Spring naar bijdragen

De basisbeurs afschaffen:  

  1. 1. De basisbeurs afschaffen:

    • Goed idee!
      3
    • Nee!
      16
    • Er zit wel wat in..
      1


Aanbevolen berichten

Mijn ervaring bij rechten is ook dat het pas bij de derdejaarsvakken een beetje interessant gaat worden. Daarvoor zitten de zalen inderdaad vol met voor de helft studenten die nog af gaan haken, studenten die alleen willen weten wat er op het tentamen gevraagd gaat worden, of op werkgroep altijd standaard niet zijn voorbereid, maar ondertussen wel alle simpele vragen stellen.

Tijdens mijn derdejaarsvakken heb ik voor het eerst meegemaakt dat we een discussie hadden over een bepaald onderwerp tijdens de werkgroep. Het idee dat er voor het eerst interesse was in het vak op zich, in plaats van alleen in het halen van een voldoende. Hoewel, dergelijke mensen zijn nog steeds zeldzaam, maar ze zijn er dan iig wel...

Mastervakken schijnen nog weer wat meer niveau te hebben. Kan bijna niet wachten daarmee te beginnen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

Mijn ervaring bij rechten is ook dat het pas bij de derdejaarsvakken een beetje interessant gaat worden. Daarvoor zitten de zalen inderdaad vol met voor de helft studenten die nog af gaan haken, studenten die alleen willen weten wat er op het tentamen gevraagd gaat worden, of op werkgroep altijd standaard niet zijn voorbereid, maar ondertussen wel alle simpele vragen stellen.

Tijdens mijn derdejaarsvakken heb ik voor het eerst meegemaakt dat we een discussie hadden over een bepaald onderwerp tijdens de werkgroep. Het idee dat er voor het eerst interesse was in het vak op zich, in plaats van alleen in het halen van een voldoende. Hoewel, dergelijke mensen zijn nog steeds zeldzaam, maar ze zijn er dan iig wel...

Mastervakken schijnen nog weer wat meer niveau te hebben. Kan bijna niet wachten daarmee te beginnen.
smile.gif

Zoals gezegd, ik geef zelfs een post-master vak, en heb dezelfde ervaring: er zijn een paar studenten die er lol in hebben, zich voorbereiden, en echt niveau halen. Maar het blijven de uitzonderingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij was dit ook echt een afknapper. Ik kwam van het VWO op een MAVO HAVO VWO school met 1500 kinderen. Op de universiteit dacht ik einderlijk te maken te krijgen met enthousiaste studenten en leraren, maar het was even schools als daarvoor. Met het enige verschil dat je geen boeken moest betalen, maar zelf uren bij het kopieerapparaat artikelen uit 1998 moest gaan kopiëren... Dat noemen ze dan zelfstandig studeren...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

LOL, zooooo herkenbaar.

Ik had eigenlijk een vrij goede middelbare school, ook groot, maar enthousiaste docenten, vrij brede vorming. Daarnaast van huis uit veel mee gekregen. Ik stapte vrij hoopvol de universiteit binnen. Natuurkunde, dus ik dacht "nu gaan we echt wetenschappen!". Het was niet eens dat het niveau van het onderwijs me tegenviel, je moet tenslotte ook eerst basiszaken leren, maar vooral het toaal niet-academische van zowel de universiteit (ok, het was een TU, dat zal schelen wellicht) en de studenten.

Toen ben ik maar een opleiding gaan doen waarmee tenminste geld viel te verdienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben afgehaakt bij psychologie, omdat de studie me tegenstond. 600 studenten in een bioscoopzaal en een hoogleraar die sheets voorleest die al 10 jaar hetzelfde zijn. Toetsing door meerkeuzevragen...

Vervolgens overgestapt naar internationale moderne letterkunde, een prachtige kleinschalige studie met inspirerende hoogleraren.

De universiteit als geheel zien is denk ik niet mogelijk. Je hebt faculteiten die het geweldig doen en hoogwaardig onderwijs afleveren, maar helaas ook massa studies waar het niveau laag is en de bezieling voor het vak ver te zoeken...

Ik denk dat het altijd een wisselwerking is tussen studenten en docenten. Als een hoogleraar veel kennis heeft, vol vuur kan vertellen en plezier heeft in zijn werk dan zul je als student ook alles geven. Tenminste ik zie dat in mijn omgeving wel zo werkt..

Hoogleraren zouden beter betaald moeten krijgen en het zou mogelijk moeten zijn leraren af te rekenen op hun prestaties. Leraren die wél goed lesgeven zouden hierdoor beloond moeten worden, want zij zijn het fundament onder een goede universiteit Dat zou al een hoop schelen...

En als je nou toch had doorgezet? Was het wel de studie die je wilde en was de rest een excuus om ermee te kunnen stoppen...? Of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mastervakken schijnen nog weer wat meer niveau te hebben. Kan bijna niet wachten daarmee te beginnen.
smile.gif

Reken er niet op. Als ik zie met wat een belabberde studie-inzet en ongeïnspireerde thesis ik een master heb kunnen behalen... widegrin.gif

Emilio, (wat) heb jij eigenlijk gestudeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid