Spring naar bijdragen

Niet gedoopt niet behouden


Aanbevolen berichten

Dan betekent het dus dat je simpelweg niet langer in Gods hand bent, tot je je weer bekeert en je zonden belijdt. Dan staat Hij al weer met open armen op je te wachten. Voor katholieken en oosters-orthodoxen betekent dat dus biechten. Protestanten zullen dat op andere manieren met God zien op te lossen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 230
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hallo Paulien,

Dopen is inderdaad een opdracht.

Als je niet bent gedoopt, is het inderdaad niet zo dat je dan niet bent behouden. Inderdaad ben je alleen behouden door geloof.

Als je je wél laat dopen, ben je niet automatisch behouden. Je bent behouden als je gelooft.. en je laat dopen. En als je niet gedoopt bent, maar wel gelooft, ben je ook behouden.

Toch is het zo dat de doop een logisch gevolg is van je geloof. Als je in Jezus gelooft en Hem wil volgen, zal je je laten dopen.

Als je van een man houdt en hij van jou, zal je uiteindelijk een trouwceremonie houden. Als je van Jezus houdt en Hij van jou (en dat doet Hij smile.gif ) zal je (uiteindelijk) een doopceremonie houden. Deze ceremonie is een gevolg van de liefde. Je hebt al een relatie door liefde, maar deze wordt bezegeld door de ceremonie.

Inderdaad kan een gedoopt iemand God de rug toekeren, zoals een getrouwd iemand weg kan gaan bij de partner.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt.

Maar toch hoort het er bij. Als je het leger ingaat, krijg je (zover ik weet) ook een inwijdingsceremonie.

Als je als werknemer in dienst komt bij een bedrijf, horen daar ook 'ceremonies' bij. Je stelt je voor, spreekt met elkaar, trakteert je collega's bv. op gebak van je eerste salaris enz. . Als je dat bv. allemaal niet doet, wijk je af van het 'protocol', het gebruik, het inwijdingsritueel.

Zover ik weet, vond dopen vaker plaats in het Midden-Oosten rond het begin van de jaartelling en zeiden ondergeschikten/werknemers daarmee tegen hun heer/werkgever/baas: 'Ik hoor bij u'. Gelovigen bezegelen met hun doop ook dat Jezus hun Heer is.

Daarna hoor je er echt helemaal bij. De doop geeft ook een enorme (geestelijke) zegen. Een symbool van de doop is het volk Israël dat door de Rode Zee ging en daarmee werd verlost van de slavernij van Egypte (het rijk van de dood). Iemand die wordt gedoopt, wordt ook verlost van de slavernij van het rijk van de dood. Iemand die wordt gedoopt, wordt schoongewassen van het oude leven (sterft daarvan) en staat op in een nieuw leven.

Quote:
Rom. 6

3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen. 5 Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn (met hetgeen gelijk is) aan zijn opstanding; 6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Indien wij dan met Christus gestorven zijn, geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven, 9 daar wij weten, dat Christus, nu Hij uit de doden is opgewekt, niet meer sterft: de dood voert geen heerschappij meer over Hem. 10 Want wat zijn dood betreft, is Hij voor de zonde eens voor altijd gestorven; wat zijn leven betreft, leeft Hij voor God. 11 Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus. 12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hi!

Ik ben nieuw hier, maar wou hier toch even op reageren
knipoog_dicht.gif
.

Ik ben zelf (nog) niet gedoopt.. Maar ik geloof dat het dopen een opdracht is uit de Bijbel, maar wanneer je dit niet doet, hoeft dat naar mijn idee niet meteen te betekenen dat je niet behouden bent. Door geloof in Jezus (alleen) word je behouden.

Maar hebben jullie weleens gehoord dat als je je laat dopen dat je dan sowieso behouden bent:

"Mijn schapen luisteren naar mijn stem, Ik ken ze en zij volgen mij.

Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit Mijn hand roven".

Johannes 10 : 27, 28

Wat nou als je je laat dopen, maar zelf uit Gods hand 'springt'?

Naar mijn mening betekent geloof in Jezus ook gehoorzaamheid en navolging dat zich ook vertaalt in je handelingen. Doop is als sacrament ook onder andere een zichtbare uiting van je geloof en van Gods genade. Dopen lijkt me niet iets optioneels en wel gevolgen hebben voor je behoud, waarbij ik niet zeg dat dús ongedoopten naar de hel gaan; God oordeelt over de levenden en de doden.

Verder geloof ik niet dat de doop een levenslange garantie is op de hemel. Als je gedoopt bent kun je evengoed verloren gaan, als je 'so to speak' uit Gods' hand sprint.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En als je niet gedoopt bent, maar wel gelooft, ben je ook behouden.

Dat spreekt de Bijbel tegen.


Samengevoegd:

Quote:

En een stel kan kiezen niet te trouwen omdat ze tóch wel van elkaar houden en niet het nut in zien van een ceremonie.

Dit is een overtuiging die goed past bij de overtuiging dat je zonder gedoopt te zijn, ook behouden kunt worden als je maar gelooft.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

waarbij ik niet zeg dat dús ongedoopten naar de hel gaan; God oordeelt over de levenden en de doden.

Verder geloof ik niet dat de doop een levenslange garantie is op de hemel. Als je gedoopt bent kun je evengoed verloren gaan, als je 'so to speak' uit Gods' hand sprint.

Amen (x2), bro! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat: wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.

Er staat niet: Wie niet gelooft en gedoopt is, zal veroordeeld worden.

Andere teksten in de Bijbel leggen ook de nadruk op het geloof.

(In eerdere post in dit topic schreef ik al wel over het grote belang van de doop - niet de absolute noodzaak, maar het grote belang.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er staat: wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.

Er staat niet: Wie niet gelooft en gedoopt is, zal veroordeeld worden.

Als je het uit zijn (in dit geval zeer nauwe) verband rukt, inderdaad. Maar kijk je iets verder dan je neus lang is (namelijk in de tekst er direct voor) dan zie je dat geloof blijkbaar de doop veronderstelt, oftewel: wie gelooft, laat zich dopen. Als diegene dat niet laat doen, kun je twijfels stellen bij zijn geloof (en dan heb je toch gelijk, maar goed dan heb ik ook gelijk, want dan kun je aflezen aan (o.a.) of iemand zich laat dopen, of hij wel gelooft.

En zo draaien we vrolijk rond in cirkeltjes. Don't I just lóve een poging om me ook 'ns in te leven in het sola-scripturaprincipe engel.gifdevil.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En zo draaien we vrolijk rond in cirkeltjes. Don't I just lóve een poging om me ook 'ns in te leven in het sola-scripturaprincipe
engel.gifdevil.gif

Sola scriptura verondersteld dan ook wel zaken als de gehele Schrift, contextueel gelezen en is een uitspraak over hiërarchisch gezag in relatie tot de Traditie. En is slechts één van de Sola's, zoals Fide, Christi, Gratia, etc. er ook in het rijtje horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Sola scriptura verondersteld dan ook wel zaken als de gehele Schrift, contextueel gelezen en is een uitspraak over hiërarchisch gezag in relatie tot de Traditie. En is slechts één van de Sola's, zoals Fide, Christi, Gratia, etc. er ook in het rijtje horen.

En is dus maar zeer beperkt toepasbaar in evangelische context.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je het uit zijn (in dit geval zeer nauwe) verband rukt, inderdaad. Maar kijk je iets verder dan je neus lang is (namelijk in de tekst er direct voor) dan zie je dat geloof blijkbaar de doop veronderstelt, oftewel: wie gelooft, laat zich dopen. Als diegene dat niet laat doen, kun je twijfels stellen bij zijn geloof (en dan heb je toch gelijk, maar goed dan heb ik ook gelijk, want dan kun je aflezen aan (o.a.) of iemand zich laat dopen, of hij wel gelooft.

En zo draaien we vrolijk rond in cirkeltjes. Don't I just lóve een poging om me ook 'ns in te leven in het sola-scripturaprincipe
engel.gifdevil.gif

Klopt. Ik denk ook dat we het bíjna met elkaar eens zijn, maar dat onze accenten net anders liggen. Inderdaad veronderstelt geloof de doop, zoals ik eerder schreef. De doop is een logisch gevolg op geloof. Er zijn echter meerdere logische gevolgen op geloof, zoals de Doop in de Geest. (Ook: goede werken doen, prediken, anderen dopen en genezen, wonderen doen, tienden geven enz. enz. . Toch word je behouden door geloof en niet door goede werken enz. . Maar goede werken zijn wel weer een gevolg/'bewijs' van het geloof. Een mens wordt niet behouden door de Doop in de Geest, prediken, anderen dopen/genezen, wonderen doen, tienden geven enz., maar bv. prediken ga je -automatisch- doen als je tot geloof gekomen bent.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan betekent het dus dat je simpelweg niet langer in Gods hand bent, tot je je weer bekeert en je zonden belijdt. Dan staat Hij al weer met open armen op je te wachten. Voor katholieken en oosters-orthodoxen betekent dat dus biechten. Protestanten zullen dat op andere manieren met God zien op te lossen.
smile.gif

Wij hoeven alleen in gebed om vergeving te vragen en berouw te tonen en bekeren (weg bij de zonde gaan) widegrin.gif

Nu ik het teruglees is "alleen" zwak uitgedrukt. Berouw heb je namelijk lang niet altijd direct en bekeren is ook lastig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De moordenaar aan het kruis was ook op grond van zijn geloof gered. Als hij nog van het kruis had kunnen afkomen, had hij zich waarschijnlijk diezelfde dag nog laten dopen (zoals nogal gebruikelijk was - je direct laten dopen als je tot geloof kwam). Maar ook mensen die bv. nog een jaar dooponderwijs krijgen, of er jarenlang over doen om te beslissen of ze zich willen laten dopen, zijn gered op grond van hun geloof.

Zelf kwam ik als tiener tot geloof, maar liet me pas als twintiger dopen. Toch weet ik dat ik al die tijd al gered was, omdat ik geloofde en de Heilige Geest als onderpand in mijn hart dit getuigde en bevestigde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De moordenaar aan het kruis was ook op grond van zijn geloof gered. Als hij nog van het kruis had kunnen afkomen, had hij zich waarschijnlijk diezelfde dag nog laten dopen (zoals nogal gebruikelijk was - je direct laten dopen als je tot geloof kwam).

Klopt. Dat wordt in de katholieke leer dan ook "doopsel van begeerte" genoemd. Zijn bekering en het feit dat hij zich niet meer kon laten dopen voor zijn doop hebben dezelfde waarde als het doopsel zelf.

Quote:
Maar ook mensen die bv. nog een jaar dooponderwijs krijgen, of er jarenlang over doen om te beslissen of ze zich willen laten dopen, zijn gered op grond van hun geloof.

Klopt. Dat is hetzelfde verhaal.

Quote:
Zelf kwam ik als tiener tot geloof, maar liet me pas als twintiger dopen. Toch weet ik dat ik al die tijd al gered was, omdat ik geloofde en de Heilige Geest als onderpand in mijn hart dit getuigde en bevestigde.

Als je in die tijd geloofsleerling was en je voorbereide op het doopsel en je was voor die tijd gestorven dan had dat in de katholieke Kerk ook gegolden als "doopsel van begeerte".

Wat je hier vertelt is een volmaakt katholiek verhaal.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

O.k. . En ik bedacht me nog het volgende: alles wat een gelovige doet, is goed om in geloof te doen. Als iemand gelooft dat het goed is om je te dopen, is het goed om je te dopen. Als iemand niet gelooft dat het goed is om je te dopen, of het niet zeker weet, is het de vraag of het dan wel goed is om je te laten dopen. In het laatste geval zou ik dan iemand adviseren om je (nog) niet te laten dopen. (En ik vermoed dat dat ook een katholiek verhaal is smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid