Spring naar bijdragen

lege kerkgebouwen


Aanbevolen berichten

Quote:

Het scheeld dat een gebouw weinig zegt!!

Zo'n grote kathedraal of kerk zit bomvol prachtige geloofsverhalen, anekdotes, geschiedenislessen en schitterende kunststukken die van Gods glorie en schoonheid getuigen. Zo'n stenen getuigenis wat een kathedraal is, is door en voor het volk gebouwd door bloed, zweet en tranen, met een onverminderd vertrouwen in God. Velen zagen zo'n kathedraal nooit afkomen, maar bouwden, schilderden, boetseerden, smeden en schreven wel door. Soms zie je de geschiedenis er leven in de verschillende bouwstijlen of muren die je weleens in zo'n kathedraal of kerk ziet.

Eeuwenlang zijn er in zo'n kathedraal vele gebeden, gezangen en offers opgedragen aan die ene God, heeft een parochie er bijzondere momenten beleefd en geschiedenis gemaakt. Nu nog steeds zul je er de sacrale rust opmerken als je zo'n gebouw binnenloopt. Wie begint er nu niet vrijwel automatisch zachtjes te spreken als hij er binnen is? Zeg mij dus niet dat zo'n kathedraal niets zegt. Eeuwenoude kathedralen en kerken spreken, luidop, alleen moet je wel goed luisteren, kijken, en de taal van de kunst, de liturgie en het verhaal willen verstaan. Het is eeuwig zonde om zo'n enorm verstild maar sprekend getuigenis te moeten slopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het zonde. Volgens mij geeft het rijk geld aan behoud van gebouwen. Als 't te weinig is, dan maar meer geven. Maar slopen vind ik uit den boze. Ik zou kwaad worden als blijkt dat iemand een gotische kerk zou afbreken. Er is al zoveel gesloopt, dan nog bepaalde architectonische hoogtepunten slopen is helemaal zonde.

Trouwens, er een flat of een disco van maken vind ik ook dom. Afgezien van het punt dat je bepaalde dingen niet moet willen (afgezien van dat ik het punt van ontheiliging begrijp en ik het zelf ook oneerbiedig vind, dans je ook nog eens op de doden), is interieur verzieking ook half slopen (als ik dominee/voorganger zou zijn van een voormalige RK. parochie, zou ik ook op dat punt erg terughoudend zijn. Maar misschien mis ik wel teveel de beeldenstormers mentaliteit. puh2.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het zonde. Volgens mij geeft het rijk geld aan behoud van gebouwen. Als 't te weinig is, dan maar meer geven. Maar slopen vind ik uit den boze. Ik zou kwaad worden als blijkt dat iemand een gotische kerk zou afbreken. Er is al zoveel gesloopt, dan nog bepaalde architectonische hoogtepunten slopen is helemaal zonde.

Trouwens, er een flat of een disco van maken vind ik ook dom. Afgezien van het punt dat je bepaalde dingen niet moet willen (afgezien van dat ik het punt van ontheiliging begrijp en ik het zelf ook oneerbiedig vind, dans je ook nog eens op de doden), is interieur verzieking ook half slopen (als ik dominee/voorganger zou zijn van een voormalige RK. parochie, zou ik ook op dat punt erg terughoudend zijn. Maar misschien mis ik wel teveel de beeldenstormers mentaliteit.
puh2.gif
)

Ik zie kerken graag in hun oorspronkelijke staat. De oude kerken dan... Ja sorry, maar dat gedeelte hadden jullie gewoon goed geregeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Lichtenvoorde (geloof ik) hebben ze zo'n oude kerk afgebroken en precies op de grens van de buitenmuren nieuwe huizen gebouwd (maar dan zeg maar, in een kring om de oude grenzen van de kerk heen). Middenin is er nog een pleintje met een deel van het priesterkoor, altaar, e.d. nog enigszins zichtbaar in de vorm van verhogingen. Best maf, want als daar een katholiek voorbij loopt, blijftie nog altijd stilstaan en maakt een buiging. Ik was daar met een zooi protestanten een weekendje weg, ik was toen zelf trouwens ook nog protestant, en we vonden het wel fascinerend.

Dat is dus ook een manier om met oude kerken om te gaan.

Waar nu de Groningse UB (Universiteitsbibliotheek) staat, was vroeger de St. Martinuskerk, die hopeloos verwaarloosd was toen ze nog gewoon dienst deed als parochiekerk, maar het bleek ook onbetaalbaar om de UB in die kerk te vestigen, dus hebben ze 'm maar afgebroken... nooo.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Lichtenvoorde (geloof ik) hebben ze zo'n oude kerk afgebroken en precies op de grens van de buitenmuren nieuwe huizen gebouwd (maar dan zeg maar, in een kring om de oude grenzen van de kerk heen). Middenin is er nog een pleintje met een deel van het priesterkoor, altaar, e.d. nog enigszins zichtbaar in de vorm van verhogingen. Best maf, want als daar een katholiek voorbij loopt, blijftie nog altijd stilstaan en maakt een buiging. Ik was daar met een zooi protestanten een weekendje weg, ik was toen zelf trouwens ook nog protestant, en we vonden het wel fascinerend.

Echt, buigen ze daar nog voor? Ik moet zeggen, als ik hier in Amersfoort over de plaats loop waar ooit de (ontplofte) kerk bij de OnzeLieveVrouwetoren heeft gestaan, waar op het plein nog is aangegeven waar het priesterkoor enz was, ik het wel raar vind om daar te lopen en bij wijze van 'door' het tabernakel heen te lopen enzo (of tenminste de plaats waar het gestaan heeft). Maar ervoor buigen doe ik toch niet knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Echt, buigen ze daar nog voor? Ik moet zeggen, als ik hier in Amersfoort over de plaats loop waar ooit de (ontplofte) kerk bij de OnzeLieveVrouwetoren heeft gestaan, waar op het plein nog is aangegeven waar het priesterkoor enz was, ik het wel raar vind om daar te lopen en bij wijze van 'door' het tabernakel heen te lopen enzo (of tenminste de plaats waar het gestaan heeft). Maar ervoor buigen doe ik toch niet
knipoog_dicht.gif

Gewijde grond blijft gewijde grond.,dus is respect geboden al staat er een frietkot op waar men foute friet en verkeerde gehaktballen aan de man/vrouw probeert te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad erg jammer dat er zoveel kerken verloren gaan en verpouperen. Naar mijns inziens zouden deze moeten worden gered door een stichting met mensen die de kerk een warm hart toedragen. Maak er desnoods een museum van. En als het echt niet anders kan zou het ook een mogelijkheid kunnen zijn om er in te wonen. Maar goed eerst zou je moeten proberen om de kerk in ere te houden zoals deze was. Desnoods aanpassen aan de 'moderne' tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is inderdaad erg jammer dat er zoveel kerken verloren gaan en verpouperen. Naar mijns inziens zouden deze moeten worden gered door een stichting met mensen die de kerk een warm hart toedragen. Maak er desnoods een museum van. En als het echt niet anders kan zou het ook een mogelijkheid kunnen zijn om er in te wonen. Maar goed eerst zou je moeten proberen om de kerk in ere te houden zoals deze was. Desnoods aanpassen aan de 'moderne' tijd.

Aan passen aan de moderne tijd tja dat hebben we gezien met de Romana Vaticaan 2,ze hebben zich aan gepast,een ramp is het geworden.

God door Zijn Zoon Jezus Christus en Zijn Kerk zijn eeuwig en altijd de zelfde heel oud en fonkel nieuw.Waar ze Zijn geboden onderhouden,zitten de kerken vol en worden er kerken volop bij gebouwd; het zal een schare zijn die niet te tellen is.Tel uit je winst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe ontplofte die kerk ook weer? oh ja, blikseminslag ----> god vond die kerk niet leuk vermoed ik.

Nee, die kerk was enkele eeuwen daarvoor geconfisceerd door de kette... euhm, ik bedoel calvinisten puh2.gif en uiteindelijk onttrokken aan de eredienst en in gebruik als opslagruimte voor munitie. En toen was er iemand daar zo slim om een sigaretje op te steken (o.i.d.) ...

Quote:

Gewijde grond blijft gewijde grond.,dus is respect geboden al staat er een frietkot op waar men foute friet en verkeerde gehaktballen aan de man/vrouw probeert te brengen.

Bij mijn weten worden katholieke kerken gedesacreerd alvorens ze aan de eredienst worden onttrokken. Ik blijf respect houden voor het feit dat daar eens elke week of zelfs dag Golgotha present gesteld werd, maar ik ga niet buigen voor een verhoging of andersgekleurd tegelwerkje in een plein.

Quote:

Al die religeuze kasten die lopen leeg omdat God er waarschijnlijk geen welbehagen in heeft. Teminste....anders zouden ze wel vol zitten toch?

De mens heeft ook nog wat te willen, en als die op zondagochtend in z'n bedje wil liggen, staan de kerken ook leeg.

* Ik denk overigens bij de term 'religieuze kasten' meer aan brahmanen enzo knipoog_dicht.gif

Quote:

Inderdaad die kerkgebouwen hebben wel iets ,plaatsen waarin en rond ,eeuwen 's mensen vreugden en verdriet hebben afgespeeld.

Ik vind vooral de eeuwenoude kerkgebouwen vaak een sfeer ademen, waarbij je aanvoelt wat daar al eeuwenlang gebeurd is en nog steeds gebeurt. Soms voel ik ook pijn en verdriet als ik op een plaats kom waar de (van oorsprong katholieke) kerk nog wel staat, maar waar het einde-verhaal is met de Mis. Of een kerk waar je verwachtte dat die eredienst er was, maar waar direct de grote leegte en kaalheid opviel bij binnenkomst (mijn ervaring La Sagrada Familia (kathedraal in aanbouw in Barcelona) enkele jaren geleden - volgens mij werd er een jaar nadien de eerste Mis opgedragen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerkgebouwen zijn niet leeg maar bomvol waar Hij daadwwerkelijk aanbeden wordt,waar Hij Centraal staat en present gesteld wordt in en onder de gedaante van Brood en Wijn,en waar ze op zondagmorgen geen gezellig religieus uurtje hebben ,maar een echte Heilige Mis/Eredienst/Heilig Liturgie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kerkgebouwen zijn niet leeg maar bomvol waar Hij daadwwerkelijk aanbeden wordt,waar Hij Centraal staat en present gesteld wordt in en onder de gedaante van Brood en Wijn,en waar ze op zondagmorgen geen gezellig religieus uurtje hebben ,maar een echte Heilige Mis/Eredienst/Heilig Liturgie.

Het punt is dus wat te doen met die kerkgebouwen die wél leeg staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eigenlijk zo niet zou de Kerk staatkerk moeten zijn,zou ook voor de hand moeten liggen ,de Kerk is van ons allemaal,en het zou de Christelijke staat wat Nederland is een eer moeten zijn om voor de Kerk te zorgen.

En nu met leestekens op de juiste plaats graag. Ik snap niet echt wat je wilt zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kraken die bende!knipoog_dicht.gif

Het is idd zonde om gebouwen leeg te laten staan.

En dan vooral gebouwen met een historie die heel ver terug gaat,

het is en blijft een plaats waar mensen mooie en minder mooie momenten hebben gedeeld.

maar ik denk niet dat er te star naar het oude gekeken moet worden.

Een kerk kan best dienst doen als bijvoorbeeld wijkcentrum of een plaats om lessen/workshops te verzorgen.

Al blijft dat in de praktijk waarschijnlijk wel lastig..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid