Spring naar bijdragen

De waarheid over Kerstmis


De waarheid over kerst?  

  1. 1. De waarheid over kerst?

    • Voor mij geen kerstboom meer
      0
    • Ja een bijbels feest
      3
    • Geen bijbels feest
      18
    • Afgodenrij
      3


Aanbevolen berichten

Quote:

Dat vind ik wel een sterke reactie, want als je er goed bij nadenkt, is het eigenlijk een summum van kleingelovigheid.

Ja, dat kwam ook meteen bij mij op. Blijkbaar kennen deze mensen meer kracht toe aan de heidense goden dan aan de drie-ene God. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 199
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 16 december 2007 13:34:49 schreef dingo het volgende:

Je viert Jezus verjaardag op die datum omdat dat oude heidense feest afgedaan heeft omdat hij gekomen is. Jezus heeft niets tegen feesten, hij bezoekt bruiloften gaat naar Jeruzalem met de grote feesten en viert het pascha met zijn discipelen en verandert nota bene water in wijn op een bruiloft. Als we Jezus
werk
willen gedenken (dus niet zijn geboorte) vieren we het Heilig Avondmaal of eucharistie.

Zijn de woorden van Jezus:

Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels,

door Hem zelf gesproken en nooit herroepen, dan zonder enige betekenis? Het gaat er niet om, dat er bezwaar is tegen feestvieren als zodanig, maar de vraag is of het geboortefeest van enige betekenis is voor ons, niet-joden? Het geeft juist blijk van een misverstaan van het gehele evangelieverhaal!

Quote:
Maar nogmaals als jij het niet vieren wil omdat je bijgelovig bent en bang bent voor oude heidense goden dan laat je het. Vind je dit een zure reactie, realiseer je dan dat miljoenen kerst vierende christenen Jezus goed hebben leren kennen.

Ik zou niet graag beweren, dat er geen goede (argeloze)bedoelingen achter kunnen zitten, maar Jezus wordt wordt toch wel al teveel gezien als een Redder uit de nood, dan als het unieke VOORBEELD van wat de mens is en ooit ook zelf zal moeten bereiken!

Zondenvergeving (een bij uiststek aantrekkeljke gedachte) speelt misschien wel de grootste rol in de feestvierende menigte!Maar dat wij aan Hem gelijk moeten worden, is nog een andere zaak!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als we Jezus goed hebben leren kennen, hoeven we ons niet langer af te vragen hoe hij zou willen dat we hem gedenken.

Zou dat zijn door te eten, te drinken en cadeautjes te geven op dezelfde datum als die van een oud heidens feest?

Dat lijkt onwaarschijnlijk.

De nacht voordat Jezus stierf, zei hij tegen zijn discipelen wat hij liever wilde. „Wie mijn geboden heeft en ze onderhoudt, die is het die mij liefheeft. En wie mij liefheeft, zal door mijn Vader bemind worden, en ik zal hem liefhebben.†— Johannes 14:21.

Over cadeautjes heeft Jezus weinig gezegd, hoewel hijzelf bijzonder vrijgevig was in het voeden van een hele schare mensen en door water in wijn te veranderen. Maar hem gedenken door te eten en te drinken, daar was hijzelf wel voorstander van engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Beste allemaal,

Wat doen wij toch spastisch vaak, als mensen.

Toen ik Farizee (lees Jehova's Getuige) was, was geen enkel feest behalve bruiloft OK.

Alle feesten zijn ergens 'fout' en een niet bijbelse oorsprong. Is God zo'n chagrijn dat hij heel benepen: "OOOO jij viert een feest dat ik niet heb geboden!" moet roepen bij zichzelf?

Wanneer je je zorgen maakt over een handeling, of het 'valse goderij' of niet is, denk dan gewoon zelf na. Buig je voor de boom? Wegdoen dus.

Maar uiteraard, laat mijn opmerking hierboven bij de weldenkende mens al snel zien, dat het onzin is, zo panisch door het leven te gaan. God wil graag dat je geniet van het leven. Maar als je van je Vader in de hemel houdt, zul je geen andere goden of mensen aanbidden. Zo simpel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toen ik Farizee (lees Jehova's Getuige) was, was geen enkel feest behalve bruiloft OK.

Waarom schreef je niet gewoon 'Jehova's Getuige', als wij dat toch moeten lezen?

Volgens mij heeft die belediging weinig toegevoegde waarde voor je post.

(waarbij Farizeeër zijn trouwens geen belediging is, het is pas later onterecht een belediging geworden).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Beste allemaal,

Wat doen wij toch spastisch vaak, als mensen.

Toen ik Farizee (lees Jehova's Getuige) was, was geen enkel feest behalve bruiloft OK.

Alle feesten zijn ergens 'fout' en een niet bijbelse oorsprong. Is God zo'n chagrijn dat hij heel benepen: "OOOO jij viert een feest dat ik niet heb geboden!" moet roepen bij zichzelf?

Wie weet wel ja. Naar mijn mening zie je hier duidelijk dat sommige mensen een eigen geloof hebben gecreëerd, gebaseerd op wishfull thinking. 'Ik kan me niet voorstellen dat God zo dom, stom, chagrijnig etc. is , dus zal het ook wel niet zo zijn.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wie weet wel ja. Naar mijn mening zie je hier duidelijk dat sommige mensen een eigen geloof hebben gecreëerd, gebaseerd op wishfull thinking. 'Ik kan me niet voorstellen dat God zo dom, stom, chagrijnig etc. is , dus zal het ook wel niet zo zijn.'

Volgens mij heb ik dit soort argumenten niet gebruikt maar heb ik nog geen serieuze reactie van je gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste allemaal,

Wat doen wij toch spastisch vaak, als mensen.

Toen ik Farizee (lees Jehova's Getuige) was, was geen enkel feest behalve bruiloft OK.

Even terzijde: Jehovah's Getuigen zijn geen Farizeeën, omdat ze onder meer geen Joden zijn. Klik hier voor meer informatie over de Farizeeën.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zou Jezus er zelf van gevonden hebben?

Hij heeft de viering van Zijn verjaardag klaarblijkelijk niet zelf ingesteld en dus zal het een uitvinding van de christelijke bisschoppen zijn. Ze vonden dat er iets ontbrak en leenden het bij andere tradities net zoals zoveel dingen in het christendom later zijn bedacht en ingevoegd.

Ik ben wel erg blij met het universele karakter van het kerstfeest. Persoonlijk zou ik de verjaardag van Jezus niet willen vieren, maar het vieren van de Zonnewende vind ik erg prettig. Vooral omdat we in een noordelijk land leven is het gebrek aan licht goed te merken en het is dan leuk om er een feest van de ommekeer bij te vieren.

Het is een feest dat me het meeste van alle feesten aanspreekt vanwege de kleurigheid en het spel met licht. Iedereen kan eraan meedoen omdat het niet specifiek christelijk is. Het is eigenlijk de westerse variant van het Divalii feest waar ook de duisternis en het licht centraal staan (maar dan op de donkerste maannacht van het jaar).

Dat bepaalde christelijke sekten dergelijke feesten afwijzen als "heidens" (ook b.v. het vieren van verjaardagen) geeft die sekten een bepaald stempel. Het doet denken aan het typische karakter van het christendom dat zich deels baseert op het "anders" of "afgescheiden" zijn van andere groepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom schreef je niet gewoon 'Jehova's Getuige', als wij dat toch moeten lezen?

Volgens mij heeft die belediging weinig toegevoegde waarde voor je post.

(waarbij Farizeeër zijn trouwens geen belediging is, het is pas later onterecht een belediging geworden).

Mee eens, een farizeeër is geen slecht persoon of zo, je hebt er alleen een paar bij zitten die het fijn vinden dat andere zien hoe heilig ze wel niet zijn...ect

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alweer een aardig draadje aan het worden waarin vóórstanders en tegenstanders van Kerstmis 'bestoken'.

Interessant vind ik dat de meeste tegenstanders met bewijzen komen dat de feestdag uit een heidense geschiedenis stamt, wat ook door de vóórstanders wordt beaamt. Terwijlde vóórstanders eigenlijk alleen maar kunnen inbrengen dat de kerk het ook doet en dat het allemaal onschuldig is.

Maar is dat wel zo?

De geboorte van Jezus staat uitgebreid beschreven in de bijbel. Nergens staat dat het gevierd moet worden maar dat is niet het criterium. Het criterium is de achtergrond. Kun je God daadwerkelijk eren met heidense gebruiken?

Deden de Israëlieten niet exact hetzelfde in Genesis 32:1-6? Als je het verslag even leest zul je zien dat het feest voor God werd gehouden (vers 5). Maar was God wel blij met dit feest? Hij liet de feestgangers afslachten, lijkt me geen blije God dus.

De wijze koning Salomo zei: "Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen" (Pred.12:13).

Het gaat er dus om dat we zijn geboden onderhouden. Doen we dat dan door de ware aanbidding te verdoeselen met heidense gebruiken?

Is een gezond glas sinaasappelsap nog steeds gezond met een druppeltje arcenicum?

Jezus was op aarde gekomen om getuigenis van de waarheid af te leggen (Joh. 18:37). Zou hij ook zo licht hebben gedacht over een heidens gebruik als kerstmis?

Een sterke tekst in dit verband vind ik 1 Cor.10:21 lees wel even het hele gedeelte van de link voor de duidelijkheid.

Wat mij het meest tegen de borst stuit is dat er zoveel personen zijn die anderen ervan proberen te overtuigen dat het allemaal geen kwaad kan terwijl de bijbel duidelijk laat zien dat dit wel het geval is.

Het doet mij denken aan Amos 2:12 waarin de Israëlieten werden veroordeeld door de profeet Amos omdat ze probeerden de nazireeërs van hun trouw en hun gelofte aan God af te brengen. Door het onberispelijke gedrag van deze personen werden de ontrouwe israëlieten namelijk veroordeeld.

Wanneer je dus de naam 'Christen' wilt dragen en toch het kerstfeest wilt vieren met al zijn gebruiken, prima! Maar ga niet zeggen dat het geen kwaad kan. Daar kun je iemand door laten struikelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Shoppy,

Heb je deze post van mij al gelezen dan? Mijn argumentatie is namelijk wel degelijk bijbels en gaat verder dan de door jou aangedragen argumenten. Hoewel jouw argument dat de Kerk het doet en opdraagt voor katholieken inderdaad al wel steekhoudend is, zit er wel méér achter dan enkel "het is onschuldig dus mag het." Hopelijk wil je op mijn post nog reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat zou Jezus er zelf van gevonden hebben?

Hij heeft de viering van Zijn verjaardag klaarblijkelijk niet zelf ingesteld en dus zal het een uitvinding van de christelijke bisschoppen zijn. Ze vonden dat er iets ontbrak en leenden het bij andere tradities net zoals zoveel dingen in het christendom later zijn bedacht en ingevoegd.

ongetwijfeld... of was het misschien zo dat mensen gewoon graag iets wilden vieren (en niet dat de bisschoppen weer eens vonden dat er iets miste en er dus maar geleend moest worden?) hamer.gif

Het is altijd zo makkelijk om alles op de kerk af te schuiven, zeker bij gebrek aan historische argumenten.


Samengevoegd:

Quote:

(..) Terwijlde vóórstanders eigenlijk alleen maar kunnen inbrengen dat de kerk het ook doet en dat het allemaal onschuldig is.

Maar is dat wel zo?

De geboorte van Jezus staat uitgebreid beschreven in de bijbel. Nergens staat dat het gevierd moet worden maar dat is niet het criterium. Het criterium is de achtergrond. Kun je God daadwerkelijk eren met heidense gebruiken?

Deden de Israëlieten niet exact hetzelfde in
? Als je het verslag even leest zul je zien dat het feest voor God werd gehouden (
). Maar was God wel blij met dit feest? Hij liet de feestgangers afslachten, lijkt me geen blije God dus.

De wijze koning Salomo zei: "Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen" (
).

Het gaat er dus om dat we zijn geboden onderhouden. Doen we dat dan door de ware aanbidding te verdoeselen met heidense gebruiken?

Is een gezond glas sinaasappelsap nog steeds gezond met een druppeltje arcenicum?

laten we de zaken niet gaan vermengen om de boel te simplificeren en snel thuis te zijn. Christenen vereren God niet met kerstbomen en kerstballen, tenminste, ik moet de eerste christen nog tegenkomen die denkt dat hij of zij God vereert en aanbidt doormiddel van kerststalletjes, ballen en bomen. Er is dus geen sprake van "God eren met heidense gebruiken". Dat zou het zijn als katholieken in de mis kerstballen zouden offeren (ofzo?) of als de boom vereerd zou worden tijdens een kerkdienst.

Wat wel het geval is, is dat kerst zowel een religieuze als een seculiere lading heeft. Aan de ene kant wordt de incarnatie van onze Redder gevierd, aan de andere kant worden seculiere zaken zoals gezelligheid, familie en licht benadrukt. Je kunt je uiteraard afvragen of het goed is dat aan een dag waarop je stilstaat bij de incarnatie van je Redder, óók allerlei andere dingen centraal staan. Maar je gaat veel te kort door de bocht als je doet alsof christenen die "kerst vieren" met ballen en bomen, dan dus al die kerst-meuk gebruiken in hun verering van God.

Quote:
Jezus was op aarde gekomen om getuigenis van de waarheid af te leggen (
). Zou hij ook zo licht hebben gedacht over een heidens gebruik als kerstmis?

Weet je hoe Jezus dacht over allerlei heidense gebruiken die niet religieus (meer) waren? Jezus had bv. geen probleem met keizers op munten (Joden mochten geen afbeeldingen maken!).

Quote:
Een sterke tekst in dit verband vind ik
lees wel even het hele gedeelte van de link voor de duidelijkheid.

1 Kor.10:

14 Daarom dan, mijn geliefden, ontvlucht de afgoderij! 15 Ik spreek immers tot verstandige mensen; beoordeelt dan zelf, wat ik zeg. 16 Is niet de beker der dankzegging, waarover wij de dankzegging uitspreken, een gemeenschap met het bloed van Christus? Is niet het brood, dat wij breken, een gemeenschap met het lichaam van Christus? 17 Omdat het één brood is, zijn wij, hoe velen ook, één lichaam; wij hebben immers allen deel aan het ene brood. 18 Ziet, hoe het gaat bij het Israël naar het vlees: hebben niet zij, die de offers eten, gemeenschap met het altaar? 19 Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgodenoffer iets is, of dat een afgod iets is? 20 Integendeel, dat hun offeren een offeren is aan boze geesten en niet aan God en ik wil niet, dat gij in gemeenschap komt met de boze geesten. 21 Gij kunt niet de beker des Heren drinken èn de beker der boze geesten, gij kunt niet aan de tafel des Heren deel hebben èn aan de tafel der boze geesten. 22 Of willen wij de Here tot naijver wekken? Zijn wij soms sterker dan Hij?

Als je dit een sterke tekst vindt, dan ben je zeker erg goed in teksten plukken? Wat Paulus in 1 Kor.10 schrijft, staat in de context van de hele brief, en in dit geval met name hoofdstuk 8:

1 Kor.8

4 Wat nu het eten van offervlees betreft, wij weten, dat er geen afgod in de wereld bestaat en dat er geen God is dan Eén. 5 Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde ? en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte ? 6 voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.

7 Maar niet bij allen is die kennis. Want sommigen, in hun geweten nog niet los van de afgod, eten (dit vlees) als afgodenoffer en hun geweten, dat zwak is, wordt erdoor besmet. 8 Nu zal wat wij eten, ons niet bij God brengen; eten wij niet, wij zijn er niet minder om; eten wij wèl, wij zijn er niet meer om. 9 Maar ziet toe, dat deze bevoegdheid van u niet tot aanstoot voor de zwakken worde. 10 Want indien iemand u, die kennis hebt, (aan tafel) ziet aanliggen in een afgodentempel, zal hij met zijn zwak geweten dan niet gestijfd worden tot het eten van offervlees? 11 Dan gaat er immers iemand, die zwak is, ten gevolge van uw kennis verloren, een broeder, om wiens wil Christus gestorven is. 12 Door zó tegen de broeders te zondigen, en hun geweten, indien het zwak is, te kwetsen, zondigt gij tegen Christus. 13 Daarom, indien wat ik eet, mijn broeder aanstoot geeft, wil ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, om mijn broeder geen aanstoot te geven.

Het gaat in 1 Kor.10 niet om alle eten van offervlees, maar om diegenen die het offervlees eten zoals het "bedoeld" is, namelijk als offer aan de afgoden. Het gaat om mensen die twee heren proberen te dienen: God en afgoden samen. Paulus heeft immers eerder (1 Kor.8) alle moeite gedaan om duidelijk te maken dat het eten van dat vlees an sich geen probleem is. Het is niet besmet ofzo. Het enige probleem met "gewoon eten" was, dat andere zwakkere gelovigen zouden kunnen denken dat jij daar wel zat te eten met als bedoeling een offer, of dat je wel geloofde dat het vlees van een offer overgebleven is.

Dus ook Paulus had dus geen problemen met heidense gebruiken, zolang ze niet gebruikt werden voor verering van God. Want hij adviseerde mensen alleen het eten van offervlees te laten, als ze er zelf (religieuze) problemen mee hadden, óf zwakkere broeders en zusters ermee in geloofsproblemen brachten. Zo kon bij Paulus zelfs zwaar religieus (heidens) geladen offervlees nog gegeten worden, uiteraard in de wetenschap dat het niks betekende.

Sterker nog, uit vers 10 zou je wellicht nog kunnen afleiden dat een christen aan tafel kan liggen in een afgodentempel, zolang maar absoluut duidelijk is dat hij er geen snars van gelooft, en eten daar puur en alleen als eten ziet. (Over "in het hol van de leeuw zijn" gesproken smile.gif ). Nu denk ik dat Paulus daar een overdrijving gebruikt om z'n punt duidelijk te maken. In principe zou je als Christen daar veilig zijn, als maar duidelijk is waar je loyaliteit ligt, maar in de praktijk ben je dan gewoon een gevaar voor jezelf, want je stelt jezelf wel aan veel gevaar bloot.

Dus waarom mag ik dan geen kerstboom thuis hebben, zolang ik maar weet (en duidelijk laat merken) dat het religieus gezien absoluut niks betekent, ondanks dat er wellicht ooit volksstammen zijn geweest die zulke bomen als heilig beschouwden?

Quote:
Wat mij het meest tegen de borst stuit is dat er zoveel personen zijn die anderen ervan proberen te overtuigen dat het allemaal geen kwaad kan terwijl de bijbel duidelijk laat zien dat dit wel het geval is.

Het doet mij denken aan
waarin de Israëlieten werden veroordeeld door de profeet Amos omdat ze probeerden de nazireeërs van hun trouw en hun gelofte aan God af te brengen. Door het onberispelijke gedrag van deze personen werden de ontrouwe israëlieten namelijk veroordeeld.

jammer dat je zulke onware parallellen probeert te trekken. Zoals al gezegd, kerstbomen en ballen worden niet gebruikt om God mee te vereren. Ze worden gebruikt zoals Paulus in 1 Kor.8 over het offervlees schrijft. Het mag dan wel door e.o.a. heiden aan heidense afgoden geofferd zijn, maar je kunt er best van eten, zolang je maar duidelijk voor ogen hebt dat dat voor jou geen offervlees is, en natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je zwakkere gelovigen niet in verwarring brengt.

Quote:
Wanneer je dus de naam 'Christen' wilt dragen en toch het kerstfeest wilt vieren met al zijn gebruiken, prima! Maar ga niet zeggen dat het geen kwaad kan. Daar kun je iemand door laten struikelen.

wanneer je dus iets tegen het kerstfeest in wilt brengen, kom dan iig met eerlijke vergelijkingen en relevante bijbelgedeelten. Je staat in het volste recht, als je erop zou wijzen dat christenen die kerst vieren met ballen en bomen, het risico lopen dat anderen denken dat zij God met bomen en ballen vereren. Dat zou de situatie zijn van 1 Kor.8, en als dat werkelijk het geval is, dan liever nooit meer kerstbomen.

Dus mijn vraag is, of jij denkt dat ik met ballen, bomen, lichtjes en kaarsen God probeer te vereren, en of jij daardoor in verwarring wordt gebracht, en denkt dat je God misschien ook wel zo moet gaan eren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat hebben wij, niet-joden, van doen met een geboortefeest van Jezus? Dat is de fundamentele vraag. Als die toeters en bellen, reken ik niet eens, maar het gaat, bijbels gezien, om een fundamentele
misvatting
van de betekenis van het
verhaal!

Nee, dat vind u. Dat is nogal een verschil. Christenen gedenken/ staan stil bij de geboorte van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Shoppy,

Heb je
van mij al gelezen dan? Mijn argumentatie is namelijk wel degelijk bijbels en gaat verder dan de door jou aangedragen argumenten. Hoewel jouw argument dat de Kerk het doet en opdraagt voor katholieken inderdaad al wel steekhoudend is, zit er wel méér achter dan enkel "het is onschuldig dus mag het." Hopelijk wil je op mijn post nog reageren.

Beste Robert,

Ik heb expres geen commentaar gegeven in het begin van dit draadje om discussies te vermijden. Ik heb mijn mening gegeven en bjbelteksten aangehaald die mij helpen de zaak te bekijken zoals ik denk dat het zou moeten.

Dat een 'nieuw' geloof de gebruiken van een 'oud' geloof overneemt en dit kerstend is voor mij geen reden om aan te nemen dat dit juist is.

Er wordt in dit draadje soms gezegd dat de christenen dat ook dit van de joden maar dat vind ik persoonlijk een vreemd vergelijk. De Joden waren de eersten waar God een verbond mee sloot en aan wie Hij te kennen gaf hoe Hij aanbeden wilde worden. Door de jaren heen ontwikkelden de Joden echter een heel eigen geloof waar tientallen profeten op af gestuurd werden om hiervoor te waarchuwen.

Ze hebben tenslotte de Zoon gedood omdat ze het niet met zijn uitspraken eens waren.

We lezen nergens dat de eerste eeuwse christenen gebruiken overnamen of gekerstend hebben die daarvoor door Jezus waren veroordeeld.

Als je het niet erg vindt laat ik het hierbij.

Ik heb alleen mijn visie op dit punt gegeven zoals anderen dat ook hebben gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee, dat vind u. Dat is nogal een verschil. Christenen
gedenken/ staan stil
bij de geboorte van Christus.

Ja, Michiel, dat vind ik inderdaad, maar het staat in de bijbel. Jezus eigen woorden:

Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels.

Daar is toch geen woord Frans bij?

Wat vind jij dan? Dat Hij gelogen heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

We lezen nergens dat de eerste eeuwse christenen gebruiken overnamen of gekerstend hebben die daarvoor door Jezus waren veroordeeld.

oh leuk, wijs jij ons een tekst aan waarin Jezus kerstbomen verbiedt?

Ga je verder ook in op wat Paulus over offervlees zegt (1 Kor.8), want volgens Paulus mag je gewoon aan heidense afgoden gewijd offervlees eten. Waarom mag je dan geen kerstboom hebben?

Quote:
Als je het niet erg vindt laat ik het hierbij.

Ik heb alleen mijn visie op dit punt gegeven zoals anderen dat ook hebben gedaan.

ja, en daarbij heb je allerlei christenen impliciet voor "erg onchristelijk" uitgemaakt. En nu wil je graag onder de reacties uitkomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wat is er nou mis mee??? Het is allemaal maar net hoe je ermee omgaat. Zolang het je koppie zuiver houd voor de Heer en je hart vol is van Hem en jezelf niet begeeft op onreine gebieden dan kan ik alleen maar zeggen....VEEL PLEZIER MET Kerstfeest!!!

Even vrij naar Booster.
clown.gif

Helemaal mee eens... yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmm...de poll geeft 72,7 % aan dat Kerst geen bijbels feest is!verrassend.

Nu nog de daad bij het woord voegen...begin alvast maar met al jullie rood witte pinnemutsen te elimineren en al die inbrekende degoutante kerstmannetjes van jullie huisgevel te verwijderen.
idea8.gif

1. Mijn verjaardag is evenmin een bijbels of christelijk feest, die vier ik ook.

2. Er zijn voldoende argumenten gegeven waarom wij als Christenen de geboorte van Christus mogen gedenken.

3. Kerst vieren hoeft niet per se te paard tegaan met puntmutsen en kerstmannetjes.

4. Zelfs al doe ik dat wel, dan nog aanbid ik geen puntmutsen of hecht er enige religieuze betekenis aan.

5. Problem solved.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid