Sacerdos 0 Geplaatst 31 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 31 januari 2008 Zijn er forumleden die regelmatig zich terug trekken in een Abdij/klooster,en zo ja waar en welk Abdij of klooster. Zo liefst met foto van dat verblijf. Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 31 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 31 januari 2008 Offtopic misschien, maar wat is het verschil tussen een klooster en abdij? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 1 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Quote: Op vrijdag 01 februari 2008 00:55:47 schreef Machiavelli het volgende: Offtopic misschien, maar wat is het verschil tussen een klooster en abdij? Een abdij is een type klooster, een ander type is bijvoorbeeld een priorij. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 1 februari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Quote: Op vrijdag 01 februari 2008 00:55:47 schreef Machiavelli het volgende: Offtopic misschien, maar wat is het verschil tussen een klooster en abdij? Voor hen die dat niet weten,op internet is daar alles over te vinden ,zeer leerzaam en een aanrader,men is dan gelijk goed op de hoogte. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 1 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Quote: Op vrijdag 01 februari 2008 01:13:41 schreef Pius_XII het volgende: [...] Een abdij is een type klooster, een ander type is bijvoorbeeld een priorij. Oké, dus de persoon die dit topic opende maakt taaltechnisch gezien verkeerde zinnen. Link naar bericht Deel via andere websites
Dostojevski 0 Geplaatst 1 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Meestal wordt abdij als synoniem gebruikt voor klooster, dus taaltechnisch kan het nog wel door de beugel. Ik neem aan dat het verschil iets te doen heeft met of het wel of niet een volledig zelfstandig klooster is. Abdij Sion is bv gesticht, als ik het goed heb, vanuit de Achelse Kluis, werd eerst geleid door een prior, maar kreeg later een zelfstandiger status en een eigen abt. Zoiets, maar ik heb dit ook nooit nagezocht. Ontopic: ik heb 2x de Achelse Kluis bezocht (eind 2005 en eind 2007) en ga eind februari een weekeindje naar Abdij Sion, omdat die iets dichterbij is voor mij. Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 1 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Kleine uitleg over het verschil tussen beiden: link En nu trek ik me weer braafjes terug uit het topic want ik heb zelf geen ervaring met kloosterdingen, maar ik hoor wel van mensen die dat af en toe doen dat ze daar veel aan hebben. Link naar bericht Deel via andere websites
ThijsK 0 Geplaatst 1 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Ik ben een middag in het klooster van Oudewater geweest, was niet echt terugtrekken gewoon een mioddagje bezoek brengen aan maar wel met dienst etc. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 1 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Admod note: Beleefde schop van GA >> JGK, daar kloosters/ abdijen een besloten geloofgemeenschap vormen. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 1 februari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Mischien voor de kenners, een zeer bekend en belangrijke Abdij ;De Abdij van het Heilige Kruis te Chevetogne,in Belgie. Hen die daar gweest zijn moeten wel mooie zinvolle en stichtende ervaringen hebben . Link naar bericht Deel via andere websites
CvdBerg 0 Geplaatst 1 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Ik heb met een aantal CSFR genoten een weekend in een klooster door gebracht. Dit klooster stond in Tilburg en was een zo genaamde trappisten klooster, waar ze ook nog bier brouwden (La Trappe). Was een erg goed weekend, met veel tijd en ruimte voor stille tijd. Je mag daar in principe alle diensten mee maken, de rest van de dag heb je alleen met de gastenmonniken te maken. Meer info op: link Voor foto's die ik gemaakt heb: link Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 1 februari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Quote: Op vrijdag 01 februari 2008 11:35:51 schreef CvdBerg het volgende: Ik heb met een aantal CSFR genoten een weekend in een klooster door gebracht. Dit klooster stond in Tilburg en was een zo genaamde trappisten klooster, waar ze ook nog bier brouwden (La Trappe). Was een erg goed weekend, met veel tijd en ruimte voor stille tijd. Je mag daar in principe alle diensten mee maken, de rest van de dag heb je alleen met de gastenmonniken te maken. Meer info op: link Voor foto's die ik gemaakt heb: link Mooi; je hebt het begrepen dat is de bedoeling van deze draad,ervaring weer geven en als dat mogelijk is met foto,s. Dank. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 1 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Quote: Op vrijdag 01 februari 2008 11:35:51 schreef CvdBerg het volgende: Ik heb met een aantal CSFR genoten een weekend in een klooster door gebracht. Dit klooster stond in Tilburg en was een zo genaamde trappisten klooster, waar ze ook nog bier brouwden (La Trappe). Was een erg goed weekend, met veel tijd en ruimte voor stille tijd. Je mag daar in principe alle diensten mee maken, de rest van de dag heb je alleen met de gastenmonniken te maken. Meer info op: link Voor foto's die ik gemaakt heb: link Ik heb nog niet zolang geleden ook een weekend doorgebracht bij de vrouwelijke variant, de Trappistinnen in Brecht (. Dat was fantastisch. De rust is echt van een bepaald gewijd karakter, het laat je heerlijk nadenken over het leven en ons lieve Heer. Ik vond het en geweldige ervaring. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 1 februari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 GeschiedenisMonastieke roepingOecumenische roepingKloosterByzantijnse kerkLatijnse kerkKerkhofBibliotheekUurroosterKalenderSynaxarionPrikbordBoek enCD’sGeëmailleerd bronsIconenPostkaartenWierookKaarsenAntiquariaatKloosterBéthan ieEmmaüsOecumenisch centrumSessies Adressen Postadres: Monastère de l'Exaltation de la Sainte Croix Rue du monastère 65 B - 5590 - Chevetogne Belgique Tel.: + 32 (0)83 21.17.63 Fax: + 32 (0)83 21.60.45 Emailadressen van het klooster: • Hoofdadres: Andere nuttige emailadressen: • Ontvangst: Algemeen: Gastenkwartier voor mannen: Gastenkwartier voor dames en families: Oecumenisch centrum: • Secretariaat van Mgr. Philippe Bär: • Irénikon: • Bibliotheek: • Uitgeverij: • Boekwinkel: • Andere artikels: Handelsnaam: ASBL Prieuré de l'Union des Eglises BTW: BE 410526764 Banknummer van het klooster: C.C.P. Brussel Binnen België: 000-0286642-07 Vanuit het buitenland, IBAN: BE 74 0000 2866 4207 BIC: BPOTBEB1 Banknummer van "Iconographie et Editions": C.C.P. Brussel Binnen België: 000-00013 1049 Vanuit het buitenland, IBAN: BE 97 0000 0013 1049 BIC: BPOTBEB1 GeschiedenisMonastieke roepingOecumenische roepingKloosterByzantijnse kerkLatijnse kerkKerkhofBibliotheekUurroosterKalenderSynaxarionPrikbordBoek enCD’sGeëmailleerd bronsIconenPostkaartenWierookKaarsenAntiquariaatKloosterBéthan ieEmmaüsOecumenisch centrumSessies Adressen Postadres: Monastère de l'Exaltation de la Sainte Croix Rue du monastère 65 B - 5590 - Chevetogne Belgique Tel.: + 32 (0)83 21.17.63 Fax: + 32 (0)83 21.60.45 Emailadressen van het klooster: • Hoofdadres: Andere nuttige emailadressen: • Ontvangst: Algemeen: Gastenkwartier voor mannen: Gastenkwartier voor dames en families: Oecumenisch centrum: • Secretariaat van Mgr. Philippe Bär: • Irénikon: • Bibliotheek: • Uitgeverij: • Boekwinkel: • Andere artikels: Handelsnaam: ASBL Prieuré de l'Union des Eglises BTW: BE 410526764 Banknummer van het klooster: C.C.P. Brussel Binnen België: 000-0286642-07 Vanuit het buitenland, IBAN: BE 74 0000 2866 4207 BIC: BPOTBEB1 Banknummer van "Iconographie et Editions": C.C.P. Brussel Binnen België: 000-00013 1049 Vanuit het buitenland, IBAN: BE 97 0000 0013 1049 BIC: BPOTBEB1 GeschiedenisMonastieke roepingOecumenische roepingKloosterByzantijnse kerkLatijnse kerkKerkhofBibliotheekUurroosterKalenderSynaxarionPrikbordBoek enCD’sGeëmailleerd bronsIconenPostkaartenWierookKaarsenAntiquariaatKloosterBéthan ieEmmaüsOecumenisch centrumSessies Adressen Postadres: Monastère de l'Exaltation de la Sainte Croix Rue du monastère 65 B - 5590 - Chevetogne Belgique Tel.: + 32 (0)83 21.17.63 Fax: + 32 (0)83 21.60.45 Emailadressen van het klooster: • Hoofdadres: Andere nuttige emailadressen: • Ontvangst: Algemeen: Gastenkwartier voor mannen: Gastenkwartier voor dames en families: Oecumenisch centrum: • Secretariaat van Mgr. Philippe Bär: • Irénikon: • Bibliotheek: • Uitgeverij: • Boekwinkel: • Andere artikels: Handelsnaam: ASBL Prieuré de l'Union des Eglises BTW: BE 410526764 Banknummer van het klooster: C.C.P. Brussel Binnen België: 000-0286642-07 Vanuit het buitenland, IBAN: BE 74 0000 2866 4207 BIC: BPOTBEB1 Banknummer van "Iconographie et Editions": C.C.P. Brussel Binnen België: 000-00013 1049 Vanuit het buitenland, IBAN: BE 97 0000 0013 1049 BIC: BPOTBEB1 Ondek zelf en op religieus opzicht zoook Liturgisch en theologische zeer de moeite waard. Link naar bericht Deel via andere websites
wateengedoe2 0 Geplaatst 1 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Quote: Op vrijdag 01 februari 2008 12:08:07 schreef Pius_XII het volgende: [...] Ik heb nog niet zolang geleden ook een weekend doorgebracht bij de vrouwelijke variant, de Trappistinnen in Brecht ( . Dat was fantastisch. De rust is echt van een bepaald gewijd karakter, het laat je heerlijk nadenken over het leven en ons lieve Heer. Ik vond het en geweldige ervaring. Hoe toevallig, daar ben ik ook geweest! OK, ter info van de anderen: ik heb Pius dus meegesleept die ene keer, en kom er zelf regelmatig (sinds aug. 2005 zo'n 4x/jaar voor enkele dagen tot een week achtereen). Mijn voormalige avatar (die vast nog wel een keer terugkeert, ook) is een afbeelding uit het hekwerk bij het gastenverblijf: Er zijn nog een boel zeer sprekende afbeeldingen in dat hekwerk ... maar nu geen zin om heel m'n digitale fotozooi door te zoeken. Misschien morgen Quote: Op vrijdag 01 februari 2008 09:17:38 schreef Michiel het volgende: daar kloosters/ abdijen een besloten geloofgemeenschap vormen. Nee, kloosters zijn gewoon onderdeel van de katholieke Kerk (of van de Oosters-orthodoxe kerk, voordat ene Sacerdos over me heenvalt . Past dus, lijkt mij, toch beter in 'Geloof Algemeen'. Zou ie weer terug mogen? Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 1 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 De St-Adelbertabij in Egmond-Binnen. Link naar bericht Deel via andere websites
Dagmar 0 Geplaatst 1 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 1 februari 2008 Carmelietenklooster te Oldenzaal. Elke werkdag, uitgezonderd vakanties en feestdagen. Ik slaap er niet, ben er van 8.30 tot 14.05 (uitzonderingen daargelaten). Oke flauw, dit klooster is inmiddels omgebouwd en bijgebouwd tot middelbare school. 'Als ik later groot ben' wil ik iig minstens 1x een tijdje in een klooster doorbrengen. Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 2 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 2 februari 2008 Lijkt me nog altijd een keer interessant/leerzaam/reinigend om te doen. Link naar bericht Deel via andere websites
Mr. Emilio 0 Geplaatst 2 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 2 februari 2008 Kennen wij als protesanten ook iets dergelijks? De diaconessen bijv.? Link naar bericht Deel via andere websites
St. Ignatius 48 Geplaatst 2 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 2 februari 2008 Afgelopen jaar: Koningshoeven te Berkel-Enschot Abdij Sion te Diepenveen Dit jaar wss oa: Oude Abdij te Drongen ( Link naar bericht Deel via andere websites
Alex Tromp 0 Geplaatst 2 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 2 februari 2008 Ik hou me uitsluitend bezig met de producten van de abdijen (trappisten bier en kaas, alleen de kaarsen van Egmond nog geen ervaring mee) Een offtopic reactie en toch ook weer niet eigenlijk.... Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 2 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 2 februari 2008 Quote: Op zaterdag 02 februari 2008 01:17:26 schreef Mr. Emilio het volgende: Kennen wij als protesanten ook iets dergelijks? De diaconessen bijv.? Het enige klooster dat ook door protestanten wordt bewoond is, voor zover ik weet, het klooster in het Franse plaatsje Taizé. Maar dat is dan ook weer een oecumenisch en open klooster. Verder zijn er hier en daar wel projecten waarbij protestantse gelovigen in een soort woongroepen goede dingen doen op straat. Je zou dus kunnen zeggen dat protestanten een soort van actieve "kloosters" kennen, ook al kennen deze woongroepen dan volgens mij geen professie. Contemplatieve (slot)kloosters kennen protestanten voor zover ik weet niet. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 2 februari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 februari 2008 Ook de protestanten hebben kloosters met Benedictijnen Franciscanen enz enz.In Duitsland, Noord Europa, Engeland kan je in menig protestants klooster terecht, en ze hebben allemaal een webstek op internet. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 2 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 2 februari 2008 Quote: Op zaterdag 02 februari 2008 10:20:43 schreef RobertF het volgende: Verder zijn er hier en daar wel projecten waarbij protestantse gelovigen in een soort woongroepen goede dingen doen op straat. Ik zou dat eerder vergelijken met semi religieuze groepen, zoals broederschappen en convenanten. Vergelijkbaar met de groepen die ook vooral in de late middeleeuwen opkwamen, bijvoorbeeld zoals we kennen van de moderne devoltie (het niet religieuze monastieke deel althans) Link naar bericht Deel via andere websites
hennepennie 0 Geplaatst 2 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 2 februari 2008 Iedere zomer: Taizé Verder: Abdij keizersberg te Leuven (als protestant ben je daar van harte welkom!) Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten