Spring naar bijdragen

Korte vragen Geloof Algemeen


Aanbevolen berichten

Graag wat meer uitleg bij het volgende:

Num 23:19 God is geen mens, dat hij zijn woord zou breken of terug zou komen op zijn besluit.

Ik vind dit helemaal waarheid god is geen mens dus hij maakt geen fouten!

Maar dan..

Lukas 3:38 de zoon van Enos, de zoon van Set, de zoon van Adam, de zoon van God.

Adam zoon van god? Dat was toch Jezus??

Adam is inderdaad een zoon van God, oftewel: hij is voortgekomen uit God. Jezus is ook voortgekomen uit God. Zoals iemand anders al opmerkte, zijn er veel zonen en dochters van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 493
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Graag wat meer uitleg bij het volgende:

Num 23:19 God is geen mens, dat hij zijn woord zou breken of terug zou komen op zijn besluit.

Ik vind dit helemaal waarheid god is geen mens dus hij maakt geen fouten!

Maar dan..

Lukas 3:38 de zoon van Enos, de zoon van Set, de zoon van Adam, de zoon van God.

Adam zoon van god? Dat was toch Jezus??

Adam is inderdaad een zoon van God, oftewel: hij is voortgekomen uit God. Jezus is ook voortgekomen uit God. Zoals iemand anders al opmerkte, zijn er veel zonen en dochters van God.

Eindelijk iemand met een antwoord, hartelijk dank Eulogia.

Maar wat ik niet begrijp waarom dan juist Jezus kiezen als DE zoon van god en niet iemand anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Graag wat meer uitleg bij het volgende:

Num 23:19 God is geen mens, dat hij zijn woord zou breken of terug zou komen op zijn besluit.

Ik vind dit helemaal waarheid god is geen mens dus hij maakt geen fouten!

Maar dan..

Lukas 3:38 de zoon van Enos, de zoon van Set, de zoon van Adam, de zoon van God.

Adam zoon van god? Dat was toch Jezus??

Adam is inderdaad een zoon van God, oftewel: hij is voortgekomen uit God. Jezus is ook voortgekomen uit God. Zoals iemand anders al opmerkte, zijn er veel zonen en dochters van God.

Eindelijk iemand met een antwoord, hartelijk dank Eulogia.

Maar wat ik niet begrijp waarom dan juist Jezus kiezen als DE zoon van god en niet iemand anders?

Graag gedaan, Szuustof.

Adam liet zich de relatie met God ontnemen, maar Jezus was de eerste Mens Die volmaakt Gods wil uitvoerde (en de relatie tussen mensen en God herstelde) en werd daarom door Zijn Vader verhoogd tot de hoogste status.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
Link naar bericht
Deel via andere websites
Een evangelisch-achtige voorganger die zichzelf 'predikant' en zelfs 'dominee' noemt, dat is toch niet helemaal gebruikelijk of heb ik het nou fout?

Predikant hoor ik geregeld. En dominee, dat hangt van de kerk af: er zijn namelijk bepaalde kerken die het dominee ambt hebben. Bijvoorbeeld de Vrije evangelie Gemeente, die hun historische wortels in de naar ik meen Hervormde kerk hebben liggen. Ik meen ook dat daarnaast de Baptisten ook doninee's hebben en die zie ik ook wel tot 'evangelisch' gerekend worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet dat een Azusa theologische hogeschool bestaat voor de pinksterbeweging, maar of VEG-mensen daar ook studeren, weet ik niet, maar dat weet Olorin misschien.

(Ik zie inderdaad dat de VEG is afgescheiden van de Hervormde kerk.)

Hier zie ik alleen iets over predikanten, zonder de titel 'ds.' of 'dominee'. Oh wacht, hier staat er af en toe wel 'ds.' tussen: http://www.bondveg.nl/index.php?page=gemeenten .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet dat een Azusa theologische hogeschool bestaat voor de pinksterbeweging, maar of VEG-mensen daar ook studeren, weet ik niet, maar dat weet Olorin misschien.

Kan ik me niet voorstellen. Azusa is de opleiding van de VPE, die zijn veel te pinksterachtig voor de VEG vermoed ik. Daarbij is de VEG ouder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar hebben die mensen ook een academische studie afgerond dan? Van baptisten weet ik het, maar die VeG-lui?

Ik ben niet thuis in de VEG, maar ik verwacht van wel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_Evan ... _Gemeenten.

Mijn beeld van de VEG is een in de gereformeerde traditie staande evangelische stroming.

In het Wiki-artikel staat inderdaad "De predikanten in de Bond worden sinds 1970 op universitair niveau opgeleid. In 2007 is besloten tot samenwerking met de Protestantse Theologische Universiteit, die vestigingen heeft in Kampen, Leiden en Utrecht en waarvan ook het voormalig Evangelisch Luthers Seminarium en het Theologisch Seminarium te Doorn (Hydepark) deel uitmaakt."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik Jezus's uitspraken letterlijk neem dan komt het er op neer dat iemand met een 'waer geloof' bergen kan verplaatsen. Is er dan niemand wiens geloof zo groot is dat hij/zij Jedi kan spelen?

Na het lezen van de evangeliën en alles wat Jezus zei wordt het me steeds onduidelijker wanneer je geloof goed is... de moordenaar aan het kruis kreeg in de laatste minuten van zijn leven genade en de blinde, de melaatste en de lamme kregen genade. Maar ergens anders zegt Jezus dat het voor een rijke man bijna onmogelijk is om in de hemel te komen. Nu zijn wij Nederlanders rijk, feit, hoe kunnen we dan de hemel bereiken? Door elke week naar de kerk te gaan en een muntje in de collectezak te deponeren?

Of voor mij persoonlijk? Ik geef weinig om anderen en als ik al geld aan de armen zou geven, dan zou dat alleen zijn omdat God dat van mij verlangt en niet omdat ik daar zelf nou zo blij van word. Hoe kan een aso als ik een goede christen zijn als elk spoortje van naastenliefde ontbreekt?

Misschien een beetje te veel vragen voor een korte vragen topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik Jezus's uitspraken letterlijk neem dan komt het er op neer dat iemand met een 'waer geloof' bergen kan verplaatsen. Is er dan niemand wiens geloof zo groot is dat hij/zij Jedi kan spelen?

Na het lezen van de evangeliën en alles wat Jezus zei wordt het me steeds onduidelijker wanneer je geloof goed is... de moordenaar aan het kruis kreeg in de laatste minuten van zijn leven genade en de blinde, de melaatste en de lamme kregen genade. Maar ergens anders zegt Jezus dat het voor een rijke man bijna onmogelijk is om in de hemel te komen. Nu zijn wij Nederlanders rijk, feit, hoe kunnen we dan de hemel bereiken? Door elke week naar de kerk te gaan en een muntje in de collectezak te deponeren?

Of voor mij persoonlijk? Ik geef weinig om anderen en als ik al geld aan de armen zou geven, dan zou dat alleen zijn omdat God dat van mij verlangt en niet omdat ik daar zelf nou zo blij van word. Hoe kan een aso als ik een goede christen zijn als elk spoortje van naastenliefde ontbreekt?

Misschien een beetje te veel vragen voor een korte vragen topic.

Past beter in een eigen topic...
Link naar bericht
Deel via andere websites

Archillion, je haalt nu Matteüs 19 vers 24 aan. Maar lees dan ook ietsje verder, in elk geval tot en met vers 26 ;)

En over dat bergen verzetten... tja, dat kan letterlijk bedoeld zijn, of figuurlijk, of allebei. Ik denk alleen niet dat God iemand ergens kracht voor zou geven alleen om Jedi te spelen en/of bij mensen te pronken ;)

Ik vraag me af of elk spoortje van naastenliefde bij je ontbreekt. Er zijn vast wel mensen waar je van houdt. Misschien is naastenliefde niet je sterkste kant. Desondanks is het toch goed om er wel je best voor te blijven doen om in elk geval redelijk te zijn naar andere mensen. Wellicht heb je dan andere talenten van God gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dank je Eulogía, ik zal een nieuw topic openen. :)

@Chealder; jij ook bedankt, je plaatst veel wijze posts moet ik zeggen.

Ik bén nou eenmaal wijs! Wat een kapsones kan ik een enkele keer toch hebben :P

Fijn dat je in elk geval iets aan mijn posts hebt, daar doe ik het onder andere voor :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mijn weten is het het spreken van een andere taal dan de taal of talen die je kent. Het is één van de gaven die de Heilige Geest ons geeft. Het gebeurde met de apostelen toen zij vervuld raakten van de Heilige Geest, toen Jezus voor hen verschenen was.

De bijbel geeft daar ook een aantal voorschriften voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bij mijn weten is het het spreken van een andere taal dan de taal of talen die je kent. Het is één van de gaven die de Heilige Geest ons geeft. Het gebeurde met de apostelen toen zij vervuld raakten van de Heilige Geest, toen Jezus voor hen verschenen was.

De bijbel geeft daar ook een aantal voorschriften voor.

Dus je spreekt dan een andere taal zonder dat je weet dat je die taal kent? Dat lijkt me apart!

Ja, dat las ik ook: dat het in de bijbel ergens staat, maar geen idee waar. Ik ben (nog) niet zo thuis in de bijbel :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik lees het hier wel eens vaker op het forum. Het in tongen spreken..

Wat is dat??

In tongen spreken (of klanktaal zoals de NBV het vertaalt) zou een gave van de Heilige Geest zijn die geloven kunnen krijgen van God.

Je bidt dan in een taal tot God die jezelf eigenlijk nooit geleerd hebt en die je mogelijk zelf niet eens verstaat. Er zijn verhalen van mensen die dan iemand horen spreken in hun eigen moedertaal terwijl degene die het spreekt die taal helemaal niet kan spreken. In de bijbel wordt bijvoorbeeld het verhaal uit Handelingen 10:44-46 hierbij aangehaald als voorbeeld. Het is dus oa. ook een middel voor evangelisatie. Maar je hebt ook hedendaagse verhalen over dergelijke gebeurtenissen.

In de brieven aan de Korinthiërs noemt Paulus het ook, dat tongentaal je zelf sticht. Hij waarschuwt ook dat er een vertaler bij aanwezig moet zijn (wat ook wel door bepaalde gelovigen als een andere gave van de H. Geest gezien wordt). Immers,als niemand je verstaat schiet het niet op.

Deze leer kom je het meest tegen in pinkstergemeenten en andere charismatische stromingen (al dan niet binnen denominaties) en kerken.

Nu heb je onder christenen verschillende manieren hoe men hier tegen aan kijkt. Sommigen zeggen dat iedere christen in principe in tongen zou kunnen spreken. Anderen zeggen dat slechts sommigen dat kunnen omdat God iedereen verschillende gaven geeft, weer anderen zeggen dat het vroeger in de tijd van de apostelen voor kwam maar tegenwoordig niet meer. En weer anderen zeggen dat wat men onder 'tongentaal' verstaat een verkeerde bijbeluitleg is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bij mijn weten is het het spreken van een andere taal dan de taal of talen die je kent. Het is één van de gaven die de Heilige Geest ons geeft. Het gebeurde met de apostelen toen zij vervuld raakten van de Heilige Geest, toen Jezus voor hen verschenen was.

De bijbel geeft daar ook een aantal voorschriften voor.

Dus je spreekt dan een andere taal zonder dat je weet dat je die taal kent? Dat lijkt me apart!

Ja, dat las ik ook: dat het in de bijbel ergens staat, maar geen idee waar. Ik ben (nog) niet zo thuis in de bijbel :)

In de pinksterbeweging beroept men zich oa. op Handelingen 10:44-46, 1 Korintiërs hoofstuk 12 en 14.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk omdat het daarna tot aan de Paaswake het geheel stil is en men dus nog éénmaal extra plechtig het Gloria zingt? Er is dan immers geen klokgelui en ook geen altaarschel meer (bij de parochie waar ik was werd zelfs de houten ratel/klapper gebruikt tijdens de opheffing van Hostie en Kelk). Eigenlijk zou er dan ook geen orgelspel moeten zijn, maar daar houdt niet elke parochie zich aan; schijnbaar kunnen maar weinig koren a capella zingen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid