Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 205
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dit topic staat nog altijd niet in de koffiebar maar in Geloof algemeen. Het is dan ook de bedoeling dat we serieus na gaan denken over de openingspost. Gebeurt dat niet dan zal ik met alle plezier posts gaan verwijderen en waarschuwingen versturen en dergelijke.

Admod note: Kortom, back on topic!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

@ Barbapapa; Omdat Jezus Christus mensen een orgaan wil doneren. Hij is de grootste Donor. Hoe vat je dit op, of hoe moet ik dit opvatten?

Ik geloof dat Hij de Heelmeester is (Ex. 15:26) en dat Hij elk gebrek op Zich heeft genomen, zodat ieder mens volkomen gezond kan zijn.

Mat 8,17

opdat vervuld zou worden, hetgeen gesproken werd door de profeet Jesaja, toen hij zeide: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen en onze ziekten heeft Hij gedragen.

Als iemand een gebrekkig hart heeft, wil Hij dat herstellen en als iemand een gebrekkige nier heeft, wil Hij dat genezen, net zoals bij longen, lever, hersenen, darmen enz. .

Hij had Zichzelf als Offer gegeven, zodat wij gezond konden worden.

Oh, ik las de opmerking van Karin te laat. Ik zal een link naar een ander topic maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een donorcodicil op zak smile.gif. Mijn doorslaggevende reden was toen ik andersom ging denken. Wat nou als een familielid van mij doodgaat, behalve als hij een donororgaan krijgt? Dan zou ik willen dat hij een orgaan van een ander krijgt. Dus het lijkt me niet meer dan logisch dat ik ook organen afsta na mijn dood. Ik heb er zelf op dat moment toch niks meer aan.

Wat gij niet wil dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet. En andersom ook: wat gij wél wil dat u geschiedt, doet dat ook een ander ehm... nou ja, daar moet ik nog even een rijmwoord voor verzinnen.

En wat schijndood betreft: stel dat ik dood lijk en niet dood ben. Dan ga ik liever dood doordat iemand een orgaan uit me haalt, dan dat ik doodga in zijn claustrofobisch klein kistje diep onder de grond waar niemand je kan horen. Maar ik ga er liever vanuit dat dit niet gebeurt en ik gewoon in één keer écht doodga smile.gif.


Samengevoegd:

Quote:
En andersom ook: wat gij wél wil dat u geschiedt, doet dat ook een ander ehm... nou ja, daar moet ik nog even een rijmwoord voor verzinnen.

Met behulp van Olorin: "Wat gij wél wil dat u geschiedt, doet dat ook een ander. Toch Piet?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik Barbapapa zo lees dan zou toch een zeker deel van de lange lijst van mensen die wachten op een donornier door genezing van de lijst geschrapt kunnen worden want daar zitten zeker gelovige christenen bij. Maar de praktijk is dat er alleen mensen geschrapt worden omdat ze zijn overleden. Allemaal ongelovigen BP?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jep, donor (van alles) en (vol)bloeddonor. Omdat ik geloof dat God dokters een gave van genezing heeft gegeven, en op die manier orgaantransplantaties en bloedtransfusies en medicijnen (uit de antistoffen uit het bloedplasma en uit de bloedplaatjes) heeft gegeven om (ook) te genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Keuze 1;" Van mij mogen ze ook alles hebben. Als ik dood ben, wat moet ik dan nog met een lichaam? Vandaar ook dat het mij niet uitmaakt of verbrand word. Het zal me ook helemaal een worst zijn dat ik word opgegeten, of meegevoerd word met de vier winden.

Wat is er mooier dan iemand het zicht weer teruggeven, of zelfs het leven?

Alleen uit respect voor mijn nabestaanden heb ik een aantekening op het formulier achter gelaten dat ik er nog wel netjes uit wil zien. Bijvoorbeeld geen afgeplakte ogen, maar netjes opgevuld.

Verder ben ik geen bloeddonor omdat ik van mening ben dat ik hier te ongezond voor ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik geloof ook dat de geneeskunde een mogelijkheid is. Met een gebroken been kun je het beste niet je vertrouwen stellen op Jan Zijlstra, maar op Jezus Christus. Maar je zou wel kunnen vragen aan iemand als Jan Zijlstra of hij voor je wil bidden in de Naam van Jezus. Ik heb wel vaker getuigenissen gehoord van mensen waarvan een been wonderbaarlijk snel genezen was door de kracht van God. Mensen zouden dus naar een dokter kunnen gaan, maar als de reguliere gezondheidszorg onvoldoende zekerheid biedt, bijvoorbeeld door lange wachtlijsten, zou je ook rechtstreeks naar God voor genezing kunnen gaan. En iedereen is er in het algemeen vrij in om eerst naar de dokter te gaan en daarna evt. pas naar God, of om direct/eerst naar God te gaan (wat ik zelf doe).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok. Maar we gaan niet teveel over zieken en wie geneest praten, maar specifiek over doneren.

Ik ben geen donor. Bloed mag/kan ik niet geven. (ze willen me niet om drie redenen cry.gif 1) Telkens in Malariagebied dus dan mag het een poos niet, 2) door mijn medicatie en 3) omdat ik dan wrs elke keer flauw ga vallen)

Ik ben geen donor omdat ik er zelf eigenlijk niet uit was op m'n 18e, toen ik dat invulding kreeg (nu ook nog niet eigenlijk) en ik toen meegegaan ben met mijn ouders, die het liever niet wilden. Maar ik vind het wel een moeilijk besluit. Enerzijds denk ik : 'Ik voel niets, ik kan iemand anders ermee helpen dus waarom niet.' Anderzijds vind ik het toch wel een beetje eng. Je geeft toch iets van jezelf weg, al is het je maar in bruikleen gegeven. Tis toch gek hoor, om organen van je weg te geven, al merk je er niets meer van. Maar gevoelsmatig vind ik het donor worden toch een erg grote stap.

Wat God vind weet ik niet. Hoe zou Hij iemand veroordelen kunnen die iemand helpt. Anderzijds is het misschien niet ons lichaam en is het toch een beetje gek om het dan toch maar weg te geven. Ik weet het niet, het hele issue was natuurlijk nog niet aan de orde in de tijden waar de de verhalen uit de bijbel vandaan komen, dus het blijft een beetje gissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, ik geloof ook dat de geneeskunde een mogelijkheid is. Met een gebroken been kun je het beste niet je vertrouwen stellen op Jan Zijlstra, maar op Jezus Christus. Maar je zou wel kunnen vragen aan iemand als Jan Zijlstra of hij voor je wil bidden in de Naam van Jezus. Ik heb wel vaker getuigenissen gehoord van mensen waarvan een been wonderbaarlijk snel genezen was door de kracht van God. Mensen zouden dus naar een dokter kunnen gaan, maar als de reguliere gezondheidszorg onvoldoende zekerheid biedt, bijvoorbeeld door lange wachtlijsten, zou je ook rechtstreeks naar God voor genezing kunnen gaan. En iedereen is er in het algemeen vrij in om eerst naar de dokter te gaan en daarna evt. pas naar God, of om direct/eerst naar God te gaan (wat ik zelf doe).

Ook als je je been breekt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naast dat ik niet geloof dat ik een been zou breken..

Spr. 3

7 Wees niet wijs in eigen ogen,

vrees de HERE en wijk van het kwaad;

8 het zal medicijn wezen voor uw vlees,

en lafenis voor uw gebeente.

Ja, er zijn mensen die dat doen. Ook zijn er mensen die dat doen als ze verkouden zijn of spierpijn hebben door teveel sporten. En God wil ook dan genezen. Mensen zien God vaak als Iemand Die ver weg is, maar Hij is een Vader Die altijd goed wil doen. Zou een aardse vader z'n kind wegsturen, omdat een kind op de knie is gevallen? Nee, een vader wil altijd helpen, ook bij een klein voorval. Een vader doet dan een pleister op de knie en dan is het weer over smile.gif Voor God is geen voorval te klein of te onbetekenend. Hij wil Zijn kinderen altijd goed doen. Verdere discussie kan wat mij betreft hier .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik wil geen donor zijn, heb toen ik het donorcodicil thuisgestuurd kreeg op mijn achttiende ingevuld dat ik het aan mijn nabestaanden overliet, maar zou op dit moment aangeven dat alles mee het graf ingaat.

Was dat lafheid?


Samengevoegd:

Quote:
[...] In de tijd van de bijbel was de medische kennis nog niet zo ver dat men aan transplantatie kon doen. Daar staat dus niks over geschreven.
smile.gif

Mensen die de Bijbel schreven werden wél aangestuurd door *iemand* die er iets vanaf wist. Maar zou je niet kunnen kijken naar teksten met de thematiek 'Geven'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid