Spring naar bijdragen

Korte vragen Geloof Algemeen


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

De Kerk is dat met je eens. Het zal per regio verschillen, maar mij verbaast dit verhaal nogal, ik herken ook niets van wat Mach zegt. Nu ben ik zelf vooral thuis in het wat orthodoxere deel van de Kerk, dat zal iets schelen, maar dan nog.

Mijn ervaring is ook dat het de kandidaten bij de catechese persoonlijk wordt gevraagd of ze het Vormsel écht willen ontvangen en dat ze ook wordt uitgelegd wat het Vormsel betekent. Dat verhaal over die cadeau's valt denk ik ook wel mee want ik ken weinig families waar kinderen bij het Vormsel met cadeau's worden overladen. Dat is meer iets voor de eerste communie.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 493
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wij werden thuis niet overladen met cadeaus bij het Vormsel, maar een aardigheidje hoorde er toch wel bij. En mijn zusje (nu 17) en broertje (nu 14) hadden dat als voornaamste reden om er toch wel voor te kiezen. Echte 'pushing' hadden ze niet nodig, maar of ze er nou om de juiste redenen voor gekozen hebben betwijfel ik. Van mezelf ook wel trouwens, hoewel ik er achteraf gezien dan wel weer blij mee ben.

Maar, @CVW, ja, kiezen voor het Vormsel voor de cadeautjes kwam en kom ik in mijn omgeving te regelmatig tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ja, dat hangt allicht van milieu tot milieu af, mijn nieuwe fiets is zowat het enige wat ik me van mijn vormsel herinner. Ok, naast het gruwelijke habijt-achtige kledingsstuk wat we tot mijn grote horror aan moesten trekken. knipoog_dicht.gif Ik wil maar zeggen, ik kan me er wel iets bij voorstellen, milieus waarin het vormsel meer een soort van leuk feest is waarbij nu eenmaal ook nog een kerkdienst hoort dan dat het veel religieuze significantie heeft. Maar dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat je daar zomaar in mee moet gaan en dat het niet goed zou zijn om er in je naaste familie kritischer mee om te gaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me überhaupt niet herinneren dat dat ooit tijdens catechese gevraagd is, maar misschien was het wel zo hoor, dat is best mogelijk. Het was alleszins niet iets dat erg benadrukt geweest is. Maar volgens mij gaan we aardig off-topic voor een korte vragen-topic dus misschien handiger dit voort te zetten in een ander topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik in zeven jaar drie keer van redelijk dichtbij een exorcisme meegemaakt.

Verschillen met de RKK zijn dat er geen lange rituelen, standaardgebeden enz. zijn, maar dat net als bij de exorcismen door Jezus de demoon wordt bevolen 'Ga uit!' waarna de demoon weg moet gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelf heb ik in zeven jaar drie keer van redelijk dichtbij een exorcisme meegemaakt.

Verschillen met de RKK zijn dat er geen lange rituelen, standaardgebeden enz. zijn, maar dat net als bij de exorcismen door Jezus de demoon wordt bevolen 'Ga uit!' waarna de demoon weg moet gaan.

Heb je referenties en/of meer leeswerk? Ik had namelijk gehoopt op een wat meer gedegen/langere uitleg. flower.gif

Buiten dat vind ik 'ga weg' toch wel erg kort.. Zeker in tegenstelling tot de 8 maanden bij Anneliese Michel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interesse. Door de katholieke versie van dit topic heb ik die film over dingetje Rose gekeken en het verhaal van Anneliese Michel gelezen.

Zoals ik zei; als er voor een RK-exorcisme 8 maanden nodig is (en die vervolgens niet helpt maar de bezetene overlijdt) dan ben ik toch wel benieuwd hoe het "ga weg in Jezus' naam" nu precies werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Interesse. Door de katholieke versie van dit topic heb ik die film over dingetje Rose gekeken en het verhaal van Anneliese Michel gelezen.

Zoals ik zei; als er voor een RK-exorcisme 8 maanden nodig is (en die vervolgens niet helpt maar de bezetene overlijdt) dan ben ik toch wel benieuwd hoe het "ga weg in Jezus' naam" nu precies werkt.

Volgens mij zou een excorcisme in principe meteen moeten werken. De beste formule is toch de naam van Christus of van Maria. Als het daarmee niet lukt lukt het waarschijnlijk sowieso niet.widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@JoostG, Ik had nog niet gezien dat was gereageerd. Ik heb meegemaakt dat de demoon direct weg ging en ik heb ook meegemaakt dat de demoon niet direct weg ging. Ook heb ik gezien dat iemand weer soortgelijke klachten terugkreeg, nadat de klachten verdwenen waren.

Het is goed om er kennis over te hebben, want er kunnen soms meerdere dingen bij komen kijken. In één geval ging de persoon heel heftig reageren, maar was na de uitdrijving helemaal rustig.

Nadat de demoon uitgedreven is, is deze er niet blij mee. De demoon wil graag weer terug naar de plaats waar hij was. Een demoon is er helemaal niet blij mee om plaats op te geven voor Jezus en een christen. Een demoon zal proberen terug te komen. Daarom is het goed om goede begeiding te geven en om een mens te leren de boze te blijven weerstaan en een overwinnend leven te leiden.

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Het zelfde gedrag zie je bij situaties waarbij iemand niet bezeten is, maar wel last had van de werken van de boze, bijvoorbeeld als iemand depressief of verslaafd is geweest. De duivel probeert altijd een vrij persoon opnieuw onder een juk te brengen en die persoon te laten terugvallen in oude gewoonten en bindingen.

Daarnaast is het altijd belangrijk dat een bezeten persoon zelf bevrijd wíl worden en een bekering meemaakt. Soms zie je een innerlijke strijd in een persoon als een exorcisme plaatsvindt, waardoor een exorcisme langer kan duren. De demoon biedt soms weerstand en de mens moet zelf ook een keuze maken. Als de mens zich overgeeft aan Jezus en meewerkt aan de exorcisme, komt iemand ook echt vrij. Dat geldt ook bij die andere zaken, waarbij geen sprake is van echte bezetenheid, maar waarbij de duivel wel invloed heeft. Soms wil de mens niet van harte loskomen van oude gewoonten en denkpatronen, waardoor Jezus ook niet Zijn bevrijdende werk kan doen. De Heilige Geest gaat niet om de wil van mensen heen.

Zelf heb ik zo geen referenties/leeswerk. Misschien dat mij later nog meer te binnen schiet. Daarnaast mag je altijd met mij persoonlijk contact opnemen, want vanwege de privacy van de mensen is het niet goed als ik meer dingen schrijf over concrete situaties. Het zou raar en niet netjes zijn als iemand zichzelf zou herkennen op internet als ik over iemand zou schrijven. Ook als je mij persoonlijk schrijft, zal ik nog wel zo schrijven dat de privacy van de mensen gewaarborgd blijft en dat niemand uit een verhaal te herkennen is.

'Ga weg/uit' kan eventueel worden uitgebreid met 'Ga weg/uit, in de naam van Jezus, verdwijn, laat los, je hebt geen recht, persoon X is vrijgekocht' enz. . Er is geen standaardformulering, maar er kunnen meer van dergelijke dingen worden gezegd tegen de demoon.

Quote:

Luc. 8

27 Toen Hij aan land gegaan was, kwam Hem een man uit de stad tegemoet, die door boze geesten bezeten was, en sinds lang had hij geen mantel meer aan en woonde niet in een huis, maar in de graven. 28 Toen hij nu Jezus zag, stiet hij een kreet uit en hij viel aan zijn voeten en sprak met luider stem: Wat hebt Gij met mij te maken, Jezus, Zoon van de allerhoogste God? Ik smeek U, dat Gij mij niet pijnigt. 29 Want Hij gaf de onreine geest bevel van de man uit te varen. Want menigmaal had de geest hem met geweld medegesleurd, en om hem te bewaken werd hij met ketenen en voetboeien geboeid, maar hij brak de boeien stuk en werd door de geest naar eenzame streken gedreven. 30 En Jezus vroeg hem: Wat is uw naam? Hij zeide: Legioen; want vele geesten waren in hem gevaren. 31 En zij smeekten Hem, dat Hij hun niet gelasten zou in de afgrond te varen. 32 Nu werd op de berg een talrijke kudde zwijnen gehoed; en zij smeekten Hem, dat Hij hun zou toestaan daarin te varen. En Hij stond het hun toe. 33 En de geesten voeren uit die mens en voeren in de zwijnen en de kudde stormde langs de helling het meer in en verdronk.

Mar. 9

17 En één uit de schare antwoordde Hem: Meester, ik heb mijn zoon tot U gebracht, die een stomme geest heeft. 18 En waar hij hem aangrijpt, werpt hij hem op de grond; en hij heeft het schuim op de mond, en hij knerst met zijn tanden en verstijft. En ik heb uw discipelen gezegd, dat zij hem zouden uitdrijven, en zij hebben het niet gekund. 19 En Hij antwoordde hun en zeide: O, ongelovig geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? Brengt hem tot Mij. 20 En zij brachten hem tot Hem. En toen de geest Hem zag, deed hij hem terstond stuiptrekken en, op de grond gevallen, wentelde hij zich, al schuimende. 21 En Hij vroeg zijn vader: Hoelang is het al, dat dit hem overkomt? 22 Hij zeide: Van zijn kindsheid af; en dikwijls heeft hij hem ook in het vuur en in het water gedreven om hem een ongeluk te doen krijgen. Maar als Gij iets kunt doen, help ons en heb medelijden met ons! 23 Jezus zeide tot hem: Als Gij kunt! Alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft. 24 Terstond riep de vader van de knaap uit en zeide: Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp! 25 En toen Jezus zag, dat de schare samenstroomde, bestrafte Hij de onreine geest en zeide tot hem: Gij, stomme en dove geest, Ik beveel u: ga van hem uit en kom niet meer in hem. 26 En hij ging uit onder geschreeuw en hevige struiptrekkingen. En hij werd als een dode, zodat men algemeen zeide, dat hij gestorven was. 27 Doch Jezus vatte zijn hand, richtte hem op, en hij stond op.

Matth. 12

43 Zodra de onreine geest van de mens is uitgevaren, gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken, maar hij vindt die niet. 44 Dan zegt hij: Ik zal terugkeren naar mijn huis, waar ik ben uitgevaren; en als hij komt, vindt hij het leegstaan [en] geveegd en op orde. 45 Dan trekt hij heen en neemt zeven andere geesten mede, bozer dan hijzelf; en zij komen binnen en wonen daar. En het wordt met die mens in het einde erger dan in het begin. Alzo zal het ook gaan met dit boze geslacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe lang een exorcisme duurt (in evangelische gevallen) verschilt volgens mij van geval tot geval. Ik ken de verhalen waar het een kwestie was van met 2 personen voor iemand bidden, de demon bevelen de persoon te verlaten in Jezus naam en dat het klaar was. Maar ik ken ook het geval waarin de persoon die het exorcisme uit zou voeren eerst tweemaal 40 dagen had gevast, gedachtig de tekst 'dit geslacht gaat niet uit dan door vasten en gebed'. Het hangt er wat dat betreft helemaal vanaf hoe 'zwaar' iemand bezeten is. Dat laatste geval ging bijvoorbeeld om iemand die hogepriesteres was binnen een satanskerk/heksengroep/oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het hangt er wat dat betreft helemaal vanaf hoe 'zwaar' iemand bezeten is.

Zou ik merkwaardig vinden. Volgens mij zou God in een fractie van een seconde iedere demon kunnen weg vagen. Zien we overigens ook in de bijbel, bij uitdrijvingen van Jezus. En ik geloof ook dat als iemand een demon zou uitdrijven, die persoon ook slechts een werktuig van God is uiteindelijk en het geen kwestie van een 'powerlevel' is oid. Wel zie ik dat bijvoorbeeld genezingen in de bijbel op vele verschillende manieren gebeuren en dat gebedsverhoringen ook soms al met terugwerkende kracht plaats vinden tot ver voorbij het leven van degene die had gebeden (als verhoring al plaats vindt). Maar die dingen hebben niks te maken met de omvang van hetgeen waar gebeden voor wordt volgens mij.

I.m.h.o.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met een demoon moet ook nooit in discussie worden gegaan. Een demoon moet minder respect krijgen dan een hond die je beveelt of een inbreker die betrapt wordt. Zoals Jezus de duivel weerwoord gaf bij de verzoeking in de woestijn (Matth. 4), zo kun je een demoon de waarheid vertellen uit Gods woord en daarmee is de discussie over en moet de demoon weggaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Waarom laten de christenen niet hun baard staan zoals de joden en moslims (en op afbeeldingen heeft Jezus vrede zij met hem ook een baard), waarom dragen de vrouwelijke christenen geen hoofddoek zoals Maria (op beelden staat zij altijd met een sluier)?

Er zijn uit de H. Schrift geen gegevens bekend over hoe Jezus eruit heeft gezien, die zijn voor het geloof ook niet relevant. Veel is dus overgelaten aan de verbeelding van kunstenaars. Toch is die afbeelding met baard wel te verklaren: Jezus was een jood en ook nu nog dragen orthodox joodse mannen baarden. (Daarvoor wordt bijv. verwezen naar Leviticus 19, 27 ("Gij moogt (...) de rand van uw baard niet wegnemen.") Zo zal Jezus ook wel een keppeltje hebben gedragen. Maar deze soort, specifiek met het joodse geloof verbonden regels, gelden niet voor ons, net zo min als de joodse spijswetten voor ons gelden of de verplichte besnijdenis van jongens.

De sluier van Maria is zo ook te verklaren; joodse vrouwen gingen toentertijd zo gekleed. In bepaalde geloofsgemeenschappen is het ook nu nog verplicht of gewenst dat vrouwen een hoofddeksel of sluier dragen als ze naar de kerk gaan en in de kerk. Dit zal zijn gebaseerd op 1 Korintiërs 11: 5-6 ("Iedere vrouw daarentegen brengt schande over haar hoofd, wanneer zij blootshoofds, bidt of profeteert; ik vind dat even erg als wanneer haar hoofd kaalgeschoren was. Als een vrouw geen sluier hoeft te dragen, kan ze net zo goed haar haar laten afknippen. Maar als het voor haar een schande is kaalgeknipt of geschoren te zijn, dan moet ze ook een sluier dragen."), aldus de heilige apostel Paulus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Waarom laten de christenen niet hun baard staan zoals de joden en moslims (en op afbeeldingen heeft Jezus vrede zij met hem ook een baard), waarom dragen de vrouwelijke christenen geen hoofddoek zoals Maria (op beelden staat zij altijd met een sluier)?

Ik zie echt niet alle moslims baarden dragen, ik ken ook moslims zonder baard.

Waarom rijden sommige moslims in auto's terwijl men vroeger op kamelen reed? knipoog_dicht.gif

Merkwaardige vragen stel jij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid