Spring naar bijdragen

Korte vragen Geloof Algemeen


Aanbevolen berichten

Ik denk omdat het daarna tot aan de Paaswake het geheel stil is en men dus nog éénmaal extra plechtig het Gloria zingt?

Het zwijgen van de klokken en schellen vanaf het Gloria op Witte Donderdag is uitdrukking van deemoed om de vernederingen van de Heer.

In de Paaswake hoor je, eveneens tijdens het zingen van het Gloria, opnieuw alle klokken en altaarschellen, precies hetzelfde als bij de viering op Witte Donderdag. Ratels mogen de schellen vervangen in de tussentijd en in die ´stille tijd´ worden de vieringen ook niet aangekondigd met klokgelui. Tijdens het zingen van het Gloria met de Paaswake worden ook de kaarsen op het altaar weer ontstoken, aan het licht van de paaskaars.

De vieringen in het paastriduüm vormen in feite één doorgaande viering, met de Paaswake als hoogtepunt. Het triduüm begint met de viering op de avond van Witte Donderdag en eindigt met het avondgebed van paaszondag.

Het orgel zou na het Gloria van Witte Donderdag tot het Gloria van de Paaswake eveneens moeten zwijgen maar uit praktisch oogpunt is dat in de meeste parochies een utopie. Als het niet zonder kan, zou 'sober' begeleid moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 493
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Vorig jaar werd het Paastriduum in een andere kerk gevierd van de parochie waar ik was, en daar verving men in die stille tijd het orgelspel voor (sober) pianospel. Mijns inziens een aardig compromis dat zijn effect zeker wel had. In de kerk van dit jaar gebeurde dat niet. Je moet dan natuurlijk ook wel een piano hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het scheuren van het voorhangsel in de tempel en de aardbevingen na Jezus' dood misschien een symbolisch teken van God's woede? In feite hebben Zijn kinderen hem net verraden en gedood.

Ik ben wel benieuwd hoe de Joden deze gebeurtenis duiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De gangbare verklaring is dat het voorhangsel, symbool van de scheiding tussen God en mens, nu weg is. Bedenk dat geen enkele Israëliet ooit achter het voorhangsel kwam, behalve de hogepriester eens per jaar. Het scheuren van het voorhangsel is niet een teken van Gods woede, integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat denk ik ook. Ik denk dat dat ook uit de volgende tekst kan worden herleid.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:19 Daar wij dan, broeders, volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, 20 langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, zijn vlees, 21 en wij een grote priester over het huis Gods hebben, 22 laten wij toetreden met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, met een hart, dat door besprenging gezuiverd is van besef van kwaad, en met een lichaam, dat gewassen is met zuiver water.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Waarom slaan katholieken kruisjes als ze gaan bidden enzo, en protestanten niet?

Het slaan van een kruisje is typisch iets voor katholieken, maar niet exclusief. Ook in de Oosters-Orthodoxe kerken, en in Anglicaanse kerken komt het kruisteken voor. Het is wel het bekendste gebaar, dat je niet alleen in de kerk ziet, maar ook bijvoorbeeld als voetballers het veld opkomen en bij het bidden voor het eten.

Het kruisteken maak je door met je rechterhand je voorhoofd aan te raken, daarna je hand recht naar beneden tot het midden van je borst te bewegen. Vervolgens wordt het kruisteken afgemaakt door de linkerschouder aan te raken en daarna de rechterschouder. Je maakt zo een kruis.

Het kruisje slaan is een zegenbede. De gelovige zegt of denkt erbij:

In de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest

(Of in het Latijn: In nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti).

Met het slaan van het kruisje tekenen we onszelf met het kruis, zoals het hele katholieke leven onder het teken van het kruis staat. Iedere Eucharistieviering begint en eindigt met het maken van het kruisteken. We verenigen ons dan met de heilige Drie-eenheid, Vader, Zoon en heilige Geest.

Dit is het grote kruisteken. Er is ook het kleine kruisteken, met de duim op het voorhoofd, over de lippen en het hart, symbool voor het verstand, het spreken en het geloof. Dit gebeurt als inleiding op de evangelietekst.

In de Orthodoxe kerken wordt hetzelfde kruisteken gemaakt, maar de horizontale lijn gaat andersom: van de rechter- naar de linkerschouder. Ook het gebruik van de rechterhand is iets anders. De toppen van duim, wijsvinger en middelvinger worden bijeen gehouden als symbool voor de Drieënheid. De overige vingers liggen in de handpalm, als representatie van Christus Goddelijke en menselijke natuur.

http://www.isidorusweb.nl/asp/default.a ... ow&id=3070

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar waarom doen de protestanten dit dan niet?

Wat staat daar dan over in de Bijbel, Eulogía?

Er staat niets over in de Bijbel. Vandaar dat protestanten het hebben laten vallen die grepen namelijk terug op sola scriptura (wat dan ook niet in de Bijbel staat wat het allemaal wel bijzonder maakt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Andere vraag, aan de katholieken onder ons: ik was stukjes aan het lezen over het sacrament van de ernstig zieken. Ik raakte een beetje in verwarring door het taalgebruik in het boek, het impliceerde dat eigenlijk iedereen het sacrament kan toedienen. Weet iemand hoe dit precies zit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Enkel priesters kunnen/mogen dat sacrament toedienen.

Ook in noodgevallen? Ik weet dat dit bij het doopsel het geval is, maar het boek was dus niet duidelijk over het sacrament van de ernstig zieken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Enkel priesters kunnen/mogen dat sacrament toedienen.

Ook in noodgevallen? Ik weet dat dit bij het doopsel het geval is, maar het boek was dus niet duidelijk over het sacrament van de ernstig zieken...

Reden dat het alleen door priesters toegediend kan worden, is dat men met het sacrament ook de vergeving van zonden verkrijgt die niet meer gebiecht konden worden. Ook de biecht kan alleen door een priester worden toegediend. En door een bisschop uiteraard, maar die is per definitie ook priester.

Even voor het overzicht wie welk sacrament toedient

Doopsel: bisschop/priester/diaken, in noodgeval iedereen die de intentie heeft te doen wat de Kerk doet en op de juiste wijze het sacrament toedient

Vormsel: bisschop, hij kan het toedienen delegeren aan een priester.

Eucharistie: bisschop, priester

Sacrament van boete en verzoening (biecht): bisschop, priester

Ziekenzalving: bisschop, priester

Huwelijk: de man en vrouw die met elkaar trouwen (bisschop/priester/diaken is getuige namens de Kerk; kerkrechtelijk kan het ook een leek zijn (can. 1112 CIC) als priesters en diakens ontbreken maar daarvoor is tot op heden voor onze Kerkprovincie geen toestemming gevraagd.)

Wijdingssacrament: bisschop

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid