Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Dus? Een lekker nihilistische houding is dat. Dus dat alles uiteindelijk bestaat uit dezelfde stofjes moeten wij ook alle vormen die de materie aanneemt als hetzelfde behandelen? Dus je vindt de moleculen, die je alleen virtueel kent, belangrijker dan de wereld zoals de mens haar verstaat, met zijn eigen zintuigen en gevoelens erover?

Bijzondere conclusies trek je... verbaasd.gif

Hoe kom je van het postmortaal doneren van organen, naar het niet 'respecteren' en op waarde schatten van de levende mens? Mijns inziens klopt die gedachtegang alleen als je geen verschil maakt tussen een levend en een dood lichaam. En volgens mij maakt MC dat onderscheid (net als ik) wel degelijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 205
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het meest venijnige vind ik altijd nog de stelling dat als je zelf niet doneert, je dan ook geen "donorgaan" zou mogen ontvangen. Het doneren wordt dan een soort ruilhandel, waar een soort van sancties aan vastzitten als je er niet aan meedoet, in plaats van iets wat je geheel vrijwillig doet.

Mijns inziens mag een mens best álle vrijheid van keuze hebben. Dus als iemand niet wil of durft te doneren, maar wel graag zijn leven gered wil zien worden door een donorgaan, dan moet hij die vrijheid gewoon hebben. Je kunt dat dan misschien niet erg sociaal vinden, maar dat is dan jouw probleem. Zodra het om leven en dood gaat, moet je denk ik meer dan uiterst voorzichtig zijn in het willen doorvoeren van dergelijke ruilhandels. Het gaat immers ook om de integriteit van het lichaam.

Zelf ben ik overigens ook donor. Maar wel pas na mijn dood. Zolang ik leef blijft alles in mijn lichaam zitten, tenzij een ongeluk of ziekte natuurlijk anders besluit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het meest venijnige vind ik altijd nog de stelling dat als je zelf niet doneert, je dan ook geen "donorgaan" zou mogen ontvangen. Het doneren wordt dan een soort ruilhandel, waar een soort van sancties aan vastzitten als je er niet aan meedoet, in plaats van iets wat je geheel vrijwillig doet.

Het is natuurlijk symboolpolitiek, want als je een nier nodig hebt wordt je gewoon donor tot je de nier in de wacht hebt gesleept, en daarna zeg je het donorschap weer op. Het heeft totaal geen consequenties, maar het dwingt je wel actief hypocriet te zijn. Verder pissen er nu ook al genoeg mensen naast de pot, de toewijzing van organen is een rationeel en kil proces met een hoog "jammer joh" gehalte.

Quote:
Zelf ben ik overigens ook donor. Maar wel pas na mijn dood. Zolang ik leef blijft alles in mijn lichaam zitten, tenzij een ongeluk of ziekte natuurlijk anders besluit.

Idem hier. Ik zeg nooit nooit, maar ik zal niet snel weggeven wat ik zelf nog gebruik. De manieren waarmee mensen organen aftroggelen van levende donoren zijn niet zelden totaal onethisch. Ik heb een keer een programma over een drugsfanaat die probeerde een nier af te troggelen zijn zijn goed gelukte topsportende broer ook al zou hij die nier ongetwijfeld kapot gebruiken en zou zijn broer zijn sportcarriere kunnen vergeten. Hoe kun je zo aartsonbeschoft zijn denk ik dan.

De broer gebruikte nog terwijl hij al dialyse nodig had maar was nu "al" 2 weken gestopt.... zum kotzen.

En wat te denken van mensen die een kind nemen om het als donor te gebuiken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En wat te denken van mensen die een kind nemen om het als donor te gebuiken?

Ieuw, da's helemaal ehm... nou, raar in ieder geval. Alsof een kind überhaupt iets is wat je "maakt" en daarom ook later kunt "gebruiken".

Hoewel hier ook nuances in zijn natuurlijk. Als bijvoorbeeld je kind alleen met beenmerg van een verwant persoon zou kunnen overleven, zou ik wel overwegen om misschien éérder meer kinderen te krijgen (en die dan zélf de keus te geven om beenmerg te doneren natuurlijk!) Maar dat is zo'n áls/hypothetisch geval... smile.gif

P.S. Ik ben trouwens ook niet vóór het alleen ontvangen van donororganen als je ook donor bent. Ik vind dit alleen wel iets waar je over na moet denken in de overweging om al dan niet donor te worden. Want inderdaad: als je geen donor wil zijn, maar je wil wel graag organen van anderen als het zover zou komen...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beenmergdonatie is volgens mij niet erg ingrijpend en mensen gaan nu eenmaal ver om het leven van zichzelf of hun kinderen te redden, desondanks is het een moreel failliesement om een kind op de wereld te zetten voor reserveonderdelen. Het zou denk ik goed zijn om levende orgaandonatie te verbieden voor kinderen en jongeren. Iig de ingrijpende donaties...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beenmergdonatie is volgens mij niet erg ingrijpend en mensen gaan nu eenmaal ver om het leven van zichzelf of hun kinderen te redden, desondanks is het een moreel failliesement om een kind op de wereld te zetten voor reserveonderdelen. Het zou denk ik goed zijn om levende orgaandonatie te verbieden voor kinderen en jongeren. Iig de ingrijpende donaties...

Klopt, beenmergtransplantatie valt voor de donor relatief mee. Ik zou het ook overwegen voor familie/vrienden.

Maar kunnen 'ze' dat doen, organen oogsten uit levende kinderen/jongeren? :S Lijkt me niet zonder meer toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klopt, beenmergtransplantatie valt voor de donor relatief mee. Ik zou het ook overwegen voor familie/vrienden.

Maar kunnen 'ze' dat doen, organen oogsten uit levende kinderen/jongeren? :S Lijkt me niet zonder meer toch?

Ik wseet niet precies hoe het geregeld is met minderjarige levende donoren, maar is vind het hoogst bedenkelijk dat het uberhaupt mogelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar kunnen 'ze' dat doen, organen oogsten uit levende kinderen/jongeren? :S Lijkt me niet zonder meer toch?

Kinderen alleen in zéér zeldzame gevallen volgens mij, jongeren alleen bij toestemming van de jongere én zijn/haar ouders.

Bij jongeren speelt ook het feit mee dat zij wel begrijpen wat er gebeurt, en kinderen nog niet echt. Bij kinderen denk ik dan trouwens aan kinderen van rond een jaar of 9, bij jongeren aan rond de 15.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kinderen alleen in zéér zeldzame gevallen volgens mij, jongeren alleen bij toestemming van de jongere én zijn/haar ouders.

Bij jongeren speelt ook het feit mee dat zij wel begrijpen wat er gebeurt, en kinderen nog niet echt. Bij kinderen denk ik dan trouwens aan kinderen van rond een jaar of 9, bij jongeren aan rond de 15.

Houd er ook rekening mee dat ouders er zeer lage tactieken op na kunnen houden om een onwillig kind/jongere te laten doneren. Emotionele chantage bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet trouwens niet of ik het al gezegd had, maar ik zou ook best bij leven een nier of stuk lever willen doneren aan iemand. Aan één nier heb ik genoeg en je lever groeit toch weer aan. Volgens mij kun je zelfs 2x een stuk lever doneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

je lever groeit toch weer aan. Volgens mij kun je zelfs 2x een stuk lever doneren.

Zou je dat ook voor een onbekende willen doen of alleen personen die dichtbij je staan?

Ik denk dat ik het toch inderdaad wel zou overwegen. Of ik het daadwerkelijk zou doen, geen idee!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Houd er ook rekening mee dat ouders er zeer lage tactieken op na kunnen houden om een onwillig kind/jongere te laten doneren. Emotionele chantage bijvoorbeeld.

Dat kan ja, maar zoals ik zei gebeurd het bij kinderen zeer zelden, echt alleen in die gevallen dat alléén maar dan ook alléén broertje of zusje een geschikte donor is.

En tja, van die mensen die met emotionele chantage gaan spelen zullen er altijd tussen zitten, maar om daar nou een compleet verbod voor uit te vaardigen. Je hebt ook altijd gekken die een metro opblazen, maar daarom verbieden we de metro ook niet gelijk.

Quote:

[...]

Zou je dat ook voor een onbekende willen doen of alleen personen die dichtbij je staan?

Ik denk dat ik het toch inderdaad wel zou overwegen. Of ik het daadwerkelijk zou doen, geen idee!

Ik zou het in zoverre voor een onbekende doen, als ik zeker weet dat diegene niet mijn lever weer kapot zou zuipen ofzo. Ik zou diegene dan ook wel even willen ontmoeten. Één keer vantevoren en één keer erna ofzo. Voor personen die dicht bij me staan zou ik het sowieso doen. Tenzij ik zou weten dat ze niet stoppen met drinken/anderzins orgaanvernielende bezigheden. Alhoewel ik dat dan nog wel een stuk moeilijker zou vinden. Als mijn vader alcoholist wordt en een nieuwe lever nodig heeft zou ik niet zomaar nee zeggen, maar ik zou wel twee keer nadenken voor ik beslis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou het in zoverre voor een onbekende doen, als ik zeker weet dat diegene niet mijn lever weer kapot zou zuipen ofzo. Ik zou diegene dan ook wel even willen ontmoeten. Één keer vantevoren en één keer erna ofzo.

dus jij zou je enige lever willen doneren, dat overleven om daarna te kijken hoe het met de persoon die jouw lever heeft gaat? rofl.gif

lijkt me lastig, meis knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dus jij zou je enige lever willen doneren, dat overleven om daarna te kijken hoe het met de persoon die jouw lever heeft gaat?
rofl.gif

lijkt me lastig, meis
knipoog_dicht.gif

Als je een stuk lever doneert (vaak 1/3e) groeit dat vanzelf weer aan. En als je gedoneerde stuk lever aanslaat, groeit dat ook vanzelf weer uit tot een hele leversmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dus jij zou je enige lever willen doneren, dat overleven om daarna te kijken hoe het met de persoon die jouw lever heeft gaat?
rofl.gif

lijkt me lastig, meis
knipoog_dicht.gif

Minder lastig dan je denkt. Die ene lever is stiekum 3 levers en als er eentje stuk gaat worden de andere 2 heel handig groter.

Maar goed, ik verwacht dat orgaandonatie maar een tijdelijke oplossing is. Ze zijn nu al voorzichtig bezig om organen op maat te laten groeien. Misschien is een nieuwe nier krijgen over 50-100 jaar even ingrijpend als een blindedarmoperatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaaf hè, dat dat gebeurt! smile.gif Maar 't kost de donor wel weer tijd om te herstellen, 't is wel een operatie die hij/zij ondergaat met alle risico's van dien. Ik zou het denk ik niet zo gauw voor een onbekende doen, ook niet als ik diegene zou ontmoeten. Voor naasten zou ik het een stuk eerder overwegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gaaf hè, dat dat gebeurt!
smile.gif
Maar 't kost de donor wel weer tijd om te herstellen, 't is wel een operatie die hij/zij ondergaat met alle risico's van dien.

Het is fascinerend dat bepaalde organen ed terug kunnen groeien, wel weer raar dat je die zelfde lever kunt slopen met bijvoorbeeld alcohol, het regeneratievermogen is niet onbeperkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat vind ik ook gaaf ja
smile.gif
Alhoewel ik uitkijk naar het moment dat de eerste patient een nier krijgt die gegroeid is uit zijn eigen stamcellen
smile.gif

Ik denk dat die juichverhalen een beetje te positief zijn, maar het is mi onvermijdelijk dat we daar heen gaan. Dat het mogelijk is wordt door iedere zwangerschap bewezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom je hart en longen uitzonderen?
smile.gif

Omdat ik het een raar idee blijf vinden om de belangrijkste organen (nouja, die andere zijn natuurlijk ook belangrijk maar ik zie het hart en de longen wel als de bron van het leven) van je lichaam te doneren en dan te bedenken dat mijn hart straks in iemands anders lichaam klopt.

Overigens weet ik trouwens niet of ik zomaar een orgaan zou doneren bij leven. Voor een familielid ofzo denk ik wel, maar stel je voor iemand vraagt jou morgen 'Ik heb een nier nodig, wil jij hem afstaan?', dan zou ik daar echt wel even over moeten nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat ik het een raar idee blijf vinden om de belangrijkste organen (nouja, die andere zijn natuurlijk ook belangrijk maar ik zie het hart en de longen wel als de bron van het leven) van je lichaam te doneren en dan te bedenken dat mijn hart straks in iemands anders lichaam klopt.

Je belangrijkste orgaan is je brein en voor ze gaan pas transplanteren als je brein al dood is. Je hart en longen zijn de belangrijkste instandhoudingssystemen voor je brein, maar als je hersendood bent kun je die prima missen lijkt me.

Ik snap je trouwens prima hoor, ik moest ook even slikken en een paar jaar wennen voor ik hoornvliesdonor werd, maar als je toch al donor bent....

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid