Spring naar bijdragen

Niet gedoopt niet behouden


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 230
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Erg irritant als mensen van het topiconderwerp afwijken, zeker als dat door de topicstarter wordt gedaan. Daarbij begint dit topic verdacht veel op RK-bashen te lijken. Voor serieuze vragen over de RKK-leer kun je terecht in het betreffende topic. Als het hier zo offtopic blijft gaan, zal ik dit topic sluiten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

erg irritant dat mensen iets posten en vervolgens weer het bericht leegmaken...

Sorry ik had niet zo opgelet met lezen, en hierdoor was mijn post een beetje onzinnig geworden. Het leek me handiger deze te verwijderen dan met onzin het topic te ''vervuilen''. Ik zal de volgende keer in elk geval beter oplettenknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Feedbacktopic lijkt mij het beste dan; dan kan ik ook meegenieten knipoog_dicht.gif en (serieus) feedback geven - ik ben zelf katholiek en heb al heel wat meegemaakt op dit gebied, waardoor ik enerzijds al aardig wat eelt op mijn geloofsziel gekweekt heb en anderzijds tamelijk goed weet wat voor verhalen waar de ronde doen en je - hopelijk in enkele zinnen - kan uitleggen waar 't eventueel aan schort in jouw post.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dank je voor deze verheldering
smile.gif

Ik had eigenlijk op een inhoudelijke reactie van Dingo gehoopt... maar goed van deze fout zal ik waarschijnlijk niet leren (heb namelijk geen idee wat ik fout heb gezegd)

Als je dat soort vragen hebt kun je het beste even mailen of een topicreport aanmaken, ik heb namelijk ook nog een leven buiten Credible en ik had je vraag nog niet gezien.

Ik heb je post verwijderd omdat je een karikatuur van de kinderdoop (een sacrament in de RKK) maakte terwijl wat al eerder in het topic gewaarschuwd is om er geen RK-bashtopic van te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

[...]

Waar staat dan dat als je niet gedoopt bent je veroordeeld zal worden? Er staat wie niet gelooft.

Gewoon een kwestie van logisch redeneren, lijkt me: als je gelooft, laat je je dopen. Als je niet gelooft, laat je je niet dopen. Enfin, natuurlijk kan deze bijbeltekst ook anders uitgelegd worden (zoals elke bijbeltekst op tig manieren uitgelegd kan worden). Dus alléén met deze tekst kom je er niet (noch pro-katholieke doopvisie, noch contra-).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En zo verwordt Geloof weer eens tot Werken en verwoordt het Sola Fide tot een instrument om het Sola Gratia te ondermijnen...

Waarom?

Quote:

Dat het geloof een gave is, is volgens mij wel degelijk iets wat je in de Schrift tegenkomt.

Het geloof kan in zekere zin een gave zijn, maar ik ken geen Bijbeltekst waar erover gesproken wordt dat dit samen zou hangen met het doopsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gewoon een kwestie van logisch redeneren, lijkt me: als je gelooft, laat je je dopen. Als je niet gelooft, laat je je niet dopen. Enfin, natuurlijk kan deze bijbeltekst ook anders uitgelegd worden (zoals elke bijbeltekst op tig manieren uitgelegd kan worden). Dus alléén met deze tekst kom je er niet (noch pro-katholieke doopvisie, noch contra-).

Was zeker geen pro/contra opmerking, ik was van mening dat deze tekst niet zegt dat als je je niet laat dopen dat je verloren gaat.

SV:

16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

KJV:

He that believeth and is baptized shall be saved; but he that believeth not shall be damned.

Als je in de griekse vertaling het woord baptized opzoekt dan kan dit net zo goed betekenen de doop met de Heilige Geest. Jezus spreekt deze tekst na zijn dood en opstanding tot zijn discipelen.

Johannes de doper zei het volgende:

Luk 3:

16 Zo antwoordde Johannes aan allen, zeggende: Ik doop u wel met water; maar Hij komt, Die sterker is dan ik, Wien ik niet waardig ben den riem van Zijn schoenen te ontbinden; Deze zal u dopen met den Heiligen Geest en met vuur;

Ik ben het met je eens dat als mensen tot geloof zijn gekomen zij als logische stap zich ook laten dopen in water. De vraag is, als ze dat niet doen, ze dan verloren gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi!

Ik ben nieuw hier, maar wou hier toch even op reagerenknipoog_dicht.gif.

Ik ben zelf (nog) niet gedoopt.. Maar ik geloof dat het dopen een opdracht is uit de Bijbel, maar wanneer je dit niet doet, hoeft dat naar mijn idee niet meteen te betekenen dat je niet behouden bent. Door geloof in Jezus (alleen) word je behouden.

Maar hebben jullie weleens gehoord dat als je je laat dopen dat je dan sowieso behouden bent:

"Mijn schapen luisteren naar mijn stem, Ik ken ze en zij volgen mij.

Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit Mijn hand roven".

Johannes 10 : 27, 28

Wat nou als je je laat dopen, maar zelf uit Gods hand 'springt'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid