Spring naar bijdragen

De basisbeurs afschaffen:  

  1. 1. De basisbeurs afschaffen:

    • Goed idee!
      3
    • Nee!
      16
    • Er zit wel wat in..
      1


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Er zijn ook mensen die des tijds een lagere opleiding deden en door verschillende reden toen een hoger niveau nog niet aankonden, zogenaamde laagbloeiers. Die vervolgens die achterstand later in gehaald hebben en ondervonden dat het vervolgonderwijs toen opeens veel een veel te makkelijk voor ze was.

Zo ken ik bijv. een hele sexy en knappe jongen die vroeger mavo deed, waar men het spannend vond of hij dat wel aan kon, maar ondertussen bezig is met zijn universitaire mastergraad te halen.

Ja, die zat bij jou in de klas hè? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Er zijn ook mensen die des tijds een lagere opleiding deden en door verschillende reden toen een hoger niveau nog niet aankonden, zogenaamde laagbloeiers. Die vervolgens die achterstand later in gehaald hebben en ondervonden dat het vervolgonderwijs toen opeens veel een veel te makkelijk voor ze was.

Zo ken ik bijv. een hele sexy en knappe jongen die vroeger mavo deed, waar men het spannend vond of hij dat wel aan kon, maar ondertussen bezig is met zijn universitaire mastergraad te halen.

En waar nog steeds het gebrek aan motivatie van zijn teksten afspat? widegrin.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ja dat zal ik niet ontkennen.. maar that's life hè. Ik doe ook 'wegens een hoop andere redenen' veel te lang over mijn studie, krijg ik ook geen extra jaar studiefinanciering voor hoor.

Nee, maar jij bent al hoger opgeleid. Op het moment dat je een kenniseconomie wilt zul je daarin moeten investeren en dan kan het betekenen dat de één meer krijgt dan de ander. Bevalt je dat niet, dan zul je je ambities mbt. het Nederlandse opleidingsniveau moeten aanpassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En waar nog steeds het gebrek aan motivatie van zijn teksten afspat?
widegrin.gifpuh2.gif

Motivatie wel, tis een enorme boeiende studie. Maar euh, helaas ook wat laksheid en procrastinatie. Ik vermoed dat het bij die gast het ook wel een stukje te maken heeft bij een houding die er in geslopen is, doordat hij de niveaus onder de uni gewoon met die lakse houding en zonder enige studie vertraging gewoon kon halen. Pas sinds hij de uni zit en dan geen tentamens meer maakt maar vooral werkstukken en scripties merkt hij dat die een beetje vertraging oploopt en dan nog vind hij dat hij er te makkelijk mee weg komt. engel.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik ben niet al hoger opgeleid, ik heb geen enkele diploma. En het kenniseconomie-argument begrijp ik natuurlijk, maar ik blijf het niet helemaal eerlijk vinden en als je dan toch wat moet afschaffen, doe dan dat maar. Lijkt me beter dan de basisbeurs afschaffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nu ben ik geen rechtse bal, maar zodra mensen gaan argumenteren over "stinkend rijken" haak ik toch grotendeels af.

Nu ja, vervang het voor 'mensen die hun nieuwe woning contant zouden kunnen betalen'.

Quote:

Natuurlijk valt de aftrek hoger uit als je in een hoger tarief zit. Maar zolang je de zaken blijft omdraaien, schieten we niets op. Maakt verder niet uit, zo boeiend vind ik deze discussie toch niet
smile.gif

De hypotheekrente-aftrek heeft iig geen progressieve werking, laat ik het dan zo zeggen. knipoog_dicht.gif

Quote:
[...]Heet dat zo tegenwoordig? Het is lang geleden dat ik me met IB bezig hield.

Moest het ook even opzoeken, het schijnt hetzelfde te werken, maar het heet dan weer anders. En verder ben ik echt heel blij dat ik van de IB en vooral van de vpb af ben. nosmile.gif Wat een onmogelijke lappendeken van regels met uitzonderingen op uitzonderingen op uitzonderingen...

Quote:
Dan nog hoor je in het Nederlandse stelsel de kosten voor het verwerven.... ach nee, laat maar, ik heb geen zin steeds te moeten herhalen.

Eens, maar dan wel in box 3. Want in box 3 is de prikkel om dan maar zoveel als mogelijk is te gaan lenen, een stuk minder groot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry, mijn fout, 2e jaar inderdaad. Zit naast de 3 op 't toetsenbord. knipoog_dicht.gif

Ik weet niet of het alleen motivatie is. Je hebt er zat die het op de havo niet redden (niet door gebrek aan motivatie), vervolgens vmbo en mbo gaan doen en vanuit daar wel de overstap naar hbo kunnen maken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zoals ik reeds eerder schreef:

Quote:
Die vervolgens die achterstand later in gehaald hebben en ondervonden dat het vervolgonderwijs toen opeens veel een veel te makkelijk voor ze was.

Met een mavo diploma en een jaartje MBO laten ze je nu eenmaal niet toe op de universiteit. Had ik trouwens op dat moment ook niet getrokken, aangezien ik mijn achterstand nog moest wegwerken... Dat heeft te maken met het gebrek van kennis en vaardigheden op zo'n moment.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Nu ja, vervang het voor 'mensen die hun nieuwe woning contant zouden kunnen betalen'.

widegrin.gif klinkt al beter.

Quote:

De hypotheekrente-aftrek heeft iig geen progressieve werking, laat ik het dan zo zeggen.
knipoog_dicht.gif

eeehh, dat hangt er een beetje vanaf hoe je het bekijkt.

Quote:
Moest het ook even opzoeken, het schijnt hetzelfde te werken, maar het heet dan weer anders. En verder ben ik echt heel blij dat ik van de IB en vooral van de vpb af ben.
nosmile.gif
Wat een onmogelijke lappendeken van regels met uitzonderingen op uitzonderingen op uitzonderingen...

[...]

Ik heb voor al mijn belastingen gewoon een accountant, IB, LB, OB, VpB, wat een drama. Je zou zeggen, waar economie en recht samenkomen, daar zou ik me prima thuis moeten voelen, maar het tegendeel is waar.

Quote:

Eens, maar dan wel in box 3. Want in box 3 is de prikkel om dan maar zoveel als mogelijk is te gaan lenen, een stuk minder groot.

nah, dan zijn we het eens.

Saai widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb voor al mijn belastingen gewoon een accountant, IB, LB, OB, VpB, wat een drama. Je zou zeggen, waar economie en recht samenkomen, daar zou ik me prima thuis moeten voelen, maar het tegendeel is waar.

Maar er is meer dan belastingrecht. smile.gif Zo zijn boek 6 BW over de verbintenissen en boek 7 BW over de bijzondere verbintenissen wel zeer interessant en ook zeer relevant voor de economie. yes.gif Het mooiste blijft echter boek 3 en boek 5 BW. Onroerend goed is gewoon fantastisch! party.gif En economisch gezien ook zeer relevant. smile.gif

Quote:
nah, dan zijn we het eens.

Saai
widegrin.gif

Het bestaat. nosmile.gif

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Maar er is meer dan belastingrecht.
smile.gif
Zo zijn boek 6 BW over de verbintenissen en boek 7 BW over de bijzondere verbintenissen wel zeer interessant en ook zeer relevant voor de economie.
yes.gif
Het mooiste blijft echter boek 3 en boek 5 BW. Onroerend goed is gewoon fantastisch!
party.gif
En economisch gezien ook zeer relevant.
smile.gif

Dat weet ik wel smile.gif Maar ik blijf me er altijd over verbazen dat ik, gezien mijn achtergrond, zo'n takkehekel heb aan fiscaal recht.

Overigens vind ik boek 2 zeker zo aardig als 3 en 5. Echt mooi vind ik de bulk aan toezichtswetgeving in Nederland, met natuurlijk een ontroerend mooi exemplaar er tussen (waar ik zelf wat teksten voor heb mogen aanleveren) widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mijn geheugen, dat helaas wel de inhoud, maar zelden de titel of vindplaats van artikelen opslaat. Als je me niet gelooft, vind ik dat geen enkel probleem.

Het maakt alleen je argumentatie niet sterk. Dat tast je geloofwaardigheid wel aan ja. Heeft niks met mij persoonlijk te maken. Anders kan iedereen wel alles maar beweren omdat hij het toevallig eens ergens gehoord heeft (uit de mond van Geert Wilders, of de buurvrouw aan de overkant)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Het maakt alleen je argumentatie niet sterk. Dat tast je geloofwaardigheid wel aan ja.

Strikt genomen word mijn geloofwaardigheid pas aangetast als je mijn bewering weerlegt. Tot die tijd is het geloofwaardigheidneutraal.

Quote:
Heeft niks met mij persoonlijk te maken. Anders kan iedereen wel alles maar beweren omdat hij het toevallig eens ergens gehoord heeft (uit de mond van Geert Wilders, of de buurvrouw aan de overkant)

Kijk, dit tast wel jouw geloofwaardigheid aan, door wat ik zei beuwst te verdraaien. Sterker, het bevestigt eerdere ervaringen dat het weinig zin heeft met jou in gesprek te gaan. Dus bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En wat vinden jullie van de studenten die een gebouw bezetten om zo het behoud van de basisbeurs te willen afdwingen?
widegrin.gif

Ik weet het niet, ik heb het idee dat de studenten vandaag de dag protest meer zien als een kans om lekker ludiek een feestje te bouwen in plaats van ergens voor te strijden. Ik herinner me nog foto's van een vorige demonstratie wat meer weg had van carnaval dan een echte demonstratie waar een punt duidelijk werd gemaakt.

Ik zeg: er worden te weinig eieren gegooid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En wat vinden jullie van de studenten die een gebouw bezetten om zo het behoud van de basisbeurs te willen afdwingen?
widegrin.gif

Owja. puh2.gif

Ik vind het jammer dat ik het pas zo laat wist, anders had ik er zelf ook nog bij kunnen staan! Ik bedoel, het is voor mijn ouders een beetje duur om 2 studerende kinderen, 2 studerende echtgenoten en 2 schoolgaande kinderen te hebben.

Aan de andere kant, wat wellicht ook een zeer goed idee is om de universiteiten meer geld te geven. Veel van mijn docenten moeten nu geld voor de faculteit bijverdienen door het geven van allerlei cursussen. Laatst is de complete vakgroep belastingrecht hier in Utrecht opgeheven, omdat die te weinig geld in het laatje bracht. nosmile.gif Daarnaast is er vrijwel geen geld voor domweg onderzoek. Er is echter wel weer een hoop budget als je ergens de maatschappelijke relevantie van kunt aantonen. Maar om dat aan te kunnen tonen, heb je eerst een onderzoek nodig om dat aan te kunnen tonen en dat kost weer een hoop geld. Gevolg is dat veel van het geld uit dat potje lekker blijft zitten. Waardoor ze in Den Haag weer gaan roepen dat ze het kennelijk wel met minder geld toe kunnen...

@ CvW

Boek 2 is inderdaad ook mooi! smile.gif Daar zijn best een hoop leuke grapjes mee uit te halen. En laten die grapjes nu net vaak weer de reden zijn voor het te ingewikkeld zijn van de VpB en de IB. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Strikt genomen word mijn geloofwaardigheid pas aangetast als je mijn bewering weerlegt. Tot die tijd is het geloofwaardigheidneutraal.

[...]

Kijk, dit tast wel jouw geloofwaardigheid aan, door wat ik zei beuwst te verdraaien. Sterker, het bevestigt eerdere ervaringen dat het weinig zin heeft met jou in gesprek te gaan. Dus
bye.gif

Als je iets beweert dan vergroot het je geloofwaardigheid wel degelijk wanneer je daar een (wetenschappelijk onderlegde) bron bij hebt. Zeker als iemand daar expiciet naar vraagt.

Hier moet je het toch over eens zijn, of zeg je écht op alles waar ik A op zeg B? En is het gras rood wanneer ik zeg dat het groen is? Daar begint het wel een beetje op te lijken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Als je iets beweert dan vergroot het je geloofwaardigheid wel degelijk wanneer je daar een (wetenschappelijk onderlegde) bron bij hebt. Zeker als iemand daar expiciet naar vraagt.

Hier moet je het toch over eens zijn, of zeg je écht op alles waar ik A op zeg B? En is het gras rood wanneer ik zeg dat het groen is? Daar begint het wel een beetje op te lijken...

Je kan ruzie blijven zoeken, maar ik ben echt uitgepraat hoor smile.gifbye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid