Spring naar bijdragen

Hoe was jij op de basisschool?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Om te beginnen;

Ik ben begonnen in groep 1 (uiteraard) en mocht klas 2 overslaan omdat ik al kon voorlezen uit boekjes enz.

In groep 3 heb ik de juf een trauma bezorgd.

Ik kwam binnen, en ze vond me schattig en lief enzo.. je weet het wel.

Ietsies later begon het. Tafels werden door de klas heen geschoven, (niet gegooid.. daar was ik niet sterk genoeg voor clown.gif)

en ik was stierlijk vervelend in de klas. Ook werd ik regelmatig opgehaald door de directeur, en die vent kneep altijd heel hard in m'nm nek crysmile.gif

Wat ik niet kan herinneren, maar 'n moeder des te beter, is dat de juf huilend naar huis belde of ik alsjeblieft thuis kon blijven widegrin.gif

Groep 4 idem dito, later in dat schooljaar ben ik naar fornhese gegaan.

Ik zat toen op de Johannes Calvijn school. Ook daar voor de nodige tramalant gezorgd. Immers, ik kon mezelf en de rest niet teleurstellen.

Groep 5 kwam ik terug op m'n "oude" school.

Ook daar kon ik regelmatig in het kopieërhok gaan zitten, en ook blijven zitten. Maar dat was alleen het geval als de juf kwam die in keer in de week les gaf. Die meester had wat engs over zich.. dus daar was ik natuurlijk gewoon widegrin.gif

Groep 6 was ik eigenlijk gewoon. Maar ik had dan ook een erg leuke meester.

Groep 7 was ik ook "normaal", maar als de juf kwam die 1 keer in de week les gaf, herhaalde het ritueel zich.

Wat ervoor zorgde dat ik regelmatig alleen zat in een ander kamertje puh2.gif

Groep 8 was ik aardig opgedroogd, en toen is alle ellende op gehouden.

Toch had ik een leuke tijd op die school (jaja puh2.gif) widegrin.gif

en gek genoeg herkent de lerares uit groep 3 me nog steeds widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was een enorm strevertje en wou altijd de beste van de klas zijn (en, eerlijk is eerlijk, dat was ik eigenlijk ook). Ik kon al lezen in de kleuterklas en was eigenlijk op een aantal vlakken nogal voor op de rest van de klas, maar mijn ouders wouden niet dat ik een jaar zou overslaan, dus ging dat plan niet door. Ik zat vaak op m'n eentje te lezen in de schoolbib enzo terwijl de rest van de klas drie maand nodig had om 'jan en ma gaan naar school' te kunnen lezen, en ik vond dat nogal dom, ik snapte toen niet goed waarom die kindjes dat niet konden. Ondanks het feit dat ik een beetje verwaand was wou ik wel altijd iedereen helpen, ik richtte ook altijd natuurclubjes op enzo en ging met mijn vriendinnetjes op woensdagnamiddag rommel opruimen in het bos. Oh, ik was ook heel gelovig, en de juffrouw catechese had mij graag. Ik was alleen heel slecht in sport, en dat is altijd zo gebleven. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

in groep een was ik redelijk normaal, zat alleen veel in boeken te bladeren, maar niemand had echt door dat ik echt kon lezen, tot ik mijn moeder opeens voorlas...

in groep twee heb ik gewoon meegedaan met de rest van de klas, knutselen, poppenkast, winkeltje spelen, met die fietsjes op het schoolplein enzovoorts....

En toen kwam groep drie, een nieuwe klas, en ik verveelde me de melktandjes en de "grotemensentanden" die er voor terugkwamen. Ik had neits te doen, deed mijn extra werk niet en werd gigantisch agressief, zelfs zo erg dat ik een stickersysteem kreeg om me te belonen als het wel goed ging. De jf was ookz iek, en we rkegen vervanger na vervanger, meestal klikte het niet, maar als het klikte, dan waren die juffen ook wel heel aardig tegen me. Toen ging er ook een lampje branden bij de leraren: "misschien moeten we Jipke een klas over laten slaan?" Ik heb gekozen van wel...

groep 4 deed ik dus niet...

Groep 5 was oke, de derde totaal andere groep in drie jaar, een onwijs lieve oude juf, die voorzong uit het liedboek (vooral gezang 300: eens als de bazuinen klinken). Contact met klasgenoten was minimaal, maar wel gezellig. Ik werd alleen meer en meer een einzelgänger.

Toen gingen we verhuizen...

In groep 6 en 7 ben ik enorm gepest, maar had altijd een hele leuke groep vriendinnen om me heen, die dat allemaal niet uitmaakte.

Ik had twee pesters:

een meisje wat mij "nerd" noemde, en dom omdat ik een jaar jonger was dan de rest. Ze trok een hele groep daarin mee, met allemaal van die aso's.

en toen had ik ook al een ex-vriendje... Alain, en Alain was nadat hij mijn vriendje was geweest, helemaal niet zo lief meer. elke keer moesten we na de grote pauze op de gang komen omdat we weer gevochten hadden.

Oh, in groep 6 had ik een juf die het allemaal heel neutraal zag, maar grope zeven was een rot-vrouw, zonder enig gevoel, in mijn ogen.

In groep acht heb ik me in de hiërarchie ineens naar boven gewerkt en maakte ik ineens deel uit van de "populaire groep". We noemden onszelf ook echt zo... Walgelijk, maar toch...

Ik heb de basisschool goed afgesloten, met een fijne cito-score, en een gezellige vaste vriendinnengroep.

Link naar bericht
Deel via andere websites

biggrin.gif Mijn verhaal komt echt precíes overeen met dat van Iriacynthe puh2.gif

Op de peuterspeelzaal kon ik al een beetje lezen, in groep 2 al redelijk goed en dat beste van de klas en streberig zijn is de rest van mijn basisschooltijd zo gebleven. Mijn ouders vonden het geen goed idee als ik een klas over zou slaan, ze waren bang dat ik emotioneel achter zou liggen en geen aansluiting zou hebben met de rest van de klas. Achteraf denken mijn ouders en ik dat het beter was geweest als ik op een speciale school had gezeten, met meer aandacht voor hoogbegaafdheid. Tot nu toe heb ik me áltijd verveeld op school, en is er ook nooit echt gelegenheid geweest om daar wat aan te kunnen doen. Scholen hebben in mijn ervaring heel veel aandacht voor kinderen die ergens mee achterlopen, maar nauwelijks voor kinderen die het goed doen en zich doodvervelen omdat de rest van de klas uitleg nodig heeft, liefst 3x.

Alleen sporten en tekenen en schrijven gingen me heel slecht af puh2.gif In de kleuterklassen was ik wat betreft tekenen en knutselen zó precies dat ik m'n werkjes nooit afkreeg, daarom werd ik aangespoord om sneller te werken. Dat ging dramatisch ten koste van de netheid widegrin.gif Dus élk rapport stond er die 6,5 voor schrijven tussen de 8en en 9ens voor de andere vakken widegrin.gif

Van groep 1 t/m 3 zat ik in dezelfde klas, in groep 4 ging ik naar de andere (om wat voor reden dan ook..). Toen ik naar groep 6 ging bleven er wat kinderen zitten van het jaar hoger, die kwamen dus bij mij in de klas. Het jaar erop werden ze vervelend en werd ik buitengesloten. Tot in de gymlessen hoorde ik 'Doe es niet zo slim...'. Ook hadden we in groep 7 twee dagen in de week een 4ejaars pabostudente die zich niet geweldig raad wist met onze klas. En, de hit van het jaar, de pizzahut, werd standaard gezongen en gedanst na de pauze als zij er was. Draamaa. Uit protest bleef ik altijd zitten, wat natuurlijk nog meer voer voor buitensluiten was. Ahwell.

Groep 8 mocht ik terug naar m'n oude klas. (Dit omdat er tot aan groep 7 een hele en een halve klas van elk jaar geweest was, waarbij de halve dan een groep 6/7 was. Met een groep 8 wilden ze dit niet doen, omdat 7 en 8 zulke verschillende jaren zijn). Feest big-smile.gif Ik had een leuke leraar en er was veel minder niveauverschil dan in de vorige klas. Mijn groep 8 is uiteindelijk op een paar na allemaal havo/vwo gaan doen, de andere groep 8 kwam overwegend op het vmbo terecht.

Mjoh. Ik was de ideale leerling (ben ik nog steeds wel widegrin.gif) maar het was niet standaard leuk op school. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, volgens mij was het ongeveer de hele basisschool hetzelfde liedje, ik had een clubje vrienden en de rest van de klas mocht dat clubje niet. Ik ben door de hele basisschool redelijk veel gepest. Ik was altijd redelijk goed in taal(in ieder geval wel lekker snel altijd) en wat minder in rekenen, had altijd mijn werk af en haalde gemiddelde cijfers, volgens mij ook dankzij een belabberd handschrift. Oja, en ik stak altijd een kop boven mijn klasgenoten uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, op de basisschool kon ik al heel snel lezen en schrijven en ik was altijd het snelst klaar met mijn werk en altijd de beste van de klas. Wat overigens zeer traumatisch was soms, want dan ging de juf letters van het alfabet aanwijzen en dan moest de klas opdreunen welke letter het was, maar ik mocht nooit mee doen want 'ik wist het toch wel'.. Net als dat ik lang met mijn vinger in de lucht kon zitten omdat ik het antwoord wist, maar dat ik vaak de beurt niet kreeg 'omdat ik het toch wel wist'.

Ik mocht op een gegeven moment een klas overslaan, maar dat wilde ik niet want dan kwam ik bij stomme mensen in de klas, hahaha.

En op de middelbare school ben ik er alleen maar raarder op geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eerste vier jaar waren volgens mij wel leuk, zeker in groep 3, 4 de klas was toen nog leuk, ik leerde lezen, schrijven en vooral ook rekenen party.gif. Ik ergerde me aan de rest van de klas na een half jaar een=un nog steeds één zeggen is vervelend, maar ik had een juf die mij bleef uitdagen.

Daarna werd het stukken minder, veel gepest wat ik beloonde door meestal in huilen uit te barsten, weinig vrienden, maar nog steeds best wel snel. Dus ging ik maar klusjes doen voor de leraren en die mappen met extra dingen die atlijd zo uitwaren.

School was dus stom, maar voor leraren was ik vast ideaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een reuze tijd gehad op de basisschool. Vooral de laatste paar jaar, op een boerenschooltje. De eerste paar jaar weet ik niet zo veel meer van, behalve dat ik niet zulke leuke juffen had. Ik kon wel snel lezen al, in groep 2 had ik de boekenkast van groep 3 al uit en zodoende verveelde ik me te pletter in groep 3, wat niet zo goed was voor de relatie tussen juf en mij. Schrijven kon ik niet zo goed, wel spellen, maar ik heb gewoon een keilelijk handschrift. Nadat we verhuist waren werd het écht leuk. We waren met 5 in de klas puh2.gif. Ik was de slimste dus hoefde heel vaak niet mee te doen met bijv. 'taal' enzo (niet om het één of ander, maar ik heb daarna een selectieklas gedaan, terwijl de rest vmbo ging doen, dus vandaar puh2.gif). En ik was ook wel een beetje nerdy eigenlijk, als ik bijv de meester een woord hoorde zeggen bij de andere klas (we zaten met drie klassen in één lokaal, in totaal 17 kinderen ofzo puh2.gif) dat ik niet kende, rende ik haast naar de boekenkast om het woord op te zoeken in het woordenboek puh2.gif. Maar we waren een hechte gang met z'n vijven smile.gif

Oh en ik was éigenwijs, niet te filmen. Ik durfde rustig een grote mond op te zetten tegen de docent als ik het er niet mee eens was, ik heb een keer de hele dag achterstevoren in de klas gezeten omdat ik boos was, de hele dag m'n mond dicht gehouden (En dat was héél bijzonder voor mij yes.gif) omdat ik vond dat de meester mij iets onterecht gezegd had en mijn 'vakje' (dat ding onder tafel weet je wel) was bij mij altijd een méga bende widegrin.gif en als de meester daar wat van zei, kon hij gewoon een snibbig antwoord terug verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vier keer straf gehad in mijn hele schoolcarrière. De eerste keer op de basisschool, omdat ik iemand een keer goed op zijn bakkes gemept had, de tweede keer was in de tweede klas van de middelbare school en ik moest nablijven samen met een vriend, maar die dag moesten we echt werken aan een project dus hebben we de docent gevraagd of we toch weg mochten, en daar ben ik dus ook onderuit gekomen.

De derde keer was strafcorvee samen met een andere vriend. Wij hielpen namelijk weer een andere vriend van ons tijdens zijn corvee door hem te wijzen op lege blikjes en pakjes die hij nog niet had opgeruimd. Het strafcorvee had niet bepaald het juiste effect op ons, met de vuilgrijpers gingen we blikjes overgooien.

De vierde keer was omdat we hadden gespijbeld. We moesten een uurtje nablijven, terwijl we meerdere uren hadden gespijbeld. Dat noem ik een win-situatie.

Vier keer straf vind ik nou niet echt veel. Ik was dus behoorlijk braaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nog steeds de contactgestoorde nerd die ik toen ook was.

Wat ook niet hielp was dat ik veel therapien had, logopedie, fysiotherapie, ik werd eigenlijk altijd wel een beetje gepest maar had toch ook vrienden. In groep 7 zeiden ze dat ik de taalontwikkeling van iemand uit VWO 3 had en ik kon in groep 3 al vroeg lezen, toch heb ik alleen een VMBO diploma, waarschijnlijk door mijn autismespectrumstoornis.

Daar schaam ik me trouwens nog steeds voor, aangezien mijn interesses totaal geen VMBO interesses waren. Ik vond dan ook geen aansluiting bij medeklasgenoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, ik was misschien een buitenbeentje in de zin dat ik een strevertje was, maar ik vond school eigenlijk wel altijd leuk (ik mocht ook grotendeels mijn zin doen) en ik had vriendinnetjes enzo - niet dat ik ooit bij de populaire club hoorde, maar ik had wel altijd vriendinnetjes waar ik constant bij zat. Ik herinner me de lagere school als een fijne, gelukkige periode.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, tegenwoordig wel, maar zonder merkkleding en met religie doe je het meestal niet zo goed op een basisschool en de onderbouw van de middelbare school.

Bah dat gedoe met merkkleding. Ik blijf er altijd nog bij dat als je niet bij 'de groep' hoort zonder merkkleding, dat je dan duidelijk bij de verkeerde groep zit..

En gelukkig denken er meer mensen op die manier, dus ben ik niet echt een buitenbeentje. puh2.gif Gelukkig zitten er meer vage mensen bij mij op school. puh2.gif

Btw, dat geldt voor de bovenbouw op de middelbare school ook nog steeds hoor. puh2.gif Alleen zeggen ze het dan gewoon minder.. XD

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid