Spring naar bijdragen

Nederland is geen rechtsstaat.


Aanbevolen berichten

In een rechtsstaat wordt het recht gehandhaafd en zijn de machten (rechtsprekend, wetgevend, uitvoerend) gescheiden. In Nederland zal het allemaal niet perfect zijn, maar ik denk toch dat als je vergelijkt met de rest van de wereld Nederland zeer sterk in aanmerking komt voor die term rechtsstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moest begin dit jaar nog leren dat Nederland wel een rechtsstaat is, ook al zijn de drie machten niet helemaal zuiver van elkaar gescheiden.

(De uitvoerende macht kan ook wetten voorstellen en die kunnen dan goedgekeurd worden door de wetgevende macht. Als ik het nu niet door elkaar haal. puh2.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rechtsstaat staat denk ik niet tegenover dictatuur, maar tegenover politiestaat. In een politiestaat vermengen de uitvoerende macht (overheid, regering) en rechtsprekende macht zich, dwz, de rechtsprekende macht wordt ten dienste gesteld van de regeerders. Zoiets heb je bv ook in zekere mate in Nigeria, en erg sterk in Zimbabwe, terwijl die landen toch democratieën zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In hoeverre Zimbabwe een democratie is, is ook maar de vraag zou ik zeggen, volgens mij is er daar eerder sprake van een dictatuur met een democratische schijn, die er in werkelijkheid dus niet is. Hetzelfde idee als waarom Loekasjenko nog steeds de verkiezingen wint in Wit-Rusland, zonder dat daar ook maar iets democratisch aan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nederland is nog steeds een regentenland(zie deze regering die zal wel even zeggen wat goed voor het volk is) en een regentenland is geen democratie temeer een schijndemocratie,derhalve geen rechtstaat.Nederland is een onzichbare dictatuur,wel goed achter een facade gezet,dus nog maar een keer het is geen rechtsstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nederland is nog steeds een regentenland(zie deze regering die zal wel even zeggen wat goed voor het volk is) en een regentenland is geen democratie temeer een schijndemocratie,derhalve geen rechtstaat.Nederland is een onzichbare dictatuur,wel goed achter een facade gezet,dus nog maar een keer het is geen rechtsstaat.

Wat is er eigenlijk mis met een regentenland? engel.gif

Als we al in een dictatuur leven, dan is het wel dat we zuchten onder de dictatuur van het proletariaat. Heeft Marx toch nog z'n zin gehad, al heeft hij het zich vast niet zo voorgesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een rechtsstaat heeft nog wel wat meer kenmerken dan alleen de Trias Politica. Zoals bijvoorbeeld de toegang tot het rechtssysteem en daar wringt de schoen gelijk al want waar een minimumlijder nog een beetje hulp krijgt van het juridisch loket daar heb je als modaal alleen de keus van een prijzige advocaat of een prijzige rechtbijstandsverzekering. Iemand met geld houdt dat altijd langer uit dan zowel een minimumlijder als een modale rechtsbijstand en wint dus bijna altijd. Het is niet voor niets dat onder de juristen het gezegde rondgaat: het nederlandse recht is duur en slecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In hoeverre Zimbabwe een democratie is, is ook maar de vraag zou ik zeggen, volgens mij is er daar eerder sprake van een dictatuur met een democratische schijn, die er in werkelijkheid dus niet is. Hetzelfde idee als waarom Loekasjenko nog steeds de verkiezingen wint in Wit-Rusland, zonder dat daar ook maar iets democratisch aan is.

Apart dan, dat in die "schijndemocratie" de oppositie zomaar de meerderheid in het parlement kan veroveren, en ook goede kans maakt op het presidentschap. Verder is het in onze ogen wellicht onwaarschijnlijk, maar Mugabe heeft nog aardig wat steun zowel onder zijn volk als in de rest van Afrika.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid