeten anders, maar waar ik een hekel aan heb, en ik weet niet of jij daarbij hoort RaiN, zijn mensen die er de ballen verstand van hebben, maar wel hun mening klaar hebben zonder te kunnen nuanceren, onderbouwen en te zeggen hoe het dan wel moet. Wat dat betreft heb ik een lastig vakgebied. Maar laten we eerlijk zijn, als jij kanker hebt, vraag je toch ook niet je buurman om je te genezen, tenzij die oncoloog is? Waarom denken zoveel mensen dan wel te snappen hoe de hele ontwikkelingsproblematiek etc. in elkaar zit zonder zich daarin verdiept te hebben?

overigens, dit laatste is een algemene frustratie, misschien niet meer geheel ontopic. Laten we er anders maar over ophouden, voor we inderdaad het hele topic kapen. Iets waar ik me toch al een beetje schuldig aan aan het maken ben...

@Thorgrem: niet wat je zei stoorde me, hoe je het zei. Maar dat heb ik dan dus verkeerd geinterpreteerd, als ik je goed begrijpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik wist trouwens niet dat het de bedoeling was dat wij onze naastenliefde beperken tot degene die ons ook zouden helpen? Misschien ben ik dan een erg essentieel stuk christelijke leer misgelopen, waardoor ik toch een heel andere kijk zou kunnen krijgen op mijn (hopelijk) toekomstige beroep...

Dit is in onderhavig geval helemaal niet wat er speelt; bijvoorbeeld MC en Thorgrem (en ik ben het helemaal met hen eens) roepen op om juist aan de mensen die géén (of veel te weinig) hulp krijgen vanwege hun levensbeschouwing te geven en de mensen die vanwege hun daar dominante levensbeschouwing van de hulp die er al is onevenredig veel krijgen, niets te geven. Dat vind ik een groot verschil met wat jij hier zegt. Als christenen en moslims gelijkelijk zouden delen in de hulp, zou ik er absoluut geen probleem mee hebben als - stel dat 95% moslim en 5% christen is, er 95% van mijn geld bij moslims en 5% bij christenen terecht zou komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de geschiedenis herhaalt zich... net als destijds in Indonesië, doen de islamieten precies hetzelfde in Pakistan nu...

De islam is wat dat betreft wel anders dan het christendom; juist omdat zij in principe alleen maar hun eigen 'broeders en zusters' helpen en christenen zijn opgegroeid met de parabel van de barmhartige Samaritaan en laten - in derde-wereldhulp bijvoorbeeld - ook andersgelovigen niet verrekken. Ook in de ontkerstende westerse samenleving zit dat er nog diep in. De hulp die wereldwijd aan de armen wordt gegeven, wordt voor onevenredig groot deel door christenen gegeven.


Samengevoegd:

Quote:

ja, nee, das precies wat ik zei in mijn tweede post aan thorgrem, ik heb verkeerd begrepen wat hij zei
smile.gif

Ah, OK, sorry, had ik nog niet gelezen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Open Doors start hulpactie voor christenen Pakistan

Stichting Open Doors start een hulpactie voor christenen in Pakistan die getroffen zijn door de overstromingen. Een noodzaak, want "christenen worden gezien als tweederangsburger. Dat zien we ook regelmatig bij het geven van hulp", aldus de stichting.

Met behulp van lokale partners in Pakistan gaat Open Doors in kaart brengen welke hulp waar nodig is. "We gaan er vanuit dat zeker tienduizenden christenen hulp nodig hebben", vertelt Tjalling Schotanus, directeur van Open Doors. Zeker 1500 christelijke gezinnen hebben acuut hulp nodig.

Op verschillende plaatsen zijn lokale kerken al bezig om met hulp van Open Doors noodhulp te geven in de vorm van voedsel, kookgerei en slaapspullen. Schotanus verwacht dat de getroffenen langdurig hulp nodig zullen hebben.

Eerder deze week liet Nazir Bhatti, voorzitter van het Pakistaans Christelijk Congres weten dat christelijke slachtoffers van de ramp worden achtergesteld bij de hulpverlening. "De hulp gaat bij voorkeur naar moslimslachtoffers".

Open Doors is echter niet de enige organisatie die zich richt op de christelijke slachtoffers. Ook het Nederlandse Bijbelgenootschap probeert via lokale partners christenen te steunen.

Open Doors is een stichting die zich inzet voor vervolgde christenen wereldwijd.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

20.000.000 getroffenen. Waaronder tienduizenden christenen even maximaliseren tot 90.000. Dat zijn er dus zeker minder dan 0,5 % en dan gaan christenen aan christenen geven, want die worden achtergesteld.

Zie je de situatie al voor je, er zijn in een groep van 500 man 2 christenen aanwezig en die staan en masse voor de auto met hulpgoederen te dringen, want er is maar voedsel voor 200 mensen. Vallen die 2 christenen samen met 298 moslims buiten de boot...zou dat dan komen omdat ze christelijk zijn of omdat er te weinig hulp is.

Vervolgens springen westers christenen de christenen bij. Wow, iedereen in het dorp is nog dakloos, maar die 2 christelijke gezinnen hebben er al een tent staan en huisraad gekregen... Tja, dan mag je er ook gelijk een peloton bewakers bij gaan leveren...

Als je als christelijke organisatie de christenen wilt helpen, dan moet je ook aan hun buren denken, wil je ze niet in gevaar gaan brengen.

Ik hoop dat ze dat dan ook gaan doen, anders krijg je een omgekeerd effect van wat je wilde bereiken.

Christenen worden mogelijk achtergesteld, maar als je alleen hen wilt gaan helpen, creeer j emijns inziens geen prettige situatie voor die mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

het probleem is ook niet de afgunst van christenen naar moslims, het is de afgunst van moslims naar alles wat niet moslim is... logisch toch dat mensen eerst in zo'n geval hun broeders en zusters helpen, dan het tuig dat hen onderdrukt lijkt mij... de onderdrukker mag wat mij betreft in dit verhaal verrekken... maar das mijn bescheiden mening...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat een gezeur allemaal. Gun gewoon de moslims én christenen allemaal hulp.

Doe ik ook. En ik ga er ook van uit dat Christelijke organisaties niet, als ze substantieel geld binnen halen, al het geld alleen aan de 150.000 - 200.000 christenen die in nood zijn.

Er moet gewoon geholpen worden 1/5e deel van het land is door de overstromingen aangedaan. 20 miljoen mensen moslim en christenen en anderen. Er zijn gebieden die nog steeds helemaal geen hulp heben gehad, er is gebrek aan helicopters, mensen kunnen niet bereikt worden omdat bruggen weg zijn.

Ik kan me zorgen wel voorstellen, maar ik denk dat die meer terecht zijn mbt de wederopbouw fase dan nu in de noodhulp fase.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mensen die specifiek aan christelijke hulporganisaties willen geven:

giro 300300 t.a.v. EO Metterdaad, o.v.v. Pakistan

Overigens @ Eulogía @ anderen: zoals eerder gezegd:

Quote:

[...]

Als christenen en moslims gelijkelijk zouden delen in de hulp, zou ik er absoluut geen probleem mee hebben als - stel dat 95% moslim en 5% christen is, er 95% van mijn geld bij moslims en 5% bij christenen terecht zou komen.

... maar dat is nu eenmaal niet zo. Daarom hoop ik dat men specifiek aan christenen wil geven. Overigens helpt een reportatge in (meen ik) het achtuur-journaal van afgelopen vrijdag ook wel mee, waarin extremistische moslims hulp gaan verlenen in Pakistan en daar ter plaatse prediken dat alle ongelovigen dood moeten en dat heel Pakistan islamitisch moet worden; en daarna met droge ogen voor de camera zeggen: "Geven jullie in het westen maar aan ons, want wij komen op plaatsen waar de Pakistaanse overheid niet komt" hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook goed als christelijke organisaties specifiek aan christenen geven als moslims hen te weinig geven.

Mijn mening is:

laat christenen aan christenen geven,

moslims aan moslims,

andere christenen aan moslims en christenen,

andere moslims aan moslims en christenen enz.,

oftewel: elke hulp is gewenst. Laat iedereen geven met zijn/haar eigen motivatie, maar laat het geven niet in het geheel na om bepaalde redenen (van haat/afgunst naar anderen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

het probleem is ook niet de afgunst van christenen naar moslims, het is de afgunst van moslims naar alles wat niet moslim is... logisch toch dat mensen eerst in zo'n geval hun broeders en zusters helpen, dan het tuig dat hen onderdrukt lijkt mij... de onderdrukker mag wat mij betreft in dit verhaal verrekken... maar das mijn bescheiden mening...

De Bijbelse boodschap is volgens mij toch anders.

Quote:

Doe ik ook. En ik ga er ook van uit dat Christelijke organisaties niet, als ze substantieel geld binnen halen, al het geld alleen aan de 150.000 - 200.000 christenen die in nood zijn.

Er moet gewoon geholpen worden 1/5e deel van het land is door de overstromingen aangedaan. 20 miljoen mensen moslim en christenen en anderen. Er zijn gebieden die nog steeds helemaal geen hulp heben gehad, er is gebrek aan helicopters, mensen kunnen niet bereikt worden omdat bruggen weg zijn.

Ik kan me zorgen wel voorstellen, maar ik denk dat die meer terecht zijn mbt de wederopbouw fase dan nu in de noodhulp fase.

Het leek een beetje alsof ik tegen jou reageerde, hoewel het meer een algemene opmerking van mij was. Je vrijgevigheid is te prijzen! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Er is maar 1 volk: de mensheid'

"Eigen volk eerst" is dus niet zo'n slechte uitspraak! widegrin.gif

Maar als de 'standaard' hulporganisaties vrouwen zouden laten stikken en alleen mannen helpen, zou jij dan niet op zijn minst overwegen om aan een organisatie te geven die specifiek vrouwen helpt? Idem bij zwarten t.o. blanken (als dat van toepassing zou zijn; in Pakistan is volgens mij zowat iedereen van hetzelfde ras)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik reageerde meer op 'christenen moeten christenen helpen en moslims moeten moslims helpen'. Als je dan toch geeft dan moet het toch niet zo heel veel uitmaken wie je er mee helpt.

Probleem is dat ik persoonlijk ook 1 van die personen ben die bang is dat je de Taliban of de Pakistaanse regering er mee sponsort en daarmee akties als 555 niet helemaal vertrouw.

Hoewel de Pakistaanse president natuurlijk heeft beloofd dat het geld allemaal goed terecht gaat komen dus we hoeven ons wat dat betreft geen zorgen te maken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik reageerde meer op 'christenen moeten christenen helpen en moslims moeten moslims helpen'. Als je dan toch geeft dan moet het toch niet zo heel veel uitmaken wie je er mee helpt.

Wat ik zeg: als standaard alleen mannen geholpen worden, wil ik dat mijn geld specifiek bij vrouwen terechtkomt. Idem voor moslims vs. christenen.

Quote:
Hoewel de Pakistaanse president natuurlijk heeft beloofd dat het geld allemaal goed terecht gaat komen dus we hoeven ons wat dat betreft geen zorgen te maken
knipoog_dicht.gif

Hij vindt vast zijn eigen portemonnee een heel goede bestemming knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik reageerde meer op 'christenen moeten christenen helpen en moslims moeten moslims helpen'. Als je dan toch geeft dan moet het toch niet zo heel veel uitmaken wie je er mee helpt.

Ik weet niet wie dat schreef, maar ik hoop niet dat je denkt dat dat ('christenen moeten christenen helpen en moslims moeten moslims helpen') mijn mening is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik weet niet wie dat schreef, maar ik hoop niet dat je denkt dat dat ('christenen moeten christenen helpen en moslims moeten moslims helpen') mijn mening is.

Jij schreef iets van die strekking, maar het is danig uit zijn verband gerukt zo. Want met wat je er nog bij schreef, bleek al duidelijk genoeg, dat jij er totaal niet voor bent om mensen van een ander geloof maar te laten stikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid