Spring naar bijdragen

Ushering in banality


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Datzelfde ervaar ik als ik TNT vergelijk met de VU, waar ik sinds een maand werk. In beide werelden voel ik me een buitenstaander, net als trouwens op het strand en bij de Mac, maar op de een of andere manier spreekt het "gewone" me meer aan. Niet in de laatste plaats binnen mijn eigen familie, die ik wel eens meende ontgroeid te zijn, ben ik dat de laatste jaren heel erg gaan waarderen en ik heb het, ook al pas ik ook daar niet tussen, er echt naar m'n zin en ben ook veel meer van mijn moeder, opa en oma, oom en tante gaan houden.


Samengevoegd:

Moet er wel bij zeggen dat ik ook koppijn krijg van "gewone" mensen, omdat ze veel teveel praten, veel te luid ook vaak. Ik mijd het strand omdat de massa me benauwt en op verjaardagsfeesten ga ik soms vroeg naar bed wegens een overload aan herrie en indrukken en vooral ook omdat het deelnemen aan bullshitgesprekken over hammetjes e.d. me toch gaat vermoeien. Maar ik ga er elk jaar met meer plezier heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euh, niet. widegrin.gif

Na een paar uurtjes strand heb ik het voor gezien, ik heb helemaal niks met campings, ik ga niet voor mijn lol naar mc donalds, ik heb helemaal niks met levensliederen of hollandse kneuterigheden. Het streven naar het archetype huisje-boompje-beestje

Zeker dat hele burgerlijke wereldje snap ik gewoon niet. Ik vind het zo, euh, weinig diepgang hebben, zo oppervlakkig. Ik gun het ze van harte, maar ik snap de lol niet van die dingen.

Quote:
oons maakt werk dat hij zelf als \"burgerlijk\" of beter \"bourgeois\" betitelt.

Maar de burgerij/bourgeois is toch vooral de burgelijke bovenklasse van de maatschappij, althans zo heb ik het altijd geleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het strand in de zomer vind ik juist altijd zo treurig en leeg.. al die mensen in nietsverhullende stofjes... hutje mutje op elkaar om alleen maar te liggen, mensen te bekijken en zonnestralen op te nemen.. daar zou ik nou absoluut niet emotioneel van worden .. maar goed, ieder zijn ding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zojuist zat ik met Hester te praten over het thema "houden van mensen". Ik gaf aan dat ik mijn liefde voor mensen vaak juist in het banale, het gewone, zie. Ik kan, letterlijk, tot tranen ontroerd zijn als ik op de boulevard sta te kijken naar dit soort beelden:

Ecce homo, zie de mens!

Hoewel ik enorm kan genieten van goed eten in een toprestaurant, voel ik me veel meer thuis bij de McDonalds. Niet vanwege het waardeloze eten, maar vanwege de mensen.

Herkenbaar? Of juist niet?

Nou, dan zal ik ook maar even:

Ik heb (ook al staat van mijn kant helaas te vaak onzekerheid of irritatie in de weg) het beste met ieder persoon voor. Ik wil mensen bereiken en begrijpen, aardige dingen zeggen. Ik wil gezelligheid, warmte, mensen met een kopje kaneelthee + brownie met slagroom op de bank zetten terwijl het buiten stortregent en onweert.

Ik praat heel graag met de meeste mensen maar vind het ook leuk om van een afstandje te kijken hoe mensen met hun eigen dingen bezig zijn. Ik wil dat mensen gelukkig zijn, dat ze voor een moment boven zichzelf uit kunnen stijgen, dat ze liefde ervaren, dat ze plezier hebben, etc.

Het vreemde is dat mensen in de meest simpele situaties (denk aan: McDonalds, De Gouden Kooi) ook bij mij júist wel emoties losmaken. Alleen, die zijn meestal niet positief. Zoals ik ergens anders pas al schreef:

'En, zoals ik wel vaker in de trein, bij de McDonalds of in de rij bij IKEA heb: een enorm medelijden met alle mensen, dat wij hier zo rondlopen op deze aarde zonder eigenlijk te weten waarom. De triestheid.'

Hiermee bedoel ik absoluut niet dat ik neerkijk op de mensen in zo'n situatie. Het is meer dat de "gewoonheid", de simpele niet-verhevene naakte waarheid dan ineens tot me doordringt. Dan voel ik me letterlijk licht misselijk worden, hoor ik in mijn hoofd überplatte electronische lift-muziek en zie ik zielig-blije dansende clowntjes voor me.

En om dat gevoel te ontlopen luister ik Bach, ga ik liever naar een restaurant en leef ik in de waan dat het allemaal best wat voorstelt. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het mooie van de mens zit vaak in kleine dingen denk ik. Vooral ook oppervlakkige burgelijke dingen wellicht. Ik snap wel dat mensen ontroerd kunnen raken door die strandfoto


Samengevoegd:

Quote:

'En, zoals ik wel vaker in de trein, bij de McDonalds of in de rij bij IKEA heb: een enorm medelijden met alle mensen, dat wij hier zo rondlopen op deze aarde zonder eigenlijk te weten waarom. De triestheid.'

Mss moet je meer de aard van je soort accepteren. Mensen zijn kuddedieren op het niveau van sociale insecten. Qua sociale geordendheid bedoel ik dan...

En hoewel dat lang niet altijd verheffend is heeft het ook wel iets aandoenlijks. Ik kan zomaar in het winkelcentrum tussen de kudde, mijn kudde, lopen en helemaal volschieten van de banaliteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En hoewel dat lang niet altijd verheffend is heeft het ook wel iets aandoenlijks. Ik kan zomaar in het winkelcentrum tussen de kudde, mijn kudde, lopen en helemaal volschieten van de banaliteit.

De mens is wat dat betreft ook wel een heel raar kudde dier met verschillende kuddes, waar je kudde plots van het ene moment op het andere moment je vijand of concurent kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, je hebt gelijk en ik doe mijn best. Maar omdat het aandoenlijk is vind ik het ook een beetje zielig. En daardoor val ik altijd heel snel terug in een romantisch mensbeeld
widegrin.gif

Zielig? ik vind de mens een tragische soort, juist omdat we niet weten waarom we hier zijn. Zeker in het (bijn)atheistische wereldbeeld. De tragiek van er helemaal voor gaan terwijl je niets meer bent dan een flitsje bewustzijn in een oneindige oceaan van niets. En die tragiek heeft ook iets moois en soms, heel soms, zelfs iets edels.

"De mens is het universum wat probeert zichzelf te begrijpen"

Zweverig? ja! Onwaar? hgstwss! maar ook wel weer mooi.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

De mens is wat dat betreft ook wel een heel raar kudde dier met verschillende kuddes, waar je kudde plots van het ene moment op het andere moment je vijand of concurent kan zijn.

En toch zijn mensen in vergelijk met andere dieren/wezens niet super aggressief. Alleen als we pissig worden hebben we betere middelen dan onze planeetgenoten. Ik denk dat een leeuw niet beter om zou gaan met atoomwapens dan ons.

Oh dear de hippy-zweef-modus gaat weer lekker zie ik al...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En toch zijn mensen in vergelijk met andere dieren/wezens niet super aggressief. Alleen als we pissig worden hebben we betere middelen dan onze planeetgenoten. Ik denk dat een leeuw niet beter om zou gaan met atoomwapens dan ons.

Oh dear de hippy-zweef-modus gaat weer lekker zie ik al...

Maar ik denk dat juist die leeuw wel enige mate wilt hebben, terwijl de mens meer, meer en nog eens meer wilt hebben. Uiteindelijk ook z'n territorium wilt uitbreiden tot waar dat ook moge stoppen. De meeste dieren houden maat als ze aan hun eigen levens behoeften voldaan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doet me denken aan een spreuk die ik ooit eens las: God moet wel veel van gewone mensen houden, omdat hij er zoveel van heeft gemaakt. Vond ik wel een aardige. En Theo Maassen vroeg zich ook eens af: waarom is er van alles niet gewóón, zoals bij chips? Dat je in een restaurant komt en kunt zeggen: doe mij maar een gewoon bord warm eten.

En ook de cabaretier Guido Weijers vroeg zich af waarom er zogenaamde intellectuele mensen zijn die zich aan het burgerlijke ergeren. En besloot dat als jij lekker elke dag As The World Turns wilt kijken, of ieder half jaar naar Centre Parcs wilt gaan, dat je dat dan gewoon moet doen. Mij lijkt dat ook vrijheid in ultimo: gewoon kunnen doen wat leuk, goed en aangenaam is, zonder zorgen over of het wel intellectueel en interessant genoeg is...

Ik vraag me dan weleens af wat er dan precies oppervlakkig of minderwaardig zou zijn aan gewoon leven. Wat zeggen zulke uiterlijkheden nou écht over iemands levensmotto? Het is wederom Theo Maassen weer die simpelweg stelt dat hij niet weet wat de zin van het leven is, maar dat hij in elk geval zeker weet dat het niet de bedoeling is om je leven lang daarover na te denken. En ik denk dat hij daar óók weer een punt heeft.

Een gewoon huis, een gewone baan, een gewone hobby en een gewone vakantie. Sommige mensen vinden dat dus heel oppervlakkig klinken. Youp van 't Hek kan daar op heerlijke wijze op afgeven. Ik bedoel: je moet toch uitblinken, uniek zijn, net dat ene speciale willen hebben, gelééfd hebben? Dat zie je bij veel christenen ook terug: per se geloven dat God een heel bijzonder, speciaal en uniek plan met je heeft. Soms lijkt het wel dat je juist uniek bent door niet uniek te willen zijn...

Weet je, ik denk eigenlijk dat het best wel een oefening in bescheidenheid, in nederigheid kan zijn om gewoon tevreden te zijn met wat je hebt. Er zijn genoeg mensen, zoals ik, die juist verlangen naar een gewoon leven, met huisje-boompje-baantje. Alsmaar gedwongen "uniek" zijn door het één en ander is ook niet echt leuk. Het lijkt mij juist heerlijk rustig om gewoon te leven om het leven, om gewoon te doen wat iedereen doet en niet steeds op te vallen.

Leven zonder de druk steeds te moeten opvallen. Leven zonder je te moeten conformeren naar de eis anders te zijn. Gewoon Popstars kijken omdat je dat leuk vindt, op overvolle stranden liggen bakken en van die kleine, simpele dingen al genieten. Een goed boek lezen in een gewoon rijtjeshuis, een grijze baan bij een grote bank of zo wat je al dertig jaar volhoudt, dat soort dingen. Betekenis en schoonheid vinden in het gewone, niet enkel in het spectaculaire en het andere.

Ik zou dat eigenlijk best wel willen. Gewoon een eigen flatje, een beetje fatsoenlijke baan en dat misschien wel tot aan mijn pensioen volhouden. Vriendenkring, familie, bescheiden fortuin. Meedoen aan gewone activiteiten binnen de kerk en misschien ook een sport doen, niet per se extra gezien en gehoord willen worden, maar toch, in het verborgene, een diepe, spirituele band met God hebben. Misschien juist wel omdat je niet zo druk hoeft te wezen met net even specialer willen zijn dan de man in de straat. Kun je je richten op wat écht belangrijk is: je relatie met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar ik denk dat juist die leeuw wel enige mate wilt hebben, terwijl de mens meer, meer en nog eens meer wilt hebben. Uiteindelijk ook z'n territorium wilt uitbreiden tot waar dat ook moge stoppen. De meeste dieren houden maat als ze aan hun eigen levens behoeften voldaan hebben.

Oneensch.... Als je een leeuw onbeperkt vlees aanbied zal hij echt niet aan de lijn denken. En hij zal ook echt niet denken dat 1 lekkere leeuwin genoeg is. Of dat kindertjes van andere mannetjesleeuwen recht op leven hebben. Elk dier zal pakken wat het kan. En de mens ook. We hebben alleen ubergoede middelen.

Sprinkhanenplaag anyone???


Samengevoegd:

@ RobertF

Wederom briljant...

Ik ben compleet gelukkig met mijn normale rijtjeshuis, mijn normale partner, normale baan, mijn normale bezigheden.

Een patatje ketchup eten kan hemels zijn en het verbaasd me dat zoveel mensen dat niet zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oneensch.... Als je een leeuw onbeperkt vlees aanbied zal hij echt niet aan de lijn denken. En hij zal ook echt niet denken dat 1 lekkere leeuwin genoeg is. Of dat kindertjes van andere mannetjesleeuwen recht op leven hebben. Elk dier zal pakken wat het kan. En de mens ook. We hebben alleen ubergoede middelen.

Leeuwen stoppen met jagen als ze voldoende vlees hebben.

Over die kindjes: dat zit 'm in de behoefte om zich voort te planten. Z'n genen veilig te stellen voor het nageslacht.

Quote:
Sprinkhanenplaag anyone???

De mensheid vergelijken met een sprinkhanenplaag spreekt me persoonlijk wel aan. knipoog_dicht.gif

Maar ook daar is het volgens mij geen hebzucht en dat die beestjes zich daar een vreetpartij lopen te houden. Kan ook niet, aangezien die beetsjes maar insecten zijn natuurlijk.

Ik ben geen bioloog, maar planten die dieren zich ook niet lomp vaak voort in die tijd?


Samengevoegd:

Quote:

Een patatje ketchup eten kan hemels zijn en het verbaasd me dat zoveel mensen dat niet zien.

nooo.gif

Omdat met mayonaise het zoveel lekkerder is.yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zielig? ik vind de mens een tragische soort, juist omdat we niet weten waarom we hier zijn. Zeker in het (bijn)atheistische wereldbeeld. De tragiek van er helemaal voor gaan terwijl je niets meer bent dan een flitsje bewustzijn in een oneindige oceaan van niets. En die tragiek heeft ook iets moois en soms, heel soms, zelfs iets edels.

Ja, ik snap. Ik denk ook niet zoveel anders, behalve dat ik het ook gewoon een beetje sneu (zielig) vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Leeuwen stoppen met jagen als ze voldoende vlees hebben.

Over die kindjes: dat zit 'm in de behoefte om zich voort te planten. Z'n genen veilig te stellen voor het nageslacht.

[...]

De mensheid vergelijken met een sprinkhanenplaag spreekt me persoonlijk wel aan.
knipoog_dicht.gif

Maar ook daar is het volgens mij geen hebzucht en dat die beestjes zich daar een vreetpartij lopen te houden. Kan ook niet, aangezien die beetsjes maar insecten zijn natuurlijk.

Ik ben geen bioloog, maar planten die dieren zich ook niet lomp vaak voort in die tijd?

Denk je werkelijk dat een mens boven zijn dierlijke aard staat? Ik ben op uitzending geweest en geloof me: het dierlijke komt verrassend snel boven. Als je beperkte ruimte hebt (8 vierkante meter voor drie man) dan is het al heel irritant als iemand zo lomp is om zomaar op jouw 2 vierkante meter (bed) gaat zitten.

En dat is maar een ding. Ennuh, ik stop ook met eten als ik genoeg heb. De meesten doen dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De liefde voor het gewone ... das mooi. Niet dat de tranen mij in de ogen springen bij een overvol strand maar ik geloof dat ik dat ik wel aanvoel wat je bedoelt.

Op de een of andere manier is de trend ontstaan dat iedereen uniek wil zijn. Mensen die daar bij zichzelf de nadruk op leggen geef ik altijd gelijk: "Tuurlijk ben jij uniek ... net als iedereen".

Liefde voor het gewone zit bij mij denk ik in aangetrokken worden tot wat echt is. Als iemand puur is, zichzelf, niet een rol speelt, geen muur om zich heen heeft, zich kwetsbaar durft op te stellen, zich niet schaamt. Dat vind ik ontroerend.

Ik kan me goed vinden in het verhaal van RobertF hierboven. Gewoon gewoon zijn, lijkt me heerlijk.

Dat beeldje van Koons waar deze draad mee begint, gewoon prachtig!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid