Spring naar bijdragen

Wie wint, wie zou je willen dat wint?  

  1. 1. Wie wint, wie zou je willen dat wint?

    • McCain wint, McCain moet winnen
      6
    • McCain wint, Obama moet winnen
      7
    • Obama wint, Obama moet winnen
      18
    • Obama wint, McCain moet winnen
      1


Aanbevolen berichten

Quote:

Er is sinds 1829 inderdaad een paar keer een derdenpartij geweest die de president leverde. Voor die tijd was er nog niet het onderscheid zoals we dat sindsdien kennen.

De wereldbetekenis van Amerika is inderdaad wel veranderd sinds WOII. Als dat je punt was, snap ik het. Maar je leek te wijzen op een trendbreuk wb de keuze van president. Vandaar de opmerkingen.

dan was ik onduidelijk, waarvoor mijn excuus

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 140
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

In jaren dan.

Truman '45-'53

Kennedy '61-'63

Johnson '63-'69

Carter '77-'81

Clinton '93-'01

Totaal 28 jaar

Eisenhower '53-'61

Nixon '69-'74

Ford '74-'77

Reagan '81-'89

Bush sr '89-'93

Bush jr '01-'09

Totaal 36 jaar.

Ook leuk is idd om de trendbreuk die diakio aangeeft te nemen. Dan valt het juist duidelijk in het voordeel van de Democraten uit, want dan moet je ook Roosevelt meerekenen. Dan zijn er 6 Democraten verkozen voor in totaal 40 jaar, tegen 5 verkozen Republikeinen met een totaal van 36 jaar.

Voor de trendbreuk die Diakio aangaf moet je dan natuurlijk niet de gehele ambtstermijn van Roosevelt nemen. Hooguit die jaren die parallel lopen met WOII, aangezien daar die trendbreuk mee te maken heeft. Maximaal dus 5 jaar erbij voor de Democraten. En de Republikeinen gaan niet ineens 1 naar beneden in aantal knipoog_dicht.gif Alles bij elkaar wordt het dan dus:

6-6 in aantal presidenten;

33-36 in jaren.

Dus voordeel blijft voor de Republikeinen dan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het nu interessanter is om te kijken wat er nu zoal speelt in politiek Amerika. En ik denk dat je pas écht kunt begrijpen hoe Amerikanen denken en hoe ze de politiek bezien, als je zelf een tijdje in Amerika woont. Want wat er in de Amerikaanse samenleving nú speelt, en er schijnt behoorlijk wat te rommelen daar, heeft denk ik veel meer invloed op de uitslag dan een optelsommetje van presidenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Dostojevski,

Op dat laatste doelde ik inderdaad ook. Iemand als Max Westerman heeft inderdaad in Amerika gewoont, maar wel als Nederlandse journalist. Daardoor kon en kan hij hele waardevolle dingen vertellen over de Amerikaanse samenleving en ontwikkelingen daarin beter duiden dan iemand die er nooit is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet het niet, ik kan achter geen van twee echt gaan staan. Het zou Hilary moeten zijn! smile.gif Ik weet wel dat het zuiden nog niet klaar is voor een zwarte president. Een andere republican is ook niet geweldig. Maar toch zou ik op Mccain stemmen....Obama geeft me de kriebels knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Mijn mening laat ik even buiten beschouwing, maar hier een mening van een Nederlandse stichting:

Barak Hoessein Obama is tegen het leven

Amerikaanse verkiezingen op leven en dood

Gebed en vasten dat McCain en Sarah Palin als pro life president en vice president op 4 november in Amerika worden gekozen.

De drie verkiezingsdebatten debatten in Amerika zijn voorbij. De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn 4 november. McCain of Obama. McCain is pro life; Obama pro abortus. Kies voor het leven. Wat Amerika kiest is belangrijk voor de rest van de wereld. Elke dag worden in Amerika 3500 kinderen in de moederschoot gedood. Abortus is daar toegestaan tot aan de geboorte. Als Obama wint zal abortus worden doorgezet en alle pro life beslissingen van de Bush regering worden teruggedraaid, evenals ook Clinton deed op de eerste dag van zijn regering. En Amerika zal in de VN en wereldwijd de abortus agenda stimuleren. Daarom is belangrijk dat wij ook in Nederland het pro life duo John McCain/Sarah Palin steunen in ons gebed en onze gesprekken.

[...]

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Typisch voorbeeld van niet verder kijken dan de neus lang is.

Vergelijkbaar met de arrogantie van Bush op dat vlak; telkens benadrukken dat elk leven heilig is en met zo veel mogelijk respect behandeld moet worden.. maar ondertussen niet weten of er in Irak op een bepaald moment nu 20.000 of 30.000 burgerslachtoffers zijn gevallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Obama '08!

He sucks less!

(dit is een grapje, al zit er helaas een flinke kern van waarheid in, zoals met veel goede grappen)


Samengevoegd:

ok, nog 1.

Help us Obi-Wan Obama.You're our only hope!

Nog wat serieuze info. Om je een oordeel te vormen zonder afgeleid te worden door gladde praatjes, uiterlijk, juichende menigte etc: Er zijn veel websites waar de toespraken van de kandidaten worden uitgetypt. Als je dat leest zie je 1 man die een visie heeft, basiskennis van zaken, blijkt geeft van een heldere geest. Die man is Obama. Ook in zijn voordeel is zijn leeftijd, 47 als ik het goed heb, dat lijkt me echt de ideale leeftijd voor zo'n funcie, niet te jong, niet te oud. 72 lijkt me minstens 10 jaar te oud. (McCain maakt ook een vermoeide indruk, en dan moet de goede man nog 4 jaar!)

"Obama geeft me de kriebels" Mensen die hun stem op zulke ervaringen baseren geven mij de kriebels (en gedachten die ik hier maar niet utispreek)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kan je ook een oordeel vormen over de president van het belangrijkste land op aarde zonder zelf stemrecht te hebben in dat land,

Maaruh, er zijn toch geen verkiezingen in China? verbaasd.gif

En al waren ze er, zoveel boeien ze niet, tis niet echt een democratie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tis meer dat ik de VS overrated vind en dat ze zichzelf vooral erg belangrijk vinden. Als je zegt 'invloedrijk', dan heb je relatief gezien gelijk, al is dat wel de laatste tijd wat minder geworden. En dan nog, die invloed is relatief, andersom kunnen ze het niet zonder andere landen redden in de wereld. Als het buitenland de VS laat stikken hebben ze een probleem.

Ik vergat denk ik de [nonconformist] [/nonconformist] tags in deze post.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De invloed is heel erg groot. Ze hebben hun leger verspreid over heel de wereld. In feite zijn ze militair sterker dan ooit eerder een land in de geschiedenis is geweest en veel sterker dan 20 jaar geleden.

Economisch is de dollar nog steeds de belangrijkste munt, hoe graag ik ook zou willen dat de euro die rol overnam. De economie zelf, afgezien van de dollar is ook nog steeds heel invloedrijk, dat geeft deze crisis wel weer aan.

Dan komen we op cultureel. Hier zijn ze niet invloedrijk, maar compleet dominant. Al onze huizen staan vol met Amerikaanse ideeën. we dragen Amerikaanse kleren, Al* onze muziek is Amerikaans (gospel, jazz, blues, Rock, R&B, pop, rap, house, hiphop) We eten Amerikaans.

Globalisering is eigenlijk Amerikanisering.

* Voor 'al' leze men uiteraard: 'bijna al', 'vrijwel alle' etc Ik ben ook op de hoogte van Mozart en de Dubliners

Wat hebben we nog meer, ah politiek. politiek gezien is de USA ook nog steeds de baas, ze bepalen zelf of ze zich ergens iets van aantrekken of niet. VN resoluties? afspraken? als Uncle Sam het niet zint dan kunnen we hoog en laag springen, maar ze trekken zich er tot nu toe weinig van aan.

Het feit dat deze draad bestaat op een Nederlands forum zegt ook wat, we gaan niet discussieren over Berlusconi of de premier van Japan (waarvan ik de naam niet eens weet) maar Obama- McCain staan in elke krant en NOS journaal

Afhankelijk. De VS is nergens van afhankelijk behalve van buitenlandse energie. (en dat is maar relatief) DE basisreden is dat de VS een jong land is met een heel leeg continent aan grondstoffen, die zijn nog lang niet zo op als in Europa de onze op zijn. Het buitenland kan de VS niet laten stikken, want dan verliest ze haar afzetmarkt. Het lullige is dat die goede klant, met de ene hand koopt en met de ander hand geld leent om te kopen. Hier uit komen is denk ik een van de grootste vraagstukken van deze eeuw.

Nu zou je denken, die Dubito is wel een hele grote USA fan. Ga er lekker wonen man.

liever niet, in feite heb ik best een hekel aan dat land en hoe ze de boel daar runnen, maar juist daarom ben ik me er eens in gaan verdiepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De invloed is heel erg groot. Ze hebben hun leger verspreid over heel de wereld. In feite zijn ze militair sterker dan ooit eerder een land in de geschiedenis is geweest en veel sterker dan 20 jaar geleden.

Hoezo, waarom zouden ze sterker zijn dan 20 jaar geleden?

Quote:

Economisch is de dollar nog steeds de belangrijkste munt, hoe graag ik ook zou willen dat de euro die rol overnam. De economie zelf, afgezien van de dollar is ook nog steeds heel invloedrijk, dat geeft deze crisis wel weer aan.

Ik hoor juist dat die dollar steeds minder populair aan het worden is door de inflatie van die munt.

Quote:

Dan komen we op cultureel. Hier zijn ze niet invloedrijk, maar compleet dominant. Al onze huizen staan vol met Amerikaanse ideeën. we dragen Amerikaanse kleren, Al* onze muziek is Amerikaans (gospel, jazz, blues, Rock, R&B, pop, rap, house, hiphop) We eten Amerikaans.

Globalisering is eigenlijk Amerikanisering.

En hun huizen staan weer vol met Eurpese ideeën. In feite is de VS een Europees product.

Hun cultuur is in essentie Europees.

Kortom, wij worden door hun beïnvloed, maar ze zijn ons product.

Quote:

* Voor 'al' leze men uiteraard: 'bijna al', 'vrijwel alle' etc Ik ben ook op de hoogte van Mozart en de Dubliners

Of the sex pistols, the beatles, the rolling stones?

Quote:

Wat hebben we nog meer, ah politiek. politiek gezien is de USA ook nog steeds de baas, ze bepalen zelf of ze zich ergens iets van aantrekken of niet. VN resoluties? afspraken? als Uncle Sam het niet zint dan kunnen we hoog en laag springen, maar ze trekken zich er tot nu toe weinig van aan.

Ja, hebben ze geprobeerd. En zie hun enorme kosten bij defensie. Zodra men besluit de VS te laten vallen op economisch punt, dan heeft dat land een enorm probleem.

Juist die politieke houding heeft ze heel wat politieke invloed gekost. Militaire steun? Ze wilden het, maar kregen toch weinig. Midden oosten zitten ze in een wespennest vast. En in de economische crisis lijkt het alsof de VS aan de zijlijn staat.

Quote:

Het feit dat deze draad bestaat op een Nederlands forum zegt ook wat, we gaan niet discussieren over Berlusconi of de premier van Japan (waarvan ik de naam niet eens weet) maar Obama- McCain staan in elke krant en NOS journaal

Feit? Het zegt alleen maar dat er mensen topics openen. En de media aandacht vind ik idd schromelijk overdreven.

Ze doen er toe, maar de media aandacht voor die verkiezingen vind ik echt te overdone.

Quote:

Afhankelijk. De VS is nergens van afhankelijk behalve van buitenlandse energie. (en dat is maar relatief) DE basisreden is dat de VS een jong land is met een heel leeg continent aan grondstoffen, die zijn nog lang niet zo op als in Europa de onze op zijn. Het buitenland kan de VS niet laten stikken, want dan verliest ze haar afzetmarkt. Het lullige is dat die goede klant, met de ene hand koopt en met de ander hand geld leent om te kopen. Hier uit komen is denk ik een van de grootste vraagstukken van deze eeuw.

Dat dacht je!

Ze zijn heel afhankelijk van de buitenlandse betrekkingen, net zoals Europa dat trouwens ook is. De VS is een land in een geglobaliseerde samenleving met een open kapitalistische economie. Zij hebben ook import en afzetmarkten nodig. Ze zijn niet een zelfvoorzienende economie. Ze zijn ook voor hun fincanciële aspect erg afhankelijk van het buitenland.

Ik ben geen econoom, maar als ik die mensen moet geloven zou de VS een enorm probleem hebben als het buitenland hun geen geld meer zou ""lenen"" voor hun staatsschuld.

Ze zijn sinds de van van de Sovjetunie de machtigste, maar ze hebben geen monopolie. Alleen redden ze het niet.

Quote:

Nu zou je denken, die Dubito is wel een hele grote USA fan. Ga er lekker wonen man.

liever niet, in feite heb ik best een hekel aan dat land en hoe ze de boel daar runnen, maar juist daarom ben ik me er eens in gaan verdiepen.

Ik ga natuurlijk expres tegen je in. De Vs is voorlopig het machtigste land in de wereld, maar dat moet niet overdreven worden. Ze kunnen niet in hun eentje de wereld regeren. Ze hebben de wereld en zeker Europa even hard nodig als wij de VS nodig hebben.

Ze zijn machtig, maar er moet geen groter monster of grotere 'held' van ze gemaakt worden dan ze zijn.

Cornelius van Wijck weet wel veel van economie.

Misschien wilt hij wel toelichten hoe dat zit met de VS vs. de internationale markt. Als hij wilt natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je druk maken over de verkiezingen in Amerika is tegennatuurlijk.

De mens is een kuddedier. Een kudde is een beperkte en overzichtelijke sociale groep. Je moet je vooral niet bekommeren om de kuddes overzee.

Misschien is het best leuk en aanlokkelijk om te doen maar het is niet goed voor je. Je hebt er toch geen invloed op en het geeft alleen maar stress.

En, als het aankomt op wat nu eigenlijk echt belangrijk is in je leven, blijken de verkiezingen in Amerika heel weinig relevant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een kudde is een beperkte en overzichtelijke sociale groep.

Dan valt de landelijke en zelfs gemeenteraadsverkiezingen ook af. Een niet te overziene kudde.

Als de mens niet aan de kudde voldoet, dan is de typering als kudde dier ook onjuist. Ik trek dan ook in twijfel of de mens een kudde dier is. De mens is sociaal. Maar een kudde? Nee. Aangezien de mens een deel van de natuur is, is het gedrag van de mens per definitie natuurlijk.

En als je 'natuurlijk' in de traditionele betekenis bedoelt, dan slaat dat kuddedier verhaal 'natuurlijk' nergens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

U heeft op grond van de antwoorden 89% overeenkomst met Barack Obama

Met name op punt van abortus was ik het meer met McCain eens, maar dingen als het milieu en sociale zekerheid scoort Obama dan weer hard op. Is natuurlijk ook wel makkelijker om van buiten de VS te zeggen dat ze zich aan Kyoto moeten houden, aangezien er voor jezelf alleen maar positieve kanten aan zitten. Toch vind ik het uberhaupt moreel gezien schandalig dat de VS zich telkens aan hun verantwoordelijkheden onttrekken wbt milieu en zou ik als ik nu in de VS zou wonen daar ook voor zijn.

En ik heb nog de leeftijd waarop ik een beetje links mag zijn natuurlijk knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid