Spring naar bijdragen

De basisbeurs afschaffen:  

  1. 1. De basisbeurs afschaffen:

    • Goed idee!
      3
    • Nee!
      16
    • Er zit wel wat in..
      1


Aanbevolen berichten

De overheidsuitgaven voor onderwijs zijn de laatste jaren trouwens alleen maar teruggelopen. Van 8 % van het bruto binnenlands product in 1975 naar 5.4 % in 2008. (bron: CBS)


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Je kan ruzie blijven zoeken, maar ik ben echt uitgepraat hoor
smile.gifbye.gif

Wonderlijke interpretatie heb je van ruzie zoeken, ik probeer iets wijs te worden uit jouw beweringen door naar een onderbouwing te vragen, that's it. Als dat je teveel wordt dan vind ik het ook prima hoor, fijne dag nog... bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hmz, ik snap het best dat ze gebouwen gaan bezetten. Als student denk je 'hoe kan ik nu het beste mijn kont tegen de krib gooien?' Als dat het eerste is wat in je opkomt, doe je dat dus maar. Maar het gaat mij meer om het idee dat studenten dus massaal roepen 'NEE!'

De beurs mag van mij ook niet afgeschaft worden. Zeker niet zo ineens! Hij is al ontoereikend, laat staan wat je zonder zou moeten. Als het echt, echt, écht heel erg word, gooi hem dan een klein beetje naar beneden. Da's ook besparen, en doet minder pijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op het moment dat de studenten gaan protesteren in Den Haag, ga ik mee. Als de basisbeurs wordt afgeschaft zou dat betekenen dat ik niet meer kan studeren. Ik weet dat ik ook eerst de HAVO nog moet doen, maar als ik daarna een HBO opleiding wil gaan doen kan ik daarnaast echt niet werken, ik weet van mezelf dat ik dat niet trek. Dus zelfs al is de basisbeurs niet dekkend, zonder zou ik niet eens aan een studie beginnen.

En ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die zonder basisbeurs echt niet kúnnen studeren. En lenen kan wel, maar laat de overheid dan iig een renteloze studielening geven. Want het alternatief is nu een rentedragende lening, en dat vind ik helemaal belachelijk.. Hoe help je je economie naar de knoppen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft iemand wel eens een historisch overzicht van de hoogte van de basisbeurs (of hoe het daarvoor / daarna ook heette) ergens gezien.

Ik zou wel eens de toelages willen zien van

1990

1995

2000

2005

2010

en dan met wat inflatiecorrectie eens echt uitrekenen hoe goed / hoe erg het allemaal is en was.

Ik weet absoluut niet meer hoeveel ik nu kreeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Heeft iemand wel eens een historisch overzicht van de hoogte van de basisbeurs (of hoe het daarvoor / daarna ook heette) ergens gezien.

Ik zou wel eens de toelages willen zien van

1990

1995

2000

2005

2010

en dan met wat inflatiecorrectie eens echt uitrekenen hoe goed / hoe erg het allemaal is en was.

Ik weet absoluut niet meer hoeveel ik nu kreeg.

Ik weet het ook niet, maar ik weet wel dat de totale beurs die ik kreeg, eind jaren tachtig, begin negentig, (meer dan) genoeg was, als je er wat bij werkte, niet zeurde over het opbouwen van een studieschuld, en je niet afhankelijk was van ouders die weigerden te betalen. (De mijne weigerde wel, maar dat ging niet om een groot bedrag). Ik ben wel pas sinds vorig jaar schuldenvrij vwb de studiefinanciering overigens.

En ook in die tijd liepen studenten te mekkeren. Inovering van de OV-kaart was fout, daarna was beperking van de OV-kaart weer fout, etc., etc., er was altijd gezeur, en altijd met als argument "straks kunnen alleen kinderen van rijke ouders studeren". Oh ja, en altijd stegen de studentenaantallen maar door. En de meeste studenten protesteerden ook niet, hoewel, Jo Ritzen en Wim Deetman nog wel eens een ei naar hun hoofd kregen.

Voorzichtige conclusie: studenten hebben het niet zo zwaar, als een klein groepje kabaalmakers graag doet geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik weet het ook niet, maar ik weet wel dat de totale beurs die ik kreeg, eind jaren tachtig, begin negentig, (meer dan) genoeg was, als je er wat bij werkte, niet zeurde over het opbouwen van een studieschuld, en je niet afhankelijk was van ouders die weigerden te betalen. (De mijne weigerde wel, maar dat ging niet om een groot bedrag). Ik ben wel pas sinds vorig jaar schuldenvrij vwb de studiefinanciering overigens.

En ook in die tijd liepen studenten te mekkeren. Inovering van de OV-kaart was fout, daarna was beperking van de OV-kaart weer fout, etc., etc., er was altijd gezeur, en altijd met als argument "straks kunnen alleen kinderen van rijke ouders studeren". Oh ja, en altijd stegen de studentenaantallen maar door. En de meeste studenten protesteerden ook niet, hoewel, Jo Ritzen en Wim Deetman nog wel eens een ei naar hun hoofd kregen.

Voorzichtige conclusie: studenten hebben het niet zo zwaar, als een klein groepje kabaalmakers graag doet geloven.

In NRC Next van dinsdag 2 februari staat het volgende:

"Uitwonende studenten kregen in 1986 604,22 gulden per maand, oomgerekend 274,18 euro. Dat bedrag daalde in de tien jaar daarna omgerekend - onder de 200 euro, om weer te stijgen naar de krap 260 euro van nu. Maar een gulden van 1986 is nu 1,59 gulden waard. Met andere woorden: als de overheid in de laatste 24 jaar niet had bezuinigd zouden studenten nu 436,06 euro ontvangen."

Toch wel een heel verschil dus. Om me heen zie ik ook echt geen luie studenten meer. Iedereen studeert én werkt én leent bij...

En Emilio: dus omdat in de jaren '60 onze ouders om het minste of geringste de straat opgingen, betekent dat wij ons maar gedeisd moeten houden, en alles voor lief moeten nemen? Volgens mij zijn we al een stuk volwassener bezig dan de generatie voor ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En Emilio: dus omdat in de jaren '60 onze ouders om het minste of geringste de straat opgingen, betekent dat wij ons maar gedeisd moeten houden, en alles voor lief moeten nemen? Volgens mij zijn we al een stuk volwassener bezig dan de generatie voor ons.

Iedere generatie denkt dat 'ie beter/volwassener bezig is dan de voorgaande. Jullie blijken echter tot niet veel vernieuwender zaken/volwassener ideeën in staat dan 41 jaar geleden. (Studeerden jouw ouders toen al?)

Je hoeft niet alles te pikken en/of over je heen te laten komen, maar iedereen moet de broekriem aantrekken en waarom zou dat niet moeten gelden voor studenten?

En trouwens: om naast dit punt ook nog eens meer inspraak te eisen en gaan zeuren over een of ander krantje? hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Toch wel een heel verschil dus. Om me heen zie ik ook echt geen luie studenten meer. Iedereen studeert én werkt én leent bij...

Ik ben er van overtuigd hoor, dat de regelingen versoberd zijn. Mijn punt was echter iets anders: studenten lopen al decennia te zeiken over de financiering, en al decennia zijn er enkelingen die zich blijkbaar vervelen en dan gaan protesteren op een manier die geen deuk in een pakje boter slaat. Maar de meeste studenten studeren gewoon, werken hard, hebben een bijbaan, en moeten niet zelden stevig bij lenen. Al decennia wordt beweerd dat studeren "straks" alleen voor de rijken is, en al decennia zitten de collegebanken vol met studenten die echt niet allemaal rijke ouders hebben. (En als je het mij vraagt: die ook echt niet allemaal op een universiteit horen, maar dat is een andere kwestie).

Aan de andere kant, strikt genomen is studeren in Nederland inderdaad voor de rijken. Nederlanders zijn dan ook massaal nogal rijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iedere generatie denkt dat 'ie beter/volwassener bezig is dan de voorgaande. Jullie blijken echter tot niet veel vernieuwender zaken/volwassener ideeën in staat dan 41 jaar geleden. (Studeerden jouw ouders toen al?)

Je hoeft niet alles te pikken en/of over je heen te laten komen, maar iedereen moet de broekriem aantrekken en waarom zou dat niet moeten gelden voor studenten?

En trouwens: om naast dit punt ook nog eens meer inspraak te eisen en gaan zeuren over een of ander krantje?
hamer.gif

Nee, mijn ouders studeerden niet. Verder zeg ik alleen dat studenten het sowieso al met minder geld moeten doen dan 20 jaar geleden, daarnaast is het een prestatiebeurs geworden en dus geen gift. Je moét binnen tien jaar afstuderen anders kun je alsnog alles terugbetalen incl. de kosten van de OV jaarkaart, dat was 20 jaar geleden ook niet zo.

Studenten hebben dus al veel moeten inleveren, ze werken al noodgedwongen naast hun studie, en ik ken geen student in mijn omgeving die niet deels afhankelijk is van een lening... ik denk niet dat het de bedoeling kan zijn om hoger onderwijs te ontmoedigen.

Op de lange termijn levert onderwijs namelijk juist meer op. Nederland loopt al achter als kenniseconomie...

Zwakke punten van Nederland

• Laag opleidingsniveau van de bevolking

De basis van de kenniseconomie is het opleidingsniveau van de bevolking. Nederland scoort hier

slecht. Er zijn minder hoger opgeleiden dan andere Europese landen, met name in de

leeftijdscategorie 25-34 jaar. En wat betreft afgestudeerden in bèta en techniek is de achterstand

dramatisch. Er zijn meer jongeren met hooguit een vmbo-diploma, de zgn. vroege schoolverlaters.

Ook valt de geringe arbeidsdeelname van vrouwen in de wetenschap op.

• Lage investeringen in onderwijs en onderzoek

Nederland investeert fors minder dan andere landen in onderwijs en onderzoek. Voor het onderwijs is

dat vanwege jarenlange bezuinigingen door de overheid. In vergelijking met andere OESO-landen

staan we onderaan de lijst van overheidsuitgaven aan onderwijs. Bij het onderzoek is Nederland een

middenmoter. Met name bedrijven investeren minder in R&D dan in het buitenland. Investeerden zij in

de jaren zestig nog het meest van alle landen, inmiddels lopen zij achteraan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Nee, mijn ouders studeerden niet. Verder zeg ik alleen dat studenten het sowieso al met minder geld moeten doen dan 20 jaar geleden, daarnaast is het een prestatiebeurs geworden en dus geen gift. Je moét binnen tien jaar afstuderen anders kun je alsnog alles terugbetalen incl. de kosten van de OV jaarkaart, dat was 20 jaar geleden ook niet zo.

Ach, toen ik studeerde moest je binnen twee jaar je prop. halen, en anders was het studeren gewoon voorbij. Dat heeft mij, door een eerste verkeerde studiekeuze, jaren achterstand opgeleverd. Zo heeft ieder systeem voor- en nadelen.

Feit is dat het al decennia hetzelfde verhaal is: studenten willen houden wat ze hebben, en beweren dat als er iets verandert, studeren alleen voor de rijken zal zijn. En al die tijd blijkt dat enorm mee te vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan moet je als beginnend student misschien ook iets beter de kosten berekenen voor je aan de bouw begint?

Het was toch sowieso belachelijk dat studenten 8 jaar over hun studie konden doen en onderwijl nog 3 keer van studierichting konden veranderen?

Volgens mij heeft het ook met motivatie te maken. Als je kijkt naar het aantal studenten dat een universitaire studie afrond en ook daadwerkelijk een baan vind die hen in staat stelt om hun schuld af te betalen, valt de schade nog wel mee.

Het probleem zit het volgens mij vooral in het hoge % dat voor het afstuderen afhaakt. Ik denk dat dit in slechts een zeer klein aantal van de gevallen te maken met het niet meer kunnen dragen van de financiele lasten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, ik denk dat iedereen (met het juiste denkniveau) in principe in staat is te studeren. Zij het met een enorm hoog oplopende lening... Als dat is wat Den Haag wil, dan zijn ze op de goede weg.

De klacht dat het onderwijs steeds simpeler en slechter wordt díe is trouwens ook van alle tijden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Het is ook wel logisch dat studenten willen behouden wat ze hebben. Iedereen aan wie je de optie zou geven: niks krijgen, of 280 euro per maand krijgen zou voor het laatste gaan. Ik ben zelf trouwens blij dat ik mijn 4 jaar stufie al geïnd heb
puh2.gif

Het is ook logisch dat de "studentenprotesten" bestaan uit een paar hobbyisten met vrij sneue acties. De meeste studenten zien kennelijk wel in dat ze niet echt een sterk punt hebben.


Samengevoegd:

Quote:

Klopt, ik denk dat iedereen (met het juiste denkniveau) in principe in staat is te studeren. Zij het met een enorm hoog oplopende lening... Als dat is wat Den Haag wil, dan zijn ze op de goede weg.

De klacht dat het onderwijs steeds simpeler en slechter wordt díe is trouwens ook van alle tijden...

Nee hoor, die is niet van alle tijden. Van alle tijden is de klacht over "de jeugd van tegenwoordig", ik vermoed dat je daarmee in de war bent.

Kwaliteit van onderwijs is best redelijk meetbaar.

Volstrekt onwetenschappelijk, maar voor mij niet geheel zonder betekenis, is mijn waarneming van de kwaliteit van net afgestudeerden in mijn eigen beroep, en daar kan ik sinds kort ervaring als docent in een post-master vak aan toevoegen. Ik ben niet extreem diep onder de indruk van de intellectuele niveaus die je aantreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

misschien moet niet iedereen gaan studeren? Daarom vind ik een toelatingscommissie voor universitaire studies die kijkt naar motivatie en cijfers ook geen slecht idee.

Kijk eens naar hoe het in Amerika gaat...

Eens


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Het is ook logisch dat de "studentenprotesten" bestaan uit een paar hobbyisten met vrij sneue acties. De meeste studenten zien kennelijk wel in dat ze niet echt een sterk punt hebben.


Samengevoegd:

[...]

Nee hoor, die is niet van alle tijden. Van alle tijden is de klacht over "de jeugd van tegenwoordig", ik vermoed dat je daarmee in de war bent.

Kwaliteit van onderwijs is best redelijk meetbaar.

Volstrekt onwetenschappelijk, maar voor mij niet geheel zonder betekenis, is mijn waarneming van de kwaliteit van net afgestudeerden in mijn eigen beroep, en daar kan ik sinds kort ervaring als docent in een post-master vak aan toevoegen. Ik ben niet extreem diep onder de indruk van de intellectuele niveaus die je aantreft.

Ook eens, maar zou dit geheel te wijten zijn aan de studenten of zou het te maken kunnen hebben met het falen van het gehele onderwijssysteem?

Als student aan een universiteit ben ik al jaren diep teleurgesteld in het algehele niveau... Pas de laatste twee jaar begin ik enige begeisterung op te merken... Daarvoor zat ik aan te kijken tegen hoogleraren die onbezield hun lesjes afdraaiden aan de hand van sheets. Wanneer ik een vraag had die enigszins afweek van de tentamenstof dan kreeg ik geen antwoord. Als een leraar eens uit zichzelf een mooi verhaal vertelde kreeg hij de vraag: is dit tentamenstof? Zou u het dan op internet kunnen zetten?

Zucht...

Ik denk alleen niet dat de oplossing ligt in het afschaffen van de basisbeurs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ook eens, maar zou dit geheel te wijten zijn aan de studenten of zou het te maken kunnen hebben met het falen van het gehele onderwijssysteem?

Als student aan een universiteit ben ik al jaren diep teleurgesteld in het niveau... Pas de laatste twee jaar begin ik enige begeisterung op te merken...

Ik heb daar geen uitspraken over gedaan, maar laat ik een poging wagen wat mogelijke oorzaken te noemen:

- Veel te eenvoudige toegang tot hoger onderwijs

- Veel te eenvoudige doorstroomroutes in het middelbaar onderwijs

- Veel te weinig prikkels, ook financieel, voor studenten om studie serieus te nemen

- Veel te beperkte vorming in het middelbaar onderwijs

- Veel te beperkte vorming in het hoger onderwijs

- Veel te weinig kwaliteitsprikkels voor docenten in het (hoger) onderwijs

Anders gezegd, ik denk dat we het onderwijs hebben dat past bij een decadent rijk land zonder sense of urgency. Ik heb enige ervaring in Europa, en zie dat met name de oude oostbloklanden hier heel anders in staan. De kwaliteit van hun materiaal is vele malen minder dan wat wij hebben, maar dat maken ze meer dan goed in gedrevenheid om het westen voorbij te streven. En ik denk dat het ze gaat lukken ook op deze manier.

Daarnaast mis ik de brede academische vorming die zowel in de vooropleiding, als op de universiteit imho noodzakelijk is. Daar zit ook mijn bezwaar tegen routes als mavo-havo-hbo-universiteit. Natuurlijk zijn er prima uitzonderingen, maar grosso modo betekent het dat je een klassieke opvoeding misloopt, en ja, ik vind die van belang voor je vorming. Evenzo bij de universitaire opleiding zelf, daar horen wmb vakken bij als filosofie (en dan niet alleen wetenschapsfilosofie), geschiedenis, een paar talen als Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Dunya: wat heb je eigenlijk gestudeerd?

Ik ben afgehaakt bij psychologie, omdat de studie me tegenstond. 600 studenten in een bioscoopzaal en een hoogleraar die sheets voorleest die al 10 jaar hetzelfde zijn. Toetsing door meerkeuzevragen...

Vervolgens overgestapt naar internationale moderne letterkunde, een prachtige kleinschalige studie met inspirerende hoogleraren.

De universiteit als geheel zien is denk ik niet mogelijk. Je hebt faculteiten die het geweldig doen en hoogwaardig onderwijs afleveren, maar helaas ook massa studies waar het niveau laag is en de bezieling voor het vak ver te zoeken...

Ik denk dat het altijd een wisselwerking is tussen studenten en docenten. Als een hoogleraar veel kennis heeft, vol vuur kan vertellen en plezier heeft in zijn werk dan zul je als student ook alles geven. Tenminste ik zie dat in mijn omgeving wel zo werkt..

Hoogleraren zouden beter betaald moeten krijgen en het zou mogelijk moeten zijn leraren af te rekenen op hun prestaties. Leraren die wél goed lesgeven zouden hierdoor beloond moeten worden, want zij zijn het fundament onder een goede universiteit Dat zou al een hoop schelen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Hoogleraren zouden beter betaald moeten krijgen

nog beter?

Quote:
en het zou mogelijk moeten zijn leraren af te rekenen op hun prestaties. Leraren die wél goed lesgeven zouden hierdoor beloond moeten worden, want zij zijn het fundament onder een goede universiteit Dat zou al een hoop schelen...

Helemaal mee eens.

Vergis je overigens niet: hoogleraren krijgen genoeg betaald, maar wat je voor de collegezalen krijgt zijn niet bepaald allemaal hoogleraren!

(Ik weet niet wat mijn formele titel is, maar iig zit ik onderaan de ladder. De vergoeding is echt een fooi, maar ik vind het vak geweldig, en de vijf studenten die er ook lol in hebben maken alles goed)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid