Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 205
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...] Wat ben jij erg zeg.

Dat vond ik nu juist van Gnosis. Grappig, dat verschil in perceptie. Wellicht komt dat doordat ik Christus niet zie als 'goed voorbeeld'.

Quote:

Mach. hij doneerde wel meer, en dat moet jij weten.

Doneren? Puh-lease, wat Christus deed was een offer. Dat vergelijken met de medische handeling die orgaandonatie is, is onsmakelijk, doet geen recht aan Christus' offer en leest zaken in de tekst die er niet staan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Doneren? Puh-lease, wat Christus deed was een offer. Dat vergelijken met de medische handeling die orgaandonatie is, is onsmakelijk, doet geen recht aan Christus' offer en leest zaken in de tekst die er niet staan

Taalkundig gezien is (een) donatie/doneren ongeveer hetzelfde als (een) offer/offreren.

Maar ik snap wat je bedoelt knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...] Maak je zin maar af hoor
smile.gif
.

Als ik alle zinnen zou afmaken, of zou zeggen wat ik écht vind zou jij gelijk weer een (onsportief) TR indienen.

Quote:
[...] Wijsneus
knipoog_dicht.gif
.

Jij niet, dat scheelt. Eng hè, zo'n spiegel widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Als ik alle zinnen zou afmaken, of zou zeggen wat ik écht vind zou jij gelijk weer een (onsportief) TR indienen.

Volgens mij dien ik die zelden in en als je je zinnen niet wilt afmaken, moet je ze niet beginnen.

Het punt dat je wilde maken is mij iig. niet duidelijk en dat is erg vervelend voor een post die een reactie op mij is.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Jij niet, dat scheelt. Eng hè, zo'n spiegel
widegrin.gif

Ik ben regelmatig een wijsneus en daar doe ik helemaal niet moeilijk over. Ask around.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit topic staat nog altijd niet in de koffiebar maar in Geloof algemeen. Het is dan ook de bedoeling dat we serieus na gaan denken over de openingspost. Gebeurt dat niet dan zal ik met alle plezier posts gaan verwijderen en waarschuwingen versturen en dergelijke.

Admod note:
Kortom, back on topic!

Hier ben ik het mee eens. Orgaandonatie is een serieuze zaak en het is een onderwerp dat niet in de koffiebar staat, dus het hoge onderbroekenlolgehalte mag wel wat naar beneden wat mij betreft.

Ik had geen puf om alle pagina's door te worstelen om te kijken of ik al in dit topic had geblaat, dus doe ik het hier maar even.

Toen de donorregistratieformulieren jaaaaaren geleden ('98) werden verzonden, heb ik er niet lang over na hoeven denken wat mijn antwoord zou zijn. Ik ben donor categorie nummer 1. Ik heb dus aangegeven om na mijn overlijden mijn organen en weefsel ter beschikking te stellen voor transplantatie.

Ik ken/kende een aantal mensen die gebaat zijn/zouden zijn geweest bij een transplantatie en die er nog steeds op wachten of die tijdens het wachten zijn overleden.

slechts 1 ex-collega heeft succesvol een levertransplantatie ondergaan.

Ik heb toch niets meer aan mijn aardse tent als ik dood ben. Laat artsen dan die onderdelen maar gebruiken die voor anderen levensreddend kunnen zijn.

Ik krijg voor mezelf ook niet helder dat dit in strijd met de wil van God zou zijn. Ik heb deze keuze dus naar eer en geweten genomen.

MAAR, nu ga ik binnenkort trouwen, en ik wil hierover nog wel het gesprek aangaan met mijn verloofde. Als zij onoverkomelijke problemen heeft met mijn donorschap, dan ga ik over naar keuze 3: ik laat de beslissing over aan mijn nabestaanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

ook ik heb keuze nummer 1 aangevinkt bij opgave, ik ben het met mr. emilio eens dat wij niets meer aan onze aardse tent hebben wanneer we komen te overlijden.. de mensen die twijfelen over hun keuze ivm hoe ze er zullen uitzien na de transplantaties: bij opbaring zie je het gezicht, de handen en misschien bij vrouwen de benen ivm rok? deze huid blijft intact. de artsen zullen jou lichaam niet als een soort frankenstein in die kist leggen. dat kunnen ze de nabestaanden zeker niet aandoen.. dus dat is niet iets waar je bang voor hoeft te wezen. verder vindt ik het een geweldig idee dat andere mensen kunnen blijven leven door mijn 'afval' dit klinkt heel erg, sorry.. maar ik heb het niet meer nodig, ik ben blij als ik hierdoor mensen de kans op een langer leven kan schenken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik krijg voor mezelf ook niet helder dat dit in strijd met de wil van God zou zijn. Ik heb deze keuze dus naar eer en geweten genomen.

Dit is iets wat ik mij dus al een tijd afvraag.

Er zijn christenen die dit vanui bijbels standput die niet willen. Weet iemand deze standpunten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

[...]

mondhouden.gif

Nouja, dat gebeurt sowieso. En ik moet alleen beslissen of dat inclusief den inwendige morpho of exclusief

den inwendige morpho is.

En toch he.. Cremeren lijkt me best een optie. Ook wel christelijk verantwoord, mits de gedachte erachter zuiver is.

Geen last van enge beestjes, en een garantie dat je dan ècht (vroom ->: lichamelijk) dood bent. Tenzij je Sadrach, Mesach of Abednego heet..

Alleen mensen waarbij ik dierbaar ben, zullen het hier hartsgrondig en ijskoud hiermee oneens zijn.

Okee, na het eea opgezocht te hebben ben ik eruit. Ik wordt gecremeerd crysmile.gif

Ik citeer:

Quote:
Wiki schreef het volgende

Na het intreden van de dood start het ontbindingsproces. De eerste fase van het ontbindingsproces bestaat altijd uit:

* Livor mortis (lijkvlekken):
Na het overlijden zakt het bloed door de zwaartekracht (hypostase) en doordat de bloedcirculatie is gestopt, naar de laagst gelegen delen van het lichaam: deze kleuren daardoor paarsblauw (lijkvlekken), waar de hoger gelegen gedeelten bleek worden.

* Rigor mortis (lijkstijfheid)
: Normaal gesproken zal na ongeveer 1 tot 4 uur na het overlijden lijkstijfheid optreden. Door chemische processen worden de na overlijden verslapte spieren stijf. Rigor mortis treedt als eerste op in de extremiteiten zoals de armen, de benen en het hoofd. Ook vormt zich kippenvel doordat rigor mortis optreedt in de in de huid gelegen spiertjes. Acht uur na het overlijden is deze zogenaamde lijkstijfheid volledig: na 48 uur neemt deze weer af als gevolg van diverse afbraakprocessen in het lichaam. Als sprake is van overlijden door of tijdens een lichamelijke stresssituatie (zoals een hartaanval tijdens het hardlopen) zal rigor mortis spoediger intreden dan als het lichaam voor overlijden in rusttoestand was. Bij koude omgevingstemperatuur zal rigor mortis veelal spoediger optreden dan in geval van een warme omgevingstemperatuur. (De lijkstijfheid betreft geen samentrekking van het spierweefsel)

* Algor mortis (lijkkoude):
Na het overlijden begint het lichaam af te koelen; ongeveer 12 uur na het overlijden voelt het lichaam koud aan (het lichaam neemt de temperatuur van de omgeving aan). Een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de kleding en isolatie (waaronder het vetgehalte) van het lichaam. Lippen worden rimpelig (door uitdroging), oogbollen worden dof (doordat geen traanvocht meer wordt gemaakt en knipperen achterwege blijft), haar lijkt door te groeien (in de eerste instantie doordat haar door rigor mortis bij de huid rechtop gaat staan en in latere fase door indroging en verschrompeling van de huid), de nagels lijken door de indroging en verschrompeling van de huid te groeien (dit vindt na verloop van tijd plaats).

Vervolgens bestaan drie mogelijkheden waarin het lichaam tot ontbinding kan overgaan, namelijk[2]

Putrefactie

Putrefactie (verrotting): Zeker het minst prettige stadium van het ontbindingsproces.

Beeld van een verrot kadaver.

Dit proces begint binnen drie dagen na het intreden van de dood. Vele insecten leggen, als de mogelijkheid het toelaat, eieren in het dode lichaam. Het lichaam begint van kleur te veranderen met als opvallendste "het wegschieten van kleuren" langs de slagaders en aders gelegen aan de huidoppervlakte (marmer tekening). Dit komt doordat het bloed begint te ontbinden en bacteriën de overhand krijgen. De kleur van de huid verdonkert ook.

Na verscheidene dagen, kunnen de insectenlarven uit het lichaam beginnen te kruipen. Reinigende dieren, zoals knaagdieren beginnen van het lichaam te eten.

Ongeveer een week na de intreding van de dood beginnen gassen, die door bacteriële en chemische processen worden geproduceerd, opzwelling van de organismen te veroorzaken. De bacteriën die tijdens het leven nuttig waren, zoals de bacteriën in het spijsverteringskanaal keren zich na de dood tegen het lichaam. Nu gebruiken diezelfde bacteriën het dode lichaam als voedselbron. Door deze processen worden de interne organen vloeibaar. Binnen twee weken na intreding van de dood komen producten van ontbinding uit de lichaamsopeningen, zoals uit de mond, de neus, de anus en eventuele andere lichaamsopeningen (bijvoorbeeld wonden).

De stank van rotting is op dit moment overweldigend aanwezig. Binnen enkele weken zal onder druk weefsel openspringen, waarbij lichaamsinhoud (ontbindingsproducten) vrijkomen. Deze vloeistof wordt opgenomen door de kleding van de overledene, de kistvoering, het bedmatras, de vloer of de grond. Enorme hoeveelheden insectenlarven kunnen uit het lichaam komen als insecten eerder toegang hebben gekregen om eitjes te leggen. Aaseters kunnen op dit moment gemakkelijk delen van het lichaam wegnemen, omdat het lichaam niet meer een vast geheel is.

Op dit moment is het lichaam een zeer onsamenhangend en smerig “voorwerp†geworden. De overledene zal op dit moment niet meer herkenbaar zijn als het individu dat het geweest is.

[/b]

*Braak*

Nee, ik ben hiervoor ongeschikt widegrin.gif

Ik begrijp de teksten van Cannibal Corpse nu in een keer wel widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid