Spring naar bijdragen

Wat stem je?  

  1. 1. Wat stem je?

    • CDA
      5
    • D66
      1
    • VVD
      1
    • GroenLinks
      6
    • PvdA
      0
    • SGP/CU
      10
    • SP
      4
    • Partij voor de Dieren
      2


Aanbevolen berichten

Ik vraag mezelf werkelijk af, Wil ik straks leven onder het "juk" van een moslimmeerderheid of onder het "juk" van een door de PVV gedomineerde regering ?

Geen van beide trekt me bijzonder aan.

Om die reden heb ik maar CDA gestemt, maar achteraf had ik wellicht beter D66 kunnen stemmen (zoals ik normaal wel gedaan heb)

Ik heb vooralsnog geen reden om de "Moslim" te vrezen, ik vrees eerder de ongelovelijke domheid en haatgevoelens die de gemiddelde PVVer kennelijk eigen is.

Ook ik heb ruim 6 jaar in de Prachtwijk Amsterdam Oudwest (Kinkerbuurt) gewoond en zelden tot nooit last gehad van de marrokaanse buren. Wel van de oerhollandsche bovenbuurvrouw die meende in OudWest het recht te hebben opdezelfde rust als ze in Drente ervaren had en daar ook te pas en te onpas lucht aan gaf.

Nuja, totzover mijn mening voor wat die waard mag zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 238
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik heb opgezocht wat nou eigenlijk het programma is, waar Barry Madlener deze verkiezingen heeft gewonnen. Op de Europa-website van de PVV vindt ik dit schamele lijstje van 7 standpunten, waarvan 1 niet eens een echt standpunt te noemen is 'deze verkiezingen zijn voor ons een referendum':

Geen enkel standpunt wordt in meer dan 5 regels omschreven, zo diep zijn hun gedachten over Europa.

De lijst met dossiers van Groen Links over Europa is 15 titels lang, en alleen de titelomschrijvingen van de dossiers zijn al langer dan de gehele standpunten van de PVV:

En achter iedere titel gaat een heel dossier schuil met doordacht beleid.

Het beleid van de PVV zou ik nog niet eens als schaamlap durven gebruiken, omdat het teveel naaktheid tentoonspreid. Hoe kunnen ze met zo'n flut-program nou 4 van de 25 zetels halen? Die mensen stemmen niet met hun hersenen, die stemmen met hun onderbuik!

Sorry als ik dan 'elitair' over kom, maar ik snap er geen ene h*l van. En deze uitslag geeft me een diepe teleurstelling in het vermogen van de kiezer om de intelligentie die hij heeft te gebruiken!

Beste Think,

Ook ik heb op de PVV gestemd. Dit was vooral een proteststem. Het was de eerste uitgelezen mogelijkheid om mijn ongenoegen te uiten over de gang van zaken destijds tijdens het referendum voor de Europese grondwet.

O.a. de PVDA en het CDA hebben gewoon de wens van de kiezer genegeerd en in 2007 hebben ze zonder referendum gewoon via een parlementaire goedkeuring ja gezegd tegen dit verschrikkelijke verdrag. Hiermee liet de politieke elite hun ware gezicht zien namelijk dat het ze geen bal interesseert wat de Nederlandse kiezer wil.

Nu men heeft ingestemd met het verdrag van Lissabon heeft Nederland geen zeggenschap of veto-recht meer inzake landbouwbeleid, en Immigratiebeleid. Wij zijn dit vetorecht over deze 2 belangrijke zaken gewoon kwijt geraakt dankzij onze 'betrouwbare' politici.

Dankjewel CDA en dankjewel PVDA!!!

Ik vind dat de kiezer nog milt gereageerd heeft met 4 zetels voor de PVV

Wat het europese beleid tussen de verschillende partijen betreft is die van de PVV het meest haalbaar en realistisch. Denk je werkelijk dat als het cda of de pvda in een Europese fractie zitten met allemaal andere partijen,zij al deze punten gaan verwezenlijken? Met al die andere partijen die allemaal andere belangen hebben??? Realiseer jij je wel hoeveel liters water men bij de wijn zal moeten gaan doen??

Wat dat betreft kun je beter een kort en bondig partijprogramma hebben voor het EP zoals de PVV. Want de PVV weet ook wel dat als men meer punten naar voren brengt je deze toch onmogelijk allemaal kan verwezenlijken, en je de kiezer dan moet teleurstellen. Een kort en bondig programma is duidelijker voor de kiezer, en daar kan je meer van waarmaken dan een programma van 10 kantjes...

De pro-europese partijen vertellen dat er niet bij! Het klinkt wel mooi hoor al die plannen, maar hoeveel van die plannen denk je dat ze daadwerkelijk kunnen verwezenlijken als ze in een Europese fractie zitten? Waarom vertellen ze dat er niet even bij???

Geloof me er stemmen echt niet alleen maar domme NEE knikkers op de PVV. Ik heb zeer goed nagedacht over mijn stem.


Samengevoegd:

Quote:

Ik heb vooralsnog geen reden om de "Moslim" te vrezen, ik vrees eerder de ongelovelijke domheid en haatgevoelens die de gemiddelde PVVer kennelijk eigen is.

Ik vind het persoonlijk van ongelovelijke domheid getuigen dat men op partijen stemt(oa de PVDA en CDA) die gewoon hebben bewezen geen enkele waarde te hechten aan de wens van de kiezer.

Lees mijn verhaal over het bedrog van het referendum over de Europese grondwet. Waarschijnlijk ben jij dit al vergeten en heb je de politieke elite die hier verantwoordelijk voor is al vergeven.

Ik heb ze echter niet vergeven, en ik heb die politieke elite die hier verantwoordelijk voor is gisteren tijdens de Europese verkiezingen op afgerekend.

Ik zag dat namelijk als mijn plicht! En eerlijk gezegd vind ik die vier zetels voor de PVV nog mild, gezien de wijze waarop de kiezer destijds bedrogen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]


Samengevoegd:

[...]

Ik vind het persoonlijk van ongelovelijke domheid getuigen dat men op partijen stemt(oa de PVDA en CDA) die gewoon hebben bewezen geen enkele waarde te hechten aan de wens van de kiezer.

Lees mijn verhaal over het bedrog van het referendum over de Europese grondwet. Waarschijnlijk ben jij dit al vergeten en heb je de politieke elite die hier verantwoordelijk voor is al vergeven.

Ik heb ze echter niet vergeven, en ik heb die politieke elite die hier verantwoordelijk voor is gisteren tijdens de Europese verkiezingen op afgerekend.

Ik zag dat namelijk als mijn plicht! En eerlijk gezegd vind ik die vier zetels voor de PVV nog mild, gezien de wijze waarop de kiezer destijds bedrogen is.

Voor wat betreft de PvdA heb je helemaal gelijk, voor wat betreft het CDA gedeeltelijk. Politiek houd sowieso weinig rekening met de individuele wensen van de kiezer/burger. Dat zal bij de PVV echt niet anders worden. Wat de PVV allemaal wil kunnen ze niet op eigen kracht ook al zouden ze de grootste partij worden. Ze zullen een coalitie moeten sluiten en dat betekend water bij de wijn doen op punten die voor de PVV aanhang gevoelig zullen liggen. OF ze besluiten de oppositie in te gaan en dat is altijd makkelijk. (Hee hoi SP!).

De kiezer zal altijd bedrogen worden als diezelfde kiezer niet goed op de hoogte is van het politieke spel zoals dat in .nl gespeeld word.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Voor wat betreft de PvdA heb je helemaal gelijk, voor wat betreft het CDA gedeeltelijk. Politiek houd sowieso weinig rekening met de individuele wensen van de kiezer/burger. Dat zal bij de PVV echt niet anders worden. Wat de PVV allemaal wil kunnen ze niet op eigen kracht ook al zouden ze de grootste partij worden. Ze zullen een coalitie moeten sluiten en dat betekend water bij de wijn doen op punten die voor de PVV aanhang gevoelig zullen liggen. OF ze besluiten de oppositie in te gaan en dat is altijd makkelijk. (Hee hoi SP!).

De kiezer zal altijd bedrogen worden als diezelfde kiezer niet goed op de hoogte is van het politieke spel zoals dat in .nl gespeeld word.

Ik heb liever een PVV die z'n ongenoegen uitspreekt over bepaalde zaken binnen de EU en misschien niet alles voor elkaar krijgt omdat ze niet in een fractie willen met andere partijen, dan een cda of pvda die wel deelnemen in een fractie met andere partijen, en hierdoor ook niet alle punten die ze in hun verkiezngsprogramma hebben kunnen verwezenlijken, omdat alle partijen uit de verschillende lidstaten ook hun eigen agenda hebben!

Wat dat betreft zou het beiden dan wel nutteloos kunnen zijn. Zeker met maar 25 parlementariërs uit Nederland.

Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit omdat de PVV vooral minder Europa wil, daar de meeste partijen pro Europese standpunten willen verdedigen zou het ook zeer onlogisch zijn als de PVV zou deelnemen aan een fractie! Nee gewoon lekker zelfstandig blijven de PVV. Het maakt me ook niet zoveel uit dat ze dan minder voor elkaar krijgen, andere partijen uit Nederland zullen ook binnen de fracties heel weinig voor elkaar krijgen.

Aan de wakkere Nederlanders wil ik het volgende zeggen: De ellende van de Europese bemoeizucht met ons land is al begonnen zie hier het eerste staaltje bemoeizucht van Europa met ons land net een dag na de verkiezingen:

link

Fijn dat ze zich nu al bemoeien over de wijze waarop wij Nederlanders verkiezingen houden.....en tegen deze bemoeizucht zeggen de D66 kiezers JA???

Onbegrijpelijk en tekent voor het gelijk van Wilders!

Let wel de verkiezingen zijn net gehouden, en hier al het eerste voorbeeld van bemoeizucht met ons land vannuit Europa.....jongens dit is precies waar Geert Wilders ons voor waarschuwd....

Het is gewoon tekent voor de bemoeizucht van Europa met ons land....hier zegt de PVV dus NEE tegen....en terrecht! Willen wij dit als Nederland????? Laat Europa zich aub niet bemoeien met onze manier van verkiezingen houden. En het zal nog veel erger worden wat dat betreft, want Europa zal zich met nog veel meer zaken gaan bemoeien, dankzij het verdrag van Lissabon(en dankzij het CDA en de PVDA) zijn wij al veel zeggenschap kwijt over ons immigratiebeleid, en ook over ons landbouwbeleid, wat volgt daarna?

Straks krijgen we nog een boete, en wie moet daar dadelijk voor opdraaien????

Belachelijk dat ze ons berispen. Ik ben blij dat ik PVV heb gestemd, want ook hier laat de Europese Unie zijn ware aard zien. Gelukkig dat een deel van de kiezers wakker is geworden hopelijk volgt de rest!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik al eerder aangaf is de kans levensgroot dat die wakkere nederlanders straks zwaar teleurgesteld de PVV de rug aullen toekeren omdat ze hun beloftes niet kunnen waarmaken binnen de eu. Nouja, dat .tr geen lid word maar dat is al a forgone conclusion. Hoeft de PVV helemaal niets voor te doen. Opmerkelijk dat ze dat in hun EP cmpagne zo hard roepen, .tr geen lid van de eu. Ja dank je de koekoek, dat hele proces zit al muurvast zonder zicht op verbetering.

Neem aan dat je dat zeker geen kiezersbedrog mag noemen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zoals ik al eerder aangaf is de kans levensgroot dat die wakkere nederlanders straks zwaar teleurgesteld de PVV de rug aullen toekeren omdat ze hun beloftes niet kunnen waarmaken binnen de eu. Nouja, dat .tr geen lid word maar dat is al a forgone conclusion. Hoeft de PVV helemaal niets voor te doen. Opmerkelijk dat ze dat in hun EP cmpagne zo hard roepen, .tr geen lid van de eu. Ja dank je de koekoek, dat hele proces zit al muurvast zonder zicht op verbetering.

Neem aan dat je dat zeker geen kiezersbedrog mag noemen ?

Ik raad je aan om het nieuws te volgen van vandaag, en de eerste 'zegening'van de Europese Unie te tellen wat betreft ons verkiezingsbeleid hier in Nederland. Dan ben ik blij dat er nu in ieder geval 1 partij in het EP zit die hier bezwaar tegen maakt en de fracties die ons willen berispen flink op hun flikker gaan geven, ipv van al die ja-knikkers die dit gewoon over hun kant laten gaan en gewoon zwijgen!

Daarbij kan je precies hetzelfde zeggen over de partijen uit Nederland die straks zullen 'oplossen' in de grote fracties, en hun eigen geluid langzaam aan zullen verliezen. We zullen dan aan het eind van de rit wel opmaken welke kiezers straks het meest teleurgesteld zullen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik raad je aan om het nieuws te volgen van vandaag, en de eerste 'zegening'van de Europese Unie te tellen wat betreft ons verkiezingsbeleid hier in Nederland. Dan ben ik blij dat er nu in ieder geval 1 partij in het EP zit die hier bezwaar tegen maakt en de fracties die ons willen berispen flink op hun flikker gaan geven, ipv van al die ja-knikkers die dit gewoon over hun kant laten gaan en gewoon zwijgen!

Daarbij kan je precies hetzelfde zeggen over de partijen uit Nederland die straks zullen 'oplossen' in de grote fracties, en hun eigen geluid langzaam aan zullen verliezen. We zullen dan aan het eind van de rit wel opmaken welke kiezers straks het meest teleurgesteld zullen zijn.

Mwach, zoveel stelt het niet voor, die opmerking van de Europesche comissie. Een hartelijk "EN?" is hier op z'n plaats. Klinkt groter dan dat het is.

En verder, we zullen inderdaad gaan zien hoe het de PVV vergaat. In het EP slaan ze geen deuk in een pakje boter en kunnen ze behoudens het eerder genoemde .tr verhaal, niets van hun mooie beloftes waarmaken.

Hoe het ze zal vergaan in de landelijke politiek is zeer de vraag, maar ook daar acht ik de kans vrij groot da ze als een One Issue partij ten onder zullen gaan. Want afgezien van het flinke antimoslim gedram heb ik nog geen heldere standpunten van de PVV vernomen over hoe de economische crisis aan te pakken, hoe om te gaan met het de infrastructurele problemen in .nl, hoe ze denken om te gaan met de afnemende kwaliteit van het huidige zorgstelsel/onderwijs/openbaar vervoer enzovoorts.

Nee, stemmen op de PVV is wedden op het verkeerde paard. Het zal nog voor de helft van de race kreupel blijken te zijn.....

Ps. Ik ben wel blij met de naderende ondergang van de PvdA, datdanweerwel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mwach, zoveel stelt het niet voor, die opmerking van de Europesche comissie. Een hartelijk "EN?" is hier op z'n plaats. Klinkt groter dan dat het is.

En??... Beter gezegd: What's next? Het begint met bemoeizucht met ons Nederlands kiestelsel,maar waar eindigd het? Ik denk dat ik daar een redelijk pessimistisch antwoord op moet geven als ik zo het verdrag van Lissabon doorlees! Het is namelijk al groter dan het is want Nederland is z'n zeggenschap kwijt, geen Veto!!! Dat staat er in het verdrag van lissabon.....meer dan 60 % van de Nederlanders stemde oa tegen dit standpunt, maar daar trok de regering zich zoals wel vaker gebeurd niks van aan. Na het negeren van het referendum moeten de alarmbelletjes wel een beetje gaan rinkelen bij de kiezers. Gelukkig hadden veel mensen dit bedrog door en stemden gelukkig op de PVV

Uit je reactie blijkt ook dat je min of meer al in het gewenningsproces zit van die Europese bemoeizucht dat is er zo ingeslopen door al die praatjes van linkse politici die de mensen maar steeds brainwashen door alleen maar over de 'voordelen'van een 'Europese Staat' te spreken en niet over de nadelen!.

Volgende stap is dat ze gaan bepalen hoeveel immigranten wij dienen op te vangen hier in de regio, en daar hebben wij dan niks tegen in te brengen. Lees het verdrag van Lissabon er maar op na, we kunnen geen veto uitspreken met dank aan de PVDA en het CDA....misschien als dat je is ontgaan heb ik nog begrip voor je onwetendheid. Geert's gelijk wordt de dag na de verkiezingen meteen bevestigd!!

Quote:
En verder, we zullen inderdaad gaan zien hoe het de PVV vergaat. In het EP slaan ze geen deuk in een pakje boter en kunnen ze behoudens het eerder genoemde .tr verhaal, niets van hun mooie beloftes waarmaken.

Oh ja? En al die partijen die liters water bij de wijn zullen doen als ze lid worden van een fractie....hoeveel deuken zullen zij in een pakje boter slaan? Waarschijnlijk zullen die de kiezer meer teleurstellen omdat ze hun eigen geluid kwijt zullen raken. Dan liever een PVV die in ieder geval voor z'n standpunten blijft staan en in ieder geval tegengas probeert te geven, dat waarderen de kiezers meer dan de standpunten van de overige partijen die zullen verwateren in de fracties!!

Quote:
Hoe het ze zal vergaan in de landelijke politiek is zeer de vraag, maar ook daar acht ik de kans vrij groot da ze als een One Issue partij ten onder zullen gaan. Want afgezien van het flinke antimoslim gedram

Anti moslim gedram. Geert Wilders verwoord het misschien op een ruwe manier, dat vind ik inderdaad niet altijd verstanding. Maar we hebben weldegelijk grote problemen onder de marokkaanse gemeenschap hier in Nederland. Pim Fortuyn wees ook al op het verschil in kern-normen en waarden, en nu Wilders dat doet is hij opeens een rascist. Jongens dat gaat me echt wat te ver. Als Geert Wilders een rechts-extremist was, zou ik absoluut niet op hem stemmen. Geert Wilders geeft ook aan dat hij niet met extreem rechtse partijen wil samenwerken.

Quote:
heb ik nog geen heldere standpunten van de PVV vernomen over hoe de economische crisis aan te pakken, hoe om te gaan met het de infrastructurele problemen in .nl, hoe ze denken om te gaan met de afnemende kwaliteit van het huidige zorgstelsel/onderwijs/openbaar vervoer enzovoorts.

Nee hoor dan moet je echt de moeite nemen om hun standpunten over al deze zaken te lezen op hun PVV site, zorg/onderwijs etc... staan er allemaal in

link

Quote:
Nee, stemmen op de PVV is wedden op het verkeerde paard. Het zal nog voor de helft van de race kreupel blijken te zijn.....

Dat idee heb ik vooral over de PVDA en oa Groenlinks. Die gaan ons land naar de afgrond helpen namelijk!

Quote:
Ps. Ik ben wel blij met de naderende ondergang van de PvdA, datdanweerwel

Zijn we het op 1 punt tenminste eens. Want ik hoop dat de pvda zo snel mogelijk zijn biezen pakt en uit de regering verdwijnt! Het feit dat je niet achter het beleid van de PvdA staat bewijst in ieder geval dat ik te maken heb met een verstandige opponent knipoog_dicht.gif Al ben ik het op andere punten duidelijk niet met jou eens. Maar goed dat is wel vaker met politieke kwesties denk ik dan maar! smile.gif

Ik ben niet links, maar als iemand links stemt dan kan die persoon beter op de SP stemmen dan op de PVDA, want ondanks dat ik geen SP fan ben, is de SP tenminste wel rechtlijniger dan de PVDA wat hun beleid betreft!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Linksen moeten niet zeuren, als je de zetels van Wilders prachtzetels noemt is er geen enkel probleem meer. Zo lost links alles op heh? Kop in het zand en de werkelijkheid negeren.

Ik vind zelf dat Wilders een eerlijke kans moet krijgen. Ook denk ik dat veel kiezers terrecht op de PVV hebben gestemd, want ze zijn destijds best wel in de maling genomen tijdens het referendum voor de Europese grondwet.

Hoe het straks landelijk zal uitpakken voor de pvv, en tijdens de gemeenteraads verkiezingen in maart volgend jaar weet ik niet.

Wel ben ik ervan overtuigd dat men weldegelijk door een stem op de PVV men ook z'n onvrede heeft geuit op het beleid van het huidige kabinet. Er spelen dus twee zaken mee:

-ontevredenheid over dit kabinet

-een duidelijk Nee tegen Europa

Ik denk inderdaad dat als de overige politici beweren dat dit alleen europese verkiezingen zijn en niks zeggen over de landelijk politiek, men inderdaad de werkelijkheid niet ziet.

Waren dit landelijke verkiezingen geweest dan weet ik zeker dat de PVV de grootste partij was geworden, daar had ik heel wat geld op durven zetten smile.gif De haagse elite heeft dat alleen nog niet zo door. Er moeten wel 20 Fortuyns en Geert Wilders komen willen deze ingekakte zelfgenoegzame politici het begrijpen! Helaas leven ze in een haagse kaasstolp, en zien ze de niet realiteit meer! Dit zal ze dan ook uiteindelijk de das om doen, daar ben ik van overtuigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pffffff, Vlaanderen heeft echt wel rechts gestemd. Ok, het Blok maakt verlies en da's goed, maar da's ook zowat het enige goede nieuws... De tsjeven houden ondanks alles blijkbaar klakkeloos vertrouwen, en de hoop dat de gemiddelde Vlaming eindelijk snapt dat ecologie belangrijk genoeg is om Groen te stemmen is ook niet waargemaakt... Ik ben blij dat we nog Walen hebben in dit land. noparty.gif

(Was trouwens wel opvallend rustig in de stembureaus, vreemd, vraag me af of er veel mensen thuis gebleven zijn...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opvallend hoe Europa-breed hetzelfde beeld te zien is: Sociaal-Democraten verliezen sterk, grotere polarisatie, lagere opkomst en een winst voor de Euro-sceptische en anti-Europese partijen. De partijen die nergens bij willen horen en solo opereren, zoals onze PVV, hebben nu samen al 90 zetels volgens de prognoses. Stabiele factor zijn de christen-democraten: waarom blijven die toch alsmaar veruit de grootste partij?

Groene partijen: Europa-breed 8 zetels winst, waarvan 1 zetel méér voor Groen Links, mede dankzij mijn stem! Heb ik toch iets goeds gedaan. Toch blijft een totaal van 51 voor de Groenen mager.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Pffffff, Vlaanderen heeft echt wel rechts gestemd. Ok, het Blok maakt verlies en da's goed, maar da's ook zowat het enige goede nieuws... De tsjeven houden ondanks alles blijkbaar klakkeloos vertrouwen, en de hoop dat de gemiddelde Vlaming eindelijk snapt dat ecologie belangrijk genoeg is om Groen te stemmen is ook niet waargemaakt... Ik ben blij dat we nog Walen hebben in dit land.
noparty.gif

(Was trouwens wel opvallend rustig in de stembureaus, vreemd, vraag me af of er veel mensen thuis gebleven zijn...)

Godzijdank dat de mensen eindelijk tot inzicht komen. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel interessant dat de pro-europa ingestelde sociaal democraten gezakt zijn in heel Europa, of ze nou regeerden of niet. Dat verder Eurosceptisch en anti-Europa gegroeid zijn, centrum rechts gedaald en in Nederland de uitgesproken pro Europa liberale D66 gegroeid is. Maar bij die laatste is het wetmatig. Als D66 regeert verliezen ze, in oppositie groeien ze.

Blijkbaar zijn veel mensen niet zo blij met de EU, en is er behoefte naar een meer uitgesproken stellingname.

En er zal verder vast wel op de achtergrond een soort nationalisme mee spelen en uiteraard de zondebok these; als als het in de hoofdjes van de mensen het slecht met het land gaat, gaat men een zondebok zoeken.

En dan nog de enorm lage opkomst. Ben benieuwd wat men er aan gaat doen. Misschien weer zo'n mislukte een campagne dat de EU toch écht wel oké is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Godzijdank dat de mensen eindelijk tot inzicht komen.
party.gif

In België is opkomstplicht dus ik weet niet over welk inzicht je het hier hebt.

Het journaal in Nederland beweerde dat er stemplicht in België is, ach ja die domme Hollanders toch.

In Wallonië en Brussel hebben de Groenen (Ecolo) fors gewonnen, je ziet toch weer waar het redelijke deel van België woont.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mja, wij noemen het meestal ook gewoon stemplicht hoor.
knipoog_dicht.gif

(Ok, je kan blanco stemmen, maar da's toch ook in zekere zin stemmen?)

Stemmen op niks, is net zoiets als een uitsmijter zonder ham en kaas.

O ja, er werd beweerd dat SP=Sp.a. Nou nee dus.

PvdA=Sp.a

SP=PvdA+

Geinig toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Stemmen op niks, is net zoiets als een uitsmijter zonder ham en kaas.

O ja, er werd beweerd dat SP=Sp.a. Nou nee dus.

PvdA=Sp.a

SP=PvdA+

Geinig toch.

Ik ben niet zo thuis in de Belgische politiek. Maar wikipedia zegt "De Partij van de Arbeid van België (PVDA) / Parti du Travail de Belgique (PTB) is een marxistisch-leninistische politieke partij in België.".

Van marxisme heeft de SP al weer enige tijd geleden afstand genomen. Landelijk zijn ze wel de meest linkse partij, maar in feite is het een sociaal democratische partij, die naar m'n weten wel linkser is dan sp.a, dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In België is opkomstplicht dus ik weet niet over welk inzicht je het hier hebt.

Het journaal in Nederland beweerde dat er stemplicht in België is, ach ja die domme Hollanders toch.

In Wallonië en Brussel hebben de Groenen (Ecolo) fors gewonnen, je ziet toch weer waar het redelijke deel van België woont.

Het inzicht dat ze rechts hebben gestemd. Wijsneus. bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit wikipedia.

Je hoeft dus zelfs niet blanco te stemmen.

België

In België geldt een opkomstplicht voor alle Europese, federale, regionale, provinciale en gemeentelijke verkiezingen. Het niet naleven van deze opkomstplicht is een strafrechtelijk misdrijf.

In België bestaat ondanks het geheim van de stemming geen stemplicht, aangezien men ook zijn stemformulier blanco kan laten. Men heeft aan zijn wettelijke verplichting voldaan wanneer men zich heeft aangemeld op het kiesbureau.

Het principe van de opkomstplicht is in de Belgische Grondwet ingeschreven in 1893, met de invoering van het algemeen meervoudig stemrecht. Door de opkomstplicht wilde de wetgever vermijden dat op de lagere sociale klassen druk zou uitgeoefend worden door hun bazen om niet te gaan stemmen. Er gaat een aantal politieke stemmen op om deze plicht af te schaffen, maar daar bestaat geen meerderheid voor. Anno 2009 worden er echter geen sancties meer opgelegd[1].

Hoewel vaak wordt gesteld dat de opkomstplicht verantwoordelijk zou zijn voor het succes van protestpartijen, is er geen enkele wetenschappelijke aanduiding dat dit inderdaad het geval is. Weliswaar worden er relatief veel proteststemmen uitgebracht in het Vlaams Gewest, maar dat is niet het geval in Franstalig België, waar al evenzeer de opkomstplicht geldt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een gemuggenzift over een stom woord. Het wordt nu eenmaal meestal stemplicht genoemd, mensen zijn echt niet zo stom dat ze daardoor denken dat je gedwongen wordt voor een bepaalde partij te kiezen. Je kan natuurlijk blanco stemmen, en ik vermoed dat je ook gewoon je kaartje niet zou kunnen insteken in de computer, maar dan wordt het ook gewoon als blanco stem gerekend dus waarom dat verschil maakt zie ik nu ook niet meteen. Een of andere keuze maak je toch, ook al is het dus de keuze om blanco te stemmen (wat net zo goed een politieke keuze is). Is het dan zo nodig om een drama te maken van het gebruik van het woordje 'stemplicht'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat een gemuggenzift over een stom woord. Het wordt nu eenmaal meestal stemplicht genoemd, mensen zijn echt niet zo stom dat ze daardoor denken dat je gedwongen wordt voor een bepaalde partij te kiezen. Je kan natuurlijk blanco stemmen, en ik vermoed dat je ook gewoon je kaartje niet zou kunnen insteken in de computer, maar dan wordt het ook gewoon als blanco stem gerekend dus waarom dat verschil maakt zie ik nu ook niet meteen. Een of andere keuze maak je toch, ook al is het dus de keuze om blanco te stemmen (wat net zo goed een politieke keuze is). Is het dan zo nodig om een drama te maken van het gebruik van het woordje 'stemplicht'?

Ja, in dictaturen heb je stemplicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid