Spring naar bijdragen

Abdij of klooster.


Aanbevolen berichten

Meestal wordt abdij als synoniem gebruikt voor klooster, dus taaltechnisch kan het nog wel door de beugel. knipoog_dicht.gif

Ik neem aan dat het verschil iets te doen heeft met of het wel of niet een volledig zelfstandig klooster is. Abdij Sion is bv gesticht, als ik het goed heb, vanuit de Achelse Kluis, werd eerst geleid door een prior, maar kreeg later een zelfstandiger status en een eigen abt.

Zoiets, maar ik heb dit ook nooit nagezocht.

Ontopic: ik heb 2x de Achelse Kluis bezocht (eind 2005 en eind 2007) en ga eind februari een weekeindje naar Abdij Sion, omdat die iets dichterbij is voor mij. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb met een aantal CSFR genoten een weekend in een klooster door gebracht. Dit klooster stond in Tilburg en was een zo genaamde trappisten klooster, waar ze ook nog bier brouwden (La Trappe). Was een erg goed weekend, met veel tijd en ruimte voor stille tijd. Je mag daar in principe alle diensten mee maken, de rest van de dag heb je alleen met de gastenmonniken te maken.

Meer info op: link

Voor foto's die ik gemaakt heb:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb met een aantal CSFR genoten een weekend in een klooster door gebracht. Dit klooster stond in Tilburg en was een zo genaamde trappisten klooster, waar ze ook nog bier brouwden (La Trappe). Was een erg goed weekend, met veel tijd en ruimte voor stille tijd. Je mag daar in principe alle diensten mee maken, de rest van de dag heb je alleen met de gastenmonniken te maken.

Meer info op:

Voor foto's die ik gemaakt heb:

Mooi; je hebt het begrepen dat is de bedoeling van deze draad,ervaring weer geven en als dat mogelijk is met foto,s.

Dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb met een aantal CSFR genoten een weekend in een klooster door gebracht. Dit klooster stond in Tilburg en was een zo genaamde trappisten klooster, waar ze ook nog bier brouwden (La Trappe). Was een erg goed weekend, met veel tijd en ruimte voor stille tijd. Je mag daar in principe alle diensten mee maken, de rest van de dag heb je alleen met de gastenmonniken te maken.

Meer info op:

Voor foto's die ik gemaakt heb:

Ik heb nog niet zolang geleden ook een weekend doorgebracht bij de vrouwelijke variant, de Trappistinnen in Brecht (B). Dat was fantastisch. De rust is echt van een bepaald gewijd karakter, het laat je heerlijk nadenken over het leven en ons lieve Heer. Ik vond het en geweldige ervaring. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

GeschiedenisMonastieke roepingOecumenische roepingKloosterByzantijnse kerkLatijnse kerkKerkhofBibliotheekUurroosterKalenderSynaxarionPrikbordBoek enCD’sGeëmailleerd bronsIconenPostkaartenWierookKaarsenAntiquariaatKloosterBéthan ieEmmaüsOecumenisch centrumSessies Adressen

Postadres:

Monastère de l'Exaltation de la Sainte Croix

Rue du monastère 65

B - 5590 - Chevetogne

Belgique

Tel.: + 32 (0)83 21.17.63

Fax: + 32 (0)83 21.60.45

Emailadressen van het klooster:

• Hoofdadres: emailimg.php?id=crYWJiYXllQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

Andere nuttige emailadressen:

• Ontvangst:

Algemeen: emailimg.php?id=craW5mb0Btb25hc3RlcmVjaGV2ZXRvZ25lLmNvbQ==

Gastenkwartier voor mannen: emailimg.php?id=craG90ZWxpZXIubW9uYXN0ZXJlQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

Gastenkwartier voor dames en families: emailimg.php?id=craG90ZWxpZXIuYmV0aGFuaWVAbW9uYXN0ZXJlY2hldmV0b2duZS5jb20=

Oecumenisch centrum: emailimg.php?id=crY2VudHJlLm9lY3VtZW5pcXVlQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

• Secretariaat van Mgr. Philippe Bär: emailimg.php?id=crbWdyLmJhckBtb25hc3RlcmVjaGV2ZXRvZ25lLmNvbQ==

• Irénikon: emailimg.php?id=craXJlbmlrb25AbW9uYXN0ZXJlY2hldmV0b2duZS5jb20=

• Bibliotheek: emailimg.php?id=crYmlibGlvdGhlcXVlQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

• Uitgeverij: emailimg.php?id=crZWRpdGlvbnNAbW9uYXN0ZXJlY2hldmV0b2duZS5jb20=

• Boekwinkel: emailimg.php?id=crbGlicmFpcmllQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

• Andere artikels: emailimg.php?id=craWNvbm9ncmFwaGllQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

Handelsnaam: ASBL Prieuré de l'Union des Eglises

BTW: BE 410526764

Banknummer van het klooster:

C.C.P. Brussel

Binnen België: 000-0286642-07

Vanuit het buitenland, IBAN: BE 74 0000 2866 4207

BIC: BPOTBEB1

Banknummer van "Iconographie et Editions":

C.C.P. Brussel

Binnen België: 000-00013 1049

Vanuit het buitenland, IBAN: BE 97 0000 0013 1049

BIC: BPOTBEB1

GeschiedenisMonastieke roepingOecumenische roepingKloosterByzantijnse kerkLatijnse kerkKerkhofBibliotheekUurroosterKalenderSynaxarionPrikbordBoek enCD’sGeëmailleerd bronsIconenPostkaartenWierookKaarsenAntiquariaatKloosterBéthan ieEmmaüsOecumenisch centrumSessies Adressen

Postadres:

Monastère de l'Exaltation de la Sainte Croix

Rue du monastère 65

B - 5590 - Chevetogne

Belgique

Tel.: + 32 (0)83 21.17.63

Fax: + 32 (0)83 21.60.45

Emailadressen van het klooster:

• Hoofdadres: emailimg.php?id=crYWJiYXllQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

Andere nuttige emailadressen:

• Ontvangst:

Algemeen: emailimg.php?id=craW5mb0Btb25hc3RlcmVjaGV2ZXRvZ25lLmNvbQ==

Gastenkwartier voor mannen: emailimg.php?id=craG90ZWxpZXIubW9uYXN0ZXJlQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

Gastenkwartier voor dames en families: emailimg.php?id=craG90ZWxpZXIuYmV0aGFuaWVAbW9uYXN0ZXJlY2hldmV0b2duZS5jb20=

Oecumenisch centrum: emailimg.php?id=crY2VudHJlLm9lY3VtZW5pcXVlQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

• Secretariaat van Mgr. Philippe Bär: emailimg.php?id=crbWdyLmJhckBtb25hc3RlcmVjaGV2ZXRvZ25lLmNvbQ==

• Irénikon: emailimg.php?id=craXJlbmlrb25AbW9uYXN0ZXJlY2hldmV0b2duZS5jb20=

• Bibliotheek: emailimg.php?id=crYmlibGlvdGhlcXVlQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

• Uitgeverij: emailimg.php?id=crZWRpdGlvbnNAbW9uYXN0ZXJlY2hldmV0b2duZS5jb20=

• Boekwinkel: emailimg.php?id=crbGlicmFpcmllQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

• Andere artikels: emailimg.php?id=craWNvbm9ncmFwaGllQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

Handelsnaam: ASBL Prieuré de l'Union des Eglises

BTW: BE 410526764

Banknummer van het klooster:

C.C.P. Brussel

Binnen België: 000-0286642-07

Vanuit het buitenland, IBAN: BE 74 0000 2866 4207

BIC: BPOTBEB1

Banknummer van "Iconographie et Editions":

C.C.P. Brussel

Binnen België: 000-00013 1049

Vanuit het buitenland, IBAN: BE 97 0000 0013 1049

BIC: BPOTBEB1

GeschiedenisMonastieke roepingOecumenische roepingKloosterByzantijnse kerkLatijnse kerkKerkhofBibliotheekUurroosterKalenderSynaxarionPrikbordBoek enCD’sGeëmailleerd bronsIconenPostkaartenWierookKaarsenAntiquariaatKloosterBéthan ieEmmaüsOecumenisch centrumSessies Adressen

Postadres:

Monastère de l'Exaltation de la Sainte Croix

Rue du monastère 65

B - 5590 - Chevetogne

Belgique

Tel.: + 32 (0)83 21.17.63

Fax: + 32 (0)83 21.60.45

Emailadressen van het klooster:

• Hoofdadres: emailimg.php?id=crYWJiYXllQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

Andere nuttige emailadressen:

• Ontvangst:

Algemeen: emailimg.php?id=craW5mb0Btb25hc3RlcmVjaGV2ZXRvZ25lLmNvbQ==

Gastenkwartier voor mannen: emailimg.php?id=craG90ZWxpZXIubW9uYXN0ZXJlQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

Gastenkwartier voor dames en families: emailimg.php?id=craG90ZWxpZXIuYmV0aGFuaWVAbW9uYXN0ZXJlY2hldmV0b2duZS5jb20=

Oecumenisch centrum: emailimg.php?id=crY2VudHJlLm9lY3VtZW5pcXVlQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

• Secretariaat van Mgr. Philippe Bär: emailimg.php?id=crbWdyLmJhckBtb25hc3RlcmVjaGV2ZXRvZ25lLmNvbQ==

• Irénikon: emailimg.php?id=craXJlbmlrb25AbW9uYXN0ZXJlY2hldmV0b2duZS5jb20=

• Bibliotheek: emailimg.php?id=crYmlibGlvdGhlcXVlQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

• Uitgeverij: emailimg.php?id=crZWRpdGlvbnNAbW9uYXN0ZXJlY2hldmV0b2duZS5jb20=

• Boekwinkel: emailimg.php?id=crbGlicmFpcmllQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

• Andere artikels: emailimg.php?id=craWNvbm9ncmFwaGllQG1vbmFzdGVyZWNoZXZldG9nbmUuY29t

Handelsnaam: ASBL Prieuré de l'Union des Eglises

BTW: BE 410526764

Banknummer van het klooster:

C.C.P. Brussel

Binnen België: 000-0286642-07

Vanuit het buitenland, IBAN: BE 74 0000 2866 4207

BIC: BPOTBEB1

Banknummer van "Iconographie et Editions":

C.C.P. Brussel

Binnen België: 000-00013 1049

Vanuit het buitenland, IBAN: BE 97 0000 0013 1049

BIC: BPOTBEB1

Ondek zelf en op religieus opzicht zoook Liturgisch en theologische zeer de moeite waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb nog niet zolang geleden ook een weekend doorgebracht bij de vrouwelijke variant,
in Brecht (
B)
. Dat was fantastisch. De rust is echt van een bepaald gewijd karakter, het laat je heerlijk nadenken over het leven en ons lieve Heer. Ik vond het en geweldige ervaring.
yes.gif

Hoe toevallig, daar ben ik ook geweest! engel.gif OK, ter info van de anderen: ik heb Pius dus meegesleept die ene keer, en kom er zelf regelmatig (sinds aug. 2005 zo'n 4x/jaar voor enkele dagen tot een week achtereen). Mijn voormalige avatar (die vast nog wel een keer terugkeert, ook) is een afbeelding uit het hekwerk bij het gastenverblijf:

avatar.jpg

Er zijn nog een boel zeer sprekende afbeeldingen in dat hekwerk ... maar nu geen zin om heel m'n digitale fotozooi door te zoeken. Misschien morgen smile.gif

Quote:

daar kloosters/ abdijen een besloten geloofgemeenschap vormen.

Nee, kloosters zijn gewoon onderdeel van de katholieke Kerk (of van de Oosters-orthodoxe kerk, voordat ene Sacerdos over me heenvalt flower.gif. Past dus, lijkt mij, toch beter in 'Geloof Algemeen'. Zou ie weer terug mogen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Carmelietenklooster te Oldenzaal. Elke werkdag, uitgezonderd vakanties en feestdagen. Ik slaap er niet, ben er van 8.30 tot 14.05 (uitzonderingen daargelaten).

Oke flauw, dit klooster is inmiddels omgebouwd en bijgebouwd tot middelbare school. 'Als ik later groot ben' wil ik iig minstens 1x een tijdje in een klooster doorbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kennen wij als protesanten ook iets dergelijks? De diaconessen bijv.?

Het enige klooster dat ook door protestanten wordt bewoond is, voor zover ik weet, het klooster in het Franse plaatsje Taizé. Maar dat is dan ook weer een oecumenisch en open klooster. Verder zijn er hier en daar wel projecten waarbij protestantse gelovigen in een soort woongroepen goede dingen doen op straat. Je zou dus kunnen zeggen dat protestanten een soort van actieve "kloosters" kennen, ook al kennen deze woongroepen dan volgens mij geen professie. Contemplatieve (slot)kloosters kennen protestanten voor zover ik weet niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verder zijn er hier en daar wel projecten waarbij protestantse gelovigen in een soort woongroepen goede dingen doen op straat.

Ik zou dat eerder vergelijken met semi religieuze groepen, zoals broederschappen en convenanten. Vergelijkbaar met de groepen die ook vooral in de late middeleeuwen opkwamen, bijvoorbeeld zoals we kennen van de moderne devoltie (het niet religieuze monastieke deel althans)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid