Spring naar bijdragen

Bier en sterke drank topic


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 322
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

niet om een partypooper te zijn, maar voor de christenen onder ons; Drinken zoals wij dat nu vandaag de dag doen is niet Bijbels.

De wijn die toen werd gedronken was of niet alcoholish of tussen de 1 en 3% alcohol. Zware drank , dus toen al boven de 5% werd al als barbaars beschouwd.

En dronkenschap is een duidelijke zonde.

Voor de mensen die het serieus nemen en het Bijbels onderbouwd willen zien, kunnne het hier lezen of beluisteren:

http://www.gty.org/Resources/Sermons/1938_Be-Not-Drunk-with-Wine-Part-3?q=wine

Link naar bericht
Deel via andere websites
zie Bijbelse onderbouwing bij link.

Nu is argumenting by link niet toegestaan op het forum en vind ik het ook een nogal lang epistel. Kun je misschien in je eigen woorden vertellen wat je Bijbelse onderbouwing voor je mening is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
niet om een partypooper te zijn, maar voor de christenen onder ons; Drinken zoals wij dat nu vandaag de dag doen is niet Bijbels.

De wijn die toen werd gedronken was of niet alcoholish of tussen de 1 en 3% alcohol. Zware drank , dus toen al boven de 5% werd al als barbaars beschouwd.

En dronkenschap is een duidelijke zonde.

Voor de mensen die het serieus nemen en het Bijbels onderbouwd willen zien, kunnne het hier lezen of beluisteren:

http://www.gty.org/Resources/Sermons/1938_Be-Not-Drunk-with-Wine-Part-3?q=wine

Niet alcoholische wijn bestond toen helemaal niet. En de wijn toen had echt niet veel minder alcohol dan die van tegenwoordig. De 'feest'-wijn dan. Gewone wijn had toch zeker 4%, maar werd aangelengd met water in Jezus' tijd. Daardoor kregen ze per glas 'wijn' relatief minder alcohol binnen. Romeinen dronken dan wel niet veel bier, maar bier werd wel gedronken in onze streken hier. En dat bier had toch zeker hetzelfde percentage alcohol als tegenwoordig. Ik weet ook niet hoe jij aan die informatie komt dat zwaardere drank als barbaars beschouwd werd, maar de Romeinse cultuur waar Jezus' toe behoorde was bepaald niet scheutig met drank en feestjes. Je hebt wel gelijk als je bedoelt dat de eerste christenen drank en met name drankmisbruik en dronkenschap niet goedkeurden. Maar ook zij dronken dagelijks wijn. Om de simpele reden dat het water te vervuild was om gewoon te drinken. Daarom werd er alcohol van gebrouwen. De alcohol uit de wijn doodde namelijk schadelijke micro-organismen waar men ziek kon worden.

Hoe ik dat weet? Ik heb vier jaar op het Archeon gewerkt als Romein. De boekenkast met informatie die daar stond heb ik toen grondig doorgespit.

Edit: op feestjes werd de wijn puur gedronken, niet aangelengd met water.

Edit 2: ik ben begonnen met dat linkje lezen trouwens, maar die vent wijdt veel te ver uit. Ik ben na een kwartier nog niet halverwege en ik heb geen zin meer om verder te lezen want vlot schrijven kan hij ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
niet om een partypooper te zijn, maar voor de christenen onder ons; Drinken zoals wij dat nu vandaag de dag doen is niet Bijbels.

De wijn die toen werd gedronken was of niet alcoholish of tussen de 1 en 3% alcohol. Zware drank , dus toen al boven de 5% werd al als barbaars beschouwd.

En dronkenschap is een duidelijke zonde.

Voor de mensen die het serieus nemen en het Bijbels onderbouwd willen zien, kunnne het hier lezen of beluisteren:

http://www.gty.org/Resources/Sermons/1938_Be-Not-Drunk-with-Wine-Part-3?q=wine

Niet alcoholische wijn bestond toen helemaal niet. En de wijn toen had echt niet veel minder alcohol dan die van tegenwoordig. De 'feest'-wijn dan. Gewone wijn had toch zeker 4%, maar werd aangelengd met water in Jezus' tijd. Daardoor kregen ze per glas 'wijn' relatief minder alcohol binnen. Romeinen dronken dan wel niet veel bier, maar bier werd wel gedronken in onze streken hier. En dat bier had toch zeker hetzelfde percentage alcohol als tegenwoordig. Ik weet ook niet hoe jij aan die informatie komt dat zwaardere drank als barbaars beschouwd werd, maar de Romeinse cultuur waar Jezus' toe behoorde was bepaald niet scheutig met drank en feestjes. Je hebt wel gelijk als je bedoelt dat de eerste christenen drank en met name drankmisbruik en dronkenschap niet goedkeurden. Maar ook zij dronken dagelijks wijn. Om de simpele reden dat het water te vervuild was om gewoon te drinken. Daarom werd er alcohol van gebrouwen. De alcohol uit de wijn doodde namelijk schadelijke micro-organismen waar men ziek kon worden.

Hoe ik dat weet? Ik heb vier jaar op het Archeon gewerkt als Romein. De boekenkast met informatie die daar stond heb ik toen grondig doorgespit.

Edit: op feestjes werd de wijn puur gedronken, niet aangelengd met water.

Edit 2: ik ben begonnen met dat linkje lezen trouwens, maar die vent wijdt veel te ver uit. Ik ben na een kwartier nog niet halverwege en ik heb geen zin meer om verder te lezen want vlot schrijven kan hij ook niet.

Leuk dat je wat folders hebt gelezen tijdens je bijbaantje, maar deze man heeft een er wetenschapelijke studie van gemaakt.

Als je geen zin heb (te lui bent) om te lezen kan je de preek ook beluisteren op die site.

De wijn die Jezus en de apostelen dronken was zeker niet de wijn met alcohol (of amper) er in.

zie studie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Leuk dat je wat folders hebt gelezen tijdens je bijbaantje, maar deze man heeft een er wetenschapelijke studie van gemaakt.

Als je geen zin heb (te lui bent) om te lezen kan je de preek ook beluisteren op die site.

De wijn die Jezus en de apostelen dronken was zeker niet de wijn met alcohol (of amper) er in.

zie studie.

Dat verklaart de waarschuwing tegen dronkenschap in de bijbel, dat kwam door het gebrek aan alcohol.

Jammer van de denigerende toon. Leuk dat je een praatje van een dominee geluisterd hebt. Als je geen zin hebt (te lui bent) echte grote mensen wetenschap te lezen, dan kun je ook de post van Annzie lezen. In die tijd hadden ze verdunde drank voor het gewone gebruik en voor feesten drank met hoger percentage.

Zie post.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk dat je wat folders hebt gelezen tijdens je bijbaantje, maar deze man heeft een er wetenschapelijke studie van gemaakt.

Als je geen zin heb (te lui bent) om te lezen kan je de preek ook beluisteren op die site.

De wijn die Jezus en de apostelen dronken was zeker niet de wijn met alcohol (of amper) er in.

zie studie.

Dat verklaart de waarschuwing tegen dronkenschap in de bijbel, dat kwam door het gebrek aan alcohol.

Jammer van de denigerende toon. Leuk dat je een praatje van een dominee geluisterd hebt. Als je geen zin hebt (te lui bent) echte grote mensen wetenschap te lezen, dan kun je ook de post van Annzie lezen. In die tijd hadden ze verdunde drank voor het gewone gebruik en voor feesten drank met hoger percentage.

Zie post.

In groep 5 van de basisschool had ik mijn spreekbeurt over bier gehouden. Ik had toen informatie opgevraagd van oa. Bavaria, en daar stond in dat Abraham ook al bier dronk. En ja, dat is al even geleden. En wat te denken dat Sem, Cham en Jafeth Noach dronken vonden, ik bedoel, men luste vroeger ook wel wat hoor :):#

In het graf van Toetje schijnt men ook bier te hebben gevonden :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
niet om een partypooper te zijn, maar voor de christenen onder ons; Drinken zoals wij dat nu vandaag de dag doen is niet Bijbels.

De wijn die toen werd gedronken was of niet alcoholish of tussen de 1 en 3% alcohol. Zware drank , dus toen al boven de 5% werd al als barbaars beschouwd.

En dronkenschap is een duidelijke zonde.

Voor de mensen die het serieus nemen en het Bijbels onderbouwd willen zien, kunnne het hier lezen of beluisteren:

http://www.gty.org/Resources/Sermons/1938_Be-Not-Drunk-with-Wine-Part-3?q=wine

Niet alcoholische wijn bestond toen helemaal niet. En de wijn toen had echt niet veel minder alcohol dan die van tegenwoordig. De 'feest'-wijn dan. Gewone wijn had toch zeker 4%, maar werd aangelengd met water in Jezus' tijd. Daardoor kregen ze per glas 'wijn' relatief minder alcohol binnen. Romeinen dronken dan wel niet veel bier, maar bier werd wel gedronken in onze streken hier. En dat bier had toch zeker hetzelfde percentage alcohol als tegenwoordig. Ik weet ook niet hoe jij aan die informatie komt dat zwaardere drank als barbaars beschouwd werd, maar de Romeinse cultuur waar Jezus' toe behoorde was bepaald niet scheutig met drank en feestjes. Je hebt wel gelijk als je bedoelt dat de eerste christenen drank en met name drankmisbruik en dronkenschap niet goedkeurden. Maar ook zij dronken dagelijks wijn. Om de simpele reden dat het water te vervuild was om gewoon te drinken. Daarom werd er alcohol van gebrouwen. De alcohol uit de wijn doodde namelijk schadelijke micro-organismen waar men ziek kon worden.

Hoe ik dat weet? Ik heb vier jaar op het Archeon gewerkt als Romein. De boekenkast met informatie die daar stond heb ik toen grondig doorgespit.

Edit: op feestjes werd de wijn puur gedronken, niet aangelengd met water.

Edit 2: ik ben begonnen met dat linkje lezen trouwens, maar die vent wijdt veel te ver uit. Ik ben na een kwartier nog niet halverwege en ik heb geen zin meer om verder te lezen want vlot schrijven kan hij ook niet.

Leuk dat je wat folders hebt gelezen tijdens je bijbaantje, maar deze man heeft een er wetenschapelijke studie van gemaakt.

Als je geen zin heb (te lui bent) om te lezen kan je de preek ook beluisteren op die site.

De wijn die Jezus en de apostelen dronken was zeker niet de wijn met alcohol (of amper) er in.

zie studie.

Folders in een boekenkast? Jongen die ff normaal zeg, niet iedereen klept hier uit zijn nek hoor. En je hoeft ook niet gelijk te insinueren dat mensen lui zijn als ze een epistel van 20 A4tjes niet aflezen terwijl er ook nog gruwelijk van het onderwerp wordt afgedwaald. De wijn die Jezus en de apostelen dronken, was gewone wijn, met een doodnormaal alcoholpercentage net als in onze wijn, maar aangelengd met water. Dáárdoor kregen ze relatief minder alcohol binnen per glas wijn. Die 'foldertjes' waar jij het over hebt, zijn Engelstalige wetenschappelijke publicaties, afgewisseld met wat informatieboekjes voor kinderen uit groep 8, en Latijnse lesmethodes voor het gymnasium. Ga jij maar eens naar het Archeon, en laat je verbazen hoeveel de mensen van hun 'bijbaantje' weten. En allemaal wetenschappelijk bevestigd. Als dat niet zo is, vertellen we het erbij dat het vermoedens zijn, of vertellen we het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik nog een klein Ollorinnetje was (tiener onder de 16), kreeg ik wel eens een klein beetje wijn, of bier aangemengd met 7up (Sneeuwwitje), of een klein glas bier van mijn ouders. In die tijd was dat de goede manier om je kinderen verantwoord met drank om te leren gaan.

Nu in deze tijd zie ik folders van de overheid waarin ze juist adviseren om onder de 16 geen druppel te geven.

Zo zie je maar hoe snel dingen kunnen veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

en dan krijgen die lieve kleine kindertjes dat niet van hun ouders en dus gaan ze als ze 14 zijn zelf naar de supermarkt en kopen ze alcohol... Tja zo werkt dat

of ze laten hun vriendje van 16 er om gaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen ik nog een klein Ollorinnetje was (tiener onder de 16), kreeg ik wel eens een klein beetje wijn, of bier aangemengd met 7up (Sneeuwwitje), of een klein glas bier van mijn ouders. In die tijd was dat de goede manier om je kinderen verantwoord met drank om te leren gaan.

Nu in deze tijd zie ik folders van de overheid waarin ze juist adviseren om onder de 16 geen druppel te geven.

Zo zie je maar hoe snel dingen kunnen veranderen.

Die dingen zijn ook alleen maar geschreven uit ontwetendheid over opvoeding. Die mensen denken dat verbod leidt tot ook daadwerkelijk niet drinken. Komt daarbij hebben ze tot hun 16e niet gedronken en dan raken ze op hun verjaardag vol enthousiasme het vat aan en dan gaat het dus verkeerd omdat ze er niet mee om kunnen gaan.

Ik kreeg m'n eerste biertje toen ik 14 was van m'n vader. Je kunt zeggen dat is vroeg, maar in dat jaar was het alleen heel af en toe bij speciale gelegenheden. TOen ik 15 was kwam m'n vader eens in de zoveel tijd met een biertje aanlopen tijdens het eten of als we 's avonds voro de tv zaten. Hij gaf hiermee een signaal af van 'je kunt hier best een biertje drinken als je dat wilt'.

Veel van mijn leeftijdsgenoten hadden dat thuis niet. Zo snel als dat ze drank konden kopen zaten ze buiten met een kratje en de verhalendoos over dronkenschappen werd na elk weekend meer en meer gevuld. Ze dronken stiekem, wat leidt tot overmatig veel drankgebruik omdat het nou eenmaal spannend is om tegen je ouders in te gaan en omdat ze eindelijk alcohol mochten wat op zichzelf ook spannend was.

Het verschil: Mijn vrienden vragen zich nog steeds af wanneer ik een keer dronken wordt 'want iedereen is het geweest'. Ik heb er altijd open emt m'n ouders over kunnen praten wat leidde tot verantwoord drankgebruik. (niet dat ik nooit aangeschoten ben geweest, maar meer dat ik het er nooit uit heb hoeven gooien) Opvoeding is hierin heel belangrijk.

Het is trouwens niet zo dat je kunt 'leren drinken'. Op het moment dat je gewenning merkt ben je alcoholist, dat staat buiten kijf. Wat wel kan is 'leren omgaan met alcohol'. En daar moet nou net even de nadruk liggen. Dat ik op m'n 14e al een biertje kreeg zal vast niet goed geweest zijn voor m'n lichaam, al vraag ik me af wat 1 biertje nou aan kan stichten, maar het is omdat wij hier op ons 16e al verantwoord met alcohol om moeten kunnen gaan. En daar zijn gewoon te jong voor, dus omhoog die grens naar de 18 jaar. Dan kun je vanaf je 16e gaan leren drinken thuis en op je 18e zelf je verantwoordelijkheid proberen te nemen. Want tot je 16e niks en je daarna elk weekend lam zuipen is pas schadelijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Gisteren deze aangeschaft:

Laphroaig+10yr+Cask+Strength.jpg

Deze whiskey smaakt anders dan 'normale' whiskey, hij is wat zoutig, erg gerookt en de nasmaak lijkt een beetje op zoethout. Erg apart, maar erg lekker. Wel wordt op de fles aangeraden om het te mengen met water (waarvan 1/3 whiskey) omdat de smaak dan beter uit de verf komt. Blasphemie normaal gesproken, maar ik ga het toch eens proberen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gisteren deze aangeschaft:

Laphroaig+10yr+Cask+Strength.jpg

Deze whiskey smaakt anders dan 'normale' whiskey, hij is wat zoutig, erg gerookt en de nasmaak lijkt een beetje op zoethout. Erg apart, maar erg lekker. Wel wordt op de fles aangeraden om het te mengen met water (waarvan 1/3 whiskey) omdat de smaak dan beter uit de verf komt. Blasphemie normaal gesproken, maar ik ga het toch eens proberen :)

Water? Ijs dus!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gisteren deze aangeschaft:

Laphroaig+10yr+Cask+Strength.jpg

Deze whiskey smaakt anders dan 'normale' whiskey, hij is wat zoutig, erg gerookt en de nasmaak lijkt een beetje op zoethout. Erg apart, maar erg lekker. Wel wordt op de fles aangeraden om het te mengen met water (waarvan 1/3 whiskey) omdat de smaak dan beter uit de verf komt. Blasphemie normaal gesproken, maar ik ga het toch eens proberen :)

Water? Ijs dus!

Water ;)

Maar wel ijskoud water :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 8 months later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid