Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...] Was dat lafheid?

Nee, dat was onverschilligheid mbt. het onderwerp orgaandonatie en rekening houden met evt. wensen van familie.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Je volste recht natuurlijk. Ik neem aan dat je ook geen organen wilt ontvangen als je een ongeluk krijgt of iets dergelijks?

Dat weet ik niet, bekijk ik op dat moment wel.


Samengevoegd:

Quote:

Was er idd maar een keuze dat je wel kan doneren meer niet aan mensen die dat zelf niet zouden doen.... zouden de wachtlijsten denk drastisch verkleinen.

Zou evenwel praktisch erg lastig zijn.


Samengevoegd:

Quote:

Kan het trouwens dat je zelf donor bent, maar de keuze voor bepaalde organen bij je nabestaanden legt?

Sterker nog, elke keuze ligt bij jouw nabestaanden. Zo'n donorcodicil is een leuk papiertje en wellicht helpt het om aan je nabestaanden duidelijk te maken wat jouw wensen zijn op dat gebied, maar niet meer dan dat. Het zijn hoe dan ook de nabestaanden die bepalen of jij doneert en wat jij doneert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 205
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Sterker nog, elke keuze ligt bij jouw nabestaanden. Zo'n donorcodicil is een leuk papiertje en wellicht helpt het om aan je nabestaanden duidelijk te maken wat jouw wensen zijn op dat gebied, maar niet meer dan dat. Het zijn hoe dan ook de nabestaanden die bepalen of jij doneert en wat jij doneert.

Ik ben er in de praktijk nog niet bij geweest dus uit ervaring kan ik niet spreken, maar ik weet wel dat ons als artsen-in-spe wordt verteld dat als iemand als donor geregistreerd staat, je aan de familie VERTELT dat de orgaandonatie gaat plaatsvinden, en dat je het niet gaat VRAGEN...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben er in de praktijk nog niet bij geweest dus uit ervaring kan ik niet spreken, maar ik weet wel dat ons als artsen-in-spe wordt verteld dat als iemand als donor geregistreerd staat, je aan de familie VERTELT dat de orgaandonatie gaat plaatsvinden, en dat je het niet gaat VRAGEN...

Na even nachecken lijk je inderdaad gelijk te hebben. Hoe ik bij mijn opvattingen kwam weet ik ook niet verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat weet ik niet, bekijk ik op dat moment wel.

Kort samengevat: Op dit moment zou je kiezen om alles mee in je graf te nemen, maar antwoord op de vraag of je een orgaan wilt ontvangen heb je nog niet echt.

Je staat hiermee volledig in je recht. Als jij uiteindelijk een orgaan wilt ontvangen, maar niets zelf wilt weggeven dan kan dat. Dat laatste wringt bij mij.

Ergens vind ik het rechtvaardiger als mensen die zelf donor zijn eerder recht krijgn op donororganen. Praktisch is dit systeem echter niet. Wat doe je als iemand een orgaan heeft ontvangen en vervolgens zijn keuze voor donorschap weer wijzigt? Moet hij dan zijn orgaan weer inleveren of is herziening dan niet meer mogelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij ben je als orgaan-ontvanger helemaal niet meer geschikt als donor vanwege de berg medicijnen die je moet slikken om te voorkomen dat het lichaam er achter komt dat het orgaan in kwestie daar eigenlijk helemaal niet hoort (afstoting enzo).

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ' ethische ' kant lijkt mij vrij duidelijk.

Als je het nieuwe testament leest kun je duidelijk zien hoe Jezus predikt over offeringsgezindheid en je medemens helpen.

Vrijwel alle Christenen geloven dat Jezus voor hen aan het kruis stierf, maar sommigen van hen zouden na hun dood (notabene!) niet eens organen willen afstaan omdat dat tegen de wil van God zou zijn?

Liet Jezus niet de wil van God zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De ' ethische ' kant lijkt mij vrij duidelijk.

Als je het nieuwe testament leest kun je duidelijk zien hoe Jezus predikt over offeringsgezindheid en je medemens helpen.

Vrijwel alle Christenen geloven dat Jezus voor hen aan het kruis stierf, maar sommigen van hen zouden na hun dood (notabene!) niet eens organen willen afstaan omdat dat tegen de wil van God zou zijn?

Liet Jezus niet de wil van God zien?

Gaf Jezus zijn organen weg?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid