Spring naar bijdragen

De basisbeurs afschaffen:  

  1. 1. De basisbeurs afschaffen:

    • Goed idee!
      3
    • Nee!
      16
    • Er zit wel wat in..
      1


Aanbevolen berichten

Quote:
Studenten protesteren tegen onderwijsplannen

UTRECHT - In verschillende steden protesteren studenten maandagochtend tegen de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op het onderwijs en de vermoedelijke afschaffing van de basisbeurs.

In Utrecht bezette een groep van enkele tientallen studenten rond kwart over zeven het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht. In Amsterdam en Nijmegen bezetten studenten collegezalen van de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit.

Dichte deur

De Utrechtse studenten hebben de ingang van de UU gebarricadeerd met stoelen en tafels. Diverse medewerkers van de universiteit staan wat onwennig voor de dichte deur. De demonstranten hebben zich verspreid over de drie etages van het gebouw.

Zij hebben grote spandoeken op de pui van het gebouw gehangen met teksten als 'Bezet', 'Meer inspraak' en 'Red de basisbeurs'.

Luisteren

Een woordvoerder van de studenten noemt het college van bestuur ''ondemocratisch'' en eist dat de bestuurders beter naar studenten gaan luisteren. Volgens hem zijn er nog twee bewakers in het gebouw. Deze hebben zich ingesloten in de receptie van het gebouw.

Hij noemt de sfeer desondanks ''gemoedelijk''. De studenten stellen te willen doorgaan met de bezetting totdat het college van bestuur democratische hervormingen toezegt en de overheid belooft de basisbeurs voor studenten niet af te schaffen.

Amsterdam

Ook in Amsterdam zijn studenten in actie gekomen. Op de locatie Oudemanhuispoort van de Universiteit van Amsterdam bezetten een groep studenten maandagochtend een collegezaal.

De studenten beklemtonen dat de actie ''een ludiek en open karakter'' heeft. Het is niet duidelijk hoe lang de bezetting gaat duren.

Nijmegen

In Nijmegen werd een collegezaal van de Radboud Universiteit bezet. De positie van de student is volgens de bezetters in gevaar vanwege de dreigende afschaffing van de basisbeurs en vanwege het voornemen om een bindend studieadvies op de Radboud Universiteit in te voeren.

De studenten eisen dat het College van Bestuur (CvB) van de universiteit zich uitspreekt tegen de bezuinigingen.

nu.nl

De Nederlandse Overheid geeft meer uit dan ze kan uitgeven. Een van de opties om een hoop geld te besparen is het afschaffen van de basisbeurs. Voor veel studenten betekend dit dat ze zullen moeten gaan lenen om überhaupt aan een studie te kunnen beginnen. Dat is iets wat ik vreemd vind, aangezien er juist geroepen werd dat studenten al te veel lenen en met hoge schulden zitten na de studie.

In verschillende steden zijn al protestacties geweest. Wat vinden jullie daar van? Heeft het wel nut om op deze manier actie te gaan voeren? En (indien van toepassing) welk gevolg zou het afschaffen van de basisbeurs voor jou hebben?

Om met mezelf te beginnen: Het bezetten van gebouwen etc vind ik eigenlijk een beetje, tsja... Het komt op mij een beetje over als die scholieren die gingen staken om de 1040 uren norm, een half uurtje op het plein stonden terwijl ze in de les moesten zitten en vervolgens strafwerk kregen. IMHO zijn dit niet de acties waar mee je de politiek om krijgt. Beter vind ik de enquête van de LSVb, op wiljijstufi.nl. Maar of dat gaat werken is vraag twee...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Volgens mij moeten ze veel studenten eerst eens leren met geld om te gaan.

Studenten lijden vaak aan dezelfde kwaal als de overheid, er gaat meer geld uit dan in. En ja als er dan geleend wordt voor een vakantie en voor drie keer per week uit te gaan, sorry maar dan vind ik best dat de overheid dat mag bekorten.

Aan de andere kant ligt het er wel aan wat voor studie je doet. Ik heb nu tijd zat om mijn geld bij elkaar te sprokkelen, maar toen ik wiskunde studeerde had ik mijn beurs gewoon nodig om boeken enzo te kopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, maar schaf dan de mogelijkheid tot zo makkelijk en goedkoop lenen af of maak de studenten daar bewuster van, ipv de basisbeurs af te schaffen.

Ik snap dat het de overheid een boel geld scheelt, maar de basisbeurs afschaffen! Dan wordt het toch afhankelijk van de hoeveelheid geld van je pappie&mammie of je kunt gaan studeren? Dat lijkt me een kwalijke zaak..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft mag de basisbeurs zelfs wel omhoog, aangezien hij niet kosten dekkend is. En dan dus verre weg niet dekkend.

Dat inkomensafhankelijke mag van mij ook wel ietsje beter getuned worden. Klinkt theoretisch heel leuk, maar in de praktijk eerlijk gezegd niet helemaal geweldig m.i.En ik vind ook dat de basisbeurs wel wat langer mag doorlopen, zeker bij aanvullende studies of als je toevallig ontdekt dat de studie niks voor je was, maar je daar iets langer dan een half jaar voor nodig had er achter te komen..

Of het onderwijssysteem moet men aanpassen natuurlijk, maar dat lijkt me lastiger te bewerkstelligen. Dan vang je ook meteen een deel van het nut van die lening er mee af.

(Olorin studeert al enige tijd, maar heeft in totaal 0 euro geleend.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat mij betreft mag de basisbeurs zelfs wel omhoog, aangezien hij niet kosten dekkend is. En dan dus verre weg niet dekkend.

Dat inkomensafhankelijke mag van mij ook wel ietsje beter getuned worden.

(Olorin studeert al enige tijd, maar heeft in totaal 0 euro geleend.)

is zeker niet kostendekkend.. en ik heb zelden een boek gekocht en alles geprobeerd te lenen bij universiteitsbibliotheken.. maar syllabi etc zijn zo ontzettend duur bij ons..

ik heb ook niks geleend..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

widegrin.gif
ik zie al dat mijn stem wat eenzaam gaat blijven in de poll.

Maar jij bent dan ook een haast bejaarde rechtse bal. knipoog_dicht.gifwidegrin.gif Net zo'n Mark Rutte-type: heel hard roepen dat studenten sneller af moeten studeren en minder moeten krijgen (dat deed hij een paar jaar geleden althans), maar zelf wel zeven of acht jaar over zijn geschiedenisstudie doen in een tijd dat studenten meer kregen dan nu. widegrin.gif Mijn broer kan soms ook zulke opmerkingen maken: hij studeerde in de tijd dat studenten zoveel kregen dat ze er hun rijbewijs van konden halen. Pfff.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat geld wat ze in de kenniseconomie storten krijgen ze dubbel en dwars terug met de belastingen die deze studenten hun verdere leven afdragen. Snap niet waar de overheid over zeikt, laat ze eerst maar eens hun eigen zaakjes op orde krijgen. Het laatste waar ze op zouden moeten bezuinigen is scholing, kijk bijvoorbeeld eerst eens naar defensie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Maar jij bent dan ook een haast bejaarde rechtse bal.
knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

rofl.gif bejaard misschien wel, maar of ik een rechtse bal ben? Niet echt.

Quote:
Net zo'n Mark Rutte-type: heel hard roepen dat studenten sneller af moeten studeren en minder moeten krijgen (dat deed hij een paar jaar geleden althans), maar zelf wel zeven of acht jaar over zijn geschiedenisstudie doen in een tijd dat studenten meer kregen dan nu.

Iets nauwkeuriger:

Ik heb nog nooit geroepen dat studenten sneller af moeten studeren, en ik heb zelf heel bewust niet de studie gekozen die ik het leukste vond, maar de studie die me de meeste baanzekerheid zou geven. Het overgrote deel van mijn studie was verder in deeltijd, en zonder enige vorm van subsidie door de overheid. Het spijt me, maar je zal mij hierin geen hypocrisie kunnen verwijten smile.gif (jammer he knipoog_dicht.gif )

Quote:
widegrin.gif
Mijn broer kan soms ook zulke opmerkingen maken: hij studeerde in de tijd dat studenten zoveel kregen dat ze er hun rijbewijs van konden halen. Pfff.

Ik studeerde in de tijd dat als je ouders weigerden te betalen, je zwaar de sjors was. Mijn vader, die het wel kon, weigerde te betalen. Ik heb dus véél moeten lenen (en ja, terugbetalen), en vooral veel zelf moeten werken voor mijn geld.

En dat is een ervaring waar je niet echt slechter van wordt. Wat mij betreft wordt de basisbeurs volledig afgeschaft, komt er een vangnetsysteem van door de overheid gegarandeerde leningen, en mag iedereen vervolgens zo lang studeren wat hij of zij maar wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat geld wat ze in de kenniseconomie storten krijgen ze dubbel en dwars terug met de belastingen die deze studenten hun verdere leven afdragen.

Kun je dat onderbouwen?

Quote:

Snap niet waar de overheid over zeikt, laat ze eerst maar eens hun eigen zaakjes op orde krijgen.

Het is wellicht je ontgaan, maar dit is een zaak van de overheid en het eventueel afschaffen van de basisbeurs is onderdeel van het op orde krijgen.

Quote:

Het laatste waar ze op zouden moeten bezuinigen is scholing, kijk bijvoorbeeld eerst eens naar defensie.

Het een staat los van het ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Dat geld wat ze in de kenniseconomie storten krijgen ze dubbel en dwars terug met de belastingen die deze studenten hun verdere leven afdragen. Snap niet waar de overheid over zeikt, laat ze eerst maar eens hun eigen zaakjes op orde krijgen. Het laatste waar ze op zouden moeten bezuinigen is scholing, kijk bijvoorbeeld eerst eens naar defensie.

gokje: jij studeert geen economie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kale basisbeurs is inderdaad lang niet toereikend. Even uitgaande van een op kamers wonende student met dus de uitwonende basisbeurs.

Na je collegegeld te hebben betaald hou je al bijna niks over. 10 maanden lang 160 euro, betekent dat je buiten de zomervakantie om nog maar 90 euro heb om een kamer te vinden, te eten en de resterende kosten (ervan uitgaande dat je toelage krijgt) van je zorgverzekering te betalen.

Duidelijk, zonder aanvullende beurs/toelage van je ouders kom je lang niet rond als student. Met een (bijna) volledige aanvullende beurs kan je net in je basisbehoeften voorzien. Dan moet je niet al te groot wonen, zuinig inkopen (samen eten, dat scheelt ook), weinig bellen/sms'en (een duur abonnement kan je niet betalen) en 4 jaar lang geen nieuwe kleren kopen.

Of werken naast je studie natuurlijk. Bij sommige studies kan dat makkelijk, andere studies zijn al zo druk dat je nauwelijks vrije tijd over houdt. Nu heb ik het geluk (of de zegen smile.gif) dat ik met op mijn (gehandicapte) zusje passen toch behoorlijk geld binnen krijg, zonder daarvoor bij een supermarkt tegen laag tarief urenlang vakken te moeten vullen. Maar een gemiddelde student moet heel sober leven of bijwerken in de soms zo spaarzame vrije tijd... Als je één van die twee opties kan kiezen, is lenen lang niet altijd nodig, al zie je massaal studenten lenen om uit te kunnen gaan

De basisbeurs is al verre van toereikend. Als ze die ook nog weg doen, zal studeren echt iets voor de rijken worden. Waar de economie van Nederland vooral draait op diensten (met name kennis) lijkt dat me niet echt een geweldig idee met de toekomst in het vooruitzicht.

Schaf nu de basisbeurs af om een tekort op je begroting te dekken en in de toekomst zal die begroting nog erger in de knel komen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Duidelijk, zonder aanvullende beurs/toelage van je ouders kom je lang niet rond als student. Met een (bijna) volledige aanvullende beurs kan je net in je basisbehoeften voorzien. Dan moet je niet al te groot wonen, zuinig inkopen (samen eten, dat scheelt ook), weinig bellen/sms'en (een duur abonnement kan je niet betalen) en 4 jaar lang geen nieuwe kleren kopen.

Of werken naast je studie natuurlijk. Bij sommige studies kan dat makkelijk, andere studies zijn al zo druk dat je nauwelijks vrije tijd over houdt. Nu heb ik het geluk (of de zegen
smile.gif
) dat ik met op mijn (gehandicapte) zusje passen toch behoorlijk geld binnen krijg, zonder daarvoor bij een supermarkt tegen laag tarief urenlang vakken te moeten vullen. Maar een gemiddelde student moet heel sober leven of bijwerken in de soms zo spaarzame vrije tijd... Als je één van die twee opties kan kiezen, is lenen lang niet altijd nodig, al zie je massaal studenten lenen om uit te kunnen gaan

De basisbeurs is al verre van toereikend. Als ze die ook nog weg doen, zal studeren echt iets voor de rijken worden. Waar de economie van Nederland vooral draait op diensten (met name kennis) lijkt dat me niet echt een geweldig idee met de toekomst in het vooruitzicht.

mja ik ben totaal afhankelijk van mn vader.. (mn moeder betaalt verder niet mee, ookal zou ik eigelijk wel recht hebben op financiele steun van haar). Aangezien ik niet de allerslimste ben kan ik er echt niet ook nog een baan bijhebben terwijl ik studeer(de), dat zou gewoon te zwaar zijn geweest..

Ik heb de mazzel dat ik een vader heb die me zwaar support.. en ik dus ook thuis kan wonen.. anders was ik gedwongen geweest me in de schulden te steken..

Als je van te voren weet dat studeren betekent dat je schulden moet gaan maken zal dat veel mensen afschrikken.. en dan ga je idd een situatie creeeren waarin studeren voor de rijken gaat zijn..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Waar de economie van Nederland vooral draait op diensten (met name kennis) lijkt dat me niet echt een geweldig idee met de toekomst in het vooruitzicht.

Is dat zo? Draait de Nederlandse economie vooral op kennis-intensieve diensten? Ik geloof je al bijna op je woord hoor, maar heb je nog wat cijfers ter onderbouwing? En heb je dan ook cijfers die aantonen dat als de toegankelijkheid van het hoger onderwijs afneemt, dat de Nederlandse economie gaat schaden?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Als je van te voren weet dat studeren betekent dat je schulden moet gaan maken zal dat veel mensen afschrikken.. en dan ga je idd een situatie creeeren waarin studeren voor de rijken gaat zijn..

Dat is in Nederland al decennia een axioma dat niet weersproken wordt in het publieke debat. Maar is het ook bewezen waar?

Het zou zomaar kunnen dat het betekent dat studenten hun studiekeuze wat meer gaan richten op de vraag of een studie behalve leuk, ook nog economisch rendabel voor ze zal zijn. Of dat behalve de studenten met rijke ouders, ook de studenten met net iets meer doorzettingsvermogen, studievaardigheden en/of talent blijven studeren. En dat zou mogelijk een gunstig effect op de economie kunnen hebben.

Ik weet het niet, maar ik denk dat een eerlijk debat niet gebaat is bij vanzelfsprekendheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is in Nederland al decennia een axioma dat niet weersproken wordt in het publieke debat. Maar is het ook bewezen waar?

mja enige manier om er dan echt achter te komen zou zijn om het te proberen.. maar wel beetje jammer als het dan blijkt te kloppen he..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]
rofl.gif
bejaard misschien wel, maar of ik een rechtse bal ben? Niet echt.

Hmmm. Jammer, want het klonk zo leuk. widegrin.gif

Quote:

Iets nauwkeuriger:

Ik heb nog nooit geroepen dat studenten sneller af moeten studeren, en ik heb zelf heel bewust niet de studie gekozen die ik het leukste vond, maar de studie die me de meeste baanzekerheid zou geven. Het overgrote deel van mijn studie was verder in deeltijd, en zonder enige vorm van subsidie door de overheid. Het spijt me, maar je zal mij hierin geen hypocrisie kunnen verwijten
smile.gif
(jammer he
knipoog_dicht.gif
)

Mwah, niet echt jammer. Ik beschuldigde jou ook niet zozeer van hypocrisie. De Mark Rutte-reflex is echter geen uitzondering in o.a. de politiek. Typische gevalletjes van potten en ketels die op de verwijtende toer gaan. knipoog_dicht.gif Bij jou is dat dan niet het geval.

Quote:

Ik studeerde in de tijd dat als je ouders weigerden te betalen, je zwaar de sjors was. Mijn vader, die het wel kon, weigerde te betalen. Ik heb dus véél moeten lenen (en ja, terugbetalen), en vooral veel zelf moeten werken voor mijn geld.

Ik heb ook veel moeten lenen tot op de dag van vandaag (en ik zal dus ook erg veel terug moeten betalen als ik klaar ben en een baan heb) omdat mijn ouders niets kúnnen (en konden) betalen. Niet meer in ieder geval dan af en toe wat extra's toestoppen om de maand mee door te komen. Ik zou helemáál een probleem hebben gehad als ik ook nog 's zonder een paar jaar basisbeurs had moeten studeren. Dan had ik een studieschuld van meer dan 100.000 euro volgens mij, dus dat slaat nergens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ze nou gewoon eerst de hypotheekrente-aftrek schrappen... Volgens mijn docent belastingrecht zou dat zo ongeveer het beste zijn wat de overheid zou kunnen doen.
smile.gif

Ja dat moet je vooral doen nu de huizenmarkt op zijn rug ligt. Lijkt me niet echt verstandig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid