Spring naar bijdragen

Overstroming in Pakistan


Aanbevolen berichten

Ik open hier een topic over om wat aandacht te vragen voor dit probleem.

Er is een gruwelijke ramp gaande in Pakistan, maar vergeleken met andere rampen die niet midden in de zomervakantie vallen, is de berichtgeving en initiatieven voor hulp wat mager.

Dus vraag ik aandacht voor deze ramp.

Enkele willekeurige berichtjes.

Quote:
Overstromingen hebben tienduizenden Pakistanen gedwongen hun huizen te ontvluchten. Zeker 27 mensen zijn om het leven gekomen. Dat hebben de Pakistaanse autoriteiten dinsdag bekendgemaakt. Dawn News TV, onderdeel van een Engelstalige krant in Pakistan, sprak van honderdduizenden ontheemden.

link (De pers)

Quote:
De Verenigde Naties zijn bezorgd over het groeiende aantal zieken na de verwoestende overstromingen in Pakistan. De ramp kostte al het leven aan 1.600 mensen. Ondertussen maakt België meer hulp vrij voor Pakistan.

link (de redactie)

Quote:
De Pakistaanse president Asif Ali Zardari ligt sterk onder vuur. Terwijl miljoenen Pakistanen getroffen zijn door overstromingen, bezocht hij samen met zijn familie en een honderdkoppige entourage enkele Europese landen. Intussen blijken ook structurele tekortkomingen aan de basis te liggen van de ramp.

link (de wereld morgen)

Quote:
ISLAMABAD (ANP) - De waterstanden in het door overstromingen geteisterde Pakistan zullen vrijdag naar verwachting nog verder stijgen. De Nationale Autoriteit voor Rampenmanagement spreekt van ,,grote pieken'' die de al getroffen regio's vrijdag en in de loop van volgende week zullen treffen. Dat meldde de BBC.

link (Trouw)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hier trouwens een tal van artikelen:

link

Quote:
De overstromingen in Pakistan hebben volgens schattingen van de Verenigde Naties ongeveer 13,8 miljoen mensen getroffen. De schaal van de ramp is ongekend groot, veel groter dan die van de tsunami die in 2004 in Azië huishield. Dat zegt de VN-hulpverleningsorganisatie OCHA.

P600_jpg_322487d.jpg

pakistan_322878d.jpg

P76_jpg_322501b.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig is giro 555 nu toch open. 1 miljoen in 3 dagen; het klinkt me wat magertjes in de oren, maar blijkbaar was dat met Haïti de eerste dagen ook zoiets. Kan dus meevallen uiteindelijk met wat de Nederlanders gaan geven. Zelf had ik voor het openen van dat gironummer al aan het Rode Kruis gegeven - foeterend dat ze het nu toch inmiddels wel eens wat groter mochten gaan aanpakken! Volgens mij 'leeft' het hier niet echt, omdat Pakistan geen toeristisch gebied is en omdat het in de kwade reuk van de Taliban staat (waar het overgrote merendeel van de Pakistanen in de bewuste regio's alleen maar heel veel last van heeft of op zijn minst helemaal niks mee te maken heeft).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las het idd. smile.gif

DUs giro 555 is open. Verder kunnen giften ook aan individuele hulporganisaties gegeven worden. Voordeel van het rode kruis is dat geld dat 'over' zou blijven dan iig ook altijd op de goed eplek komt.

Ook zijn er andere NGO's. Een voorbeeld van een Christelijke NGO die ik ook al eens genoemd heb in de tijd van Haïti is 'Convoy of hope' link , die zelf naar ik begreep mensen daar al hebben zitten, zodat geld wat directer lokaal terecht komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Logisch ook. Een staat die uit elkaar valt met een sloot fundi's, geen vakantieland etc.

Inderdaad. Het is synisch maar waar: zodra het geen fijn vakantieland is en onvoldoende westers geassimileerd is, bekommeren mensen zich al een stuk minder om het leven van hun medemens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad. Het is synisch maar waar: zodra het geen fijn vakantieland is en onvoldoende westers geassimileerd is, bekommeren mensen zich al een stuk minder om het leven van hun medemens.

Ik denk dat het niet zoveel te maken heeft met al dan niet geassimileerd, wel met de complete bestuurlijke wanorde en incompetentie, binnenlandse conflicten en fundamentalistische moslims die het geweld niet schuwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat het niet zoveel te maken heeft met al dan niet geassimileerd, wel met de complete bestuurlijke wanorde en incompetentie, binnenlandse conflicten en fundamentalistische moslims die het geweld niet schuwen.

Ok.

Hervormulering: Mensen zijn eerder geneigd mensen niet te helpen die al in slechtere condities leven, zoals landen met gebrekig bestuur en terrorisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geef zelf ook geen geld.

Ik ook niet, naastenliefde is een goed ding, maar als het niet wederzijds is houdt het bij mij al snel op. En trouwens, als ze wat minder geld in kernbommen hadden gestopt hadden ze hun eigen deltaplan o.i.d. kunnen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ook niet, naastenliefde is een goed ding, maar als het niet wederzijds is houdt het bij mij al snel op. En trouwens, als ze wat minder geld in kernbommen hadden gestopt hadden ze hun eigen deltaplan o.i.d. kunnen hebben.

Daar heeft de gemiddelde inwoner en slachtoffer die notabene tegen zijn regering loopt te demonstreren momenteel betrekkelijk weinig aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al zou maar 10% van die hulp op z'n plek komen, dan nog heeft het zin om te geven (en in werkelijkheid zal het veel meer zijn, maar inderdaad niet 100%). Simpelweg omdat je als Nederlander geen enkele andere mogelijkheid hebt om die mensen te helpen, en het wel je christenplicht is om medemensen in nood te helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Asteraceae:

Quote:

Al zou
maar 10% van die hulp op z'n plek komen, dan nog heeft het zin om te geven (en
in werkelijkheid zal het veel meer zijn
, maar inderdaad niet 100%). Simpelweg omdat je als Nederlander geen enkele andere mogelijkheid hebt om die mensen te helpen, en het wel je christenplicht is om medemensen in nood te helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is nooit zekerheid dat geld op verkeerde plaatsen komt. Als dat iedereen zou weerhouden bestond er geen hulp meer. Er zijn iig NGO's in deze gebieden die zelf lokaal opereren, dat verkleint de kans al aanzienlijk. En al zou de Taliban er wat van jatten, dan nog is dat niet een reden om die mensen daar dubbel het slachtoffer te laten zijn, m.i.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is nooit zekerheid dat geld op verkeerde plaatsen komt. Als dat iedereen zou weerhouden bestond er geen hulp meer.

Geen absolute zekerheid dat het niet allemaal op de verkeerde plek komt en vrijwel absolute zekerheid dat een groot/grootste deel terechtkomt bij moslimextremisten, de zakken van ambtenaren en andere onfrisse figuren zijn twee verschillende dingen.

Quote:

Er zijn iig NGO's in deze gebieden die zelf lokaal opereren, dat verkleint de kans al aanzienlijk. En al zou de Taliban er wat van jatten, dan nog is dat niet een reden om die mensen daar dubbel het slachtoffer te laten zijn, m.i.

M.i. wel. Alleen al omdat de aanname dat je die mensen dubbel laat lijden onzinnig is. Ze lijden al onder moslimfundi's en de overstroming. Wat geld geven verergert het eerste en doet nauwelijks wat -en zeker niets voor de lange termijn- aan het tweede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid