Annatar 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 21:18:37 schreef Hongerige Wolf het volgende: Overigens zit er een kink in de kabel van je verhaal. Je gaat er van uit dat die oudste bronnen correct zijn overgeleverd en wáár zijn. Je hebt gelijk als je zegt dat ze een "zo groot mogelijk waarheidsgehalte" bevatten. Misschien. Integenstelling tot Jezus' tijdgenoten geloven we niet meer dat ouderdom iets toevoegt aan het waarheidsgehalte van overgeleverde gegevens. Dat de eerste christenen daar anders over dachten blijkt uit het grote aantal werken dat ten onrechte aan apostelen en andere bijbelse figuren wordt toegeschreven. Wel denk ik dat we nog steeds kunnen stellen dat het waarschijnlijker is dat een evangelie uit 60 na Christus ons meer over Jezus zegt dan een evangelie van 330 na Christus. Ook kunnen we denk ik wel zeggen dat het gek is wanneer alle christelijke geschriften die ons bekend zijn zeggen "Jezus is waarlijk mens geworden" er een evangelie van latere datum opduikt dat het tegenovergestelde zegt. Dat is althans mijn mening. Samengevoegd: Quote: Bona, ik kom hier morgen op terug want ik tol van de slaap. Maar ik kom er op terug, want ik heb mijn zegje nog niet gezegd. Prima. Slaapwel. Quote: [...]Daar had ik min of meer impliciet al op gewezen geloof ik? Geloof jij in de fysische wederkeer? Ja. Link naar bericht Deel via andere websites
donniedark 0 Geplaatst 2 januari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Oke, ik denk dat je op een fysische wederkeer lang zult moeten wachten. Een bewustzijns evolutie valt trouwens ook makkelijker te verklaren. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 21:42:11 schreef donniedark het volgende: Oke, ik denk dat je op een fysische wederkeer lang zult moeten wachten. Een bewustzijns evolutie valt trouwens ook makkelijker te verklaren. Wie weet. Hoe dan ook is dat niet het onderwerp van dit topic. Link naar bericht Deel via andere websites
donniedark 0 Geplaatst 2 januari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Klopt maar nog even dit omdat ik zo nieuwsgierig ben : hoe wordt er in het Christendom gedacht betreffende Jezus' wederkeer naar de aarde? Door middel van een reincarnatie? Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 re·ïn·car·na·tie de; v -s het in een ander lichaam voortleven vd ziel; wedergeboorte Elke christen reïncarneert, in de zin dat een christen zal voortleven in een nieuw, verheerlijkt lichaam. Als Jezus Christus terugkeert, is Hij dus ook gereïncarneerd. Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 22:38:18 schreef Barbapapa het volgende: re·ïn·car·na·tie de; v -s het in een ander lichaam voortleven vd ziel; wedergeboorte Elke christen reïncarneert, in de zin dat een christen zal voortleven in een nieuw, verheerlijkt lichaam. Lees je Bijbel, een vernieuwd lichaam. Je lichaam wat je nu hebt zal verheerlijkt worden. Daar is helemaal niets reïncarnerends aan. Quote: Als Jezus Christus terugkeert, is Hij dus ook gereïncarneerd. Dus niet. Jezus Christus is de Incarnatie van God de Zoon en Hij is naar zijn Goddelijke én Menselijke natuur in de Hemel en zal ook op die manier op 'de Wolken Des Hemels' weer terugkomen. Link naar bericht Deel via andere websites
donniedark 0 Geplaatst 2 januari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 22:51:27 schreef Harm-Jan het volgende: Dus niet. Jezus Christus is de Incarnatie van God de Zoon en Hij is naar zijn Goddelijke én Menselijke natuur in de Hemel en zal ook op die manier op 'de Wolken Des Hemels' weer terugkomen. Jezus op een vliegende wolk? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 22:51:27 schreef Harm-Jan het volgende: [...]Dus niet. Jezus Christus is de Incarnatie van God de Zoon en Hij is naar zijn Goddelijke én Menselijke natuur in de Hemel en zal ook op die manier op 'de Wolken Des Hemels' weer terugkomen. Ja, dus is Hij dan geïncarneerd. Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 22:51:27 schreef Harm-Jan het volgende: [...]Lees je Bijbel, een vernieuwd lichaam. Je lichaam wat je nu hebt zal verheerlijkt worden. Daar is helemaal niets reïncarnerends aan. En het oude lichaam keert niet weder tot stof? (Gen. 3:19) Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:08:37 schreef donniedark het volgende: [...] Jezus op een vliegende wolk? Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Meervoud; wolken. En of de wolken vliegen, weet ik niet, maar Hij komt met de wolken van de hemel. En op eenzelfde manier zullen christenen op de wolken worden weggevoerd. Mar 14,62 En Jezus zeide: Ik ben het, en gij zult de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende met de wolken des hemels. 1 Tess 4,17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen. Link naar bericht Deel via andere websites
donniedark 0 Geplaatst 2 januari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 is het volgens jou redelijk? Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Ja. Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Ja, dus is Hij dan geïncarneerd. Reincarnatie is iets anders dan incarnatie. Wanneer iets reincarneerd incarneerd het nogmaals en dat is dus niet het geval aangezien Jezus de Christus nog steeds 'in het vlees' bestaat en dus geincarneerd is. Niets reincarnatie dus. Quote: En het oude lichaam keert niet weder tot stof? (Gen. 3:19) Ja? En? Dus? Toen? Alsof God niet bij machte is om ons dat lichaam alsnog vernieuwd te schenken? Quote: donniedarko Is het volgens jou redelijk? Nee. Link naar bericht Deel via andere websites
donniedark 0 Geplaatst 2 januari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 nu begint het leuk te worden;-) want vertel eens, wat is de reden dat deze schouwing al 2000 jaar op zich laat wachten? Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:32:42 schreef donniedark het volgende: nu begint het leuk te worden;-) want vertel eens, wat is de reden dat deze schouwing al 2000 jaar op zich laat wachten? Oh heel simpel, het getal der heidenen is nog niet vol, daarna komt het volk Israël nog tot bekering en daaaaaarna komt de wederkomst pas. Daarnaast vraag ik me af of wij mensen een reden moet gegeven voor iets wat God zelf wel kan beslissen. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:32:42 schreef donniedark het volgende: nu begint het leuk te worden;-) want vertel eens, wat is de reden dat deze schouwing al 2000 jaar op zich laat wachten? Gerelateerd aan de eeuwigheid is dat toch niet zo lang? Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:37:36 schreef Barbapapa het volgende: [...] Gerelateerd aan de eeuwigheid is dat toch niet zo lang? Eigenlijk is dat wel een beetje appels met peren vergelijken hè Je kunt 'de tijd' niet vergelijken met iets wat 'zonder tijd' is. Het heeft wat weg van zeggen dat een roze trui voor een man helemaal niet erg is, blind zijn is veel erger. (ofzo ) Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:30:57 schreef Harm-Jan het volgende: [...] Re incarnatie is iets anders dan incarnatie. Wanneer iets reincarneerd incarneerd het nogmaals en dat is dus niet het geval aangezien Jezus de Christus nog steeds 'in het vlees' bestaat en dus geincarneerd is. Niets reincarnatie dus. [...]Ja? En? Dus? Toen? Alsof God niet bij machte is om ons dat lichaam alsnog vernieuwd te schenken? Als een mens sterft, waar is dan de geest/ziel? En als de mens weer opstaat, waar is dan de geest/ziel? Het lijkt mij dat deze even uit het lichaam is en als het lichaam opnieuw is opgebouwd -in verheerlijkte vorm- dat er dan een re-incarnatie plaatsvindt. De incarnatie vindt plaats na de bevruchting. Je zou misschien zelfs over meerdere incarnaties/re-incarnaties kunnen spreken. Maar op zich vind ik dit ook niet zo interessant; het is nogal theoretisch. Het is een idee wat maffe religies hebben gejat/vervormd uit/van het christendom. Samengevoegd: Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:39:11 schreef Harm-Jan het volgende: [...]Eigenlijk is dat wel een beetje appels met peren vergelijken hè Je kunt 'de tijd' niet vergelijken met iets wat 'zonder tijd' is. Het heeft wat weg van zeggen dat een roze trui voor een man helemaal niet erg is, blind zijn is veel erger. (ofzo ) Gerelateerd aan de enkele duizenden jaren voor Chr. is 2000 jaar ook maar weinig. Een mens hoeft maar minder dan 120 jaar te wachten vóór deze van heel dichtbij de Schepper ontmoet. Geen mens hoeft dus ook 2000 jaar te wachten. Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Als een mens sterft, waar is dan de geest/ziel? Geen idee eigenlijk, waarschijnlijk het dodenrijk, misschien de hel, het vagevuur de hemel of gewoon in het graf. Quote: En als de mens weer opstaat, waar is dan de geest/ziel? Geen idee? Daar spreekt de schrift niet echt duidelijk over hè? Alsof het al duidelijk is waar de geest/ziel is terwijl je leeft. Volgens mij 'is' de ziel helemaal nergens (als in niet ergens). Quote: Het lijkt mij dat deze even uit het lichaam is en als het lichaam opnieuw is opgebouwd -in verheerlijkte vorm- dat er dan een re-incarnatie plaatsvindt. Naar mijn gevoel zit de ziel (wanneer hij verbonden is met een lichaam) niet echt in het lichaam. In dat geval zouden we hem onderhand al wel een keer gevonden moeten hebben (of we hebben hem stomweg nog niet gevonden om dat de definitie van ziel wordt aangepast met elk bewijs wat er geleverd word). Quote: De incarnatie vindt plaats na de bevruchting. Je zou misschien zelfs over meerdere incarnaties/re-incarnaties kunnen spreken. Maar op zich vind ik dit ook niet zo interessant; het is nogal theoretisch. Het is een idee wat maffe religies hebben gejat/vervormd uit/van het christendom. Ja, natuurlijk. De religies met duidelijk reincarnatiegeloof zijn ouder dan het christendom en het jodendom, het gros van het jodendom kent nu nog steeds niet zoiets als onze ziel (eeuwige geest). Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:30:57 schreef Harm-Jan het volgende: [...]Ja? En? Dus? Toen? Alsof God niet bij machte is om ons dat lichaam alsnog vernieuwd te schenken? Wel cool trouwens dat je dit schrijft. Het moet volgens mij voor jou heel makkelijk te geloven zijn dat Jezus in deze tijd organen herschept in mensen en kankers doet wegsmelten enz. enz. enz. Link naar bericht Deel via andere websites
donniedark 0 Geplaatst 2 januari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Klopt ja, als je de eeuwigheid als beginsel stelt kan je nergens tijd aan relateren. Maar wij herkennen weldegelijk een tijd als mens, ook al mocht hier geen waarde aan zitten. Maar toch zou je denken dat er geen redenen te bedenken zijn waarom een dergelijke wederkomst überhaupt op zich zou laten wachten, tenzij... Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:48:47 schreef Harm-Jan het volgende: [...]Ja, natuurlijk. De religies met duidelijk reincarnatiegeloof zijn ouder dan het christendom en het jodendom, het gros van het jodendom kent nu nog steeds niet zoiets als onze ziel (eeuwige geest). Ik geloof dus ook niet in het ´re-incarnatie-geloof´ zoals dat in heidense religies wordt geloofd. Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:54:42 schreef donniedark het volgende: Klopt ja, als je de eeuwigheid als beginsel stelt kan je nergens tijd aan relateren. Maar wij herkennen weldegelijk een tijd als mens, ook al mocht hier geen waarde aan zitten. Maar toch zou je denken dat er geen redenen te bedenken zijn waarom een dergelijke wederkomst überhaupt op zich zou laten wachten, tenzij... die redenen er weldegelijk zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
donniedark 0 Geplaatst 2 januari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 kom maar dan!! Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:34:23 schreef Harm-Jan het volgende: [...]Oh heel simpel, het getal der heidenen is nog niet vol, daarna komt het volk Israël nog tot bekering en daaaaaarna komt de wederkomst pas. Daarnaast vraag ik me af of wij mensen een reden moet gegeven voor iets wat God zelf wel kan beslissen. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:54:42 schreef donniedark het volgende: Klopt ja, als je de eeuwigheid als beginsel stelt kan je nergens tijd aan relateren. Maar wij herkennen weldegelijk een tijd als mens, ook al mocht hier geen waarde aan zitten. Maar toch zou je denken dat er geen redenen te bedenken zijn waarom een dergelijke wederkomst überhaupt op zich zou laten wachten, tenzij... Ef. 5 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. Christus heiligt en zuivert de kerk totdat dit is voltooid. Daarna neemt Christus de kerk bij Zich. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 2 januari 2009 Rapport Share Geplaatst 2 januari 2009 Quote: Op vrijdag 02 januari 2009 23:34:23 schreef Harm-Jan het volgende: Daarnaast vraag ik me af of wij mensen een reden moet gegeven voor iets wat God zelf wel kan beslissen. WORD M.i. is het probleem niet zozeer 'moet', maar 'kunnen'. Het exacte waarom antwoord hangt een beetje samen met het wanneer antwoord denk ik. En wanneer weet alleen de Vader. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten